Memento heeft het toch juist over een voorwaardelijk spreken van God?Fjodor schreef: Memento, wil jij de belofte waarin God zegt dat Hij niet meer naar zijn volk om zal zien ook onvoorwaardelijk aan alle hoorders verkondigen?
Dat weet ik ook niet precies. Feit is in elk geval dat er in het oude verbond ook uitwendige aspecten meetelden, om je tot lid van het volk te maken (zoals het land).Fjodor schreef:Ik vraag me best regelmatig af in hoe grote mate de situatie eigenlijk veranderd is.Afgewezen schreef: Opvallend is je voortdurende beroep op het OT. De situatie is echter grondig veranderd.
+ Er is geen sprake meer van een nationaal verbond met een theocratisch geregeerd volk.
+ Het verbond is versmald (natuurlijk takken uitgehouwen) en verbreed (takken tegen nature ingeënt).
Je kunt dus de zaken niet één-op-één overzetten naar het NT.
In het nieuwe verbond zijn deze uitwendige aspecten weggevallen.
Ja, er is in feite de hele kerkgeschiedenis door een soort 'mist' rond de kinderdoop. Ik ben nu een boek over Augustinus aan het lezen. Augustinus geloofde dat door de doop de erfzonde afgewassen werd. Die gedachte vind je in de Ned. Gel. Belijdenis trouwens ook nog terug. Het is een gedachte die wij toch niet zomaar overnemen.Fjodor schreef:Met betrekking tot de doop zit het belangrijkste geschil in de vraag wat de doop betekent en verzegelt.