Juist. De HC leert heel Bijbels dat een ander volkomen heeft betaald. Aan Gods recht is voldaan. Er hoeft helemaal niets meer van mij bij. 'Het is volbracht!' Jezus alleen!-DIA- schreef:En doe strijd wordt ook gekend. Strijdt om in te gaan. Nergens kunnen we passiviteit verdedigen. God wil dat aan zijn Recht genoeg gecheidde, en kunnen wij dat? Zie hiervan ook de eerste zondagsafdelingen van onze Heidelberger.Jeremiah schreef:Het spanningsveld tussen enerzijds niets kunnen doen en anderzijds toch alles moeten doen. ("Doe wat u kunt" McCheyne) Ik denk dat Ryle en de puriteinen daar erg Bijbels mee omgingen.GGotK schreef:Wat spreekt je in dit citaat zo aan?Jeremiah schreef:
Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
En als ik dat geloof, maakt het dan nog verschil of ik dat historisch of als een waar geloof aanneem? Het is waar wat u zegt, maar zo komt het wel heel eenzijdig over: Neem Jezus aan en u bent gered.Ditbenik schreef:Juist. De HC leert heel Bijbels dat een ander volkomen heeft betaald. Aan Gods recht is voldaan. Er hoeft helemaal niets meer van mij bij. 'Het is volbracht!' Jezus alleen!-DIA- schreef: En die strijd wordt ook gekend. Strijdt om in te gaan. Nergens kunnen we passiviteit verdedigen. God wil dat aan zijn Recht genoeg gecheidde, en kunnen wij dat? Zie hiervan ook de eerste zondagsafdelingen van onze Heidelberger.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
En als ik dat geloof, maakt het nog verschil of ik dat historisch of als een waar gelooF aanneem?-DIA- schreef:En als ik dat geloof, maakt het dan nog verschil of ik dat historisch of als een waar geloof aanneem? Het is waar wat u zegt, maar zo komt het wel heel eenzijdig over: Neem Jezus aan en u bent gered.Ditbenik schreef:Juist. De HC leert heel Bijbels dat een ander volkomen heeft betaald. Aan Gods recht is voldaan. Er hoeft helemaal niets meer van mij bij. 'Het is volbracht!' Jezus alleen!-DIA- schreef: En die strijd wordt ook gekend. Strijdt om in te gaan. Nergens kunnen we passiviteit verdedigen. God wil dat aan zijn Recht genoeg gecheidde, en kunnen wij dat? Zie hiervan ook de eerste zondagsafdelingen van onze Heidelberger.
Dit kan je op iedere bewering zeggen
Maar de eerste zondagen zeggen hoe het met je gesteld is en dat je zelf niet kan betalen.
Vraag 12
Aangezien wij dan naar het rechtvaardig oordeel Godstijdelijke en eeuwige straf verdiend hebben, is er enig middel, waardoor wijdeze straf zouden kunnen ontgaan en wederom tot genade komen?
Antwoord 12
God wil, dat aan Zijn gerechtigheid genoeg geschiede ; daarommoeten wij aan haar, òf door onszelf, òf door een ander, volkomenlijk betalen.
Dan komt het middel:
Vraag 18
Maar wie is deze Middelaar, die tegelijk waarachtig God en een waarachtig rechtvaardig mens is? .
Antwoord 18
Onze Heere Jezus Christus , die ons van God tot wijsheid,rechtvaardigheid, heiligmaking, en tot een volkomen verlossing geschonken is.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Ik let wel op wie het zegt, en tegen wie. Daarom zeg ik dit. Begrijpt u dat ik het na 10 jaar wantrouwen wel eens zat wordt?liz boer schreef:En als ik dat geloof, maakt het nog verschil of ik dat historisch of als een waar gelooF aanneem?-DIA- schreef:En als ik dat geloof, maakt het dan nog verschil of ik dat historisch of als een waar geloof aanneem? Het is waar wat u zegt, maar zo komt het wel heel eenzijdig over: Neem Jezus aan en u bent gered.Ditbenik schreef:Juist. De HC leert heel Bijbels dat een ander volkomen heeft betaald. Aan Gods recht is voldaan. Er hoeft helemaal niets meer van mij bij. 'Het is volbracht!' Jezus alleen!-DIA- schreef: En die strijd wordt ook gekend. Strijdt om in te gaan. Nergens kunnen we passiviteit verdedigen. God wil dat aan zijn Recht genoeg gecheidde, en kunnen wij dat? Zie hiervan ook de eerste zondagsafdelingen van onze Heidelberger.
Dit kan je op iedere bewering zeggen
Maar de eerste zondagen zeggen hoe het met je gesteld is en dat je zelf niet kan betalen.
Vraag 12
Aangezien wij dan naar het rechtvaardig oordeel Godstijdelijke en eeuwige straf verdiend hebben, is er enig middel, waardoor wijdeze straf zouden kunnen ontgaan en wederom tot genade komen?
Antwoord 12
God wil, dat aan Zijn gerechtigheid genoeg geschiede ; daarommoeten wij aan haar, òf door onszelf, òf door een ander, volkomenlijk betalen.
Dan komt het middel:
Vraag 18
Maar wie is deze Middelaar, die tegelijk waarachtig God en een waarachtig rechtvaardig mens is? .
Antwoord 18
Onze Heere Jezus Christus , die ons van God tot wijsheid,rechtvaardigheid, heiligmaking, en tot een volkomen verlossing geschonken is.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Zeker, dat is hét verschil. Het komt op een waar geloof aan.-DIA- schreef:En als ik dat geloof, maakt het dan nog verschil of ik dat historisch of als een waar geloof aanneem? Het is waar wat u zegt, maar zo komt het wel heel eenzijdig over: Neem Jezus aan en u bent gered.Ditbenik schreef:Juist. De HC leert heel Bijbels dat een ander volkomen heeft betaald. Aan Gods recht is voldaan. Er hoeft helemaal niets meer van mij bij. 'Het is volbracht!' Jezus alleen!-DIA- schreef: En die strijd wordt ook gekend. Strijdt om in te gaan. Nergens kunnen we passiviteit verdedigen. God wil dat aan zijn Recht genoeg gecheidde, en kunnen wij dat? Zie hiervan ook de eerste zondagsafdelingen van onze Heidelberger.
Waarbij ik me wel steeds meer afvraag wat een historisch geloof nu eigenlijk is. Kan dat wel? Kunnen we inderdaad écht geloven dat we elk ogenblik opgeroepen kunnen worden om voor een rechtvaardig en heilig God te verschijnen, waarbij we zonder gewassen te zijn in het bloed van Christus, voor eeuwig (voor altijd!) in de hel zullen zijn? En dan gewoon rustig voortleven?
Dat kan toch niet!
Volgens mij is een dergelijk historisch geloof niets anders dan vroom verpakt ongeloof. Let wel: de Heere weet er wel raad mee hoor, als we tot Hem komen met dit soort ongeloof.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
eilander schreef:Zeker, dat is hét verschil. Het komt op een waar geloof aan.-DIA- schreef:En als ik dat geloof, maakt het dan nog verschil of ik dat historisch of als een waar geloof aanneem? Het is waar wat u zegt, maar zo komt het wel heel eenzijdig over: Neem Jezus aan en u bent gered.Ditbenik schreef:Juist. De HC leert heel Bijbels dat een ander volkomen heeft betaald. Aan Gods recht is voldaan. Er hoeft helemaal niets meer van mij bij. 'Het is volbracht!' Jezus alleen!-DIA- schreef: En die strijd wordt ook gekend. Strijdt om in te gaan. Nergens kunnen we passiviteit verdedigen. God wil dat aan zijn Recht genoeg gecheidde, en kunnen wij dat? Zie hiervan ook de eerste zondagsafdelingen van onze Heidelberger.
Waarbij ik me wel steeds meer afvraag wat een historisch geloof nu eigenlijk is. Kan dat wel? Kunnen we inderdaad écht geloven dat we elk ogenblik opgeroepen kunnen worden om voor een rechtvaardig en heilig God te verschijnen, waarbij we zonder gewassen te zijn in het bloed van Christus, voor eeuwig (voor altijd!) in de hel zullen zijn? En dan gewoon rustig voortleven?
Dat kan toch niet!
Volgens mij is een dergelijk historisch geloof niets anders dan vroom verpakt ongeloof. Let wel: de Heere weet er wel raad mee hoor, als we tot Hem komen met dit soort ongeloof.
Mensen kunnen vast overtuigd zijn het ware zaligmakende geloof te bezitten, terwijl ze pas zien dat ze het missen als ze echt van dood levend gemaakt worden. In de serie die een ouderling van onze gemeente schrijft in een plaatselijk blad (Rijssens-Holtens Nieuwsblad), is net aan de orde van behandeling iets over het leven van wijlen ds. A. Bregman. Deze dominee wist goed het verschil. Ik wil wel enkele stukjes plaatsen. Overigens staan (ik meen de laatste drie nummers) van Rijssens-Holtens Nieuwsblad online. Onder het kopje "De kleane koarke" kan men het lezen. De jongste aflevering is al nr. 106. Het zou heel mooi zijn als deze stukjes in boekvorm verschenen. Zoek maar even op http://www.rijssen-holtensnieuwsblad.nl
PS Ik zie net dat aflevering 106 er nog niet op staat. Die komt heel binnenkort wel, want ik heb de krant al in huis.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Beste DIA@DIA
Mensen kunnen vast overtuigd zijn het ware zaligmakende geloof te bezitten, terwijl ze pas zien dat ze het missen als ze echt van dood levend gemaakt worden. In de serie die een ouderling van onze gemeente schrijft in een plaatselijk blad (Rijssens-Holtens Nieuwsblad), is net aan de orde van behandeling iets over het leven van wijlen ds. A. Bregman. Deze dominee wist goed het verschil. Ik wil wel enkele stukjes plaatsen. Overigens staan (ik meen de laatste drie nummers) van Rijssens-Holtens Nieuwsblad online. Onder het kopje "De kleane koarke" kan men het lezen. De jongste aflevering is al nr. 106. Het zou heel mooi zijn als deze stukjes in boekvorm verschenen. Zoek maar even op http://www.rijssen-holtensnieuwsblad.nl
PS Ik zie net dat aflevering 106 er nog niet op staat. Die komt heel binnenkort wel, want ik heb de krant al in huis.
Als je tot de Heere Jezus vlucht kun je nooit beschaamd uitkomen, als je overtuigd bent van alles te bezitten niet.
Waarin de Bijbel lees je dat iemand die naar Jezus vlucht zich achteraf vergist heeft?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
En hij ging bedroefd weg. En dan zegt de Heere Jezus: en Hij beminde hem. Was dat een zaligmakende verontrusting? Het nabijkomende werk wordt bijna niet meer gepreekt, en kan als zodanig dan ook niet meer bekend zijn. Een scherpe separatie ontbreek heel vaak, zoals ik dat meen waar te nemen.liz boer schreef:Beste DIA@DIA
Mensen kunnen vast overtuigd zijn het ware zaligmakende geloof te bezitten, terwijl ze pas zien dat ze het missen als ze echt van dood levend gemaakt worden. In de serie die een ouderling van onze gemeente schrijft in een plaatselijk blad (Rijssens-Holtens Nieuwsblad), is net aan de orde van behandeling iets over het leven van wijlen ds. A. Bregman. Deze dominee wist goed het verschil. Ik wil wel enkele stukjes plaatsen. Overigens staan (ik meen de laatste drie nummers) van Rijssens-Holtens Nieuwsblad online. Onder het kopje "De kleane koarke" kan men het lezen. De jongste aflevering is al nr. 106. Het zou heel mooi zijn als deze stukjes in boekvorm verschenen. Zoek maar even op http://www.rijssen-holtensnieuwsblad.nl
PS Ik zie net dat aflevering 106 er nog niet op staat. Die komt heel binnenkort wel, want ik heb de krant al in huis.
Als je tot de Heere Jezus vlucht kun je nooit beschaamd uitkomen, als je overtuigd bent van alles te bezitten niet.
Waarin de Bijbel lees je dat iemand die naar Jezus vlucht zich achteraf vergist heeft?
Denk ook aan Saul. Hij kreeg een ander hart. Niet zo maar, maar van God. Dat ging heel ver, zodat men zei: Is Saul ook onder de profeten? enz.
Verder zal nooit een mens tot Jezus vluchten. Hij zal wel verontrust kunnen zijn aangaande zijn staat voor de eeuwigheid, hij kan ernstig gaan leven, bidden, naar de kerk gaan, enz. maar dat is nog geen ware overbuiging. De Schrift is niet onduidelijk over de smalle weg: En weinigen zijn er die dezelve vinden. Niet dat het dan geen schare zal zijn die niemand kan tellen, maar vergeleken bij de grote schare, ook van mensen die menen in te gaan en niet te kunnen, is het een klein kuddeke.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Beste DIA-DIA- schreef:En hij ging bedroefd weg. En dan zegt de Heere Jezus: en Hij beminde hem. Was dat een zaligmakende verontrusting? Het nabijkomende werk wordt bijna niet meer gepreekt, en kan als zodanig dan ook niet meer bekend zijn. Een scherpe separatie ontbreek heel vaak, zoals ik dat meen waar te nemen.liz boer schreef:Beste DIA@DIA
Mensen kunnen vast overtuigd zijn het ware zaligmakende geloof te bezitten, terwijl ze pas zien dat ze het missen als ze echt van dood levend gemaakt worden. In de serie die een ouderling van onze gemeente schrijft in een plaatselijk blad (Rijssens-Holtens Nieuwsblad), is net aan de orde van behandeling iets over het leven van wijlen ds. A. Bregman. Deze dominee wist goed het verschil. Ik wil wel enkele stukjes plaatsen. Overigens staan (ik meen de laatste drie nummers) van Rijssens-Holtens Nieuwsblad online. Onder het kopje "De kleane koarke" kan men het lezen. De jongste aflevering is al nr. 106. Het zou heel mooi zijn als deze stukjes in boekvorm verschenen. Zoek maar even op http://www.rijssen-holtensnieuwsblad.nl
PS Ik zie net dat aflevering 106 er nog niet op staat. Die komt heel binnenkort wel, want ik heb de krant al in huis.
Als je tot de Heere Jezus vlucht kun je nooit beschaamd uitkomen, als je overtuigd bent van alles te bezitten niet.
Waarin de Bijbel lees je dat iemand die naar Jezus vlucht zich achteraf vergist heeft?
Denk ook aan Saul. Hij kreeg een ander hart. Niet zo maar, maar van God. Dat ging heel ver, zodat men zei: Is Saul ook onder de profeten? enz.
Verder zal nooit een mens tot Jezus vluchten. Hij zal wel verontrust kunnen zijn aangaande zijn staat voor de eeuwigheid, hij kan ernstig gaan leven, bidden, naar de kerk gaan, enz. maar dat is nog geen ware overbuiging. De Schrift is niet onduidelijk over de smalle weg: En weinigen zijn er die dezelve vinden. Niet dat het dan geen schare zal zijn die niemand kan tellen, maar vergeleken bij de grote schare, ook van mensen die menen in te gaan en niet te kunnen, is het een klein kuddeke.
Deze jongeman vluchte niet tot christus, hij wilde het verdienen, maar vond de prijs te hoog, Saul stelde zijn vertrouwen niet op God en was ongehoorzaam aan Zijn woord.
Dat er niemand tot Chritus zal vluchten is niet waar, de Heere legt het in het hart, dat staat in de Bijbel, er staat zo vaak Ik zal en ook Ik ben. Er staat ook gijlieden hebt niet gewild.
Let eens op de gelijkenis van de bouwer, daar gaat het over horen en doen, gehooraam zijn.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
@DIA:
Een scherpe separatie is iets heel anders dan mensen onzeker maken en zo preken dat uit de prediking onduidelijk is of het geloof in de categorie 'nabijkomend' of 'waar' valt.
Als dat uit de prediking niet duidelijk is, en er een extra openbaring van de heilige Geest door middel van de plaatselijke dominee nodig is om tot geloofszekerheid te komen, is geen sprake van een scherpe separatie, maar van een vage manipulatie.
In dat laatste geval krijg je zulke rare toepassingen als over de rijke jongeman, die slaan als een tang op een varken. Al zal ik niet beweren dat zoiets in de prediking is gezegd. Er is kennelijk wel een voedingsbodem voor.
Een scherpe separatie is iets heel anders dan mensen onzeker maken en zo preken dat uit de prediking onduidelijk is of het geloof in de categorie 'nabijkomend' of 'waar' valt.
Als dat uit de prediking niet duidelijk is, en er een extra openbaring van de heilige Geest door middel van de plaatselijke dominee nodig is om tot geloofszekerheid te komen, is geen sprake van een scherpe separatie, maar van een vage manipulatie.
In dat laatste geval krijg je zulke rare toepassingen als over de rijke jongeman, die slaan als een tang op een varken. Al zal ik niet beweren dat zoiets in de prediking is gezegd. Er is kennelijk wel een voedingsbodem voor.
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Mattheus 19:-DIA- schreef:En hij ging bedroefd weg. En dan zegt de Heere Jezus: en Hij beminde hem. Was dat een zaligmakende verontrusting? Het nabijkomende werk wordt bijna niet meer gepreekt, en kan als zodanig dan ook niet meer bekend zijn. Een scherpe separatie ontbreek heel vaak, zoals ik dat meen waar te nemen.liz boer schreef:Beste DIA@DIA
Mensen kunnen vast overtuigd zijn het ware zaligmakende geloof te bezitten, terwijl ze pas zien dat ze het missen als ze echt van dood levend gemaakt worden. In de serie die een ouderling van onze gemeente schrijft in een plaatselijk blad (Rijssens-Holtens Nieuwsblad), is net aan de orde van behandeling iets over het leven van wijlen ds. A. Bregman. Deze dominee wist goed het verschil. Ik wil wel enkele stukjes plaatsen. Overigens staan (ik meen de laatste drie nummers) van Rijssens-Holtens Nieuwsblad online. Onder het kopje "De kleane koarke" kan men het lezen. De jongste aflevering is al nr. 106. Het zou heel mooi zijn als deze stukjes in boekvorm verschenen. Zoek maar even op http://www.rijssen-holtensnieuwsblad.nl
PS Ik zie net dat aflevering 106 er nog niet op staat. Die komt heel binnenkort wel, want ik heb de krant al in huis.
Als je tot de Heere Jezus vlucht kun je nooit beschaamd uitkomen, als je overtuigd bent van alles te bezitten niet.
Waarin de Bijbel lees je dat iemand die naar Jezus vlucht zich achteraf vergist heeft?
Denk ook aan Saul. Hij kreeg een ander hart. Niet zo maar, maar van God. Dat ging heel ver, zodat men zei: Is Saul ook onder de profeten? enz.
Verder zal nooit een mens tot Jezus vluchten. Hij zal wel verontrust kunnen zijn aangaande zijn staat voor de eeuwigheid, hij kan ernstig gaan leven, bidden, naar de kerk gaan, enz. maar dat is nog geen ware overbuiging. De Schrift is niet onduidelijk over de smalle weg: En weinigen zijn er die dezelve vinden. Niet dat het dan geen schare zal zijn die niemand kan tellen, maar vergeleken bij de grote schare, ook van mensen die menen in te gaan en niet te kunnen, is het een klein kuddeke.
17 En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed? Niemand is goed dan Een,19 namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden. (20)
18 Hij zeide tot Hem: Welke? En Jezus zeide: Deze: Gij zult niet doden; gij zult geen overspel doen; gij zult niet stelen; gij zult geen valse getuigenis geven;
19 Eer uw vader en moeder; en: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven.
20 De jongeling zeide tot Hem: Al deze dingen heb ik onderhouden van mijn jonkheid af; wat ontbreekt mij nog? (21)
21 Jezus zeide tot hem: Zo gij wilt volmaakt zijn, (22) ga heen, verkoop wat gij hebt, en geef het den armen, en gij zult een schat hebben in de hemel; en kom herwaarts, volg Mij.
22 Als nu de jongeling dit woord hoorde, ging hij bedroefd weg; want hij had vele goederen.
KT.
20) onderhoud de geboden.
Christus antwoordt hier naar de vraag en menig van deze jongeling, die door zijn eigen goede werken meende de zaligheid te kunnen verkrijgen, en daarom wijst Hij hem op de wet, om hem daardoor tot erkentenis van zijne onvolmaaktheid, en daarna tot het geloof in hem te brengen; Gal. 3:22,24.
21) wat ontbreekt mij nog?
Grieks, waarin kom ik nog tekort?
22) zo gij wilt volmaakt zijn,
Dit zegt Christus om dezen jongeling, die meende dat hij alle geboden Gods onderhouden had, overmits hij uiterlijk daarnaar had geleefd, te overtuigen dat hem nog veel ontbrak, zelfs aangaande de onderhouding van de geboden der tweede tafel, dewijl hij liever zijne goederen behouden had dan op Christus bevel die den armen te geven, en Hem te vogen: hetwelk ook blijkt uit het drie en twintigste vers, Want die dezelve zou onderhouden hebben, zou niet bezwaarlijk maar zekerlijk in het koninkrijk der hemelen komen; Rom. 10:5.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Was de aanbod van genade van de Heere Jezus tot deze jongeman welmenend? De Heere wist toch wat er zou gebeuren?-DIA- schreef:En hij ging bedroefd weg. En dan zegt de Heere Jezus: en Hij beminde hem. Was dat een zaligmakende verontrusting? Het nabijkomende werk wordt bijna niet meer gepreekt, en kan als zodanig dan ook niet meer bekend zijn. Een scherpe separatie ontbreek heel vaak, zoals ik dat meen waar te nemen.liz boer schreef:Beste DIA@DIA
Mensen kunnen vast overtuigd zijn het ware zaligmakende geloof te bezitten, terwijl ze pas zien dat ze het missen als ze echt van dood levend gemaakt worden. In de serie die een ouderling van onze gemeente schrijft in een plaatselijk blad (Rijssens-Holtens Nieuwsblad), is net aan de orde van behandeling iets over het leven van wijlen ds. A. Bregman. Deze dominee wist goed het verschil. Ik wil wel enkele stukjes plaatsen. Overigens staan (ik meen de laatste drie nummers) van Rijssens-Holtens Nieuwsblad online. Onder het kopje "De kleane koarke" kan men het lezen. De jongste aflevering is al nr. 106. Het zou heel mooi zijn als deze stukjes in boekvorm verschenen. Zoek maar even op http://www.rijssen-holtensnieuwsblad.nl
PS Ik zie net dat aflevering 106 er nog niet op staat. Die komt heel binnenkort wel, want ik heb de krant al in huis.
Als je tot de Heere Jezus vlucht kun je nooit beschaamd uitkomen, als je overtuigd bent van alles te bezitten niet.
Waarin de Bijbel lees je dat iemand die naar Jezus vlucht zich achteraf vergist heeft?
Denk ook aan Saul. Hij kreeg een ander hart. Niet zo maar, maar van God. Dat ging heel ver, zodat men zei: Is Saul ook onder de profeten? enz.
Verder zal nooit een mens tot Jezus vluchten. Hij zal wel verontrust kunnen zijn aangaande zijn staat voor de eeuwigheid, hij kan ernstig gaan leven, bidden, naar de kerk gaan, enz. maar dat is nog geen ware overbuiging. De Schrift is niet onduidelijk over de smalle weg: En weinigen zijn er die dezelve vinden. Niet dat het dan geen schare zal zijn die niemand kan tellen, maar vergeleken bij de grote schare, ook van mensen die menen in te gaan en niet te kunnen, is het een klein kuddeke.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Dat sluit elkaar niet uit. Je kunt iemand welgemeend een goede examenuitslag toewensen en weten dat hij te lui is om er iets voor te doen en toch zal blijven zitten.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Ik las in een geromantiseerde versie van deze geschiedenis dat de rijke jongeling Jozef heette en uit Arimatea afkomstig was.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Ja want God liegt nietBrbndr schreef:Was de aanbod van genade van de Heere Jezus tot deze jongeman welmenend? De Heere wist toch wat er zou gebeuren?-DIA- schreef:En hij ging bedroefd weg. En dan zegt de Heere Jezus: en Hij beminde hem. Was dat een zaligmakende verontrusting? Het nabijkomende werk wordt bijna niet meer gepreekt, en kan als zodanig dan ook niet meer bekend zijn. Een scherpe separatie ontbreek heel vaak, zoals ik dat meen waar te nemen.liz boer schreef:Beste DIA@DIA
Mensen kunnen vast overtuigd zijn het ware zaligmakende geloof te bezitten, terwijl ze pas zien dat ze het missen als ze echt van dood levend gemaakt worden. In de serie die een ouderling van onze gemeente schrijft in een plaatselijk blad (Rijssens-Holtens Nieuwsblad), is net aan de orde van behandeling iets over het leven van wijlen ds. A. Bregman. Deze dominee wist goed het verschil. Ik wil wel enkele stukjes plaatsen. Overigens staan (ik meen de laatste drie nummers) van Rijssens-Holtens Nieuwsblad online. Onder het kopje "De kleane koarke" kan men het lezen. De jongste aflevering is al nr. 106. Het zou heel mooi zijn als deze stukjes in boekvorm verschenen. Zoek maar even op http://www.rijssen-holtensnieuwsblad.nl
PS Ik zie net dat aflevering 106 er nog niet op staat. Die komt heel binnenkort wel, want ik heb de krant al in huis.
Als je tot de Heere Jezus vlucht kun je nooit beschaamd uitkomen, als je overtuigd bent van alles te bezitten niet.
Waarin de Bijbel lees je dat iemand die naar Jezus vlucht zich achteraf vergist heeft?
Denk ook aan Saul. Hij kreeg een ander hart. Niet zo maar, maar van God. Dat ging heel ver, zodat men zei: Is Saul ook onder de profeten? enz.
Verder zal nooit een mens tot Jezus vluchten. Hij zal wel verontrust kunnen zijn aangaande zijn staat voor de eeuwigheid, hij kan ernstig gaan leven, bidden, naar de kerk gaan, enz. maar dat is nog geen ware overbuiging. De Schrift is niet onduidelijk over de smalle weg: En weinigen zijn er die dezelve vinden. Niet dat het dan geen schare zal zijn die niemand kan tellen, maar vergeleken bij de grote schare, ook van mensen die menen in te gaan en niet te kunnen, is het een klein kuddeke.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?