Je noemde zelf al Boston en de Erskines. Toch spraken zij ernstiger en langer over de ellendige natuurstaat van de mens.Valcke schreef:Simon0612, ik heb geen speciale predikant op het oog en al helemaal geen speciaal kerkverband. Wel ben ik benieuwd naar een prediking waarin én het Evangelieaanbod voluit functioneert én de vrijmacht van Gods genade en de doodsstaat van de mens. Veelal gaat het een helaas ten koste van het ander.
Zie bv Bostons viervoudige staat. Boston een predikant waar het Evangelieaanbod voluit functioneert heeft heel veel woorden nodig om onze zondige doodstaat te beschrijven.
Ik ben Isaac Ambrosius Eerste, Middelste en Laatste dingen aan het lezen en daar geldt hetzelfde voor. En eigenlijk voor alle puriteinen.
Denk dat in veel huidige prediking het Evangelieaanbod wel klinkt maar Gods vrijmacht en de doodstaat van de mens (te) weinig aandacht krijgt. Juist als dat wel gebeurd wordt het Evangelieaanbod veel rijker. Om met Bunyan te spreken: Goed nieuws voor de slechtste mensen.