Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

helma

Re: RE: Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

helma schreef:Aardappels, snijbonen en hachee.
Ik ben zo dom...vanavond heb ik eters, waaronder iemand die geen gluten mag. Heb ik alles nauwkeurig gewikt en gewogen. Het recept uitgeplozen en nog speciale maïzena gekocht. Vanmorgen nog even wat andere recepten bekeken toen ik het vlees en de uien in de slowcooker deed. Nog wat dingen toegevoegd. Realiseer ik me net dat ik op dat moment even de gluten ben vergeten en er twee plakken ontbijtkoek bijgedaan heb...Afbeelding Afbeelding
Stom.Stom.
Mara

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Het is ook best lastig Helma.
Het vervelende is dat ze van slechts 1 kruimeltje heel ziek kunnen worden, dus je kunt het dan iemand niet voorzetten.
Orchidee schreef:Ik ben er geen grote fan van ik vind het te "zoet"
Tarly en couscous zijn aan mij ook niet besteed. Beide geprobeerd en ik vind het niets.
Je mag niet zeggen dat iets vies is maar voor mij komt het er wel dicht tegenaan. :blush
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Lassie

Bericht door Lassie »

Mara schreef:Het is ook best lastig Helma.
Het vervelende is dat ze van slechts 1 kruimeltje heel ziek kunnen worden, dus je kunt het dan iemand niet voorzetten.
Dat is zo verschillende per persoon. De een kan er heel ziek van worden, de ander krijgt er buikpijn/diarree.
emigrant
Verbannen

Bericht door emigrant »

Aardappelpuree met linzen, nootmuskaat en witte peper en stukjes rookworst.

Alles biologisch voor drie personen net onder de 10 euro.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Mara

Bericht door Mara »

emigrant schreef:Aardappelpuree met linzen, nootmuskaat en witte peper en stukjes rookworst.
Alles biologisch voor drie personen net onder de 10 euro.
Dat is best mild gekruid. ;)
Waar haal jij die biologische rookworst, bij een speciale slager?
Als ik peulvruchten klaarmaak, laat ik het vlees weg. Omdat het een vleesvervanger betreft.
Dat heet met een modern woord flexitarisme, mijn moeder noemde dat gewoon bezuinigen. :D
Gisteravond éénpersoons quiches gemaakt met gerookte zalm, broccoli, aspergetips.
Heel handig die kleintjes, want in die van mij heb ik ook nog cherrytomaatjes gestopt.
Het lijkt weinig op je bord, maar we zaten er echt de hele avond goed gevuld van.
Vanavond een rodekool-tuttifruttistamppotje met runderbraadworstjes.
emigrant
Verbannen

Bericht door emigrant »

@mara biologische rookworst stond gewoon in het bescheiden vleeskoelinkje van de biologische winkel hier. Vlees, vis en een kleine diepvries met patat en kroketten.

Vandaag de helft afwezig hier: kaasfondue.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
helma

Bericht door helma »

Wij aten krieltjes uit de oven. Sla. Lekkerbekjes. Héerlijk gegeten. Over de krieltjes had ik vooraf een dressing gedaan van de rasp van een citroen, gemengd met olijfolie en grove zout. Zo lekker!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Brood (bruin), beleg (eerst eentje met kaas en eentje me zoet), kopke rooibosthee, gezoet met stevia, en straks nog een appel of mandarijntje. That's all, friends! A simple but nutritious meal!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Gebruiken jullie alleen olijfolie om een uitje, paprika, champignons en prei in te wokken voor bijv. Nasi, bami, macaronie enz?
Of gebruiken jullie ook wel andere olie's zoals zonnebloemolie of arachideolie?
Of bakken en braden jullie in vloeibare margarine?
Misschien zijn er ook nog die ouderwets in roomboter bakken of een pakje margarine gebruiken?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Orchidee schreef:Gebruiken jullie alleen olijfolie om een uitje, paprika, champignons en prei in te wokken voor bijv. Nasi, bami, macaronie enz?
Of gebruiken jullie ook wel andere olie's zoals zonnebloemolie of arachideolie?
Of bakken en braden jullie in vloeibare margarine?
Misschien zijn er ook nog die ouderwets in roomboter bakken of een pakje margarine gebruiken?
Hier ouderwets in margarine en soms wat zonnebloemolie.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
merel

Bericht door merel »

JolandaOudshoorn schreef:
merel schreef:Vandaag gekookte prei met een balletje gehakt. Morgen een zuurkoolschotel met zoete aardappel. Voor woensdag nog wat makkelijks bedenken ivm biddag. Tussen de kerkdiensten door is het altijd haasten met eten en iedereen op bed krijgen.
Huh? Het is toch volgende week pas biddag?
Wij hebben altijd een week eerder biddag, maar wel op dezelfde dag dankdag.

@ orchidee Ik gebruik altijd olijfolie, margerine en roomboter. Sudderlappen en gehaktballen bak ik in margerine of in roomboter, maar roerbakken doe ik meestal in olijfolie. Kip maak ik vaak klaar in de oven en dan gebruik ik helemaal geen vet, alleen kruiden en een scheut water.

Zaterdag een zuurkoolschotel klaargemaakt met zoete aardappel, ui, tomaat en gehakt. Gisteren de franse kipstoof van Allerhande ( op advies van Mara). Was wel lekker, maar ik vond het erg zwaar door de creme fraiche en voor mijn doen zat er te wenig groente in. De kipstoof had ik trouwens niet gegeten met brood, maar met zilvervliesrijst. Voor vandaag moet ik nog even nadenken, bloemkool met kip of bieten met verse worst.
merel

Bericht door merel »

JolandaOudshoorn schreef:
merel schreef:Vandaag gekookte prei met een balletje gehakt. Morgen een zuurkoolschotel met zoete aardappel. Voor woensdag nog wat makkelijks bedenken ivm biddag. Tussen de kerkdiensten door is het altijd haasten met eten en iedereen op bed krijgen.
Huh? Het is toch volgende week pas biddag?
Wij hebben altijd een week eerder biddag, maar wel op dezelfde dag dankdag.

@ orchidee Ik gebruik altijd olijfolie, margerine en roomboter. Sudderlappen en gehaktballen bak ik in margerine of in roomboter, maar roerbakken doe ik meestal in olijfolie. Kip maak ik vaak klaar in de oven en dan gebruik ik helemaal geen vet, alleen kruiden en een scheut water.

Zaterdag een zuurkoolschotel klaargemaakt met zoete aardappel, ui, tomaat en gehakt. Gisteren de franse kipstoof van Allerhande ( op advies van Mara). Was wel lekker, maar ik vond het erg zwaar door de creme fraiche en voor mijn doen zat er te wenig groente in. De kipstoof had ik trouwens niet gegeten met brood, maar met zilvervliesrijst. Voor vandaag moet ik nog even nadenken, bloemkool met kip of bieten met verse worst.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Oke, ik gebruik zelf altijd olijfolie om on te roerbakken en becel vloeibaar of een pakje becel om vlees te bakken/braden.
Maar nu zag ik dat "brio" weer terug is en dat gebruikte mijn moeder werkelijk voor alles dus dacht ik: misschien moet ik dat ook eens gaan proberen en mijn schoonzus gebruikt altijd zonnebloemolie ipv olijfolie.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef: Gisteren de franse kipstoof van Allerhande ( op advies van Mara). Was wel lekker, maar ik vond het erg zwaar door de creme fraiche en voor mijn doen zat er te wenig groente in. De kipstoof had ik trouwens niet gegeten met brood, maar met zilvervliesrijst. Voor vandaag moet ik nog even nadenken, bloemkool met kip of bieten met verse worst.
Had je het recept precies overgenomen?
Ik heb het nu 3 x gemaakt, steeds iets anders.
Sowieso meer bouillon, geen winterpeen maar geschrapte worteltjes (veel zoeter dan de winterpeen) je kunt er nog wat (diepvries)erwtjes bij doen, en ik gebruik de halfvette (demi) creme fraiche.
Een schoofschotel is altijd ideaal om restantjes in te verwerken.
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Oke, ik gebruik zelf altijd olijfolie om on te roerbakken en becel vloeibaar of een pakje becel om vlees te bakken/braden.
Maar nu zag ik dat "brio" weer terug is en dat gebruikte mijn moeder werkelijk voor alles dus dacht ik: misschien moet ik dat ook eens gaan proberen en mijn schoonzus gebruikt altijd zonnebloemolie ipv olijfolie.
Olijfolie gebruik alleen voor Italiaans getinte gerechten, anders rijstolie. (neutraler van smaak)
Momenteel gebruik ik als proef de koolzaadolie.
Voor braadvlees gebruik ik de Remia vloeibaar. Uitzondering is biefstuk, dat gaat in de roomboter.
Brio is terug ja, ik heb het kuipje gekocht voor de boterham. :)
Plaats reactie