Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Posthoorn

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Ik vind het een beetje bezwaarlijk om dat soort fantasieën/gevoelservaringen ook nog bevindelijk te noemen. Bevindelijk gereformeerden reserveren dat woord immers voor de ware bevinding die opkomt uit de bijbel, en daar is dit niet echt een voorbeeld van.
Ik denk dat jij een wat andere definitie van schriftuurlijk-bevindelijk hanteert dan ik.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef:
Herman schreef:
DDD schreef:Ik vind het een beetje bezwaarlijk om dat soort fantasieën/gevoelservaringen ook nog bevindelijk te noemen. Bevindelijk gereformeerden reserveren dat woord immers voor de ware bevinding die opkomt uit de bijbel, en daar is dit niet echt een voorbeeld van.
Nounou. Als zelfs een gevoelservaring als niet meer bevindelijk is, dan heb je wel wat uit te leggen.
Alle gevoelservaringen zijn wel bevindelijk.

Maar niet alle gevoelservaringen zijn schriftuurlijk. En ze zijn evenmin allemaal gereformeerd. En daarom is het woord bevindelijk in dit verband ietwat misleidend. Dat wordt in de praktijk gebruikt als afkorting voor schriftuurlijk-bevindelijk.
Een heldere verduidelijking. Alhoewel ik je in je laatste regel niet kan volgen. Als het maar bevindelijk is, dan gaat de boodschap er vaak wel in, met of zonder juiste uitleg van het bijbelgedeelte. Dat is een merkwaardige discrepantie waar ik te vaak tegen aanloop. Daarom hecht ik persoonlijk sterk aan de uitgebreide term.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

samanthi schreef:
Jantje schreef: Iemand die tot bekering mag komen door Gods genade kan:
- gemis naar God - droefheid/berouw/pijn over de zonde - vernedering onder de kastijding onder Gods recht - verlangen naar God - (tranen van) verwondering over Gods ontfermend erbarmen - blijdschap (dankbaarheid) over de zaligheid, door God gewerkt, uit genade
ervaren.

Vanzelf: een traantje en een tekstje zijn niet genoeg. Maar een emotieloze bekering, daar geloof ik ook niet in.
Niets is genoeg Jantje, zo gauw als het over genoeg gaat, gaat het helemaal mis, het is alleen door het dierbare bloed van Christus, dat kan idd door een tekst komen, dat je daar naar uit gaat, de wegen van God zijn vrij, wij zijn gebonden aan het Woord, maar God is vrij hoe Hij iemand in de ruimte zet.
Ik denk dat je hier de vrijmacht van God verkeerd gebruikt. Ik kan het mis hebben, dan zie ik graag een correctie. Gods vrijmacht moet je niet invullen met wispelturigheid; De ene keer werkt de Heere via het Woord, de andere keer buiten het Woord om. God is - met eerbied gesproken - ook gebonden aan Zijn eigen Woord. Dat is het middel dat Hij gekozen heeft om Zichzelf en Zijn doel aan het menselijk geslacht te openbaren. Door het Woord wederbaart Hij, door het Woord werkt Hij het geloof en door het Woord verbindt Hij Zijn kinderen steeds meer en meer aan Hem. Om bij jouw woorden te blijven over het 'in de ruimte zetten', dan is het Bijbels om te zeggen dat dit ook gebeurt door het Woord.
samanthi

Bericht door samanthi »

JCRyle schreef:
samanthi schreef:
Jantje schreef: Iemand die tot bekering mag komen door Gods genade kan:
- gemis naar God - droefheid/berouw/pijn over de zonde - vernedering onder de kastijding onder Gods recht - verlangen naar God - (tranen van) verwondering over Gods ontfermend erbarmen - blijdschap (dankbaarheid) over de zaligheid, door God gewerkt, uit genade
ervaren.

Vanzelf: een traantje en een tekstje zijn niet genoeg. Maar een emotieloze bekering, daar geloof ik ook niet in.
Niets is genoeg Jantje, zo gauw als het over genoeg gaat, gaat het helemaal mis, het is alleen door het dierbare bloed van Christus, dat kan idd door een tekst komen, dat je daar naar uit gaat, de wegen van God zijn vrij, wij zijn gebonden aan het Woord, maar God is vrij hoe Hij iemand in de ruimte zet.
Ik denk dat je hier de vrijmacht van God verkeerd gebruikt. Ik kan het mis hebben, dan zie ik graag een correctie. Gods vrijmacht moet je niet invullen met wispelturigheid; De ene keer werkt de Heere via het Woord, de andere keer buiten het Woord om. God is - met eerbied gesproken - ook gebonden aan Zijn eigen Woord. Dat is het middel dat Hij gekozen heeft om Zichzelf en Zijn doel aan het menselijk geslacht te openbaren. Door het Woord wederbaart Hij, door het Woord werkt Hij het geloof en door het Woord verbindt Hij Zijn kinderen steeds meer en meer aan Hem. Om bij jouw woorden te blijven over het 'in de ruimte zetten', dan is het Bijbels om te zeggen dat dit ook gebeurt door het Woord.
Ik denk dat je het mis heb en ik denk ook dat je dat wel weet, je leest toch vaker posts van mij.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
JCRyle

Bericht door JCRyle »

samanthi schreef:
JCRyle schreef:
samanthi schreef:
Ik denk dat je het mis heb en ik denk ook dat je dat wel weet, je leest toch vaker posts van mij.
Als je mij wilt corrigeren zul je toch met wat beters moeten komen. Je gebruikt hier de vrijmacht van God niet juist. God kan niet buiten Zijn eigen Woord om, omdat Hij Zelf het verkozen heeft spreekmiddel tot ons mensen. Jij laat een mogelijkheid open naast het Woord om mensen in de ruimte te zetten. Dat is wat ik denk te weten. Als je het daarin niet met mij eens bent, dan hoor ik graag een inhoudelijk antwoord.
samanthi

Bericht door samanthi »

JCRyle schreef:
samanthi schreef:
JCRyle schreef:
samanthi schreef:
Als je mij wilt corrigeren zul je toch met wat beters moeten komen. Je gebruikt hier de vrijmacht van God niet juist. God kan niet buiten Zijn eigen Woord om, omdat Hij Zelf het verkozen heeft spreekmiddel tot ons mensen. Jij laat een mogelijkheid open naast het Woord om mensen in de ruimte te zetten. Dat is wat ik denk te weten. Als je het daarin niet met mij eens bent, dan hoor ik graag een inhoudelijk antwoord.
Nou vooruit dan:
De Heere zegt: het geloof is uit het gehoor, Johannes de Doper kreeg het al voor zijn geboorte.
Dus de is Heere is vrij en als je stelt dat iets wat wij moeten doen nooit genoeg is heb je de Schriften mee, alles komt uit God Zelf, ook een versje of een tekstje, ook een droom, ook een gebeurtenis, een sterfgeval, maar Hij leid altijd naar Zijn eigen Woord.
Duidelijk?

Je haalt de bedoeling van mijn antwoord weg.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging onze oud Predikant(voor het eerst sinds zijn afscheid) Ds. A. J. Mensink uit Elburg voor.
In deze dienst werden 4 ambtsdragers(3 ouderlingen en 1 ouderling kerkrentmeester) bevestigd en 5 ambtsdragers(2 diakenen, 2 ouderlingen en 1 ouderling kerkrentmeesters) herbevestigd. Ook namen we van 4 ambtsdragers afscheid.
De tekst voor de preek kwam uit Jozua 1: 9 Heb Ik het u niet geboden? Wees sterk en moedig, schrik niet en wees niet ontsteld, want de HEERE, uw God, is met u, overal waar u heen gaat.
Schriftlezing: Jozua 1
Zingen:
Ps 95: 1 en 5
Ps 118: 7
Ps 119: 18
Ps 105: 7, 23 en 24
Ps 31: 19
Mz: 3 (toezingen (her)bevestigde ambtsdragers)
Ps 90: 9 (toezingen afscheidnemende ambtsdragers)
Ps 136: 12, 16 en 22

In de avonddienst ging Dhr. T. R. Rietveld uit Ridderkerk voor.
Hij preekte over de gelijkenis van het visnet n.a.v. Mattheüs 13: 47 t/m 50
Het Koninkrijk der hemelen is ook gelijk aan een net, uitgeworpen in de zee, dat allerlei soorten vissen bijeenbrengt. Als het vol geworden is, trekken de vissers het op de oever. Ze gaan zitten en verzamelen de goede vissen in vaten, maar de slechte gooien zij weg. Zo zal het bij de voleinding van de wereld zijn: de engelen zullen uitgaan en de slechten uit het midden van de rechtvaardigen afzonderen, en zij zullen hen in de vurige oven werpen;  daar zal gejammer zijn en tandengeknars.
Thema: Vissen voor het Koninkrijk
1. Het net hanteren.
2. De vis sorteren.
Schriftlezing: Mattheüs 13: 44 t/m 52
Zingen:
Ps 20: 1 en 5
Ps 84: 2 en 5
Ps 36: 2
Ps 119: 60 en 69
Ps 96: 1 en 9
Ps 98: 4
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
JCRyle

Bericht door JCRyle »

samanthi schreef: Nou vooruit dan:
De Heere zegt: het geloof is uit het gehoor, Johannes de Doper kreeg het al voor zijn geboorte.
Dus de is Heere is vrij en als je stelt dat iets wat wij moeten doen nooit genoeg is heb je de Schriften mee, alles komt uit God Zelf, ook een versje of een tekstje, ook een droom, ook een gebeurtenis, een sterfgeval, maar Hij leid altijd naar Zijn eigen Woord.
Duidelijk?

Je haalt de bedoeling van mijn antwoord weg.
Je hebt een ruime blik op dit thema, dat zal ik niet ontkennen. Ik neem het niet geheel over, maar nu zeg je meer dan dat je eerst deed.
Mistig

Bericht door Mistig »

Afgelopen zondagochtend leesdienst gehad. Er werd een preek gelezen van Ds. J. van Haaren over Jesaja 65:1.
Het thema van de preek was "Een opmerkelijke paradox"
We hebben gezongen: Psalm 147:1, Psalm 81:11,12,13+14, Psalm 86:5 en Psalm 89:7.

In de middagdienst ging onze oud-predikant ds. W. Silfhout voor.
Hij preekte over Johannes 1: 19-40.
De gezongen Psalmen zijn: Psalm 40:4, Psalm 113:4, Psalm 51:8+9, Psalm 103:6 en Psalm 146:3.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerGem

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door GerGem »

Zondag 21 januari: Leesdienst
Morgendienst: Lukas 19:41-42 - preek gelezen van ds. W.J. Karels.
Middagdienst: Psalm 42:2-3 preek gelezen van ds. B.J. van Boven.
Avonddienst: Zondag 4 - preek gelezen van ds. J.J. van Eckeveld.
Desiree

Bericht door Desiree »

Over Paulus in de gevangenis. De vrijmoedigheid van Gods volk om tot God te naderen. De muren vallen weg. Persoonlijke muren, Kerkmuren etc. Eigenlijk werd iedereen meegenomen, in welke fase je ook zit in de bekering. De weg werd gewezen en ook daarna hoe je in de praktijk van alle dag verder mag. De Heere is mijn Herder, wat wil ik nog meer zou een Jood zeggen.. In de PKN alhier zouden ze afsluiten met een gezang. Het zou precies herhalen wat de dominee op het juiste moment zei. Dat het gezang Bijbels was, dat wist ik wel, want anders zou God het niet geven, maar dat het zo past.. dat is herkenbaarheid over de muren heen. Het was echt.. het Vette van Gods Huis gesmaakt. Zijn Gemeente, wereldwijd. Efeze 3.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

2 Ridderkerkse dominees deze zondag.
In de morgendienst ging Ds. G. D. Kamphuis uit Ridderkerk voor.
Hij preekte over Openbaring 6: 9 t/m 17 En toen het Lam het vijfde zegel geopend had, zag ik onder het altaar  de zielen van hen die geslacht waren omwille van het Woord van God, en  omwille van het getuigenis dat zij hadden. En zij riepen met luide stem: Tot hoelang, heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt U ons bloed niet aan hen die op de aarde wonen? En aan ieder van hen werd een lang wit gewaad gegeven. En tegen hen werd gezegd dat zij nog een korte tijd moesten rusten, totdat ook het aantal van hun mededienstknechten en hun broeders, die evenals zij gedood zouden worden, volledig zou zijn geworden. En ik zag toen het Lam het zesde zegel geopend had, en zie, er kwam een grote aardbeving,  en de zon werd zwart als een haren zak, en de maan werd als bloed, en de sterren van de hemel vielen op de aarde, zoals een vijgenboom zijn onrijpe vijgen afwerpt als hij door een harde wind wordt geschud. En de hemel week terug als een boekrol die wordt opgerold. En alle bergen en alle eilanden werden van hun plaats gerukt. En de koningen van de aarde, de groten, de rijken, de oversten over duizend, de machtigen en alle slaven en vrije mensen verborgen zich in de grotten en tussen de rotsen in de bergen. En zij zeiden tegen de bergen en de rotsen:  Val op ons en verberg ons voor het aangezicht van Hem Die op de troon zit, en voor de toorn van het Lam. Want de grote dag van Zijn toorn is aangebroken en wie kan dan staande blijven?
Thema: Hoelang nog?
Hij hield deze preek met het oog op de door Open Doors gepubliceerde(en door de Waarheidsvriend overgenomen) lijst van de landen waar de christenvervolging het grootst is.
Schriftlezing: Openbaring 6
Zingen:
Ps 27: 6
Ps 26: 1 en 9
Ps 43: 1 en 3
Ps 74: 2, 18, 20 en 21
Ps 68: 1
Ps 68: 2

In de avonddienst ging onze oud predikant Ds. J. H. Lammers uit Ridderkerk voor.
Hij preekte over Mattheüs 4: 19 En Hij zei tegen hen: Kom achter Mij, en Ik zal u vissers van mensen maken.
Thema: Een oproep tot navolging
Schriftlezing: Mattheüs 4: 12 t/m 25
Zingen:
Ps 21: 1 en 4
Ps 95: 1 en 4
Ps 52: 7
Ps 100: 1, 2 en 3
Ps 17: 3
Ps 89: 7 en 8
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Mistig

Bericht door Mistig »

Afgelopen zondag 28 januari 2018 ging Ds. A. Verschuure in de beide diensten voor.

De ochtendpreek was een derde preek in een drieluik over de eerste wonderbare spijziging.
We lazen deze keer Mattheüs 14:13-23. De tekst voor de preek was uit Johannes 6.
De gezongen Psalmen zijn: Psalm 77:8, Psalm 81:1,12&13, Psalm 132:10 en Psalm 32:5.

In de middagdienst was er bediening van de Heilige Doop aan drie jonge kinderen uit de gemeente.
We lazen Psalm 51. De tekst voor de preek kwam uit het doopformulier en uit Psalm 51.
We zongen Psalm 25:2, Psalm 114:1, Psalm 105:5, Psalm 134:3, Psalm 51:4&9, Psalm 40:1.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Morgendienst
Ds. C.A. van Dieren
Psalmen:
Ps. 84:9 - Ps. 119:9 - Ps. 92:1,3 - Ps. 27:3 - Ps. 118:12
Tekst:
JOHANNES 5:17
En Jezus antwoordde hun: Mijn Vader werkt tot nu toe, en Ik werk ook.
Thema en punten:
CHRISTUS' WERK OP DE SABBAT
1. Waarom Hij werkt
2. Wanneer Hij werkt
3. Waartoe Hij werkt

Middagdienst
Leesdienst, preek van ds. B.J. van Boven
Bijbellezing, over Samuël.
Psalmen:
Ps. 27:3 - 92:3,7 - Ps. 147:3,6 - Ps. 37:19
Tekst:
1 SAMUËL 2:19-26
(kernteksten verzen 19, 20 en 26)
En zijn moeder maakte hem een kleinen rok, en bracht hem dien van jaar tot jaar, als zij opkwam met haar man, om het jaarlijkse offer te offeren.
Want de HEERE bezocht Hanna, en zij werd bevrucht, en baarde drie zonen en twee dochters; en de jongeling Samuël werd groot bij den HEERE.
En de jongeling Samuël nam toe, en werd groot en aangenaam beide bij den HEERE en ook bij de mensen.

Thema en punten:
DE JONGELING SAMUËL TE SILO.
1. Samuëls kleed
2. Samuëls leed

Avonddienst
Ds. C.A. van Dieren
Psalmen:
Ps. 119:23,24 - Ps. 71:10,11,14 - Ps. 66:8 - Ps. 89:3
Schriftlezing:
Titus 2
Tekst:
ZONDAG 32
Over de goede werken.
Thema en punten:
DE WERKEN UIT HET OPRECHTE GELOOF
1. De vraag naar deze werken
2. De vanzelfsprekendheid van deze werken
3. De onmisbaarheid van deze werken

ter aanvulling:
Bijbellezing vanavond
Ds. S.W. Janse
Psalmen:
Ps. 84:3 - Ps. 18:8,9 - Ps. 119:3,86 - Ps. 132:11
Tekst:
ZACHARIA 4:1-14 32
Over de kandelaar en de twee olijfbomen
Thema en punten:
HET VIJFDE NACHTGEZICHT
1. Gezien
2. Verborgen
3. Verklaard
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
huisman

Bericht door huisman »

@DIA, Vele preken van ds S.W. Janse beluisterd over de nachtgezichten van Zacharia......meer dan leerzaam.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gesloten