Kerkgebouwen
Re: Kerkgebouwen
Je kunt zeggen "zo werkt de democratie", maar ik snap wel waarom er onvrede over is.
Het punt is dat (bevindelijk) gereformeerden sterk op elkaar aantrekken wat woonplaats betreft, waardoor je een aantal 'bolwerken' krijgt. Ook in Yerseke leeft men in Nederland, waar gereformeerd gedachtengoed een heel kleine minderheid is geworden. Zo klinkt dat bijv. ook in de media duidelijk door. Als je dan toevallig woont op een plaats waar een deel van die kleine minderheid een forse meerderheid heeft, kan ik me voorstellen dat je het gevoel hebt het slecht getroffen te hebben. Je krijgt dan sneller het idee dat een meerderheid haar ideeën doordrukt en oplegt, juist omdat die meerderheid in het geheel van het publieke domein een minderheidsstem heeft. Zelfs al gebeurt er feitelijk, politiek gezien, in de besluitvorming niets anders dan in welke andere gemeente ook en rond welke vergunning ook.
Daarom gaat de vergelijking met christenen onder een seculiere meerderheid niet helemaal op. In mijn stad regeert ook een college dat zich niet gezeggen laat door Gods Woord. Herhaaldelijk merk je dat in besluitvorming, bijvoorbeeld als er zo nodig een nieuw stadion moet komen. Ook dat is democratie, maar ik weet dat het in de lijn ligt van hoe het gaat in dit land waar we helaas een minderheid geworden zijn.
Overigens ben ik ook van mening dat democratie inderdaad zo werkt en kerkbouw (politiek gezien) legitiem is. Alleen kan ik me een gedachtegang zoals hierboven voorstellen. Er ligt zeker voor de kerk ook wel een roeping om rond je kerkbouw méér te zeggen dan "zo werkt democratie, mensen". En zelfs de uiteraard ware uitspraak "de Heere regeert" (zoals in één van de interviews klonk) krijgt in het kader van zo'n meerderheid in de gemeenteraad en een politiek verlies voor de anderen een wat bijzondere kleur.
Uiteindelijk bouw je (hoop ik) een grotere kerk niet uitsluitend voor de eigen gemeenschap maar in het verlangen dat die protesterende dorpsbewoners er op een goede dag ook aansluiting bij vinden. Het lijkt me een hele uitdaging je daarin als kerk goed op te stellen.
Het punt is dat (bevindelijk) gereformeerden sterk op elkaar aantrekken wat woonplaats betreft, waardoor je een aantal 'bolwerken' krijgt. Ook in Yerseke leeft men in Nederland, waar gereformeerd gedachtengoed een heel kleine minderheid is geworden. Zo klinkt dat bijv. ook in de media duidelijk door. Als je dan toevallig woont op een plaats waar een deel van die kleine minderheid een forse meerderheid heeft, kan ik me voorstellen dat je het gevoel hebt het slecht getroffen te hebben. Je krijgt dan sneller het idee dat een meerderheid haar ideeën doordrukt en oplegt, juist omdat die meerderheid in het geheel van het publieke domein een minderheidsstem heeft. Zelfs al gebeurt er feitelijk, politiek gezien, in de besluitvorming niets anders dan in welke andere gemeente ook en rond welke vergunning ook.
Daarom gaat de vergelijking met christenen onder een seculiere meerderheid niet helemaal op. In mijn stad regeert ook een college dat zich niet gezeggen laat door Gods Woord. Herhaaldelijk merk je dat in besluitvorming, bijvoorbeeld als er zo nodig een nieuw stadion moet komen. Ook dat is democratie, maar ik weet dat het in de lijn ligt van hoe het gaat in dit land waar we helaas een minderheid geworden zijn.
Overigens ben ik ook van mening dat democratie inderdaad zo werkt en kerkbouw (politiek gezien) legitiem is. Alleen kan ik me een gedachtegang zoals hierboven voorstellen. Er ligt zeker voor de kerk ook wel een roeping om rond je kerkbouw méér te zeggen dan "zo werkt democratie, mensen". En zelfs de uiteraard ware uitspraak "de Heere regeert" (zoals in één van de interviews klonk) krijgt in het kader van zo'n meerderheid in de gemeenteraad en een politiek verlies voor de anderen een wat bijzondere kleur.
Uiteindelijk bouw je (hoop ik) een grotere kerk niet uitsluitend voor de eigen gemeenschap maar in het verlangen dat die protesterende dorpsbewoners er op een goede dag ook aansluiting bij vinden. Het lijkt me een hele uitdaging je daarin als kerk goed op te stellen.
Het is inderdaad een prima instrument. En ik denk dat het wel de bedoeling is dat het orgel mee verhuist. Maar misschien wordt het dan ook wel uitgebreid (met de 32-voeten waar Hendrikus het over heeft).Moderamen schreef:Verhuist het huidige orgel niet gewoon mee? Dat ding is toch een prima instrument?Hendrikus schreef: Van den Heuvel heeft de 32-voeten al klaar staan
@ Hendrikus: Ik was pas bij Van den Heuvel in Dordrecht, maar ik heb de 32-voeten niet gezien (en zo klein zijn ze niet...).

EEN HEEL VRIENDELIJK VERZOEK! ook namens betrokkenen.
Zouden je zo veel als mogelijk is jullie commentaar bij je zelf willen houden en niet op dit zo genaamd refoforum willen plaatsen.
Je kan hierdoor ons als gemeente beschadigen!
Wij hebben hier minder fijne reacties gelezen. Dit doet ons als gemeente niet goed.
Wij krijgen als de Heere het geeft een nieuw kerkgebouw.
Misschien groot.. Maar t Woord zal er gebracht worden, dat is groter!
Wij hopen op uw aller begrip.
Zouden je zo veel als mogelijk is jullie commentaar bij je zelf willen houden en niet op dit zo genaamd refoforum willen plaatsen.
Wij hebben hier minder fijne reacties gelezen. Dit doet ons als gemeente niet goed.
Het is goed om tot zorgvuldigheid op te roepen. Verder is dit nu eenmaal wel een discussieforum, zodat er zeker ook commentaar gegeven mag worden op nieuwsfeiten.Yesenaer schreef:EEN HEEL VRIENDELIJK VERZOEK! ook namens betrokkenen.
We gaan dus on-topic verder!
Ik kan weinig begrip opbrengen voor zo'n mediabeleid, eerlijk gezegd. Waarom zou iemand hier zijn mening niet mogen geven? Het forum is juist bedoeld om zinnige gesprekken te voeren over dit soort onderwerpen.
Dit is geen officieel mediabeleid, hoor.DDD schreef:Ik kan weinig begrip opbrengen voor zo'n mediabeleid, eerlijk gezegd. Waarom zou iemand hier zijn mening niet mogen geven? Het forum is juist bedoeld om zinnige gesprekken te voeren over dit soort onderwerpen.
Tip: lees het niet meer. Verheug je op ' je ' kerk en ik kom een keer kijken (als dat mag.) Maar misschien vergeet ik wel om me heen te kijken. Ik ben weleens voor een dominee naar een kerk gegaan.. zo'n bekende.. in een heel andere kerk. Verkeerde motivatie. Als de Heere ergens was... dan was Hij daar. Het was overweldigend duidelijk. Als mensen iets vinden van de kerk, antwoord ik.. je moet er ook eens heengaan. De Heere was daar...Yesenaer schreef:EEN HEEL VRIENDELIJK VERZOEK! ook namens betrokkenen.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Ik bedoelde het meer in overdrachtelijke zin: ze weten allang dat die 32' er gaan komen, dus dat is op de tekentafel allemaal al voorbereid en staat in die zin al klaar om gemaakt te worden.Klavart schreef:Het is inderdaad een prima instrument. En ik denk dat het wel de bedoeling is dat het orgel mee verhuist. Maar misschien wordt het dan ook wel uitgebreid (met de 32-voeten waar Hendrikus het over heeft).Moderamen schreef:Verhuist het huidige orgel niet gewoon mee? Dat ding is toch een prima instrument?Hendrikus schreef: Van den Heuvel heeft de 32-voeten al klaar staan
@ Hendrikus: Ik was pas bij Van den Heuvel in Dordrecht, maar ik heb de 32-voeten niet gezien (en zo klein zijn ze niet...).
~~Soli Deo Gloria~~
-
Re: RE: Re: Kerkgebouwen
In Amsterdam en Rotterdam waar geen Christelijke meerderheden zijn verschijnen grote stadions waar de gemeenschap uiteindelijk tegen wil en dank ook aan mee moet betalen. Maar zo werkt de democratie.Johann Gottfried Walther schreef:Dat is democratie, als een christelijke partij, christelijke partijen de meerderheid hebben zullen zij ook grote(re) invloed hebben. Dat kunnen anti-christelijken het mee oneens zijn maar zo werkt democratie.Nasrani schreef:Dat is in het geval van Yerseke zeker aan de order. De SGP is altijd veruit de grootste partij http://widget.wegenerweb.nl/verkiezinge ... ie=zeeland. Bij veel seculieren zorgt dit in toenemende mate voor tegenstand, omdat ze vinden dat ze bepaalde zaken niet zo makkelijk geregeld krijgen. Je ziet het vaak terug in reacties bijvoorbeeld op facebook, dat de refo's er dan wel weer voor gezorgd hebben dat iets niet kan of mag doorgaan. ,Mara schreef:Ja dat gevoel heb ik ook wel.John Galt schreef: Maar hier zie je dat er twee helften van de maatschappij tegenover elkaar staan en er nauwelijks raakvlakken zijn. Daar gaat het mis. Je ziet dat op meer plaatsen waar orthodoxe christneen ongeveer de helft van de gemeenschap vormen: Veenendaal, Rijssen, Ede... Daar zijn de seculieren ook veel fanatieker dan in gemeenten als Apeldoorn, Amersfoort of Urk.
Als de SGP/CU een minderheid vormt, zijn deze wat inschikkelijker en minder star, ook de seculiere partijen willen dan weleens water bij de wijn doen om de SGP tegemoet te komen.
Dit heeft meer mijn sympathie. Een nieuwbouw schuurkerkje:
https://www.rd.nl/kerk-religie/vergevor ... -1.1416856
https://www.rd.nl/kerk-religie/vergevor ... -1.1416856
Voor een kerk van deze omvang is dit toch een heel gebruikelijk model? Ik vind de benaming 'schuurkerk' dan wel wat te nederig klinken, eerlijk gezegd.
Saai gebouwtje, wel meer stijl vergeleken met vergelijkbare Van Beijnum-schuurkerken. Vraag me af waarom dit ontwerp gecancelled is http://www.boonarchitecten.nl/projecten ... W4WSIVNfYU
Nou geef mij het nieuwe ontwerp maar!
Ach ja, smaken verschillen. Het klopt inderdaad dat het aardig vol zit in Berkenwoude. Mooi dat gemeenten nog groeien.
Wat een prachtig ontwerp, inderdaad! Misschien dat het kruis een probleem is? Sommige gereformeerden zien dat als een katholiek symbool. Maar het nieuwe ontwerp is bij lange na niet zo fraai. Dat lijkt een gemiste kans te worden.Moderamen schreef:Saai gebouwtje, wel meer stijl vergeleken met vergelijkbare Van Beijnum-schuurkerken. Vraag me af waarom dit ontwerp gecancelled is http://www.boonarchitecten.nl/projecten ... W4WSIVNfYU