DDD schreef:Helemaal niet. Voor een deel was ik hier vorig jaar al van op de hoogte en inmiddels is voor iedereen die zich hierin verdiept duidelijk dat echte deskundigen hier al jaren voor waarschuwen. Daar komt bij dat mijn opmerkingen veel algemener zijn dan deze crisis. Het overheidsfalen is veel breder en dat heb ik uitvoerig onderbouwd. Je kunt natuurlijk een ander geloof hebben in dat opzicht, maar je kunt niet terecht zeggen dat ik mijn mening hierover niet onderbouw.
Die uitvoerige onderbouwing van breed overheidsfalen heb ik dan even gemist. Tenzij jij dat kunt in een zin of 20, uitgebreid en genuanceerd overheidsfalen omschrijven. Of zou het gewoon kunnen dat jij een andere politieke visie hebt dan de kabinetten van de afgelopen jaren, waarin een terugtrekkende overheid als belangrijk uitgangspunt gold.
En de staatsschuld was in 1990 stukken groter, dus daar maak ik mij geen zorgen om. Refo en jij onderbouwen hun kosteninschatting trouwens ook niet. Je gaat zelfs niet in op de argumenten.
En we hebben dus 30 jaar nodig gehad om die terug te brengen naar 50% van het BBP. Dus klopt het dat het tientallen jaren kost om de schuld terug te betalen.
Ik heb geen idee hoe zich dat verhoudt tot de maatschappelijke schade, maar ik denk dat veel gezondheidsproblemen juist verbeteren dankzij de beperkingen in de economie.
Op korte termijn wel, op langere termijn niet, omdat er dan onvoldoende geld is om al onze regelingen te kunnen financieren.