Hoe was je zondag [2]?

Bertiel

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door Bertiel »

de bandbreedte tussen OGG/GGiN/GG tot en met midden GB / CGK is er altijd wel geweest in de HHK.
Er zijn kandidaten die beschrijvend preken, er zijn kandidaten die appelerend preken, er zijn kandidaten die beschouwelijk preken.
Ik denk dat dit vrij ongewijzigd is, en zie niet zo zeer in dat de HHK en masse verrrechts
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

JanRap schreef:
Maanenschijn schreef: Vandaag, 14:15
Job schreef:
Maanenschijn schreef: Vandaag, 13:44 Waarom? Wel netjes omschreven….voordracht en beschrijvende inhoud…. Zie niet zoveel negativiteit.
Noem er eens iets positiefs en opbouwends uit waar kinderen Silo, Refoforumlezers en student mee verder kunnen?
Silo stelt doe een voor hem feitelijke constatering (die bij jou mogelijk een allergische reactie oproept, maar dat is maar invulling van mijn kant).

Als de betreffende student hier meeleest is het waardevolle feedback om zich af te vragen of pubers zijn preektrant waarderen, zijn voordracht eens te overdenken en het beschrijvend brengen van de inhoud eens tegen het licht te houden.

Ik kan mij voorstellen dat dergelijke feedback in kerkeraadskamers wat minder klinkt dan de (ongezouten) mening van pubers. Erg positief dus ;) .
@Maanenschijn, Ik vind u reactie wel mooi ontnuchterend. Dat hebben we m.i. nodig in het kerkelijke leven. Inmiddels denk ik dat we heel dankbaar mogen zijn dat zoveel mensen positief zijn over de beluisterde preken. Jammmer, ik blijf graag wat incognito, heb ook twee mooie preken beluisterd, ( Hervormd binnen de PKN) maar als ik namen noem kan gemakkelijk achterhaald worden waar ik mijn domicilie heb. Hoorde vanmiddag naar aanleiding van een opmerking van een broeder nog een HHK kandidaat. Daar denk ik hetzelfde over als Silo dacht over de GG student. Ben niet zo goed ingevoerd, maar kan het zijn dat er ook in de HHK een verrechtsing ( lees richting OGG en GG in Ned.) plaatsvindt? En dat Silo ook zo'n trend bespeurt binnen rechts GG? Verschil wel met Maanenschijn van mening over het noemen van namen in dit geval. Als er kritiek is, ook al is die kritiek terecht, ga je daar voorzichtig mee om en probeer je personen en zaken gescheiden te houden zou ik denken.
De vraag over verandering binnen de HHK werd mij recent ook gesteld tijdens een bijeenkomst. In dit geval door een GGiN-er die zich afvroeg of de HHK verschoof naar links. Hij meende dat te ontdekken.

het kan dus zomaar zijn dat het perspectief van kijken het gevoel bepaald. Ik denk dat Bertiel al aangeeft dat de HHK een bepaalde breedte heeft, met daarbinnen ook verschillende afkomende kandidaten, beetje een golfbeweging denk ik.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Henk J

Bericht door Henk J »

De laatste 3 jaren zijn er best wel weer wat 'rechtse' dominees en kandidaten bijgekomen in de HHK vergeleken met de jaren ervoor. Maar dat het geheel verrechtst of verlinkst zou ik zo niet zeggen. Momenteel valt alles nog binnen de bandbreedte prof. Op 't Hof en dr. R. van Kooten en dat zijn mannen van het eerste uur.
CvdW

Bericht door CvdW »

Silo schreef: Vandaag, 12:33 Lastig. Te gast in een hele gastvrije GG in het zuiden van het land. Student van Ee ging voor. Qua voordracht en beschrijvende inhoud alsof we weer in de OGG zaten zoals vroeger. Dat leverde weer veel negativiteit op onder de puberende kids.
@Silo, dit is vreemd. Student van Ee gaat voor in HHK en niet in GG. Was je nu te gast in gastvrije GG?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef: Vandaag, 16:46
Silo schreef: Vandaag, 12:33 Lastig. Te gast in een hele gastvrije GG in het zuiden van het land. Student van Ee ging voor. Qua voordracht en beschrijvende inhoud alsof we weer in de OGG zaten zoals vroeger. Dat leverde weer veel negativiteit op onder de puberende kids.
@Silo, dit is vreemd. Student van Ee gaat voor in HHK en niet in GG. Was je nu te gast in gastvrije GG?
Dat klopt niet: https://www.kerktijden.nl/voorganger/11 ... d-w-van-ee
JanRap

Bericht door JanRap »

Maanenschijn schreef: Vandaag, 16:23
JanRap schreef:
Maanenschijn schreef: Vandaag, 14:15
Job schreef:
Noem er eens iets positiefs en opbouwends uit waar kinderen Silo, Refoforumlezers en student mee verder kunnen?
Silo stelt doe een voor hem feitelijke constatering (die bij jou mogelijk een allergische reactie oproept, maar dat is maar invulling van mijn kant).

Als de betreffende student hier meeleest is het waardevolle feedback om zich af te vragen of pubers zijn preektrant waarderen, zijn voordracht eens te overdenken en het beschrijvend brengen van de inhoud eens tegen het licht te houden.

Ik kan mij voorstellen dat dergelijke feedback in kerkeraadskamers wat minder klinkt dan de (ongezouten) mening van pubers. Erg positief dus ;) .
@Maanenschijn, Ik vind u reactie wel mooi ontnuchterend. Dat hebben we m.i. nodig in het kerkelijke leven. Inmiddels denk ik dat we heel dankbaar mogen zijn dat zoveel mensen positief zijn over de beluisterde preken. Jammmer, ik blijf graag wat incognito, heb ook twee mooie preken beluisterd, ( Hervormd binnen de PKN) maar als ik namen noem kan gemakkelijk achterhaald worden waar ik mijn domicilie heb. Hoorde vanmiddag naar aanleiding van een opmerking van een broeder nog een HHK kandidaat. Daar denk ik hetzelfde over als Silo dacht over de GG student. Ben niet zo goed ingevoerd, maar kan het zijn dat er ook in de HHK een verrechtsing ( lees richting OGG en GG in Ned.) plaatsvindt? En dat Silo ook zo'n trend bespeurt binnen rechts GG? Verschil wel met Maanenschijn van mening over het noemen van namen in dit geval. Als er kritiek is, ook al is die kritiek terecht, ga je daar voorzichtig mee om en probeer je personen en zaken gescheiden te houden zou ik denken.
De vraag over verandering binnen de HHK werd mij recent ook gesteld tijdens een bijeenkomst. In dit geval door een GGiN-er die zich afvroeg of de HHK verschoof naar links. Hij meende dat te ontdekken.

het kan dus zomaar zijn dat het perspectief van kijken het gevoel bepaald. Ik denk dat Bertiel al aangeeft dat de HHK een bepaalde breedte heeft, met daarbinnen ook verschillende afkomende kandidaten, beetje een golfbeweging denk ik.
@ Maanenschijn, goed, deze nuancering. Zou ook te maken kunnen hebben het type gemeente waar ik de kandidaat beluisterde. Die gemeente bevindt zich nogal rechts van het spectrum. Verder nog even: ik gebruikte de woorden 'mooie preken', maar we zouden ons af kunnen vragen: moet een preek altijd mooi zijn?
CvdW

Bericht door CvdW »

Zeeuw schreef: Vandaag, 16:46
Zouden het broers zijn?
wfloor

Bericht door wfloor »

CvdW schreef: Vandaag, 17:21
Zeeuw schreef: Vandaag, 16:46
Zouden het broers zijn?
Geen familie in 1e of 2e graad. Misschien ergens een achterneef, maar niet dichter bij. Van Ee is een naam die in regio Barneveld, Otterlo, De Valk e.o. veelvuldig voorkomt.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

Ik heb gisteren tussen de diensten door de laatste lezing van dr. Van den Brink geluisterd en vond het weer heel goed uitgelegd. Ik heb voor mezelf de punten opgeschreven. Dit staan hieronder….

1. De volharding doet de mens, maar God bewaart de mens, zodat hij kan volharden… Hij bedoelt niet dat de mens dat moet presteren, maar wil wel benadrukken dat het de mens is die volhardt: “Wie volharden zal tot het einde, zal zalig worden”.

2. ⁠ De gelovigen kunnen zeker zijn en dat zijn ze ook. Maar de zekerheid is wel afhankelijk van het geloof. Een zwak geloof in het evangelie heeft weinig zekerheid.een groot geloof heeft veel zekerheid.

3. De gelovigen kunnen ook zeker zijn dat ze blijven geloven tot het einde. Maar hier gaan de wegen wel uiteen met de remonstranten. De remonstranten zien de oorzaak van het geloof alleen in hun eigen wil.. Dan is de volharding afhankelijk van de mens, dus, heb je nooit een zekere basis. Maar bij Dord ligt de zekerheid in de uitverkiezing dat je blijft volharden en door God bewaart mij zodat ik blijf geloven en zal blijven geloven. Dit hoofdstuk is wat betreft van de brink het hoogtepunt, het mooiste aan heel de de Dordtse Leerregels. Hierom zijn ze zo belangrij!

4. Je ziet hier dus dat de echte volgelingen van de Dordtse Leerregels prediken dat het geloof de zekerheid heeft. De zekerheid die opkomt uit de uitverkiezing, het offer van Christus en de wedergeboorte… Als de zekerheid van het geloof ontbreekt in prediking, dan kan het wel bevindelijke prediking zijn maar dan is het geen gereformeerde bevindingelijke prediking… Als zekerheid verdacht is, als geloof verdacht wordt gemaakt en twijfel wordt aanvaard: dan is het tijd om DL te lezen!! Mooie aanrader dus

5. Maar niet altijd hebben alle gelovigen altijd zekerheid. Wel is de zekerheid de gewone situatie!! Dordt zegt: als gelovigen in grove zonden vallen, zware en gruwelijke zonden vallen dan kunnen mensen de zekerheid verliezen. Sommige gelovigen kunnen zware aanvechting verkeren waardoor ze de zekerheid verliezen. Maar dat is niet de normale situatie…

6. Het is abnormaal als een gelovige geen zekerheid verlangt en ongewoon dat hij kan leven zonder zekerheid.

7. Als je in een gemeente zit waarin zekerheid verdacht wordt gemaakt, dan mag je, moet niet, maar mag je het gesprek hierover aangaan. Want dan gaat er iets grondigs fout!! Zekerheid is niet een extraatje, nee het hoort tot de kern.

8. Waarom is er zo weinig zekerheid onder bevindelijk gereformeerden? Het antwoord is pijnlijk eenvoudig. Als er geen evangelie wordt verkondigd, het niet aangeboden wordt, dan komt er geen geloof, en als er geen geloof komt komt er geen zekerheid. Dus kortom: het evangelie wordt niet gepreekt. Daar heeft ie wel gelijk in denk ik…

9. Is er mogelijkheid voor herstel in deze kerken? Ja, we moeten terug naar onze bronnen. We hoeven niet evangelisch te worden, ook niet arminians, nee we kunnen worden wat we zijn: gereformeerd.

10. Daarom moeten predikanten bereid zijn om het evangelie te verkondigen tegen alle weerstand en kritiek in. Wat er ook op afkomt. Dat is niet eenvoudig, om dat te doen. Maar wel heel belangrijk.

Link: https://youtu.be/MFSH9Gej02s?si=-Cz_l5Xfi40M3YOC

Al met al vond ik de lezingen wel echt prettig om naar te luisteren.. je moet er echt rustig voor gaan zitten, maar je leert wel echt goed doordacht onderwijs. Vind dat ook wel eens fijn om zo te horen.. echt iemand met verstand van zaken. Je merkt ook dat hij echt serieus is en het echt meent.. Dat merk je gewoon, maar dat komt misschien ook omdat hij een dr. is.
Plaats reactie