Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

-DIA-

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
-DIA- schreef:HGR kon zich niet meer herkennen in de GB, maar wilde de kerk niet verlaten. Maar bent u ook op de hoogte waarom die andere bladen ontstonden?
Het Gekrookte Riet is opgericht door drie predikanten met de wortels in de Afgescheiden Kerken. Dat heeft weinig met de hervormd gereformeerde richting van doen. De lakmoesproef was 2004, toen hebben deze mannen alsnog de kerk verlaten. Dat reflecteert ook hun eerdere manier waarop ze in de kerk wilden staan.
Dus ja, dat waren ongewenste indringers? Nee! En stond iemand als ds. J. Catsburg niet voluit in de Bond? En nog wat: Weet u waarom deze predikanten de NHK verlieten? Was om rebellie en sektevorming te laten ontstaan? En had hun vertrek niet een reden, waarvan de Synode en alle kerkelijke organen goed op de hoogte waren, maar toch doordreven met Samen op Weg? Was het dan een vrijwillig gaan of was er aanleiding? Ik vind de manier van spreken over deze predikanten niet verheffend.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Philip

Bericht door Philip »

-DIA- schreef:
Herman schreef:
-DIA- schreef:HGR kon zich niet meer herkennen in de GB, maar wilde de kerk niet verlaten. Maar bent u ook op de hoogte waarom die andere bladen ontstonden?
Het Gekrookte Riet is opgericht door drie predikanten met de wortels in de Afgescheiden Kerken. Dat heeft weinig met de hervormd gereformeerde richting van doen. De lakmoesproef was 2004, toen hebben deze mannen alsnog de kerk verlaten. Dat reflecteert ook hun eerdere manier waarop ze in de kerk wilden staan.
Dus ja, dat waren ongewenste indringers? Nee! En stond iemand als ds. J. Catsburg niet voluit in de Bond? En nog wat: Weet u waarom deze predikanten de NHK verlieten? Was om rebellie en sektevorming te laten ontstaan? En had hun vertrek niet een reden, waarvan de Synode en alle kerkelijke organen goed op de hoogte waren, maar toch doordreven met Samen op Weg? Was het dan een vrijwillig gaan of was er aanleiding? Ik vind de manier van spreken over deze predikanten niet verheffend.
Ik vind de manier waarop u over de predikanten in de synode spreekt evenmin erg verheffend.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Herman schreef:
Alles was ook niet bepaald verheffend. En ds Catsburg stond duidelijk niet voluit in de Bond anders had hij het GKR niet opgericht.
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Het Gekrookte Riet vertolkte sowieso een minderheid binnen de gereformeerde bond.
Verder lag het allemaal niet zo zwart/wit. GR predikanten gingen breder in de GB voor en omgekeerd ook.
CvdW

Bericht door CvdW »

Standpunten waren duidelijk, echter ds. G. de Fijter veranderde van koers.
MePaul

Bericht door MePaul »

Delftenaar schreef:
MePaul schreef:Zie hervormd Delft en Huizen als voorbeeld als het gaat om vrouw in het ambt
Wat je met Delft bedoeld is mij niet duidelijk. De twee GB-wijken hebben geen vrouw in het ambt en de andere modaliteiten hebben dat al decennia.
Wijkgemeente Maranatha in Delft heeft alleen mannelijke ambtsdragers en dat staat ook niet ter discussie. Wijkgemeente Mattheüs in Delft heeft op dit moment alleen mannelijke ambtsdragers alleen staat dit onderwerp wel op de agenda: "Vrouwen en mannen zijn beiden geroepen om in Gods gemeente te dienen. Bij de invulling van de ambten laten we ons leiden door de uitleg van de Bijbel, dat God mannen verkiest om het ambt te dragen. Op deze visie op de ambten leven in de gemeente vragen. Daarover zal het gesprek plaats vinden in kerkenraad en gemeente in de beleidsperiode 2020-2024."

In steeds meer gereformeerde bondsgemeentes staat dit onderwerp ter discussie. Ik verwacht dat dit nog maar het begin is. Hervormd Dirksland, Hierden en hervormd Willige Langerak hebben het onderwerp ook op de agenda staan bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door MePaul op 15 jul 2022, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

MePaul schreef:
Delftenaar schreef:
MePaul schreef:Zie hervormd Delft en Huizen als voorbeeld als het gaat om vrouw in het ambt
Wat je met Delft bedoeld is mij niet duidelijk. De twee GB-wijken hebben geen vrouw in het ambt en de andere modaliteiten hebben dat al decennia.
Wijkgemeente Maranatha in Delft heeft alleen mannelijke ambtsdragers en dat staat ook niet ter discussie. Wijkgemeente Mattheüs in Delft heeft op dit moment alleen mannelijke ambtsdragers alleen staat dit onderwerp wel op de agenda: "Vrouwen en mannen zijn beiden geroepen om in Gods gemeente te dienen. Bij de invulling van de ambten laten we ons leiden door de uitleg van de Bijbel, dat God mannen verkiest om het ambt te dragen. Op deze visie op de ambten leven in de gemeente vragen. Daarover zal het gesprek plaats vinden in kerkenraad en gemeente in de beleidsperiode 2020-2024."

In steeds meer gereformeerde bondsgemeentes staat dit onderwerp ter discussie. Ik verwacht dat dit nog maar het begin is. Hervormd Dirksland en hervormd Willige Langerak hebben het onderwerp ook op de agenda staan bijvoorbeeld.
Kan het ook aan liggen dat steeds minder belijdende mannelijke leden bereid zijn om dienstbaar te zijn, zodat ze wel over 'moeten'schakelen op vrouwen?
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik denk dat sommige gewoon mee gaan met de ontwikkelingen van de nieuwe visie.
Ds. M.M. van Campen heeft wat langer geleden ook al aangegeven dat je niet kunt verdedigen dat het diakenschap alleen voor mannen is en dat Calvijn dat ook leerde.
Ik vind het nogal discutabel om 2000 jaar kerkgeschiedenis zomaar te passeren en omdat een bepaalde persoon iets geleerd zou hebben zou het opeens niet ter discussie meer staan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Delftenaar

Dit mag weg.
Laatst gewijzigd door Delftenaar op 15 jul 2022, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Delftenaar

MePaul schreef:
Delftenaar schreef:
Wijkgemeente Maranatha in Delft heeft alleen mannelijke ambtsdragers en dat staat ook niet ter discussie. Wijkgemeente Mattheüs in Delft heeft op dit moment alleen mannelijke ambtsdragers alleen staat dit onderwerp wel op de agenda
Volgens mij is het niet de bedoeling dat iemand in Barneveld, grofweg 100 kilometer verder, "even" gaat vertellen wat in Delft op de agenda staat.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat je bron is. Dit kan echt niet.
Delftenaar

Dit mag wwg
MePaul

Bericht door MePaul »

Delftenaar schreef:Dit mag wwg
Leuke aanval op mij....staat gewoon openbaar op de site.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Delftenaar schreef:
MePaul schreef:
Delftenaar schreef:
Wijkgemeente Maranatha in Delft heeft alleen mannelijke ambtsdragers en dat staat ook niet ter discussie. Wijkgemeente Mattheüs in Delft heeft op dit moment alleen mannelijke ambtsdragers alleen staat dit onderwerp wel op de agenda
Volgens mij is het niet de bedoeling dat iemand in Barneveld, grofweg 100 kilometer verder, "even" gaat vertellen wat in Delft op de agenda staat.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd wat je bron is. Dit kan echt niet.
-
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik denk dat sommige gewoon mee gaan met de ontwikkelingen van de nieuwe visie.
Ds. M.M. van Campen heeft wat langer geleden ook al aangegeven dat je niet kunt verdedigen dat het diakenschap alleen voor mannen is en dat Calvijn dat ook leerde.
Ik vind het nogal discutabel om 2000 jaar kerkgeschiedenis zomaar te passeren en omdat een bepaalde persoon iets geleerd zou hebben zou het opeens niet ter discussie meer staan.
Feit is dat de Bijbel ruimte laat voor diaconaat door vrouwen. Je leest alleen niet dat vrouwen een ambt bekleedden. Mogelijk zou je vrouwelijke diakenen kunnen aanstellen die geen ambtelijke bevoegdheden binnen een kerkenraad hebben.
Fides Quaerens Intellectum
Delftenaar

MePaul: Dan nog.
Gesloten