Heilig Avondmaal

Mariavt

Re: Heilig Avondmaal

Bericht door Mariavt »

Mattheüs 8: 11 Doch Ik zeg u, dat velen zullen komen van oosten en westen en zullen met Abraham, en Izak, en Jakob, aanzitten in het Koninkrijk der hemelen;

Mattheüs 22: 10 En dezelve dienstknechten, uitgaande op de wegen, vergaderden allen, die zij vonden, beiden kwaden en goeden; en de bruiloft werd vervuld met aanzittende gasten.

Mattheüs 22: 11 En als de koning ingegaan was, om de aanzittende gasten te overzien, zag hij aldaar een mens, niet gekleed zijnde met een bruiloftskleed;

Lukas 13: 29 En daar zullen er komen van Oosten en Westen, en van Noorden en Zuiden, en zullen aanzitten in het Koninkrijk Gods.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Mara schreef:Je leest mijn posting selectief. Ik zeg dat het appels met peren is vergelijken, een warm Afrikaans land met Nederland in de traditie van het calvinisme.
Ik vraag niet aan de Afrikanen om zich aan ons aan te passen, met de dominee in een zwart pak, juist niet !
Maar kennelijk ben jij geheel op de hoogte van DE Waarheid. Maar kan het niet opbrengen om normaal respect op te brengen voor iemand die anders denkt.
Ik meen dat het hier REFOforum heet, en geen RELIforum :hum
met het risico lopend dat men acht dat men dit ad hominem acht (wat ten enenmale niet zo zijn kan daar ik het tegen anoniem heb)...

Je moet dan blijkbaar schrijven leren.... En ook lezen. En wel het lezen van de Schrift. Niet hetgeen men in Nederland doet is orthodoxie. Maar hetgeen men doet in gehoorzaamheid aan de Schrift is orthodoxie.

En jezelf van een kerk verwijderen die getrouw aan de Schrift is om reden van bijzaken is goddeloos.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Mara

Bericht door Mara »

Mariavt schreef:Mattheüs 8: 11 Doch Ik zeg u, dat velen zullen komen van oosten en westen en zullen met Abraham, en Izak, en Jakob, aanzitten in het Koninkrijk der hemelen;

Mattheüs 22: 10 En dezelve dienstknechten, uitgaande op de wegen, vergaderden allen, die zij vonden, beiden kwaden en goeden; en de bruiloft werd vervuld met aanzittende gasten.

Mattheüs 22: 11 En als de koning ingegaan was, om de aanzittende gasten te overzien, zag hij aldaar een mens, niet gekleed zijnde met een bruiloftskleed;

Lukas 13: 29 En daar zullen er komen van Oosten en Westen, en van Noorden en Zuiden, en zullen aanzitten in het Koninkrijk Gods.
Misschien moet daar in een volgende vertaling maar iets anders van gemaakt worden, anders wordt het zo star :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
edward

Bericht door edward »

Mara schreef:
Mariavt schreef:Mattheüs 8: 11 Doch Ik zeg u, dat velen zullen komen van oosten en westen en zullen met Abraham, en Izak, en Jakob, aanzitten in het Koninkrijk der hemelen;

Misschien moet daar in een volgende vertaling maar iets anders van gemaakt worden, anders wordt het zo star :huhu
''kwaden en goeden zitten aan'' lijkt mij een belangrijker focuspunt..
refo

Bericht door refo »

Mara schreef:

In Mattheus 22: 10 en 11 staat in het Grieks anakeimenoon en anakeimenous. Dat betekent 'aanliggen' of 'achteroverliggen'.

De andere twee zijn meer figuurlijk bedoeld, om de gemeenschap aan te duiden, want (zegt Calvijn) men eet daar niet meer. In Lukas 13 staat: anaklithesontai, achteroverleunen. dat is niet op Nederlandse wijze rechtop met de benen onder tafel. In Mt 8:11 is hetzelfde woord gebruikt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

Met alle respect mensen, maar de hele discussie of je zit, staat of ligt aan wel of geen tafel is het laatste waar ik me druk om zou maken.
Is dat nu echt HET wezenlijke van het Heilig Avondmaal?

Het Heilig Avondmaal is een ontmoeting tussen de Koning van de Kerk met zijn kinderen.
En de praktische zaken erom heen regel je zo goed mogelijk waarbij rust en waardigheid de sleutelwoorden zijn.

Dat kan met en zonder tafel...
Staand of zittend...

Het gaat bovenal om de gezindheid van het hart!
Mariavt

Bericht door Mariavt »

memento schreef: Precies. Wie Christus niet kent, heeft niets aan Zijn maaltijd te doen. Wie Christus (ook al is het slechts in beginsel) wél kent, heeft (tenzij hij zich schuldig weet aan de in het formulier genoemde ergerlijke zonden) tot de tafel te gaan, om daar zijn/haar HEERE en Meester te ontmoeten en in het allerheiligste geloof gesterkt te worden. Met lege handen en zichzelf aanklagende en veroordelende harten (daartoe is ook het zelfonderzoek), om steeds weer te ontdekken dat de zaligheid buiten onszelf in Christus Jezus ligt. Niets in mij, alles in Hem.
Hoe kan dat nou, Christus in het beginsel kennen? Je mag Hem wél kennen en dan helemaal als jouw Borg, want wat doe je anders aan het avondmaal? Daar ga je toch aan omdat je mag weten gereingd te zijn in Zijn bloed, en dan " Doe dit tot Mijn gedachtenis"

Óf je kent Christus niet en dan mág je niet aangaan, want die onwaardiglijk eet en drinkt, die ete en drinken zichzelven een oordeel!
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
helma

Bericht door helma »

Paulus zegt toch ook: och dat ik Hem kenne in de kracht van Zijn opstanding?
Het is toch een kennen en vervolgen te kennen?
Mariavt

Bericht door Mariavt »

helma schreef:Paulus zegt toch ook: och dat ik Hem kenne in de kracht van Zijn opstanding?
Ja daar heb je gelijk in, maar jij brengt het ook anders, natuurlijk als je net je verlossing mag weten, ben je nog een kind in het geloof en groei je op, maar bij memento leek het zo alsof je maar iets van Christus gezien hebt. Volgens mij mag je pas aan het avondmaal als je mag weten geborgen te zijn In Christus, daarna komt de kennis en de opwas, dus ik denk dat we allebei hetzelfde denken en misschien heb ik daar anders over gedacht bij wat memento zei. Sorry memento

MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Jean le Fontain schreef:Met alle respect mensen, maar de hele discussie of je zit, staat of ligt aan wel of geen tafel is het laatste waar ik me druk om zou maken.
Is dat nu echt HET wezenlijke van het Heilig Avondmaal?

Het Heilig Avondmaal is een ontmoeting tussen de Koning van de Kerk met zijn kinderen.
En de praktische zaken erom heen regel je zo goed mogelijk waarbij rust en waardigheid de sleutelwoorden zijn.

Dat kan met en zonder tafel...
Staand of zittend...

Het gaat bovenal om de gezindheid van het hart!
Helemaal met je eens....

Het is niet het wezenlijke, als iemand er wel iets wezenlijks van maakt kun je allicht proberen duidelijk te maken dat het niet zo is... toch? ;)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
refo

Bericht door refo »

helma schreef:Paulus zegt toch ook: och dat ik Hem kenne in de kracht van Zijn opstanding?
Er staat geen 'och'.
7 Maar hetgeen mij gewin was, dat heb ik om Christus' wil schade geacht.
8 Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen.
9 En in Hem gevonden worde, niet hebbende mijn rechtvaardigheid, die uit de wet is, maar die door het geloof van Christus is, namelijk de rechtvaardigheid, die uit God is door het geloof;
Dan volgt:
10 Opdat ik Hem kenne, en de kracht Zijner opstanding, en de gemeenschap Zijns lijdens, Zijn dood gelijkvormig wordende;
11 Of ik enigszins moge komen tot de wederopstanding der doden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
helma

Bericht door helma »

je hebt gelijk Refo; je hoort het meestal met 'och' maar het staat er idd niet.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Mariavt schreef:
Ja daar heb je gelijk in, maar jij brengt het ook anders, natuurlijk als je net je verlossing mag weten, ben je nog een kind in het geloof en groei je op, maar bij memento leek het zo alsof je maar iets van Christus gezien hebt. Volgens mij mag je pas aan het avondmaal als je mag weten geborgen te zijn In Christus, daarna komt de kennis en de opwas, dus ik denk dat we allebei hetzelfde denken en misschien heb ik daar anders over gedacht bij wat memento zei. Sorry memento
Toch heb je wel een beetje gelijk. Ik vind dat memento daar ook onduidelijk in is. Iets van Christus gezien hebben, dus je zonden zijn half vergeven? Jezus is toch een volkomen zaligmaker?
Marieke

Bericht door Marieke »

Erasmiaan schreef:
Mariavt schreef:
Toch heb je wel een beetje gelijk. Ik vind dat memento daar ook onduidelijk in is. Iets van Christus gezien hebben, dus je zonden zijn half vergeven? Jezus is toch een volkomen zaligmaker?
Je zonden zullen nooit half vergeven zijn, want de Heere Jezus is idd een volkomen Zaligmaker. Maar ik denk wel dat een kind van God (van zijn/haar kant) niet altijd zeker is van het feit dat zijn/haar zonden vergeven zijn. Zie ook het boekje "ten dis geleid".
In het avondmaalsformulier worden overigens deze mensen voor waardige disgenoten gehouden:
Die hun zonden en vervloeking bedenken
die zich voor God verootmoedigen
die weten van de onmogelijkheid van ongestraft laten door Gods recht
hongeren en dorsten naar de gerechtigheid van een Ander
buiten Jezus niet meer kunnen leven
het voornemen hebben om oprecht in de wegen des Heeren te wandelen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Marieke schreef:Je zonden zullen nooit half vergeven zijn, want de Heere Jezus is idd een volkomen Zaligmaker. Maar ik denk wel dat een kind van God (van zijn/haar kant) niet altijd zeker is van het feit dat zijn/haar zonden vergeven zijn. Zie ook het boekje "ten dis geleid".
In het avondmaalsformulier worden overigens deze mensen voor waardige disgenoten gehouden:
Die hun zonden en vervloeking bedenken
die zich voor God verootmoedigen
die weten van de onmogelijkheid van ongestraft laten door Gods recht
hongeren en dorsten naar de gerechtigheid van een Ander
buiten Jezus niet meer kunnen leven
het voornemen hebben om oprecht in de wegen des Heeren te wandelen.
Vergis ik me of is dit toch een scherpere formulering (uit de HC)?
Vr.81. Voor wie is het Avondmaal des Heeren ingesteld?
Antw. Voor degenen, die zichzelven vanwege hun zonden mishagen, en nochtans vertrouwen, dat deze hun om Christus' wil vergeven zijn, en dat ook de overblijvende zwakheid met Zijn lijden en sterven bedekt is; die ook begeren hoe langer hoe meer hun geloof te sterken en hun leven te beteren
Plaats reactie