Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Geplaatst: 20 jun 2018, 23:35
Wat een nood spreekt er uit de vraag... grotendeels best herkenbaar voor mij.
Wat een liefdevol en pastoraal antwoord, waarmee alles overboord gaat en alleen het geloof in Christus overblijft.
Ik las de vraag gisteravond ook. Mooi antwoord! Je proeft er de liefde in.
Op woordniveau bekeken staat daar 'onbedekt'. De optie 'met kort haar' is een interpretatie en niet een goede vertaling.Orfeo schreef:Nou, dus ofwelHerman schreef:Dat is geen antwoord op mijn vraag. Zo moeilijk is vers 5 niet.Orfeo schreef:De vraag is of Paulus het heeft over een bepaald 'kledingstuk' (hoed, sluier) of over het lange haar als bedekking van het hoofd van de vrouw.
"Iedere vrouw biddend of profeterend met hoofd-zonder-bedekking onteert haar eigen hoofd, want het is alsof zij kaalgeschoren is."
Of
"Iedere vrouw biddend of profeterend met kort haar onteert haar eigen hoofd, want het is alsof zij helemaal kaalgeschoren is."
Beetje eenzijdig verhaal, met een bizar optimisme over de afkicktijd van alcohol, roken en drugs. Jammer.
Ik vind het op z'n minst bijzonder als je op zo'n stukje tekst het hele verhaal afkraakt. De vraag ging ergens anders over...GGotK schreef:Beetje eenzijdig verhaal, met een bizar optimisme over de afkicktijd van alcohol, roken en drugs. Jammer.
Er staan 2 dingen: 1. beetje eenzijdig verhaal (= sterke nadruk op verantwoordelijkheid van de mens en bepaalde zaken niet noemen). 2 het verhaal over het afkicken van drugs in circa 5 dagen is illustratief voor zijn 'overoptimisme'. Ik kraak trouwens niet het gehele verhaal af, want het verhaal heeft wel een kern van waarheid.eilander schreef:Ik vind het op z'n minst bijzonder als je op zo'n stukje tekst het hele verhaal afkraakt. De vraag ging ergens anders over...GGotK schreef:Beetje eenzijdig verhaal, met een bizar optimisme over de afkicktijd van alcohol, roken en drugs. Jammer.
Klopt is kaalgeschoren.Herman schreef:Op woordniveau bekeken staat daar 'onbedekt'. De optie 'met kort haar' is een interpretatie en niet een goede vertaling.Orfeo schreef:Nou, dus ofwelHerman schreef:Dat is geen antwoord op mijn vraag. Zo moeilijk is vers 5 niet.Orfeo schreef:De vraag is of Paulus het heeft over een bepaald 'kledingstuk' (hoed, sluier) of over het lange haar als bedekking van het hoofd van de vrouw.
"Iedere vrouw biddend of profeterend met hoofd-zonder-bedekking onteert haar eigen hoofd, want het is alsof zij kaalgeschoren is."
Of
"Iedere vrouw biddend of profeterend met kort haar onteert haar eigen hoofd, want het is alsof zij helemaal kaalgeschoren is."
ik geloof dat de Heere daar wel op die manier kan werken, op het gebed wil de Heere ook nu nog wonderen gevenGGotK schreef:Er staan 2 dingen: 1. beetje eenzijdig verhaal (= sterke nadruk op verantwoordelijkheid van de mens en bepaalde zaken niet noemen). 2 het verhaal over het afkicken van drugs in circa 5 dagen is illustratief voor zijn 'overoptimisme'. Ik kraak trouwens niet het gehele verhaal af, want het verhaal heeft wel een kern van waarheid.eilander schreef:Ik vind het op z'n minst bijzonder als je op zo'n stukje tekst het hele verhaal afkraakt. De vraag ging ergens anders over...GGotK schreef:Beetje eenzijdig verhaal, met een bizar optimisme over de afkicktijd van alcohol, roken en drugs. Jammer.
Bij 'onbedekt' denk je in het Nederlands niet aan 'met kort haar', dus dan laat je die optie weg in je vertaling. Iedere vertaling is een interpretatie.Herman schreef:Op woordniveau bekeken staat daar 'onbedekt'. De optie 'met kort haar' is een interpretatie en niet een goede vertaling.Orfeo schreef:Nou, dus ofwelHerman schreef:Dat is geen antwoord op mijn vraag. Zo moeilijk is vers 5 niet.Orfeo schreef:De vraag is of Paulus het heeft over een bepaald 'kledingstuk' (hoed, sluier) of over het lange haar als bedekking van het hoofd van de vrouw.
"Iedere vrouw biddend of profeterend met hoofd-zonder-bedekking onteert haar eigen hoofd, want het is alsof zij kaalgeschoren is."
Of
"Iedere vrouw biddend of profeterend met kort haar onteert haar eigen hoofd, want het is alsof zij helemaal kaalgeschoren is."
Moet de verkiezing genoemd worden in de preek?
(...) ja om misvormingen te corrigeren. De DL zeggen terecht dat een predikant eenvoudig het voorbeeld van de profeten, Christus en apostelen moet volgen. Zij hebben de verkiezing niet verzwegen - ook niet tegen ongelovigen (Johannes 6). Maar dan moet het wel Bijbels gebeuren, pastoraal en zonder dat de verkiezing als een nevel over alles heen valt. Want als wij niet heel zorgvuldig Gods Woord na spreken, dan gebeuren er geestelijke ongelukken.
(...)
Als God vrijmachtig besloten heeft sommigen te verkiezen, dan is het logisch dat Hij besloten heeft om anderen te verwerpen. Als je niets kunt bijdragen aan je verkiezing, dan kun je er ook niets aan doen als je verworpen wordt. Of...is het anders?
Het is anders. In de zinnen hierboven gaat het mis bij het woord ‘logisch’. Verkiezing is geen wiskunde. Er is inderdaad wel een verwerping. Maar terwijl wij onszelf niet kunnen prijzen als wij verkoren zijn, kunnen wij onszelf wel beschuldigen als wij verworpen zijn. Hier staat dat God besloten heeft zulken “in de algemene ellende te laten waarin zij zichzelf door hun eigen ongeloof hebben gestort.” Anders gezegd: de verwerping is wel Gods besluit, maar verloren gaan is volstrekt eigen schuld.
Uit Kerkblad Hersteld Hervormde Kerk, ds M. van Reenen