Re: Gereformeerde Gemeenten
Geplaatst: 22 apr 2024, 10:21
Ik dacht dat Benthuizen bijna rond de 800 leden zat. Maar inmiddels is dat niet meer zo. Qua werkbelasting wellicht wat beter te combineren met de TS.
Ik dacht dat Benthuizen bijna rond de 800 leden zat. Maar inmiddels is dat niet meer zo. Qua werkbelasting wellicht wat beter te combineren met de TS.
Is dan de kerkenraad in gebreke gebleven door deze mensen toe te laten?Job schreef:Ja, als dat de reden is, zie ik dat zeker zo.FlyingEagle schreef: ↑22 apr 2024, 10:02 Job, hoe zie jij alle overkomers uit de rechtse kerkverbanden? Doen die allemaal zonde als ze naar jou of mijn gemeente overkomen omdat ze het niet eens zijn met hun kerkenraad o.i.d.?
Ik zie het op Bijbelse gronden zeer zeker wel als zonde om van het overgrote deel van de prediking van predikanten van de (o)gg(in) te verlaten omdat het te smal, tekort en te beperkt zou zijn. De geciteerde tekst is natuurlijk prima door te trekken naar hedendaagse prediking (waarom niet?) en ambtsdragers.Tiberius schreef: ↑22 apr 2024, 10:10Je eerste zin is al een oordeel. Nogmaals: wie ben jij om iets zonde te noemen wat de Bijbel geen zonde noemt?Job schreef: ↑22 apr 2024, 09:58Ik heb het over de zonde van het achterlaten van je kerkgenootschap. Ik zie dat in heel wat gevallen als zonde ja. Als ik het even hou bij m'n eigen kerkgenootschap en verwante kerkgenootschappen en waarvan hier best wat vertrekkers zich bevinden, dan zijn er allerlei redenen waarom mensen het gerechtvaardigd vinden om hun gemeenten te verlaten, meestal met God aan hun zijde, zo meent men. Het argument is vaak een te beperkt aanbod van genade. Ik zou het niet voor mn rekening durven nemen. De Heere Jezus is er duidelijk over, klip en klaar, geen centimeter marge: "Wie u (Gods knechten) verwerpt, verwerpt Mij en Degene die Mij gezonden heeft". Ik weet het, er worden vele vonden gezocht om dat te ontkennen en iedereen vindt voor zichzelf een rechtvaardigingsgrond in de Bijbel. Maar ik kan er niets anders van maken. Vind me dan maar onverdraagzaam.Tiberius schreef: ↑22 apr 2024, 09:18 Dat ben ik juist niet met je eens.
Niet het elkaar de vrijheid geven in middelmatige zaken, maar het anderen daarop veroordelen zie ik als 'één van de ernstige ziektes van deze tijd, waar ook de reformatorische kerken zichzelf ruimschoots mee besmetten'.
Zonde is zonde, inderdaad, dat ben ik met je eens.
Maar geen-zonde is eveneens geen-zonde.
Wie ben jij om iets als zonde te veroordelen, terwijl de Bijbel daarover zwijgt? Of juist positief over is?
En halverwege: Wie u verwerpt, verwerpt Mij enz.
In de eerste plaats geldt die tekst voor de discipelen/apostelen. Dat kan je niet zomaar op iedere willekeurige ambtsdrager toepassen.
En verder: Hoe kan je anders weten of iemand door God gezonden is, dan dat hij de volle raad van God verkondigd? Als iemand dat niet doet, is hij dan niet van God gezonden?
Lijkt me niet: als iemands schuldbelijdenis oprecht is, zal hij weer teruggaan naar zijn of haar vorige gemeente.
Maar als iemand schuldbelijdenis doet vanwege het 7e gebod, kun je dit toch ook niet zeggen? Als iemand zwanger is geworden, zeg je toch ook niet: je moet maar doen alsof het kind er niet is?
Regelmatig wel, en daarvan komt steeds meer besef, merk ik. Het is over het algemeen geen aanwinst voor een gemeente om ontevredenen van elders op te nemen. Vroeger of later schiet men zich daarmee in de eigen voet. Ik las dit in het overkomstdocument van de HHG Kruiningen en vond dat vierde punt verfrissend:FlyingEagle schreef: ↑22 apr 2024, 10:35Is dan de kerkenraad in gebreke gebleven door deze mensen toe te laten?Job schreef:Ja, als dat de reden is, zie ik dat zeker zo.FlyingEagle schreef: ↑22 apr 2024, 10:02 Job, hoe zie jij alle overkomers uit de rechtse kerkverbanden? Doen die allemaal zonde als ze naar jou of mijn gemeente overkomen omdat ze het niet eens zijn met hun kerkenraad o.i.d.?
Volgend jaar zal het rectoraat van ds. Clements sowieso eindigen, want dan hoopt hij 70 te worden.Erskinees schreef: ↑22 apr 2024, 10:21Ik dacht dat Benthuizen bijna rond de 800 leden zat. Maar inmiddels is dat niet meer zo. Qua werkbelasting wellicht wat beter te combineren met de TS.
Niet alle predikanten van de (o)gg(in) gaan in elke gemeente voor. Fijn als je kerkverband een bijbelgetrouwe prediker hebt, maar als die vervolgens nooit in jouw gemeente komt, heb je er niets aan.Job schreef: ↑22 apr 2024, 11:13Ik zie het op Bijbelse gronden zeer zeker wel als zonde om van het overgrote deel van de prediking van predikanten van de (o)gg(in) te verlaten omdat het te smal, tekort en te beperkt zou zijn.Tiberius schreef: ↑22 apr 2024, 10:10Je eerste zin is al een oordeel. Nogmaals: wie ben jij om iets zonde te noemen wat de Bijbel geen zonde noemt?Job schreef: ↑22 apr 2024, 09:58Ik heb het over de zonde van het achterlaten van je kerkgenootschap. Ik zie dat in heel wat gevallen als zonde ja. Als ik het even hou bij m'n eigen kerkgenootschap en verwante kerkgenootschappen en waarvan hier best wat vertrekkers zich bevinden, dan zijn er allerlei redenen waarom mensen het gerechtvaardigd vinden om hun gemeenten te verlaten, meestal met God aan hun zijde, zo meent men. Het argument is vaak een te beperkt aanbod van genade. Ik zou het niet voor mn rekening durven nemen. De Heere Jezus is er duidelijk over, klip en klaar, geen centimeter marge: "Wie u (Gods knechten) verwerpt, verwerpt Mij en Degene die Mij gezonden heeft". Ik weet het, er worden vele vonden gezocht om dat te ontkennen en iedereen vindt voor zichzelf een rechtvaardigingsgrond in de Bijbel. Maar ik kan er niets anders van maken. Vind me dan maar onverdraagzaam.Tiberius schreef: ↑22 apr 2024, 09:18 Dat ben ik juist niet met je eens.
Niet het elkaar de vrijheid geven in middelmatige zaken, maar het anderen daarop veroordelen zie ik als 'één van de ernstige ziektes van deze tijd, waar ook de reformatorische kerken zichzelf ruimschoots mee besmetten'.
Zonde is zonde, inderdaad, dat ben ik met je eens.
Maar geen-zonde is eveneens geen-zonde.
Wie ben jij om iets als zonde te veroordelen, terwijl de Bijbel daarover zwijgt? Of juist positief over is?
En halverwege: Wie u verwerpt, verwerpt Mij enz.
In de eerste plaats geldt die tekst voor de discipelen/apostelen. Dat kan je niet zomaar op iedere willekeurige ambtsdrager toepassen.
En verder: Hoe kan je anders weten of iemand door God gezonden is, dan dat hij de volle raad van God verkondigd? Als iemand dat niet doet, is hij dan niet van God gezonden?
Dit gold voor de discipelen/apostelen.
Het gaat om onderzoek, zoals je ook in Handelingen 17:11 leest.
Zwangerschap is onomkeerbaar.Piet Puk schreef: ↑22 apr 2024, 11:17Maar als iemand schuldbelijdenis doet vanwege het 7e gebod, kun je dit toch ook niet zeggen? Als iemand zwanger is geworden, zeg je toch ook niet: je moet maar doen alsof het kind er niet is?
Volgens mij kun je punt 4 deels niet eens ten uitvoer brengen. Je hebt ook nog zoiets als dat je de tucht overneemt van de kerkenraad waar iemand vandaan komt.Job schreef: ↑22 apr 2024, 11:21Regelmatig wel, en daarvan komt steeds meer besef, merk ik. Het is over het algemeen geen aanwinst voor een gemeente om ontevredenen van elders op te nemen. Vroeger of later schiet men zich daarmee in de eigen voet. Ik las dit in het overkomstdocument van de HHG Kruiningen en vond dat vierde punt verfrissend:FlyingEagle schreef: ↑22 apr 2024, 10:35Is dan de kerkenraad in gebreke gebleven door deze mensen toe te laten?Job schreef:Ja, als dat de reden is, zie ik dat zeker zo.FlyingEagle schreef: ↑22 apr 2024, 10:02 Job, hoe zie jij alle overkomers uit de rechtse kerkverbanden? Doen die allemaal zonde als ze naar jou of mijn gemeente overkomen omdat ze het niet eens zijn met hun kerkenraad o.i.d.?
3) Tevens geeft u kort aan welke redenen er zijn om zich bij onze gemeente aan te willen sluiten (en een eventuele huidige gemeente te verlaten);
4) Daarnaast geeft u aan of er onenigheid is met gemeenteleden of kerkenraad van de gemeente waar u nu lid van bent en / of er een maatregel van tucht op u van toepassing is.
In beide gevallen geldt dat u eerst de zaken met uw eigen kerkenraad oplost. In geval van tuchtwaardige kwesties kan de procedure hier stoppen.
Betweters, ruziezoekers, rechthebbende mensen, ten diepste is geen enkele gemeente daarmee geholpen. Natuurlijk zal niemand zichzelf zo zien of betitelen. Maar ondertussen hoor ik het nogal eens verzuchten vanuit bijv. een naburige HHG en CGK die nogal eens onze gergemmers ontvangen die vertrekken met het argument van "niet de volle Raad Gods" en "te weinig liefde en aanbod": we zitten er eerlijk gezegd nogal mee in onze maag.
Dan schaam ik me.
Dat van die 'volle raad Gods' wil ik overigens graag nuanceren.Job schreef: ↑22 apr 2024, 11:21Regelmatig wel, en daarvan komt steeds meer besef, merk ik. Het is over het algemeen geen aanwinst voor een gemeente om ontevredenen van elders op te nemen. Vroeger of later schiet men zich daarmee in de eigen voet. Ik las dit in het overkomstdocument van de HHG Kruiningen en vond dat vierde punt verfrissend:FlyingEagle schreef: ↑22 apr 2024, 10:35Is dan de kerkenraad in gebreke gebleven door deze mensen toe te laten?Job schreef:Ja, als dat de reden is, zie ik dat zeker zo.FlyingEagle schreef: ↑22 apr 2024, 10:02 Job, hoe zie jij alle overkomers uit de rechtse kerkverbanden? Doen die allemaal zonde als ze naar jou of mijn gemeente overkomen omdat ze het niet eens zijn met hun kerkenraad o.i.d.?
3) Tevens geeft u kort aan welke redenen er zijn om zich bij onze gemeente aan te willen sluiten (en een eventuele huidige gemeente te verlaten);
4) Daarnaast geeft u aan of er onenigheid is met gemeenteleden of kerkenraad van de gemeente waar u nu lid van bent en / of er een maatregel van tucht op u van toepassing is.
In beide gevallen geldt dat u eerst de zaken met uw eigen kerkenraad oplost. In geval van tuchtwaardige kwesties kan de procedure hier stoppen.
Betweters, ruziezoekers, rechthebbende mensen, ten diepste is geen enkele gemeente daarmee geholpen. Natuurlijk zal niemand zichzelf zo zien of betitelen. Maar ondertussen hoor ik het nogal eens verzuchten vanuit bijv. een naburige HHG en CGK die nogal eens onze gergemmers ontvangen die vertrekken met het argument van "niet de volle Raad Gods" en "te weinig liefde en aanbod": we zitten er eerlijk gezegd nogal mee in onze maag.
Dan schaam ik me.