Luther schreef:Ik neem aan, Isala, dat je HC74, NGB34 en DL 1,17 niet voor je rekening kunt nemen?
Kan jij het voor je rekening nemen dat de Heere Jezus Zelf de doop heeft ingesteld voor de gelovige, na onderwijs, op verschillende plaatsen in de Bijbel, en dan toch achter de kinderdoop blijven staan? Het is immers de Heere Zelf die daar spreekt.
De Heere heeft Zichzelf laten dopen door Johannes, en sprak de woorden: Laat nu af; want aldus betaamt ons alle gerechtigheid te vervullen. Johannes wilde Hem tegen houden, maar dáár, op dat moment verbond Hij het oude en het nieuwe met elkaar in de doop (als teken van Zijn lijden, sterven en opstanding, hét grootste en belangrijkste moment ooit in de geschiedenis, wat voor Jood én heiden zou zijn), en de Heilige Geest daalde op Hem neer (die later gegeven zou worden aan allen die zich bekeerden en lieten dopen Handelingen 2 vers 38), terwijl de Vader sprak: Dit is Mijn geliefde Zoon, in Wie Ik Mijn welbehagen heb!
Onderzoek dat eens, waarom de Heere Zich daar door Johannes heeft laten dopen.
Ik vraag me inmiddels wel een beetje af hoeveel mensen (ook op dit forum) nog geloven dat de Heere Zelf de doop heeft ingesteld, wat dat betekent, voor wie dat is en wanneer dat mag.
De Heere zegt het zo duidelijk, Zelfs in Zijn laatste momenten op aarde, brengt Hij de doop nog onder de aandacht.
Als de kerk vanaf het begin vasthoudend Zijn Woorden was blijven geloven, was er in later eeuwen een stuk minder verwarring geweest.
Maar zij ging weg van de eenvoud die in Christus is.
(2 korinthe 11 vers 3)
Echter, er is altijd een klein overblijfsel geweest, die aan de geloofsdoop hebben vastgehouden, maar velen van hen hebben hun leven er mee verloren.
Luther schreef:De doop bevestigt niet het geloven van de dopeling, maar het beloven van de Drie-enige God.
de doop bevestigt het werk van God Zelf in de gelovige.
God is altijd de Eerste, ook bij de geloofsdoop. Als Hij niet de Eerste zou zijn, was er niemand om te gedoopt te worden!
Het beloven van God ligt vast in Zijn Woord, niet in de doop.
Luther schreef:Onze wegen gaan al uiteen bij de eerste zin. Het gaat om hetzelfde verbond voor Jood en heiden. Je moet echt de Schrift verdraaien om een ander verbond te zien voor Joden tov heidenen. De doop is de vervulling van de besnijdenis, maar de werking van het verbond is hetzelfde. Gods beloven gaat voor ons geloven. De doop bevestigt niet het geloven van de dopeling, maar het beloven van de Drie-enige God.
Dat we een andere visie hebben dat moge duidelijk zijn. Dat ik Gods Woord verdraai, die woorden laat ik voor jouw rekening.