Beroepingswerk discussie [4]

samanthi

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Ik weet het niet. Volgens mij is Philibert in zijn eentje ouderling en zijn er verder enkele diakenen. Ik weet niet of er een herverkiezing is.
Ik geloof niet dat dit een gezonde situatie is
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
refo

Bericht door refo »

samanthi schreef:
Jantje schreef:Ik weet het niet. Volgens mij is Philibert in zijn eentje ouderling en zijn er verder enkele diakenen. Ik weet niet of er een herverkiezing is.
Ik geloof niet dat dit een gezonde situatie is
1 ouderling is te weinig. Dan is er geen opzicht over de ene ouderling.
Daarom ook zouden huisbezoeken door 2 ouderlingen gedaan moeten worden. Want anders is er ook een opzichthebber te weinig.
DDD

Bericht door DDD »

Bij ons komen er ook diakenen mee. Al vind ik dat wel vreemd, want je zou zeggen dat zij het al druk genoeg hebben met het verzorgen van de armen.
DDD

Bericht door DDD »

HHKtE schreef:
Ook noem ik een Keer de CGK van Hasselt. Ook al 4 jaar vacant en een midden gemeente qua grootte. Beroept ook niet...
Zijn er wel beroepbare kandidaten/ predikanten voor een gemeente van deze grootte en ligging dan? Het is een gematigde middengemeente, geloof ik. Daarvoor is het aantal dominees niet dik gezaaid.

Het gekke is dat er ook geen ouderling met preekbevoegdheid lijkt te zijn, maar dat er consequent gastvoorgangers zijn.
HHKtE

Bericht door HHKtE »

DDD schreef:
HHKtE schreef:
Ook noem ik een Keer de CGK van Hasselt. Ook al 4 jaar vacant en een midden gemeente qua grootte. Beroept ook niet...
Zijn er wel beroepbare kandidaten/ predikanten voor een gemeente van deze grootte en ligging dan? Het is een gematigde middengemeente, geloof ik. Daarvoor is het aantal dominees niet dik gezaaid.

Het gekke is dat er ook geen ouderling met preekbevoegdheid lijkt te zijn, maar dat er consequent gastvoorgangers zijn.[/quote

Afgelopen zondag is er gebeden voor het beroepingswerk dus misschien proberen ze het op te pakken na een vacature tijd van ruim 3 jaar.
ejvl

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door ejvl »

DDD schreef:Volgens mij zegt de ouderling in Geldermalsen in het interview dat hij zich geen zorgen maakt, en zolang hij geen zorgen heeft, is er ook geen reden om te beroepen. Ik geloof niet dat de genoemde werkzaamheden op iemand anders dan op hemzelf slaan. Hij spreekt gewoon over zichzelf in de wij-vorm. Dat is bescheidenheidsmeervoud, neem ik aan.
Ook op een ander. Zo las ik, ik weet niet meer waar maar het was publiek, dat tijdens een ledenvergadering gevraagd werd te beroepen. Philbert vroeg of er werkzaamheden waren aan de manslidmaten. Het bleef stil, dus geen beroep.
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben tamelijk open, maar ik weet niet of ik zoiets in een openbare vergadering naar voren zou brengen. Dus als dit waar is, was dat niet zo tactisch of het was opzettelijk.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Bij ons komen er ook diakenen mee. Al vind ik dat wel vreemd, want je zou zeggen dat zij het al druk genoeg hebben met het verzorgen van de armen.
Bij ons komen er ook diakenen mee. Al waren het de laatste keer 2 ouderlingen. Overigens gebeurt dit in de hele breedte van het kerkverband, weet ik.

Overigens denk ik dat ouderlingen het veel drukker hebben dan diakenen; maar dat geheel terzijde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Stof

Bericht door Stof »

Idd de enige ouderling. Terwijl toch in het formulier staat dat niet bij enigen alleen de regering der kerk neergelegd mag worden.

Enerzijds wekt het de schijn van ontzettende, geestelijke arrogantie (behalve ik is er niemand geschikt voor ouderling).
Toch brengt de goede sfeer in deze gemeente dat beeld altijd ook weer ietwat aan het wankelen bij mij. Ik heb zeker niet het gevoel dat daar een angstcultuur heerst. Eerder gemoedelijke bescheidenheid, ootmoed.

Overigens is ouderling Philibert in die gemeente ooit ook beroepen. Hij komt van elders.
Pioenroosje

Bericht door Pioenroosje »

Jantje schreef:
DDD schreef:Bij ons komen er ook diakenen mee. Al vind ik dat wel vreemd, want je zou zeggen dat zij het al druk genoeg hebben met het verzorgen van de armen.
Bij ons komen er ook diakenen mee. Al waren het de laatste keer 2 ouderlingen. Overigens gebeurt dit in de hele breedte van het kerkverband, weet ik.

Overigens denk ik dat ouderlingen het veel drukker hebben dan diakenen; maar dat geheel terzijde.
Ik heb vroeger op cathechisatie geleerd dat een diaken die op huisbezoek meegaat, op dat moment in functie is als hulpouderling, en dezelfde bevoegdheden heeft als ouderling. Is dit typisch een gergemiaanse noodsprong, of wordt dat in meer kerken zo geleerd?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Pioenroosje schreef:
Jantje schreef:

Ik heb vroeger op cathechisatie geleerd dat een diaken die op huisbezoek meegaat, op dat moment in functie is als hulpouderling, en dezelfde bevoegdheden heeft als ouderling. Is dit typisch een gergemiaanse noodsprong, of wordt dat in meer kerken zo geleerd?
Mijn ervaring is ook altijd geweest dat er een duo ouderling en diaken komt. Wellicht de ene voor het geestelijke en de andere voor het stoffelijke.
refo

Bericht door refo »

Als een ouderling plus diaken op bezoek komen, is geen sprake van huisbezoek in kerkrechtelijke zin. Je kunt het nog wel zo noemen, maar het is dan niet meer dan een beleefdheidsbezoek namens de kerkenraad.

Gouda is in ongeveer 30 jaar in ledental verdubbeld, het aantal catechisatiegroepen gestegen van 3 naar 18 of meer, maar het aantal ouderlingen bleef gelijk.
Het aantal avondmaalsbedieningen van 4 naar 3, huisbezoek van 12- naar 18maandelijks en nu als laatste stilzwijgend steeds meer diakenen op huisbezoek.
Diakenen kunnen geen hulpouderling zijn, want daarin voorziet het bevestigingsformulier niet. De ouderling kan evengoed zijn vrouw meenemen. Dat is voor iedereen wat gezelliger, waarschijnlijk.
HHKtE

Bericht door HHKtE »

refo schreef:Als een ouderling plus diaken op bezoek komen, is geen sprake van huisbezoek in kerkrechtelijke zin. Je kunt het nog wel zo noemen, maar het is dan niet meer dan een beleefdheidsbezoek namens de kerkenraad.

Gouda is in ongeveer 30 jaar in ledental verdubbeld, het aantal catechisatiegroepen gestegen van 3 naar 18 of meer, maar het aantal ouderlingen bleef gelijk.
Het aantal avondmaalsbedieningen van 4 naar 3, huisbezoek van 12- naar 18maandelijks en nu als laatste stilzwijgend steeds meer diakenen op huisbezoek.
Diakenen kunnen geen hulpouderling zijn, want daarin voorziet het bevestigingsformulier niet. De ouderling kan evengoed zijn vrouw meenemen. Dat is voor iedereen wat gezelliger, waarschijnlijk.
Over welke gemeente in Gouda heb jij het ?
DDD

Bericht door DDD »

Waar vind je dan de eisen aan een huisbezoek in kerkrechtelijke zin?
Mistig

Bericht door Mistig »

Zeeuw schreef:
Pioenroosje schreef:
Jantje schreef:

Mijn ervaring is ook altijd geweest dat er een duo ouderling en diaken komt. Wellicht de ene voor het geestelijke en de andere voor het stoffelijke.
Ik heb die ervaring niet. Enkel 2 ouderlingen die op bezoek komen (één uitzondering paar jaar geleden bij ziekte van één van de broeders).
Maar volgens mij hebben wij hier relatief gezien (GG) ook veel ouderlingen. En dat is maar goed ook.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gesloten