Gereformeerde Gemeenten

wilhelmus
Berichten: 110
Lid geworden op: 04 jan 2017, 12:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door wilhelmus »

GerefGemeente-lid schreef: 23 mei 2024, 21:50
Chrisje72 schreef: 23 mei 2024, 21:41
newton schreef:Ds. Meeuse hoopt op 28 juni te promoveren aan de TUA. https://www.tua.nl/nl/agenda/promotie-c-j-meeuse
Wauw die man is bijna 80! Respect!
Zeker. En hij is net opgeknapt na een zeer ernstig ziekbed, waarbij voor zijn leven werd gevreesd. Dus het is een dubbel wonder dat hij dit nog mag meemaken.
Ik kun je alleen zeggen op DV 28 juni.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

wilhelmus schreef: 23 mei 2024, 22:20
GerefGemeente-lid schreef: 23 mei 2024, 21:50
Chrisje72 schreef: 23 mei 2024, 21:41
newton schreef:Ds. Meeuse hoopt op 28 juni te promoveren aan de TUA. https://www.tua.nl/nl/agenda/promotie-c-j-meeuse
Wauw die man is bijna 80! Respect!
Zeker. En hij is net opgeknapt na een zeer ernstig ziekbed, waarbij voor zijn leven werd gevreesd. Dus het is een dubbel wonder dat hij dit nog mag meemaken.
Ik kun je alleen zeggen op DV 28 juni.
Inderdaad.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2901
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Ad Anker schreef:Een prachtige meditatie in de Saambinder en een indrukwekkende boekbespreking door mw. Al-Chalabi. Mag ook eens gezegd worden.
Inderdaad.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door huisman »

GerefGemeente-lid schreef: 23 mei 2024, 21:50
Chrisje72 schreef: 23 mei 2024, 21:41
newton schreef:Ds. Meeuse hoopt op 28 juni te promoveren aan de TUA. https://www.tua.nl/nl/agenda/promotie-c-j-meeuse
Wauw die man is bijna 80! Respect!
Zeker. En hij is net opgeknapt na een zeer ernstig ziekbed, waarbij voor zijn leven werd gevreesd. Dus het is een dubbel wonder dat hij dit nog mag meemaken.
Dankbaar dat hij de TUA uitkoos. -knip-
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Hier een deel van een reactie en reacties daarop verwijderd. We blijven bij het onderwerp.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ds. G.J.N. Moens (71 jaar), thans predikant te Middelharnis, heeft emeritaat aangevraagd vanaf DV aankomend najaar.
KB_
Berichten: 264
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door KB_ »

In de NRC is het op dit moment een hot topic: hoe om te gaan met al het materiaal en de leespreken van voormalig predikant Vogelaar die is afgezet wegens zonde tegen 7e en 9e gebod. uit classisverslagen blijkt dat twee gemeenten in discussie willen over het eerder genomen synodebesluit (in NL of van de NRC zelf) dat van afgezette predikanten geen schriftelijk materiaal gebruikt mag worden. beide gemeenten stellen voor dat dit op een case by case basis beoordeeld moet worden. Een classis heeft het doorgezonden naar de synode
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Bertiel
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

KB_ schreef: 27 mei 2024, 17:11 In de NRC is het op dit moment een hot topic: hoe om te gaan met al het materiaal en de leespreken van voormalig predikant Vogelaar die is afgezet wegens zonde tegen 7e en 9e gebod. uit classisverslagen blijkt dat twee gemeenten in discussie willen over het eerder genomen synodebesluit (in NL of van de NRC zelf) dat van afgezette predikanten geen schriftelijk materiaal gebruikt mag worden. beide gemeenten stellen voor dat dit op een case by case basis beoordeeld moet worden. Een classis heeft het doorgezonden naar de synode
Dat lijkt me toch een kwestie van het gezonde verstand. Nu het nog kort op de schorsing zit doe je het niet, maar over een jaar of vijf zijn de gevoeligheden wel over en dan kan je prima een preek lezen.
CvdW
Berichten: 2992
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Herman schreef: 27 mei 2024, 22:15
KB_ schreef: 27 mei 2024, 17:11 In de NRC is het op dit moment een hot topic: hoe om te gaan met al het materiaal en de leespreken van voormalig predikant Vogelaar die is afgezet wegens zonde tegen 7e en 9e gebod. uit classisverslagen blijkt dat twee gemeenten in discussie willen over het eerder genomen synodebesluit (in NL of van de NRC zelf) dat van afgezette predikanten geen schriftelijk materiaal gebruikt mag worden. beide gemeenten stellen voor dat dit op een case by case basis beoordeeld moet worden. Een classis heeft het doorgezonden naar de synode
Dat lijkt me toch een kwestie van het gezonde verstand. Nu het nog kort op de schorsing zit doe je het niet, maar over een jaar of vijf zijn de gevoeligheden wel over en dan kan je prima een preek lezen.
Deze gedachten waren er ook in 1953. Vijf jaar is te kort.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Waarom moet een synode daar wat van vinden? Ik zou zeggen: laat de lokale kerkenraad dat beslissen; hij weet wat voor de gemeente goed is. Als het gevoelig ligt om preken van Vogelaar te lezen: niet doen dan. En als het wel met stichting kan, lijkt het me geen probleem.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12250
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Tiberius schreef: 28 mei 2024, 08:07 Waarom moet een synode daar wat van vinden? Ik zou zeggen: laat de lokale kerkenraad dat beslissen; hij weet wat voor de gemeente goed is. Als het gevoelig ligt om preken van Vogelaar te lezen: niet doen dan. En als het wel met stichting kan, lijkt het me geen probleem.
De situatie is dat de synode daar ooit al iets van heeft gevonden.

Het lijkt mij nogal wieder dat je geen preken meer leest van iemand die vanwege een leergeschil is afgezet.
Mannetje
Berichten: 7941
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Binnen de GG ligt er een synodebesluit dat er geen preken van afgezette predikanten gelezen worden.
Gewoon naar voegen, lijkt me dan, er zijn voldoende leespreken voorhanden.

Heeft de NRC dezelfde kerkorde als de GG, of een eigen? Staat er daar niets over in?
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Herman schreef: 28 mei 2024, 08:21
Tiberius schreef: 28 mei 2024, 08:07 Waarom moet een synode daar wat van vinden? Ik zou zeggen: laat de lokale kerkenraad dat beslissen; hij weet wat voor de gemeente goed is. Als het gevoelig ligt om preken van Vogelaar te lezen: niet doen dan. En als het wel met stichting kan, lijkt het me geen probleem.
De situatie is dat de synode daar ooit al iets van heeft gevonden.

Het lijkt mij nogal wieder dat je geen preken meer leest van iemand die vanwege een leergeschil is afgezet.
Ja eens, maar dat is bij Vogelaar niet het geval.
Dus een verstandige synode zou kunnen besluiten: bij afzetting vanwege een leergeschil niet meer lezen; bij afzetting vanwege een specifieke zonde is het aan de lokale kerkenraad.
Case by case lijkt me minder verstandig, want ik kan me voorstellen dat het in de ene gemeente gevoeliger ligt dan bij een andere, bijvoorbeeld omdat (familie van) de slachtoffers daar kerken; in dat geval is het in ieder geval niet handig om zijn preken te gaan staan lezen.
Konijntje
Berichten: 134
Lid geworden op: 08 jun 2023, 15:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Konijntje »

Tiberius schreef: 28 mei 2024, 08:26
Herman schreef: 28 mei 2024, 08:21
Tiberius schreef: 28 mei 2024, 08:07 Waarom moet een synode daar wat van vinden? Ik zou zeggen: laat de lokale kerkenraad dat beslissen; hij weet wat voor de gemeente goed is. Als het gevoelig ligt om preken van Vogelaar te lezen: niet doen dan. En als het wel met stichting kan, lijkt het me geen probleem.
De situatie is dat de synode daar ooit al iets van heeft gevonden.

Het lijkt mij nogal wieder dat je geen preken meer leest van iemand die vanwege een leergeschil is afgezet.
Ja eens, maar dat is bij Vogelaar niet het geval.
Dus een verstandige synode zou kunnen besluiten: bij afzetting vanwege een leergeschil niet meer lezen; bij afzetting vanwege een specifieke zonde is het aan de lokale kerkenraad.
Case by case lijkt me minder verstandig, want ik kan me voorstellen dat het in de ene gemeente gevoeliger ligt dan bij een andere, bijvoorbeeld omdat (familie van) de slachtoffers daar kerken; in dat geval is het in ieder geval niet handig om zijn preken te gaan staan lezen.
Er vind het eigenlijk vrij logisch dat de Ger. Gem. deze regel kent. Ook met betrekking tot predikanten die afgezet zijn vanwege een specifieke zonde.

Een zonde tegen bijvoorbeeld het zevende gebod kan nare gevoelens oproepen bij de hoorders. Er zijn genoeg preken beschikbaar. Het lijkt mij dan reden genoeg om geen preken meer van de betreffende predikant te lezen.
Plaats reactie