Vakantie

Ambtenaar

Re: Vakantie

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: 21 jul 2025, 13:53
Als mijn dokter een bepaald recent voorschrijft, dan neem ik dat gewoon over.

Als dat om een levenshouding en een predikant gaat, kan dat opeens niet meer?
Nee. Er zijn zoveel verschillende tussen een hoogopgeleide arts en een laagopgeleide predikant, hun takken van sport en wijze waarop uitgangspunten binnen het vakgebied tot stand komen dat er geen vergelijking mogelijk is.

Overigens is het altijd raadzaam om kritische vragen te stellen, ook bij een arts.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef: 21 jul 2025, 14:19

Nee. Er zijn zoveel verschillende tussen een hoogopgeleide arts en een laagopgeleide predikant, hun takken van sport en wijze waarop uitgangspunten binnen het vakgebied tot stand komen dat er geen vergelijking mogelijk is.

Overigens is het altijd raadzaam om kritische vragen te stellen, ook bij een arts.
Het komt er dus op neer dat je geen enkele gezagsrelatie erkent. Zowel mijn als Ad Ankers voorbeeld tonen aan dat dit juist wel voor heel veel mensen werkt. Dat het voor jouw een nietszeggend iets is, betekent niet nog dat anderen het dus ook maar moeten laten liggen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Nog even nagezocht: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 64167c80fe
In de brief over godsdienstige reisjes en schoolreisjes maakt ds. Mallan duidelijk dat het voor zijn gemeenteleden wel geoorloofd is op vakantie te gaan in Nederland -mits men zondags kan opgaan onder de zuivere bediening van het Woord- maar niet in het buitenland. Hij zegt dat zondag 38 preeklezen of bandjes luisteren uitsluit. Een uitzondering maakt hij voor hen die het Engels machtig zijn en in Schotland op vakantie gaan.
Verder eens met Herman dat het goed is te erkennen dat een dominee gezag heeft.

Natuurlijk kun je hierover van mening verschillen (ik was een periode deze mening ook toegedaan en denk daar dus nu wat anders over) maar een predikant mag op een vraag hierover zeker zijn mening geven en dat mag als gezaghebbend worden beschouwd. Je ziet hierin een bepaalde ontwikkeling: Er was (en heel soms is) in bepaalde kringen een aversie tegen 'vakantie'. Getuige het antwoord in deze brief is vakantie an sich geoorloofd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Herman schreef: 21 jul 2025, 14:27
Ambtenaar schreef: 21 jul 2025, 14:19

Het komt er dus op neer dat je geen enkele gezagsrelatie erkent. Zowel mijn als Ad Ankers voorbeeld tonen aan dat dit juist wel voor heel veel mensen werkt. Dat het voor jouw een nietszeggend iets is, betekent niet nog dat anderen het dus ook maar moeten laten liggen.
Ik voor mij erken wel gezagsrelaties.
Maar ik heb er ook grote moeite als een predikant zelf zomaar wat extra regeltjes verzint en dat ook nog eens aan anderen oplegt als kenmerk van vroomheid.

Bij een arts ligt dat toch beduidend anders, want die geeft door wat hij gestudeerd heeft.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: 21 jul 2025, 14:27
Als het gaat om praktische invulling van je leven op basis van wat een predikant vindt, en zeker als het iemand betreft zonder opleiding, lijkt het me niet meer dan vanzelfsprekend om daar kritisch mee om te gaan. Theologische is nu eenmaal geen empirische wetenschap .

In alle gevallen is doorvragen altijd gezond. Iemand moet wel kunnen uitleggen waarom een bepaald standpunt wordt ingenomen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het veel ernstiger als mensen menen dat de waarheid in Frankrijk of Italië helemaal niet meer gevonden wordt.

Wat zegt zo'n standpunt over je godsbeeld én over je zelfbeeld? Maar ik snap dat de vraag vooral was gericht aan mensen die deze overtuiging delen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: 21 jul 2025, 14:46
Verder eens met Herman dat het goed is te erkennen dat een dominee gezag heeft.
Het gezag is niet onbeperkt. Als het gaat om theologische duiding dan kan ik daar grotendeels in meegaan. Gaat het echter over het praktische invulling van je leven dan moet je kritisch zijn.

Voor mij geldt dat ik predikanten die geen theologische academische opleiding gevolgd hebben, geen gezag toeken.
Natuurlijk kun je hierover van mening verschillen (ik was een periode deze mening ook toegedaan en denk daar dus nu wat anders over) maar een predikant mag op een vraag hierover zeker zijn mening geven en dat mag als gezaghebbend worden beschouwd.
Het gaat in dit geval niet om een predikant, naar om een predikant met specifieke kenmerken. Namelijk een onvoldoende opgeleide predikant. Daar komen ongelukken van.
Je ziet hierin een bepaalde ontwikkeling: Er was (en heel soms is) in bepaalde kringen een aversie tegen 'vakantie'. Getuige het antwoord in deze brief is vakantie an sich geoorloofd.
Wie bepaalt wat geoorloofd is?
HHR

Bericht door HHR »

Ik vind het geen rare gedachte. Al is het natuurlijk met de komst van internet wel anders geworden.
Je kunt overal een dienst online meebeleven.

Wel stelt de zondag qua invulling je voor vragen.
Juist pas nog hoorde ik een discussie over de vraag of het geoorloofd is om op zondag op een all-inclusive park te verblijven. Ook daar wordt verschillend over gedacht.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Tiberius schreef: 21 jul 2025, 14:47 Ik voor mij erken wel gezagsrelaties.
Maar ik heb er ook grote moeite als een predikant zelf zomaar wat extra regeltjes verzint en dat ook nog eens aan anderen oplegt als kenmerk van vroomheid.

Bij een arts ligt dat toch beduidend anders, want die geeft door wat hij gestudeerd heeft.
Het zijn niet 'zomaar wat regeltjes'. Het kan gewoon heel goed een antwoord op een pastorale vraag zijn. "Beste dominee, hoe ga ik om met het nemen van vakantie en kan ik dan overal maar naar de kerk?"
Dat is volgens mij de culturele setting van de jaren 50-80 van de vorige eeuw en laten Ad en ik het daar nu juist over hebben.
MGG

Bericht door MGG »

HHR schreef: 21 jul 2025, 15:30 Ik vind het geen rare gedachte. Al is het natuurlijk met de komst van internet wel anders geworden.
Je kunt overal een dienst online meebeleven.

Wel stelt de zondag qua invulling je voor vragen.
Juist pas nog hoorde ik een discussie over de vraag of het geoorloofd is om op zondag op een all-inclusive park te verblijven. Ook daar wordt verschillend over gedacht.
Waarom is het specifiek bij all-inclusive parken een vraag? Omdat het park extra verdiend als je niks gebruikt? Verder is het naar mijn idee niet anders dan een gewoon hotel of een restaurant bezoek.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Herman schreef: 21 jul 2025, 15:37
Tiberius schreef: 21 jul 2025, 14:47 Ik voor mij erken wel gezagsrelaties.

Het zijn niet 'zomaar wat regeltjes'. Het kan gewoon heel goed een antwoord op een pastorale vraag zijn. "Beste dominee, hoe ga ik om met het nemen van vakantie en kan ik dan overal maar naar de kerk?"
Dat is volgens mij de culturele setting van de jaren 50-80 van de vorige eeuw en laten Ad en ik het daar nu juist over hebben.
Dat mag, maar de vraag van de TS gaat niet over een halve eeuw of meer geleden, maar over de krant van gisteren:
In het RD lees ik dat mensen geen zondag over op vakantie gaan. Ook stelt iemand dat het in het licht van het vierde gebod onverenigbaar is om op vakantie te gaan naar een gebied waar het niet mogelijk is om de bevindelijke waarheid te horen. Zijn er op dit forum mensen die hier ook zo over denken? En eventueel willen delen hoe zij tot deze overtuiging gekomen zijn.
Adagio

Bericht door Adagio »

Ik ben nooit tot die overtuiging gekomen, ik heb die altijd al gehad (nl. op de zondag zit ik in de gemeente). Vakantiereizen naar Verwegistan horen bij mij niet bij de 'werken van noodzakelijkheid of barmhartigheid'.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

DDD schreef: 21 jul 2025, 14:56 Ik vind het veel ernstiger als mensen menen dat de waarheid in Frankrijk of Italië helemaal niet meer gevonden wordt.

Wat zegt zo'n standpunt over je godsbeeld én over je zelfbeeld? Maar ik snap dat de vraag vooral was gericht aan mensen die deze overtuiging delen.
Fascinerend, inderdaad.

Ik vraag mij dan af, ook in relatie tot mijn vraag in dit topic, hoe men tot een dergelijke conclusie gekomen is.
Is hier sprake van een gedegen onderzoek (geweest)? Zijn er diverse kerken door heel Europa bezocht, zijn er diensten elders geluisterd? Of wordt er op voorhand maar aangenomen dat de Heere alleen in Nederland werkt, inclusief de bediening van Zijn Woord?
DDD

Bericht door DDD »

Nee. Ds. Mallan nam aan dat zijn gemeenteleden en hun kinderen onvoldoende taalbeheersing hadden om überhaupt in het Spaans of Italiaans de kerkdienst te volgen.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Aannames zijn altijd gevaarlijk, maar wellicht was hij buitengewoon goed op de hoogte van de taalskills van zijn gemeenteleden. Dan nog zijn Duits en Frans in Nederland toch bepaald geen exotische talen.

Als migrant zie ik zeker cultuurverschillen in de kerk hier en in Nederland, maar naar mijn mening en beleving staat dat de Heere niet in de weg om Zijn werk te doen.
Ik word in elk geval diep verdrietig van de arrogantie die sommige Nederlandse refo's bij zich lijken te dragen. Dat kan niet Bijbels zijn.
Plaats reactie