MidMid schreef: ↑24 jul 2025, 20:00
huisman schreef: ↑24 jul 2025, 17:06]
Ik bedoel het eerste. Ik ken ze niet en ik ken er best veel.
@huisman, je zult het moeten doen met mijn woord. Ik ga hier geen naam delen van de bewuste predikant. De reactie op een preek verzoek was dat hij uit de SV wenste te lezen en enkel psalmen 1773 wilde opgeven. De kerkenraad gaf aan dat ze de eigen gebruiken wilde vasthouden. Resultaat was dat de betreffende ds. geen beurt in kwam vullen.
Kom maar door met die andere vermeende misstanden.
Je hebt het nu over één predikant. Je schreef ‘actieve predikanten uit de BhP vleugel’. Dat is dus op zijn minst een overdrijving maar ik hou het bij een onwaarheid.
Ik heb gesprekken met de Taakgroep Samen Kerk zijn meegemaakt. Kom al heel lang op classis, PS en nu ook op GS vergaderingen.
De persoonlijke verhoudingen zijn prima maar het geestelijk verstaan van elkaar is er over de hele breedte van de CGK zeker niet (meer).
Vraag: Is het een rare vraag om je binnen een kerkverband te houden aan de kerkorde en de synodale besluiten?
De CGK heeft sinds 1995 nagedacht over het vraagstuk vrouw en ambt. In 1998/2001/2022/2025 is er consequent en consistent besloten na grondige Schrift studie dat er binnen de CGK geen ruimte is voor vrouwen in het ambt. Als je dat niet kunt dragen ga je in revisie en als die wordt afgewezen ga je loyaal aan je eigen handtekening je houden aan dit besluit of je gaat over naar een ander kerkverband.
Dit geldt nog sterker over het thema homoseksualiteit omdat de synode daar heeft uitgesproken dat het zonde is en dat in sterke afwijzende bewoordingen.
Jij praat steeds over gesloten kansels maar dat is (nu) niet de crisis in ons kerkverband. Het gaat nu om de ongehoorzaamheid van kerkenraden die de meerdere vergaderingen krachteloos en zinloos hebben gemaakt. Waarom nog iets in gezamenlijkheid besluiten als daarna blijkt dat de besluiten voor sommigen van nul en generlei waarde zijn?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.