Ik geloof niet dat u me echt verstaat. Ik weet het ook wel dat de Heere zeer verschillend werkt, en ook de voorbeelden daarbij erken ik wel.eilander schreef:DIA, ik kan me voorstellen dat dit heel moeilijk is, en dat het ook moeilijk is hoe je ermee om moet gaan. Ik zou willen zeggen: probeer wel personen en zaken te scheiden; want ik geloof niet dat er iemand hier jou persoonlijk vijandig gezind is. En als het over inhoud gaat: ja, dan zijn de verschillen soms heel groot - maar in elk geval een deel van de forummers is het echt voor een groot deel met je eens, hoor. Maar goed, daar heb ik al zo vaak op gewezen.
Dan nog iets over mijn posting met een citaat uit de Redelijke Godsdienst. Ik vind het jammer dat je daar niet klip en klaar antwoord op kunt geven, en ik zal uitleggen waarom.
à Brakel geeft duidelijk aan dat de Heere zeer verschillend werkt, en geeft daar ook voorbeelden bij. Zelfs kan het voorkomen dat er mensen zijn die door de liefde getrokken worden.
Ik zeg dit niet om 'minimumtrekkers' te plezieren, zoals ds. G. Boer dat noemde. Dat wil zeggen, om mensen buiten Christus om de handen op te leggen. Maar wel om mensen die naar de weg van een kind des Heeren kijken, en denken: o, maar bij ging het zo diep niet - om die mensen niet te verschrikken.
Dát is de les uit dit gedeelte: de Heere werkt zo verschillend, dat zelfs iemand die zeggen moet "ik heb nog nooit gehoord dat iemand zo geleid is als ik" nóg niet hoeft te wanhopen.
Kort en goed: ik stel vraagtekens bij jouw opmerkingen 'zo zal het toch moeten, wil het wél zijn' omdat ik denk dat à Brakel ruimer is op dat punt. Dus ik zeg het niet om kritiek op jou te hebben op zichzelf, maar juist opdat we ons voordeel zouden doen met dit licht uit de Nadere Reformatie.
Ook dit: Zelfs kan het voorkomen dat er mensen zijn die door de liefde getrokken worden. Er werd (wordt?) wel gezegd dat er door de zuiderpoort en door de noorderpoort komen. Dat betekent in de praktijk dat degenen die door de zuiderpoort meer op evangelische en meer geleidelijke wijze worden getrokken.
Maar we lezen ook: Het is beter te sterven door het zwaard dan door de honger.
(heb de woordelijke tekst even niet bij de hand).
Wat me wel verontrust is de eenzijdigheid waarin men vaak de oudvaders citeert. Zij waren niet eenzijdig en... Ik geloof ook niet dat we Puriteinen en onze oudvaders tegen elkaar kunnen uitspelen. Dat wil er bij mij niet in, dat kan ik ook niet zo zien.
Als we verschillen menen te lezen bij Puriteinen, moeten we wel in acht nemen dat vele van hun geschriften afkomstig zijn uit Avondmaalstijden, en dat er zodoende meer een spreken is tot het volk van God.