Mara schreef:CvdW schreef:Ik praat even voor mijzelf.
De wil ontbreekt niet, maar het haast niet te plannen, als je in Den Helder woont en de rest op Walcheren woont.
Het is tussen de 250 en 300 km, dus ruim 3 uur rijden. Je moet ook nog terug.
Telefoon werkt goed, maar het is wel leuk om elkaar eens te ontmoeten.
Ik zie mijn broers en zussen ook niet zo vaak. Iedereen heeft intussen volwassen kinderen en kleinkinderen en dat gaat vóór broer en zus contact. Maar de band is op zich wel goed. Af en toe bellen we elkaar. Ik denk dat het in de meeste families minder wordt, als de ouders zijn overleden, wat vaak het centrale punt van samenkomst was, waar je elkaar ontmoette.
Het valt mij op dat een begrafenis wordt aangegrepen als een soort reünie.
En vanwege de indruk die dat dan maakt (weer een lege plaats, en wat gaat het leven snel voorbij) worden er beloftes gedaan, maar dat verwatert zo snel.
Terwijl we elkaar gemakkelijker dan ooit kunnen spreken, zijn de contacten vaak minder.
Ik heb vorige week een doos met brieven uit de nalatenschap van mijn ouders weggegooid.
Mensen schreven elkaar lange brieven, echt met hun zieleroerselen erin.
Ik kon het jarenlang niet over mijn hart verkrijgen om ze weg te gooien. Ik had ze gesorteerd en wilde ze aan de kinderen van die betr. oom of tante geven, maar die hadden geen interesse.
Nu hebben de mensen geen tijd en zin meer om dit op papier te zetten en te delen met hun broer of zus.
Er is voor zo'n beetje alles een dag. Ik zie daar de zin niet zo van in.
Woensdag is het dierendag.
Laten we een dagje allemaal geen vlees en vleeswaren eten.