Erasmiaan schreef:Bona Fide schreef:Jongere zal zeker zichzelf kunnen verdedigen, maar deze reactie doet geen recht aan zijn opmerking. Hij verwijst juist naar "kleine kerkelijke verbanden van nu waarin elke verschillende komma weer een groot liggingsverschil oplevert". Er is in de 'rechtse' verbanden van de gereformeerde gezindte m.i. op grond van de belijdenis ook meer dat bindt dan dat scheidt.
Ik val Jongere zeker niet aan. Alleen wijs ik hem erop dat er al een groot, breed kerkverband is waarin van alles onder een dak zit. Of je daarbij zou moeten willen horen (met die kerkorde) is een ander verhaal. Ik ben het dan ook met jou en Jongere oneens, dat er meer is dat bindt dan scheidt. Als er scheiding is op het punt van de toe-eigening van het heil, dan praat je over één van de meest wezenlijke elementen van de Godsdienst.
Als ik Jongere een beetje begrijp, bedoelt hij het toch anders.
In zijn optiek zijn er nu kerkverbanden die gescheiden optrekken, maar - als ze kleinere verschillen voorbij zouden willen zien - bij elkaar zouden kunnen horen. Als dat zou kunnen, heb je een breder kerkverband waarin ruimte gelaten wordt aan die verschillende opvattingen.
De PKN is in die visie véél te breed, omdat daarin vrijzinnigheid (en erger) nog een plaats krijgt.
Scheiding op het punt van de toe-eigening, zeg je. Dat is een heel wezenlijk punt, maar moet je daarin geen verschil maken tussen de leer en de toepassing daarvan?
Als de leer rechtzinnig is, zou je samen kunnen optrekken.