Oranjegekte

Luther
Contacteer:

Re: Oranjegekte

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Ds. M. Joosse schreef:

Is het nu zo erg om naar het werelkdkampioenschap voetbal te kijken? Het is toch maar een spel.
Een spelletje hoef je toch niet af te keuren? Een spel kan toch normaal vormend zijn? Opvoedkundig
kan een kind toch ook wel wat leren van een spel?

De voornaamste vraag is: Kun je het wereldkampieonschap voetbal nog een spel noemen? Heeft dat
nog iets met echte sportiviteit te maken?
We moeten daarop wel 'nee' zeggen, als we bedenken welke belangen ermee gemoeid zijn, die ten
koste van alles bereikt moeten worden.
Het is ook 'nee', als we bedenken hoeveel geld de spelers krijgen voor een overwinning. Kunnen we
het nog een spel noemen als spelers steeds de grenzen opzoeken om tegenstanders uit te schakelen,
waardoor je soms meer moet spreken van oorlog?
Intimideren - spugen - elleboogstoten - kopstoten- trappen. Kom, wees eerlijk...

De tweede vraag is: kunnen we met zo'n kampieonschap meeleven, als we zien wat er zich allemaal
om het spel heen afspeelt? Ik noem enkele voorbeelden, zoals de volkshysterie, waarbij miljoenen
mensen in de ban zijn van het spel.
Eigenlijk moet ik zeggen: bezeten zijn.
Bezeten zijn is: Bezet zijn door of in het eigendom zijn van de vorst der duisternis. Die probeert zoveel
mogelijk mensen te betoveren met namaakgeluk.

Het weekblad "ELSEVIER" omschreef anderhalf jaar geleden het voetbal als volgt:
De supporters zijn de gelovigen, het stadion is hun heiligdom, de voetballers zijn hun goden, de goden
die worden aangebeden tot overwinning, en de toeschouwers komen tot aanbidding wanneer hun goden
hun de overwinning brengen.

We kunnen het met recht volkshysterie noemen, maar wellicht nog beter: moderne afgedendienst.

Er is weinig fantasie voor nodig om te bedenken wat er bij de miljoenen kijkers aan taal over de lippen
komt wanneer de favoriete partij verliest. Het is vreselijk om te moeten bedenken dat duizenden bij een
tegendoelpunt of het verlies van hun partij, op gruwelijke wijze bidden of God hen verdoemen wil...

En dan zijn er ook nog velen die hun teleurstelling door agressie moeten bekoelen op gezinsleden. Anderen
doen dat bij het verlaten van het stadion door zich te bedrinken of een spoor van vernielingen achter zich te
laten. Dat kost onze samenleving jaarlijks miljoenen euro's.

En wàt er ook gebeurt in de wereld,het spel moet doorgaan. Het toernooi kost miljoenen, terwijl duizenden
van honger en ellende sterven in het continent waar straks het spel ten koste van alles wordt gespeeld.
En dit alles alleen opdat straks enkele honderden mensjesn hun spelletje kunnen spelen
en honderdduizenden mensen hier hun kostbare genadetijd voor over hebben.

Kunt u, kun jij daar aan meewerken? Of daarin meeleven, alleen al door naar het spel te kijken?

Ja maar, als je nu alleen maar thuis voor de tv of via 'uitzending gemist' naar dat spelletje kijkt?
Er zijn jongeren en ouderen onder ons die alleen terwille van dat spelletje er alles aan doen om geen
wedstrijd te hoeven missen.

Bezet - bezeten zijn, in het bezit zijn van...In de ban van wat op en top wereld is. In ieder geval om
toch te kunnen meepraten in het gesprek van de dag. Bedenk: wie met de wereld leeft, zal ook met de
wereld sterven.

Ik weet -helaas- heel goed wat het is om bezeten te zijn geweest van dit spel. In de ban van de voetbal.
De brooddronkenheid van deze 'volkssport'. Hart en mond vol van de voetbalgoden.
Wat een leegte, wat een armoede...! En toch maar meeschreeuwen en meedoen. Ik, ellendig mens,
wie zal mij verlossen? Ik dank Jezus Christus. Hij kan verlossen, volkomen!

Wat ik je dringend bid: ga ook hierin niet tegen je geweten in. Ook niet tussen 10 en 11 juli. Doorzie
hierin de nameloze armoede van de wereld toch; de leegte van het heidendom zonder God en zonder
hoop.
Vraag de Heere om als een kind van God openbaar te mogen komen.Ga met je gedoopte voorhoofd tot
de Heere, op je knieën voor je bed of Hij je wil bewaren.
Als je zo bezig bent zal dat ook blijken in je levenshouding gedurende de komende weken. Al zal het
niet altijd gemakkelijk zijn.

De eerste christenen in Rome kwamen vooral openbaar in dat wat ze níet deden.Ze meden de arena's
met hun sport en spelen. Daarom werden zij haters van de tegenwoordige wereld genoemd.
Zij kwamen openbaar door in stilte de armen behoeftige te verzorgen en te troosten met de enige
troost in leven en sterven. Wat waren zij rijk!

En wat zijn zij rijk, die vandaag de wereld zó mogen verzaken, en het éne ware geluk mogen kennen en
daaruit mogen leven.
Weg wereld, weg schatten... Kijk, dat leven met inhoud gun ik jou zo!

Bron: De Saambinder
Goed artikel! Het stoot ook niet af. Juiste toon getroffen, mede omdat ds. Joosse zelf weet wat het is om helemaal in de voetbal op te gaan.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
parsifal

Bericht door parsifal »

Volgende week kan ik hier in Stockholm kiezen tussen twee gektes.
Ik kan de stad ingaan en wat van de festiviteiten rond de bruiloft van de kroonprinses meepikken of thuis of samen met wat anderen voetbal gaan kijken (of een boekje lezen natuurlijk, maar dat is saai :) )
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
refo

Bericht door refo »

Het begint hier lekker rustig te worden.
Iedereen gaat naar huis.....
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Het begint hier lekker rustig te worden.
Hier is iedereen nog. :)
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Mijn man moet dus juist wat langer werken :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Auto

Bericht door Auto »

Tiberius schreef:
Hier is iedereen nog. :)
Ja, hier ook.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

behalve jij zeker? Nou ik ga zo m'n postronde doen! Eens even kijken wie er in de postwijk allemaal 'oranjegek' zijn. Lijkt me wel interessant.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gijs83 schreef:
behalve jij zeker? Nou ik ga zo m'n postronde doen! Eens even kijken wie er in de postwijk allemaal 'oranjegek' zijn. Lijkt me wel interessant.
Ik denk dat je je zal verbazen.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Hier ook erg stil....
Het grijpt me ook wel aan, alsof er nog maar een ding is : voetbal.
Moderne afgodendienst die helaas ook door veel christenen omarmt wordt.
refo

Bericht door refo »

Ik zit hier nog met één collega. Die heeft de radio aan. Blijf ik toch op de hoogte.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

refo schreef:Ik zit hier nog met één collega. Die heeft de radio aan. Blijf ik toch op de hoogte.
:haha
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:Hier ook erg stil....
Het zijn inderdaad niet alleen de seculieren die het oranje kalf aanbidden.
refo

Bericht door refo »

Met aanbidden heeft het hier niet zoveel te maken.

Je wordt wel hoorndol van die vuvuzela's.
--------------
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Hier ook erg stil....
Het zijn inderdaad niet alleen de seculieren die het oranje kalf aanbidden.

Het is ook zo verleidelijk. Zelf ervaar ik die worsteling ook wel. Hier zijn ze in een vergaderzaal aan het kijken. en als je als eenling blijft zitten wordt je nog net niet voor gek verklaard. Zeker als het van binnen trekt.... Maar toch geloof ik van harte dat we buigen voor het beeld als we hier in toegeven.
Lassie

Bericht door Lassie »

mijn man komt lekker op tijd naar huis.... :yahoo Hij was vandaag al vroeg op kantoor en dan mag hij eerder naar huis.

hij zit op kantoor samen met 4 andere collega's de rest zit in de kantine voetbal te kijken. :haha Ziet er niet uit. Die moeten wel langer door werken.
Gesloten