Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

merel

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

@ mara Wat drinken jouw kinderen dan de hele dag?
Hier drinken ze tot op heden nog gewoon aanmaaklimonade of roosvicee tussendoor, maar ben benieuwd wat 'oudere'kinderen eigenlijk drinken tussendoor. Mijn man en ik drinken veel thee overdag en zou het liefst hebben dat de kinderen dat ook gaan drinken.

Zaterdag hadden wij couscous met ratatouille. Gisteren had ik heerlijke kippensoep. Normaliter ben ik niet zo van de kippensoep, maar dit recept van de Allerhande vind ik echt lekker. Kost wat tijd, maar dan heb je ook wat. Vandaag gekookte worteltjes, doperwten, gekookte aardappelen en zalm uit de oven met dille en citroen.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:@ mara Wat drinken jouw kinderen dan de hele dag?
Hier drinken ze tot op heden nog gewoon aanmaaklimonade of roosvicee tussendoor, maar ben benieuwd wat 'oudere'kinderen eigenlijk drinken tussendoor. Mijn man en ik drinken veel thee overdag en zou het liefst hebben dat de kinderen dat ook gaan drinken.
Toen ze jong waren, beker melk bij het ontbijt, of bord warme Brinta of Bambix, bij lunch Yoki of bosvruchtenkarnemelk (had je vroeger ook in andere smaak)
Tussendoor aanmaaklimo zonder suiker.
Ze vonden het ook heel vaak lekker om een vers uitgeperste sinaasappel met plakjes banaan op te peuzelen als ze smiddags uit school kwamen. (babyhapje :) )
Mijn zoon die diabetes heeft moet eiwitrijk en koolhydraatarmer drinken, dus die zit aan de volle melk, Vifit met extra eiwit en suikervrije icetea of dubbelfriss.
sWinters warmen ze ook vaak een beker chocomel in de magnetron.
Mijn oudste drinkt pas sinds enkele weken heel af en toe koffie.
Alcohol lusten ze evenmin.
Er staat altijd een fles water in de koelkast. Die is redelijk snel leeg telkens.
Mijn dochter vindt het bijvoorbeeld ook lekker om de bosvruchtenroosvicee (beperkt leverbaar) te drinken.
Ik drink zelf zelden thee, alleen als ik op visite ben.
Als ik moet werken peuzel ik een schaaltje yoghurt leeg en anders drink ik als ontbijt een kopje koffie met een beschuitje of eierkoek.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel

Bericht door merel »

Dan hebben jouw kinderen qua drinken best wel veel keuzemogelijkheden. Bij ons is het spartaanser...haha. Wij hebben bij het ontbijt en lunch alleen de keuze uit melk en karnemelk. 's Morgens eten wij regelmatig brinta of havermout en dan drinken ze thee ( met melk en honing). Tussendoor aanmaaklimonade of roosvicee en dan houdt het eigenlijk wel op. Yogi heb ik zelden. Warme chocolademelk ( nesquik of cacao) hebben wij nog wel eens in het weekend. Zelf drink ik de hele dag thee en/of water. Manlief drinkt ook nog wel koffie tussendoor. In het weekend hebben wij nog wel eens cola light, maar verder qua sapjes eigenlijk niets.

Vanavond eten wij wat makkelijks. Pastasaus met tonijn uit de diepvries en spagetti. Voor morgen moet ik nog wat bedenken. In echte winterkost heb ik geen zin meer, maar de voorjaarsgroente is er ook nog niet. Iemand nog tips?
helma

Bericht door helma »

Pasta met kipfilet spinazie en kruiden roomkaas. Met evt zongedroogde tomaatjes en pijnboompitten. Vind ik erg lekker
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:Dan hebben jouw kinderen qua drinken best wel veel keuzemogelijkheden. Bij ons is het spartaanser...haha. Wij hebben bij het ontbijt en lunch alleen de keuze uit melk en karnemelk.
Meestal eet mijn dochter als ontbijt ook yoghurt of een beschuitje met glaasje melk. Wij ontbijten wel, maar bescheiden.
Karnemelk hebben wij s'zomers.
merel schreef:Yogi heb ik zelden.
Yoki is het inmiddels hier ook niet meer, sinds er Arla is ( het blauwe pak of de zwartebesframboos) is dat het geworden. Yoki is eigenlijk een verzamelnaam voor drinkyoghurt geworden, net als maggi dat is voor aroma.
Hoogvliet verkoopt zuivel uit het Groene Hart, daar is de drinkyoghurt zo lekker van. Als het in de aanbieding is, koop ik daar altijd een voorraadje van.
In het weekend drinken we meestal 1 glas Spa limonade of Holy Soda.
Ik ben eigenlijk van huis uit gewend om goed te eten. Mijn ouders hadden het niet zo breed, maar vlees werd echt bij de slager gehaald, groente bij de groentewinkel en brood bij de bakker.
En verder komt het voedingspatroon voort vanwege de gezondheid van mijn kinderen. Bij hen is de juiste voeding zo belangrijk.
Zoals ik zei, eentje moet echt volle melkprodukten, roomboter op brood, volvette kaas, vaak vis enz.
Elk jaar rekent de diëtiste uit wat hij binnenkrijgt en ze koppelt dat altijd met complimenten naar me terug. Dus dat is wel leuk. :)
Mijn dochter eet en drinkt door de weeks ook spartaans hoor. Drie bammetjes in haar lunchpakket, een flesje water en een sultana voor als ze onderweg strandt in het o.v. Als ze dan eind van de middag thuiskomt, pakt ze een banaan of een appel.
helma schreef:Pasta met kipfilet spinazie en kruiden roomkaas. Met evt zongedroogde tomaatjes en pijnboompitten.
Lekker Helma, maar dan zonder pijnboompitten.
Ik heb ze één keer (per ongeluk) gegeten en ik heb er weken een vieze smaakverstoring aan over gehouden.
Ik vind het niets toevoegen voor de smaak. Maar dat is persoonlijk.
merel

Bericht door merel »

Het is geen verwijt hoor Mara ;) . Ik vind alleen voor ons de andere drinkvormen zoals Arla etc. best wel duur. Kinderen lusten het erg graag, maar dat krijgen is is echt een uitzondering. Op dit moment werken wij/zij al 14 liter melk/karnemelk weg in de week en dat tikt toch behoorlijk aan.

Gezond eten doen wij ook, geen zakjes/pakjes, veel verse produkten, regelmatig vis en vegetarisch. Eten is geen sluitpost op de begroting, maar onze kinderen eten al best wel veel voordat ze zo klein zijn. Een brood per dag is zo weg. Ontbijten doen wij ook best wel uitgebreid. Nu eten wij al rond 6.30 uur en de lunch is pas rond 12.00 uur. De magen moeten dus goed vol zitten met havermout en brood.

@ helma Klinkt lekker!
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:Het is geen verwijt hoor Mara ;) . Ik vind alleen voor ons de andere drinkvormen zoals Arla etc. best wel duur. Kinderen lusten het erg graag, maar dat krijgen is is echt een uitzondering. Op dit moment werken wij/zij al 14 liter melk/karnemelk weg in de week en dat tikt toch behoorlijk aan.
Zo had ik het ook niet opgevat hoor. ;) Het is best prijzig idd. Ik let altijd op de aanbiedingen.
Zoveel slurpen ze hier niet meer weg, uit een pak halen ze 4 bekers.
merel schreef:maar onze kinderen eten al best wel veel voordat ze zo klein zijn. Een brood per dag is zo weg.
Zo, dat is wel fijn als je geen strijd aan tafel hoeft te voeren.
Moeten ze bij jou eerst een boterham met kaas eten (zoals ons ook werd geleerd vroeger)?

De nieuwe schijf van 5 is geïntroduceerd, diverse adviezen zijn achterhaald dus vernieuwd en tevens komen de oude weer naar boven. Zoals vaak peulvruchten eten. En veel plantaardige voedingsmiddelen zoals noten, pinda's, granen, groentes en fruit.
De niet-brood eten hype lijkt inmiddels verder te waaien.
Op de radio hoorde ik dat veel mensen bij de diëtist kwamen vanwege tekorten in hun voeding, omdat ze geen brood en zuivel meer namen.
Ik ben gewoon mijn volkoren bammetje met kaas blijven eten hoor. :langue
merel

Bericht door merel »

Voor het ontbijt maakt het mij niet zoveel uit of zij hartig of zoet eten. Vaak genoeg eten wij havermout of brinta en hun vader eet altijd hagelslag of jam op zijn brood als ontbijt. Ik kan dan geen hartig eisen. Voor de lunch moeten zij wel altijd wat hartigs op hun eerste boterham, wat maakt mij niet zover uit. Dat doe ik met name, omdat hartig wat beter vult. Voordat zij hun tweede boterham eten, moeten zij eerst hun beker melk /karnemelk leegdrinken. Net zoals op het kdv...haha

Wij hebben inderdaad weinig strijd met eten. Een kind is wel moeilijker met dingen proeven en groente eten, maar dat gaat steeds beter. Een Hollands "prakkie" werkt bij hem altijd het beste. Wij vinden zelf goed en gezond eten ook erg belangrijk en eten ook alles. Dat scheelt enorm.
Dodo

Bericht door Dodo »

We hadden vanavond een soort salade, warm, met gekookte krielaardappeltjes, gebakken kipfilet, sperziebonen, boerenkool en kappertjes. De smaakmaker was sap en rasp van een citroen. Het was heel lekker bij elkaar.
Ik merk vaak dat ik voor zulke dingen echt een recept nodig heb. Zelf zou ik het niet kunnen verzinnen, en het zou zeker niet zo lekker uitpakken. Dit was echt prima eten.
(het grootste compliment dat ik kan krijgen is als het én lekker is, én goed fitness-voer... dan hebben ze er geen last van 's avonds in de sportschool)
helma

Bericht door helma »

Scholfilet, groene asperges, sla, aardappelkroketjes
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Vanavond maar eens krootjes uit een pot
De jeugd is er niet en wij vinden het heerlijk, dus gekookt aardappeltje erbij en een smeuiig gehakballetje.
Mmm heb er nu al zin in
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Vanavond maar eens krootjes uit een potAfbeelding
De jeugd is er niet en wij vinden het heerlijk, dus gekookt aardappeltje erbij en een smeuiig gehakballetje.
Mmm heb er nu al zin in Afbeelding
Jij laat de balletjes sudderen?
Ik maak knapperige balletjes, die vinden ze hier lekkerder.
Ik probeer een kleintje over te houden voor de volgende dag op brood. :langue
Ik heb er rode kool uit de diepvries bij. Ik had de krant toen nog niet gelezen. :D
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Voor een ouderwets "prakkie" laat ik ze idd sudderen.
Dat vinden ze hier het lekkerst.
Bij een boterham vinden ze niks
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Er staat lasagne in de oven
Mara

Bericht door Mara »

Een recept wat er op papier heel lekker uitzag maar heel erg tegen viel.
We hebben keurig allemaal ons bordje leeggegeten, maar niet met plezier.
Plaats reactie