Re: Wist je dat........[7]
Geplaatst: 22 nov 2017, 13:39
CBS: Emissiefactoren mobiele bronnenDDD schreef:Waar kan ik vinden dat vliegen per persoon per kilometer minder milieubelastend is dan de trein? Dat zou mij echt verbazen.
CBS: Emissiefactoren mobiele bronnenDDD schreef:Waar kan ik vinden dat vliegen per persoon per kilometer minder milieubelastend is dan de trein? Dat zou mij echt verbazen.
Toch is niet te ontkennen dat treinvervoer door alle europese staten fors gesubsidieerd wordt en dat de luchtvaart gewoon een bedrijfstak is met een gezonde marktwerking.eilander schreef:@huisman, ik geloof niet dat je het punt helemaal begrijpt. Als treinreizen zó goedkoop gemaakt zou worden dat het mensen stimuleert om reisjes te gaan maken dan is dat net zo zorgelijk als met het vliegtuig. Zakelijk en noodzakelijk gebruik is natuurlijk helemaal niet ter discussie.
Bij de trein zou er ook nog wel wat meer moeten gebeuren om dat aantrekkelijk te maken, maar dat terzijde.
Nu heb je een beetje het 'Action-effect': als je daar bent neem je dingen mee, niet omdat je het perse nodig hebt maar omdat het zo goedkoop is. (Geen discussies over de kwaliteit daarvan beginnen a.u.b.)
Nu zou ik gewoon mijn posting kunnen herhalen, maar dat doe ik niet. Je leest maar even terug...huisman schreef:Toch is niet te ontkennen dat treinvervoer door alle europese staten fors gesubsidieerd wordt en dat de luchtvaart gewoon een bedrijfstak is met een gezonde marktwerking.eilander schreef:@huisman, ik geloof niet dat je het punt helemaal begrijpt. Als treinreizen zó goedkoop gemaakt zou worden dat het mensen stimuleert om reisjes te gaan maken dan is dat net zo zorgelijk als met het vliegtuig. Zakelijk en noodzakelijk gebruik is natuurlijk helemaal niet ter discussie.
Bij de trein zou er ook nog wel wat meer moeten gebeuren om dat aantrekkelijk te maken, maar dat terzijde.
Nu heb je een beetje het 'Action-effect': als je daar bent neem je dingen mee, niet omdat je het perse nodig hebt maar omdat het zo goedkoop is. (Geen discussies over de kwaliteit daarvan beginnen a.u.b.)
Die marktwerking heeft tot forse prijsdalingen geleidt........mooi toch.
eilander schreef:Nu zou ik gewoon mijn posting kunnen herhalen, maar dat doe ik niet. Je leest maar even terug...huisman schreef:Toch is niet te ontkennen dat treinvervoer door alle europese staten fors gesubsidieerd wordt en dat de luchtvaart gewoon een bedrijfstak is met een gezonde marktwerking.eilander schreef:@huisman, ik geloof niet dat je het punt helemaal begrijpt. Als treinreizen zó goedkoop gemaakt zou worden dat het mensen stimuleert om reisjes te gaan maken dan is dat net zo zorgelijk als met het vliegtuig. Zakelijk en noodzakelijk gebruik is natuurlijk helemaal niet ter discussie.
Bij de trein zou er ook nog wel wat meer moeten gebeuren om dat aantrekkelijk te maken, maar dat terzijde.
Nu heb je een beetje het 'Action-effect': als je daar bent neem je dingen mee, niet omdat je het perse nodig hebt maar omdat het zo goedkoop is. (Geen discussies over de kwaliteit daarvan beginnen a.u.b.)
Die marktwerking heeft tot forse prijsdalingen geleidt........mooi toch.
Kun je een link geven. De link die ik vond geeft alleen landelijke totalen wat niet erg informatief is.huisman schreef:CBS: Emissiefactoren mobiele bronnenDDD schreef:Waar kan ik vinden dat vliegen per persoon per kilometer minder milieubelastend is dan de trein? Dat zou mij echt verbazen.
O, maar dat ontken ik niet en daar ben ik ook voor. Maar net zoals we roken ontmoedigen kunnen we dat ook wel bij vliegreizen doen. En nog steeds mis je het punt over de prikkel die van een dergelijk lage prijs uitgaat.huisman schreef:eilander schreef:Nu zou ik gewoon mijn posting kunnen herhalen, maar dat doe ik niet. Je leest maar even terug...huisman schreef:Toch is niet te ontkennen dat treinvervoer door alle europese staten fors gesubsidieerd wordt en dat de luchtvaart gewoon een bedrijfstak is met een gezonde marktwerking.eilander schreef:@huisman, ik geloof niet dat je het punt helemaal begrijpt. Als treinreizen zó goedkoop gemaakt zou worden dat het mensen stimuleert om reisjes te gaan maken dan is dat net zo zorgelijk als met het vliegtuig. Zakelijk en noodzakelijk gebruik is natuurlijk helemaal niet ter discussie.
Bij de trein zou er ook nog wel wat meer moeten gebeuren om dat aantrekkelijk te maken, maar dat terzijde.
Nu heb je een beetje het 'Action-effect': als je daar bent neem je dingen mee, niet omdat je het perse nodig hebt maar omdat het zo goedkoop is. (Geen discussies over de kwaliteit daarvan beginnen a.u.b.)
Die marktwerking heeft tot forse prijsdalingen geleidt........mooi toch.
Het was toch echt een poging tot antwoord.Vliegreizen zijn niet goedkoop gemaakt maar door gezonde marktwerking goedkoop geworden.
In het verleden was de luchtvaart in handen van staatsluchtvaartmaatschappijen en die tijd is gelukkig voorbij.
KLM,Lufthansa,British Airways,Air France enz hebben hun monopoly verloren en moeten nu tegen talloze concurrenten opboksen .
Jouw posing suggereert dat een entiteit vliegreizen goedkoop heeft gemaakt maar het was gewoon marktwerking.
De treinreizen zijn nog steeds door subsidies overeind gehouden. Concurrentie en marktwerking op het spoor is minimaal en dat is jammer.
Deze rapporten gaan als ik het goed begrijp over de directe milieubelasting op de grond, niet over de milieuvervuiling in bredere zin.huisman schreef:CBS: Emissiefactoren mobiele bronnenDDD schreef:Waar kan ik vinden dat vliegen per persoon per kilometer minder milieubelastend is dan de trein? Dat zou mij echt verbazen.
Ik vind het geen lage prijs maar een eerlijke prijs waar aanbieder en klant beide tevreden over zijn zonder een cent staatssteun.eilander schreef:O, maar dat ontken ik niet en daar ben ik ook voor. Maar net zoals we roken ontmoedigen kunnen we dat ook wel bij vliegreizen doen. En nog steeds mis je het punt over de prikkel die van een dergelijk lage prijs uitgaat.huisman schreef:eilander schreef:Nu zou ik gewoon mijn posting kunnen herhalen, maar dat doe ik niet. Je leest maar even terug...huisman schreef:
Toch is niet te ontkennen dat treinvervoer door alle europese staten fors gesubsidieerd wordt en dat de luchtvaart gewoon een bedrijfstak is met een gezonde marktwerking.
Die marktwerking heeft tot forse prijsdalingen geleidt........mooi toch.
Het was toch echt een poging tot antwoord.Vliegreizen zijn niet goedkoop gemaakt maar door gezonde marktwerking goedkoop geworden.
In het verleden was de luchtvaart in handen van staatsluchtvaartmaatschappijen en die tijd is gelukkig voorbij.
KLM,Lufthansa,British Airways,Air France enz hebben hun monopoly verloren en moeten nu tegen talloze concurrenten opboksen .
Jouw posing suggereert dat een entiteit vliegreizen goedkoop heeft gemaakt maar het was gewoon marktwerking.
De treinreizen zijn nog steeds door subsidies overeind gehouden. Concurrentie en marktwerking op het spoor is minimaal en dat is jammer.
Dat is ook niet zo. Per trein is altijd beter, al verschilt het voordeel per land.DDD schreef:Waar kan ik vinden dat vliegen per persoon per kilometer minder milieubelastend is dan de trein? Dat zou mij echt verbazen.
Wel even je bronnen natrekken. Er staat precies één voorbeeld over een trein in. Dat vind ik niet echt representatief te noemen. Zeker daar de vergelijking met Frankrijk een factor 5 scheelt in relatie tot treinreizen elders in Europa omdat in Frankrijk stroom wordt opgewerkt door kernenergie en niet door kolencentrales.refo schreef: Dat is ook niet zo. Per trein is altijd beter, al verschilt het voordeel per land.
https://www.consumentenbond.nl/duurzaam ... trein-auto
En als de verkeersleiding zich zorgen maakt over de veilgheid, zou je ook al tegen moeten zijn.
Het vliegtuig is na de lift nog steeds het veiligste vervoermiddel.refo schreef:Dat is ook niet zo. Per trein is altijd beter, al verschilt het voordeel per land.DDD schreef:Waar kan ik vinden dat vliegen per persoon per kilometer minder milieubelastend is dan de trein? Dat zou mij echt verbazen.
https://www.consumentenbond.nl/duurzaam ... trein-auto
En als de verkeersleiding zich zorgen maakt over de veilgheid, zou je ook al tegen moeten zijn.
Naar Canada klopt dat. Maar binnen Europa zou het zo moeten zijn dat vliegen duurder dan treinen zou moeten zijn. Het blijft vreemd dat op kerosine geen BTW geheven wordt en op de elektriciteit van de treinen wel.huisman schreef:Het vliegtuig is na de lift nog steeds het veiligste vervoermiddel.refo schreef:Dat is ook niet zo. Per trein is altijd beter, al verschilt het voordeel per land.DDD schreef:Waar kan ik vinden dat vliegen per persoon per kilometer minder milieubelastend is dan de trein? Dat zou mij echt verbazen.
https://www.consumentenbond.nl/duurzaam ... trein-auto
En als de verkeersleiding zich zorgen maakt over de veilgheid, zou je ook al tegen moeten zijn.
Maar niemand is verplicht te vliegen. Zwemmen naar Canada mag van mij ook en is goedkoper en minder milieubelastend.
Dag Luther.Luther schreef:Naar Canada klopt dat. Maar binnen Europa zou het zo moeten zijn dat vliegen duurder dan treinen zou moeten zijn. Het blijft vreemd dat op kerosine geen BTW geheven wordt en op de elektriciteit van de treinen wel.huisman schreef:Het vliegtuig is na de lift nog steeds het veiligste vervoermiddel.refo schreef:Dat is ook niet zo. Per trein is altijd beter, al verschilt het voordeel per land.DDD schreef:Waar kan ik vinden dat vliegen per persoon per kilometer minder milieubelastend is dan de trein? Dat zou mij echt verbazen.
https://www.consumentenbond.nl/duurzaam ... trein-auto
En als de verkeersleiding zich zorgen maakt over de veilgheid, zou je ook al tegen moeten zijn.
Maar niemand is verplicht te vliegen. Zwemmen naar Canada mag van mij ook en is goedkoper en minder milieubelastend.
Verder zijn de risico's bij vliegen een stuk ongenuanceerder dan bij andere vervoersmiddelen....