Pagina 18 van 29

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 18 jun 2021, 16:24
door Chrisje72
Opel Crossland 1.2 S&S 61kW Edition

Is dat turbo?

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 18 jun 2021, 16:34
door Ambtenaar
HersteldHervormd schreef: Ah oke.
Ik vind de VW ID4 een mooie auto. Als je die privé least kost je dat ruim € 800 in de maand. En dat vind ik een flinke verhoging van de maandelijkse vaste lasten. Komen de kosten van elektriciteit nog bij. Die zullen naar schatting zo'n € 75 per maand bedragen.

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 18 jun 2021, 16:36
door Ambtenaar
Chrisje72 schreef:Opel Crossland 1.2 S&S 61kW Edition

Is dat turbo? Afbeelding
Nee, dat is een atmosferische motor.

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 18 jun 2021, 16:47
door HersteldHervormd
Chrisje72 schreef:Opel Crossland 1.2 S&S 61kW Edition

Is dat turbo? Afbeelding
Welke auto heeft tegenwoordig geen turbo?

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 18 jun 2021, 17:28
door Mannetje
Ambtenaar schreef:
Chrisje72 schreef:Opel Crossland 1.2 S&S 61kW Edition

Is dat turbo? Afbeelding
Nee, dat is een atmosferische motor.
Nou je het zegt. Da's best bijzonder tegenwoordig.

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 19 jun 2021, 00:19
door DDD
Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:
Is lease niks?

Nee, is ook niet goedkoper.
Dat ligt er maar aan. Je kunt overwegen een Duitse elektrische auto te importeren. Als ze een half jaar oud zijn, is dat vaak heel gunstig.

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 19 jun 2021, 07:59
door Ambtenaar
DDD schreef:
Dat ligt er maar aan. Je kunt overwegen een Duitse elektrische auto te importeren. Als ze een half jaar oud zijn, is dat vaak heel gunstig.
Dat zou kunnen, maar dat is geen private lease. Ik vraag me bovendien af of er heel veel aanbod is.

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 19 jun 2021, 11:41
door DDD
Dat laatste is eenvoudig te beantwoorden: er is ontzettend veel aanbod. Er zijn zelfs garages die zich daarin specialiseren. Dat hangt samen met de subsidieregelingen in Duitsland, die enorm zijn.

Wat betreft de kosten: het staat zeker niet vast dat private lease duurder is. Alleen al vanwege veel marktverstoring via subsidies. Ik rijd zelf in een e-Golf. Die was in private lease 330,- per maand. De nieuwprijs was 35.000. De marktwaarde na anderhalf jaar 20.000. In één jaar 15.000 euro afgeschreven, door subsidies in Duitsland. Verder een heerlijke auto, er is mijns inziens niets mis mee.

Idem bij de Smart For two. Je kunt er 400.000 km mee rijden zonder grote kosten, is inmiddels gebleken, maar toch is er een groot aanbod vanuit de Duitse markt.

Momenteel is dit een goede aanbieding, mits je niet wekelijks enorme afstanden op één dag (meer dan 400 km) moet reizen, vanwege het voor dit moment niet uitzonderlijk grote bereik: https://www.vanmossel.nl/privelease/aan ... zs-ev/5521

Maar voor normaal gezinsgebruik is dit een ideale auto, en als je gewend bent om iedere twee, drie uur te stoppen als je op vakantie gaat, ook. Mijn auto moet na 240 kilometer opgeladen worden, in de winter iets eerder, maar ik rijd zelden meer dan 200 km zonder een keer te stoppen. Ik heb dit jaar twee keer 10 en twee keer 20 minuten speciaal moeten stoppen om bij te laden. Dat was op dagen dat ik de hele dag onderweg was.

Ik zit rond de €50,- per maand aan brandstof voor ongeveer 15.000 km per jaar.

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 19 jun 2021, 12:04
door Ambtenaar
DDD schreef:Dat laatste is eenvoudig te beantwoorden: er is ontzettend veel aanbod. Er zijn zelfs garages die zich daarin specialiseren. Dat hangt samen met de subsidieregelingen in Duitsland, die enorm zijn.
Het aanbod VW's ID4 valt tegen.
Wat betreft de kosten: het staat zeker niet vast dat private lease duurder is.
Ik had het niet over de TCO, maar de maandelijkse vaste lasten.
Idem bij de Smart For two. Je kunt er 400.000 km mee rijden zonder grote kosten, is inmiddels gebleken, maar toch is er een groot aanbod vanuit de Duitse markt.
Een Smart is niet het segment dat bij ons past.
Momenteel is dit een goede aanbieding, mits je niet wekelijks enorme afstanden op één dag (meer dan 400 km) moet reizen, vanwege het voor dit moment niet uitzonderlijk grote bereik: https://www.vanmossel.nl/privelease/aan ... zs-ev/5521
Ik koop per definitie geen Chinese auto. Ik heb bovendien range nodig. Mijn schoonouders wonen 200 km verderop en worden een dagje ouder. Ik wil op een lading heen en weer kunnen.

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 19 jun 2021, 12:26
door DDD
De VW ID4 is natuurlijk heel nieuw. Daar krijg je niet onmiddellijk tweedehands aanbod van.

En verder is het maar net wat je wilt. Ik dacht vooraf dat het een groot nadeel zou zijn dat je niet 400 km op een dag kunt rijden zonder te laden. In de praktijk maakt dat niets uit, omdat je gewoon vrijwel overal waar je heen gaat, je auto kunt laden. En voor de uitzonderlijke keren dat dat niet gaat, zijn er snelladers.

Maar dat is inderdaad heel persoonlijk.

Ik begreep trouwens wel dat een Smart geen optie is, maar het ging mij om de bewijsbare duurzaamheid. :)

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 19 jun 2021, 12:36
door Mona Lisa
Er zal wel een keer een moment komen dat het niet anders kan maar tot die tijd ga ik niet elektrisch rijden. We schieten daar volgens mij niets mee op. De uitstoot van een e-Golf is in Nederland 7,2 kg per 100 km. Een Golf VIII 2.0 TDI stoot 9,1 kg per 100 km uit. Het AD schreef daar vorig jaar een artikel over. Dat verschil is dus niet zo groot als je zou denken. Maar veel belangrijker voor mij is dat ik persoonlijk veel problemen heb met de benodigde winning van zeldzame metalen die nodig zijn voor de accu's. Dat gaat niet alleen ten koste van het milieu. Het is nog veel erger, het gaat gepaard met bijzonder slechte arbeidsomstandigheden. Vele slachtoffers, kinderarbeid, slavernij, uitbuiting. Om dezelfde reden gebruik ik ook bepaalde soorten hardhout en natuursteen niet. Dat laatste dan in m'n werk, thuis heb je daar niet zoveel van nodig.

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 19 jun 2021, 12:40
door DDD
Voor de kledingindustrie is daar wel veel aandacht voor. Heb je ook bronnen die bewijzen dat bij accu's van bijvoorbeeld Volkswagen sprake is van gevaarlijke omstandigheden?

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 19 jun 2021, 13:12
door Mona Lisa
DDD schreef:Voor de kledingindustrie is daar wel veel aandacht voor. Heb je ook bronnen die bewijzen dat bij accu's van bijvoorbeeld Volkswagen sprake is van gevaarlijke omstandigheden?
Er zijn geen fabrikanten met eigen mijnen. Die grondstoffen worden ingekocht op de wereldmarkt. En die wordt gevoed door de exploitanten van de mijnen. Maar op die exploitanten is nauwelijks grip te krijgen. Ook voor de grote spelers is dat moeilijk. Er moet wel geleverd worden anders staan de fabrieken stil. Reken maar dat als het een van de grote automerken lukt om bewijsbaar accu's te kunnen produceren zonder die kwalijke omstandigheden ze dat direct met tromgeroffel als een USP zullen presenteren. Tot die tijd zal het stil blijven.

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 19 jun 2021, 15:20
door HersteldHervormd
DDD schreef:Voor de kledingindustrie is daar wel veel aandacht voor. Heb je ook bronnen die bewijzen dat bij accu's van bijvoorbeeld Volkswagen sprake is van gevaarlijke omstandigheden?
Bijvoorbeeld:
https://www.parool.nl/nieuws/congo-beta ... ogle.nl%2F

Re: Autoliefhebbers

Geplaatst: 19 jun 2021, 16:43
door Ambtenaar
Mona Lisa schreef:Er zal wel een keer een moment komen dat het niet anders kan maar tot die tijd ga ik niet elektrisch rijden. We schieten daar volgens mij niets mee op. De uitstoot van een e-Golf is in Nederland 7,2 kg per 100 km. Een Golf VIII 2.0 TDI stoot 9,1 kg per 100 km uit. Het AD schreef daar vorig jaar een artikel over. Dat verschil is dus niet zo groot als je zou denken. Maar veel belangrijker voor mij is dat ik persoonlijk veel problemen heb met de benodigde winning van zeldzame metalen die nodig zijn voor de accu's. Dat gaat niet alleen ten koste van het milieu. Het is nog veel erger, het gaat gepaard met bijzonder slechte arbeidsomstandigheden. Vele slachtoffers, kinderarbeid, slavernij, uitbuiting. Om dezelfde reden gebruik ik ook bepaalde soorten hardhout en natuursteen niet. Dat laatste dan in m'n werk, thuis heb je daar niet zoveel van nodig.
Het gaat natuurlijk niet enkel om C02. Dieselmotoren stoten ook veel stikstofdioxiden uit en fijnstof.