COVID-19

DDD

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Wij staan totaal niet in de best presterende landen. Hoe kom je daar nu bij.

Los daarvan: ik heb alleen gemeld dat de maatregelen veel te laat waren (en dientengevolge onnodig ingrijpend moesten zijn). Ik begon hier al over voordat één populist er iets over zei. Daarnaast moet je niet vergeten dat populisten soms thema's aansnijden die heel adequaat zijn. Populisten zijn niet perse achterlijk.

Je gaat niet in op de professionele verantwoordelijkheid van een mbo-3-medewerker. En verder heb ik helemaal niet zoveel kritiek op het huidige beleid. Inmiddels lijkt het erop dat de deskundigen zich goed in het onderwerp hebben verdiept. Ik vind het alleen bezwaarlijk dat dat een paar jaar te laat is gebeurd.

Daarnaast vind ik dat er maatregelen moeten worden genomen om te komen tot een structurele verhoging van de IC-capaciteit, zodat de economie zo snel mogelijk weer naar (zoveel mogelijk) normaal kan gaan, zoals mogelijk was geweest als er wél voldoende voorzorgsmaatregelen waren genomen.
DDD

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:Tja, en dan lees ik weer dit:

https://www.quotenet.nl/nieuws/a3218170 ... en-beleid/

:jongle
Ik ben het hier heel aardig mee eens, uitgaande van voldoende capaciteit in de zorg en onder voorwaarde dat mensen normaal kunnen worden begraven.
refo

Bericht door refo »

Posthoorn schreef:Tja, en dan lees ik weer dit:

https://www.quotenet.nl/nieuws/a3218170 ... en-beleid/

Er zijn voor mij een aantal onbeantwoorde vragen.
Hoe verloopt het ziektebeeld bij normale ernstige influenza?
Wat maakt covid19 nu precies ernstiger?
Is het niet gewoon zo dat er nu veel meer tegelijk naar de ic moesten, die anders meer verspreid opgenomen werden?
Is het echt zorgelijk dat bejaarde, al ernstig zieke mensen overlijden? Is dat eigenlijk niet heel normaal?

Opstand is misschien wel erg revolutionair, maar ik kan die quotemeneer wel volgen. Armoede levert ook doden op.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Er is zeker wat voor te zeggen. Dat maakt het ook zo verwarrend: de een zegt dit, de ander zegt dat. En wat is wijsheid?
DDD schreef:Daarnaast vind ik dat er maatregelen moeten worden genomen om te komen tot een structurele verhoging van de IC-capaciteit, zodat de economie zo snel mogelijk weer naar (zoveel mogelijk) normaal kan gaan, zoals mogelijk was geweest als er wél voldoende voorzorgsmaatregelen waren genomen.
Eigenlijk was dat ook de enige reden voor de lockdown.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 17 apr 2020, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Wij staan totaal niet in de best presterende landen. Hoe kom je daar nu bij.

.

Dit postte ik gisteren en zo kom ik daar nu bij.

Vond trouwens dit artikel waar België zich op de borst slaat maar waaruit blijkt dat Nederland in deze lijsten nog hoger scoort. Kijk eens hoe goed wij het doen in de Eurozone COVID-19 safety countries ranking.
We doen het echt goed.

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/be ... ~a24ec5e0/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Dingen kunnen toch allebei waar zijn? Meneer heeft gelijk, maar hij vergeet dat de gezondheidszorg daar niet op is voorbereid en de begrafenissector ook niet. Dus als je het niet erg vind dat een belangrijk deel van de bevolking zijn ouders verliest in een massagraf zonder normale begrafenis, of dat je ouders eerst een jaartje worden ingevroren in een koelcel, dan kun je dat beleid volgen.
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Valcke schreef:
Posthoorn schreef:Tja, en dan lees ik weer dit:https://www.quotenet.nl/nieuws/a3218170 ... en-beleid/

Ik weet niet of deze site veilig is. Ik kreeg na aanklikken na enkele seconden een ongebruikelijk verzoek voor een java-update. Wie kan daar iets over zeggen?
Niks mis met die site. Met het artikel ook niet. Ik heb het in dit draadje ook al eens gepost. Voorzorgsmaatregelen als handen wassen en een beetje afstand houden zijn prima. Maar de bevolking angst aanjagen en het hele land op slot zetten is nergens voor nodig. Nog steeds overlijden slechts sporadisch jonge gezonde mensen, vrijwel altijd is er een onderliggende oorzaak. Maar met de situatie zoals we nu hebben gaat de hele economie naar de ratten. Dat gaat op den duur veel meer slachtoffers eisen.
Valcke

Bericht door Valcke »

refo schreef:Is het echt zorgelijk dat bejaarde, al ernstig zieke mensen overlijden? Is dat eigenlijk niet heel normaal?
Hoe kom je hier bij?
refo

Bericht door refo »

Valcke schreef:
refo schreef:Is het echt zorgelijk dat bejaarde, al ernstig zieke mensen overlijden? Is dat eigenlijk niet heel normaal?
Hoe kom je hier bij?
Moet ik hier echt antwoord op geven?
parsifal

Bericht door parsifal »

1 getal geven als kans op overlijden aan de ziekte lijkt me zinloos. Splits het ten minste op naar leeftijdscategorie.
IJsland heeft kleine aantallen, maar is een van de weinige landen waar ze waarschijnlijk een goed idee hebben van het aantal besmettingen. En de sterftecijfers in bijvoorbeeld de groep 50 tot 60 jaar lijkt daar lager dan wat in Korea wordt geschat 0 doden waar je er 2 tot 3 verwacht, de kans daarop is zo'n 10%, ook mijn "achterkant van een envelop berekening" komt uit op ongeveer 1 op 900 (in dievleeftijdscategorie) terwijl ik meen dat Korea 6 keer hoger schat (maar het aantal besmette gevallen is daar waarschijnlijk zwaar onderschat) De toekomst zal het uitwijzen.

Ik begrijp trouwens niet hoe je tot een ranglijst kunt komen waarbij België het redelijk goed doet. In Europa lijkt het aantal sterfgevallen per miljoen inwoners alleen in Duitsland, Denemarken, Finland en Noorwegen echt minder hard te stijgen dan in de andere landen. Zweden gebruikt een andere strategie dan de andere landen maar doet het niet noemenswaardig slechter. België lijkt wel harder te stijgen dan de rest. Wat er in Frankrijk aan de hand is weet Ik niet. Daar heeft men extreem strikte maatregelen genomen, maar het verspreidt er nog hard.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
refo

Bericht door refo »

DDD schreef:Dingen kunnen toch allebei waar zijn? Meneer heeft gelijk, maar hij vergeet dat de gezondheidszorg daar niet op is voorbereid en de begrafenissector ook niet. Dus als je het niet erg vind dat een belangrijk deel van de bevolking zijn ouders verliest in een massagraf zonder normale begrafenis, of dat je ouders eerst een jaartje worden ingevroren in een koelcel, dan kun je dat beleid volgen.
Dat is in de moderne tijd een schrikbeeld, ja,waar je mensen angst mee kunt aanjagen.
Maar als de maatregelen straks 100 miljard kosten is er ook nergens meer geld voor. Zelfs niet voor medicijnen voor chronische aandoeningen.
Dan 'verliest ook een groot deel van de bevolking zijn ouders'.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

refo schreef:Dat is in de moderne tijd een schrikbeeld, ja,waar je mensen angst mee kunt aanjagen.
Maar als de maatregelen straks 100 miljard kosten is er ook nergens meer geld voor. Zelfs niet voor medicijnen voor chronische aandoeningen.
De spullen zijn er, het geld is er ook. Het moet alleen beter verdeeld worden. De welvaart zal niet meer gebaseerd moeten zijn op 'eeuwige' groei, maar op andere waarden.
Valcke

Bericht door Valcke »

refo schreef:
Valcke schreef:
Hoe kom je hier bij?
Moet ik hier echt antwoord op geven?
Dat lijkt mij wel. Het is namelijk een uiterst onaangename en oneerlijke karikatuur. Het virus treft onder de bejaarden even goed heel gezonde mensen. En dan heb ik het nog niet eens over de risicogroepen onder de lagere leeftijden. Dit soort karikaturen zijn dit forum onwaardig, dat verwacht je misschien bij de reacties op Telegraaf.nl of nu.nl, maar niet hier.
Valcke

Bericht door Valcke »

-
Laatst gewijzigd door Valcke op 17 apr 2020, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

refo schreef:
DDD schreef:Dingen kunnen toch allebei waar zijn? Meneer heeft gelijk, maar hij vergeet dat de gezondheidszorg daar niet op is voorbereid en de begrafenissector ook niet. Dus als je het niet erg vind dat een belangrijk deel van de bevolking zijn ouders verliest in een massagraf zonder normale begrafenis, of dat je ouders eerst een jaartje worden ingevroren in een koelcel, dan kun je dat beleid volgen.
Dat is in de moderne tijd een schrikbeeld, ja,waar je mensen angst mee kunt aanjagen.
Als je de capaciteit van de IC verviervoudigt, en bedrijven opdraagt om alleen in vaste groepen en zoveel mogelijk met in achtneming van de 1,5 meterregel te werken, dan verwacht ik niet dat er een probleem zal zijn. De kerkdiensten zullen dan gezien de recente onderzoeksgegevens over besmetting in groepen vermoedelijk nog even moeten wachten. De horeca zal wel last hebben, natuurlijk, en de toeristische sector, maar dat staat voor een belangrijk deel los van deze maatregelen.

De kosten nu zijn bovendien het gevolg van slecht beleid in het verleden. Het is niet eerlijk om de meerkosten te behandelen als normale afwegingen in gewonnen levensjaren, mijns inziens.

In andere landen die SARS hebben meegemaakt, zijn de gevolgen voor de economie beperkt. Denk aan Singapore en Zuid-Korea. Daar draait de hele samenleving gewoon door, inclusief scholen en horeca en toch bestrijden ze het virus adequaat. In derdewereldlanden zoals een aantal Afrikaanse landen en ook Noord Amerika (al weet ik niet of dat inmiddels officieel een derdewereldland is) zijn de gevolgen van een lockdown heel groot, maar in Nederland toch niet? Wij hebben best een aardig vangnet.
Plaats reactie