Daar hoor ik zelden (zeg maar nooit) uit preken in onze kerk.huisman schreef:@DIA, Vele preken van ds S.W. Janse beluisterd over de nachtgezichten van Zacharia......meer dan leerzaam.
Ook Openbaring is een "vergeten" boek.
Daar hoor ik zelden (zeg maar nooit) uit preken in onze kerk.huisman schreef:@DIA, Vele preken van ds S.W. Janse beluisterd over de nachtgezichten van Zacharia......meer dan leerzaam.
Dan hebben jullie zeker een vaste predikant?Vorst schreef:Dat is dan weer een voordeel van een vastgesteld leesrooster zoals bij ons gebruikt wordt.
Even een ouderling bellen dat hij voor de leesdiensten de preken van ds C Smits over de nachtgezichten gaat gebruiken. Ze zijn in boekvorm uitgegeven en zeer de moeote waard.Mara schreef:Dan hebben jullie zeker een vaste predikant?Vorst schreef:Dat is dan weer een voordeel van een vastgesteld leesrooster zoals bij ons gebruikt wordt.
Met gastpredikers en af en toe leesdienst kan dat niet.
We hebben een vaste predikant maar ook weleens een gastpredikant. Die moet zich aan de liturgie en het rooster houden. Leeddienst kennen wij gelukkig niet.Mara schreef:Dan hebben jullie zeker een vaste predikant?Vorst schreef:Dat is dan weer een voordeel van een vastgesteld leesrooster zoals bij ons gebruikt wordt.
Als ik dat doe krijg ik de vraag terug: wie is ds Smits?huisman schreef:Even een ouderling bellen dat hij voor de leesdiensten de preken van ds C Smits over de nachtgezichten gaat gebruiken. Ze zijn in boekvorm uitgegeven en zeer de moeote waard.Mara schreef:Dan hebben jullie zeker een vaste predikant?Vorst schreef:Dat is dan weer een voordeel van een vastgesteld leesrooster zoals bij ons gebruikt wordt.
Vorst schreef:We hebben een vaste predikant maar ook weleens een gastpredikant. Die moet zich aan de liturgie en het rooster houden. Leeddienst kennen wij gelukkig niet.Mara schreef:Dan hebben jullie zeker een vaste predikant?Vorst schreef:Dat is dan weer een voordeel van een vastgesteld leesrooster zoals bij ons gebruikt wordt.
Nieuw boek met 11 preken voor slechts €5,- ( oa bij De Roo uitgeverij)Mara schreef:Als ik dat doe krijg ik de vraag terug: wie is ds Smits?huisman schreef:Even een ouderling bellen dat hij voor de leesdiensten de preken van ds C Smits over de nachtgezichten gaat gebruiken. Ze zijn in boekvorm uitgegeven en zeer de moeote waard.Mara schreef: Dan hebben jullie zeker een vaste predikant?
Dan zal ik ze zelf moeten lezen. Maar dank voor de tip, ik heb nog een boekenbon liggen
Wat een negatieve insteek. Het een sluit het ander toch niet uit? Bij ons wordt het Oecumenisch Leesrooster uit het Dienstboek van de PKN aangehouden. Vrij gebruikelijk binnen de PKN. Dat is overigens opgesteld door een commissie waarin predikanten zitting hebben.huisman schreef:Dankbaar dat wij zo’n voorgeschreven rooster niet hebben. Laat predikanten aub biddend en in afhankelijkheid van Gods Geest bezien over welk Schriftgedeelte ze preken.Vorst schreef:We hebben een vaste predikant maar ook weleens een gastpredikant. Die moet zich aan de liturgie en het rooster houden. Leeddienst kennen wij gelukkig niet.Mara schreef:Dan hebben jullie zeker een vaste predikant?Vorst schreef:Dat is dan weer een voordeel van een vastgesteld leesrooster zoals bij ons gebruikt wordt.
Vraag: Wie maakt zo’n rooster en welke criteria gelden daarvoor?
Weet je misschien ook of ds. Janse deze Bijbellezing ook in 's-Gravenpolder heeft gehouden?huisman schreef:@DIA, Vele preken van ds S.W. Janse beluisterd over de nachtgezichten van Zacharia......meer dan leerzaam.
In ‘s Gravenpolder waren het “gewoon” zondagse preken.-DIA- schreef:Weet je misschien ook of ds. Janse deze Bijbellezing ook in 's-Gravenpolder heeft gehouden?huisman schreef:@DIA, Vele preken van ds S.W. Janse beluisterd over de nachtgezichten van Zacharia......meer dan leerzaam.
Het is in ieder geval een niet alledaags thema voor Bijbellezingen.
Ik weet dat er van ds. G.H. Kersten ook een boek is over de Nachtgezichten van Zacharia.
Het goede gebruik is het uitleggen van de gehele schrift. Opeenvolgend. Dat behoedt voor eenzijdigheden. Ik ervaar het al als probleem dat we de catechismus niet eens doorkomen in een jaar.huisman schreef: Dankbaar dat wij zo’n voorgeschreven rooster niet hebben. Laat predikanten aub biddend en in afhankelijkheid van Gods Geest bezien over welk Schriftgedeelte ze preken.
Herman schreef:Het goede gebruik is het uitleggen van de gehele schrift. Opeenvolgend. Dat behoedt voor eenzijdigheden. Ik ervaar het al als probleem dat we de catechismus niet eens doorkomen in een jaar.huisman schreef: Dankbaar dat wij zo’n voorgeschreven rooster niet hebben. Laat predikanten aub biddend en in afhankelijkheid van Gods Geest bezien over welk Schriftgedeelte ze preken.
Dat kan ook natuurlijk.huisman schreef:In ‘s Gravenpolder waren het “gewoon” zondagse preken.-DIA- schreef:Weet je misschien ook of ds. Janse deze Bijbellezing ook in 's-Gravenpolder heeft gehouden?huisman schreef:@DIA, Vele preken van ds S.W. Janse beluisterd over de nachtgezichten van Zacharia......meer dan leerzaam.
Het is in ieder geval een niet alledaags thema voor Bijbellezingen.
Ik weet dat er van ds. G.H. Kersten ook een boek is over de Nachtgezichten van Zacharia.