Schuivende panelen onder ons?

RefoCalvinist

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door RefoCalvinist »

DDD schreef:
RefoCalvinist schreef:
Dan vind ik het een dooddoener om te zeggen je moet blijven zitten, waar je gesteld ben. Dat staat naar mijn weten nergens in de Bijbel. Als dat wel zo is graag een onderbouwing. De Heere wil dat we allen één zijn. Nu kan je kerkelijk Nederland niet bepaald één noemen.
Als je de brieven van Paulus leest, waren er wel ernstige dingen aan de hand, maar de gelovigen worden nergens opgeroepen om zich af te scheiden, toch? Wel om publieke zondaars uit de gemeente te zetten. De argumenten die je aanvoert, zijn allemaal naar eigen gevoel.

Misschien dat "Wijkt af van dezelve" inderdaad een voorbeeld zou kunnen zijn. Maar dat staat in het verband van mensen die tweedracht en ergernissen aanrichten tegen de leer van Paulus, en die Jezus Christus niet dienen, maar alleen hun eigen gewin.

En de heilige Schrift waarschuwt veel meer voor mensen die zichzelf eigen leraars verzamelen, voor zover ik weet. En met belijdenis doen mag het dan niet zoveel te maken hebben, maar des te meer met je doop.

@Eilander, Posthoorn
Er is verschil tussen het bestaan van verschillende kerkverbanden door de zonden van het voorgeslacht, en het zelf plegen van kerkscheuring, maar dan op individueel niveau. Beide is mijns inziens zondig. Maar de kinderen hoeven de zonden van de vaders niet te dragen. Het lijkt me niet juist om te spreken van een overstap van de ene ware kerk naar de andere ware kerk, alsof dat geen kerkscheuring zou zijn. De kerk is het huisgezin van God, en bij een familie kun je ook niet zomaar overstappen van de ene naar de andere ware familie. Wel kan je bij een verhuizing inderdaad ook andere argumenten mee laten wegen.

Ik kan mij geheel vinden in wat Erasmiaan tot nu toe heeft gezegd. Wij kunnen de feiten niet als norm hanteren. Hoewel ik best begrip heb voor ouders die zorgen hebben hun kinderen zien opgroeien onder een eenzijdige prediking, al zou ik me dan meer zorgen maken over de hypercalvinistische dwalingen.
Lichtvaardig overgaan naar een andere gemeente ben ik ook pertinent tegen. Dat mensen alleen om de predikant naar een bepaalde kerk gaat eveneens. En al helemaal als ze een predikant achterna gaan reizen. Op dat gebied ben ik het met je eens.

En nu is niet alles gelijk een reden om op te stappen. Het moet wel een gegronde reden zijn, maar als de prediking zo leeg is dat er geen voeding uitgehaald wordt, dan wordt het toch wel een andere kwestie.
Voor bijzaken, zoals het gaan ritmisch zingen e.d., heb je geen geldige reden nee. Maar bij de prediking kom je al snel uit bij "ware kerk versus valse kerk". Prediking is mijn inziens toch wel een legitieme reden. Als het Woord van God niet voluit gepreekt wordt, wet en evangelie, dan mag je toch wel overgaan naar een andere gemeente?

Maar waarom heeft je belijdenis er minder mee te maken dan je doop? En waarom heeft de doop te maken met dat je in de kerk moet blijven? Heeft de doop niet te maken met het verbond dat God met je wil maken? Zijn genade toezegd in je leven en die je ontvangen mag als je Hem door een waar geloof aanneemt? Opvoeden in de voorzeide leer is je kinderen niet opvoeden dat je moet blijven zitten waar je zit, maar is hen heenwijzen naar Christus, hen wijzen op het enige nodige in dit leven; namelijk bekering en geloof.
DDD

Bericht door DDD »

Hoe kom je erbij dat je bij minder juiste prediking al snel bij een valse kerk uitkomt? De bijbel spreekt zelfs van dominees die met goud bouwen, maar anderen die met stoppelen bouwen. Beide zijn representanten van de ware kerk, en de tekst geeft geen enkele aanleiding voor het vermoeden dat je als je stoppelen voor brood krijgt, je dan wel mag opstappen.

De doop is inderdaad het teken en zegel van het verbond van God. Dat verbond krijgt in de wereld gestalte door de kerk. In de praktijk is door zonden uit het verleden die kerk organisatorisch in veel delen opgedeeld, maar dat doet aan de betekenis van het verbond van God niet af. Het gaat mij niet om het opvoeden in de genoemde leer, maar om het feit dat God in zijn gehele openbaring duidelijk maakt dat Hij verbondsmatig wil handelen. Dat is wellicht deels een aanpassing aan de familie/stammencultuur in de periode van het oude testament, maar de betekenis daarvan is ook in onze tijd nog van belang. Beslissingen van de mens zelf zijn in een gereformeerde visie ten enenmale van ondergeschikt belang. Dat is volgens mij de kern van de gereformeerde leer van de heilige doop.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Hoe kom je erbij dat je bij minder juiste prediking al snel bij een valse kerk uitkomt? De bijbel spreekt zelfs van dominees die met goud bouwen, maar anderen die met stoppelen bouwen. Beide zijn representanten van de ware kerk, en de tekst geeft geen enkele aanleiding voor het vermoeden dat je als je stoppelen voor brood krijgt, je dan wel mag opstappen.
Hier ben ik het beslist niet mee eens. Lees de kantt. SV bij die tekst. Het bederf van het beste is het slechtste, dat geldt ook van de prediking. Wanneer je stenen voor brood krijgt, of misschien zelfs vergif, dan kun je dat niet (blijven) eten.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

helma schreef:Juist de belofte bij de doop om je kinderen te (laten) onderwijzen in de Bijbelse leer moet belangrijk zijn bij de beslissing om ergens wel of niet te blijven.
Die weegt m.i. zwaarder dan een evt belofte(?) bij de belijdenis om altijd in een bepaalde kerk te blijven.
Juist helma! En daar wordt door enkelen hier te makkelijk overheen gewalst.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

RefoCalvinist schreef:
Erasmiaan schreef:Heb jij het nu over supermarkten of kerken? Je bent door Gods voorzienigheid in een kerk geplaatst.
En soms moet je onder en door de voorzienigheid van God verder trekken!
Mooi verwoord! ;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

modesto schreef:
Luther schreef:
modesto schreef:
Luther schreef:[...] De vraag is steeds: Maar waarom zou je het veranderen, als je weet dat je er broeders en zusters verdriet mee doet? Dan moet je toch in der eeuwigheid geen vlees willen eten? [..]
Vergeet niet dat jij, L@ther, soms zelf degene bent die je broeders en zusters verdriet doet met je eigen standpunten en ideeen.
Dat zou kunnen. Ik hoop dat ik er dan ook op gewezen word. Misschien wel door jou.
Het is meer een innerlijke gesteldheid die je jezelf moet aanleren, L@ther. Minder opwinding over het verdriet en onrecht dat een ander jou aandoet, en meer opwinding over het verdriet en onrecht dat jij een ander aandoet. Dat is ware wijsheid.
Sorry, ik heb geen opwinding en verdriet over onrecht dat anderen mij aandoen....
refo

Bericht door refo »

Luther schreef:
helma schreef:Juist de belofte bij de doop om je kinderen te (laten) onderwijzen in de Bijbelse leer moet belangrijk zijn bij de beslissing om ergens wel of niet te blijven.
Die weegt m.i. zwaarder dan een evt belofte(?) bij de belijdenis om altijd in een bepaalde kerk te blijven.
En als je geen doopbelofte hebt afgelegd?

Die belofte gaat niet zozeer over kerkdiensten. Veel kinderen pikken daar maar een enkele zin van mee en dan is het al mooi.
Vaak gaat de hele preek over hun hoofd heen.
helma

Bericht door helma »

refo schreef:
Luther schreef:
En als je geen doopbelofte hebt afgelegd?

Die belofte gaat niet zozeer over kerkdiensten. Veel kinderen pikken daar maar een enkele zin van mee en dan is het al mooi.
Welnee. En zeker niet naarmate ze ouder worden.
DDD

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Hoe kom je erbij dat je bij minder juiste prediking al snel bij een valse kerk uitkomt? De bijbel spreekt zelfs van dominees die met goud bouwen, maar anderen die met stoppelen bouwen. Beide zijn representanten van de ware kerk, en de tekst geeft geen enkele aanleiding voor het vermoeden dat je als je stoppelen voor brood krijgt, je dan wel mag opstappen.
Hier ben ik het beslist niet mee eens. Lees de kantt. SV bij die tekst. Het bederf van het beste is het slechtste, dat geldt ook van de prediking. Wanneer je stenen voor brood krijgt, of misschien zelfs vergif, dan kun je dat niet (blijven) eten.
Ik heb de kanttekening gelezen. Ik zie niet in waarom een minder juiste prediking gelijk een ketterij moet betreffen die het fundament van de kerk omstoten. Het gaat om dwalingen van minder gewicht, zoals de kanttekeningen het noemen.

Dat is precies wat ik bedoel, en het is me dan ook een raadsel waarom je zegt het hierin wel met de kanttekeningen eens te zijn maar niet met mij.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Als iedereen was blijven zitten was het in veel kerkverbanden en gemeenten een stuk evenwichtiger geweest....
Want als er bv gezegd wordt dat de GG 'verrechtst' is dat menselijkerwijs ook te verwijten aan hen die dachten te moeten vertrekken ipv dat er verantwoordelijkheid genomen werd.
Ik denk eerlijk dat de individualistische geest ook ons als kerkmensen te pakken heeft , en dat dat een van de redenen is dat er zovelen , vaak makkelijk, overstappen, naar een gemeente of kerkverband wat beter bevalt.
Blijven zitten waar je zit kan wel eens een kruis dragen zijn achter Jezus aan. En dat kost wat, zeker, maar kan een taak zijn, die de Heere je geeft.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Dan waren we nog Rooms geweest met z'n allen.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Curatorium schreef:Dan waren we nog Rooms geweest met z'n allen.
Klopt, maar we hebben het nu over onze verantwoordelijkheid. Niet over die van onze voorouders.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wilhelm schreef:Als iedereen was blijven zitten was het in veel kerkverbanden en gemeenten een stuk evenwichtiger geweest....
Want als er bv gezegd wordt dat de GG 'verrechtst' is dat menselijkerwijs ook te verwijten aan hen die dachten te moeten vertrekken ipv dat er verantwoordelijkheid genomen werd.
Ik denk eerlijk dat de individualistische geest ook ons als kerkmensen te pakken heeft , en dat dat een van de redenen is dat er zovelen , vaak makkelijk, overstappen, naar een gemeente of kerkverband wat beter bevalt.
Blijven zitten waar je zit kan wel eens een kruis dragen zijn achter Jezus aan. En dat kost wat, zeker, maar kan een taak zijn, die de Heere je geeft.
Ik heb niet het idee dat de Gereformeerde Gemeenten verrechtsen. Wat we wel waarnemen is wat we in zekere zin een verkramping
zouden kunnen noemen. Dat is ook niet gewenst.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb dat idee wel, maar het is niet overal even erg. En ik ben het met je laatste opmerking ook eens.

En er zijn ook nog goede dingen.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

refo schreef: Veel kinderen pikken daar maar een enkele zin van mee en dan is het al mooi.
Sorry, maar dat ligt dan echt aan de prediking en/of evt. kerkverband, want daar herken ik niets van gelukkig!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie