1. De bruidsmeisjes worden volgens Calvijn niet dwaas genoemd omdat ze hypocriet waren maar omdat ze zorgeloos waren. Ze hadden die lange tijd van wachten moeten besteden om olie te kopen (Jesaja 55:1). Ze deden zich echter niet voor als hypocriet.JSF schreef:
Wanneer wisten de dwaze maagden dat ze dwaas waren? De Heere Jezus laat duidelijk zien dat schijn en zijn zo op elkaar lijken. Denk aan wijze en dwaze maagden,wijze en dwaze bouwer,gelijkenis van het onkruid tussen de tarwe enz... Denk aan Sardis een op het oog levende gemeente maar ze zijn in de ogen van de Heere Jezus dood.
Calvijn: Het eigenlijke punt van deze gelijkenis is derhalve dit, dat wij door het geloof het ons aangebodene moeten aannemen.
2. Sardis wordt bestempeld als een geestelijk dode gemeente. De Heere kende hun werken en die werden niet vol bevonden voor God. Ik vind dit een heel goed voorbeeld, @JSF. Lees de kanttekeningen hierbij. Toch is het niet zo dat het verschil tussen zijn en schijn hier niet zichtbaar was. In vers 4 staat:
De anderen hadden zichzelf wel overgegeven aan een onzuivere leer en een onrein leven, zoals de Nikolaïeten deden. Daarom waarschuwt de Heere hen: "Gedenk dan hoe gij het (de leer van de apostelen) ontvangen en gehoord hebt, en bewaar het, en bekeer u. Indien gij dan niet waakt, zo zal Ik over u komen als een dief, en gij zult niet weten op wat ure Ik over u komen zal."Doch gij hebt enige weinige namen ook te Sardis, die hun klederen niet bevlekt hebben, en zij zullen met Mij wandelen in witte klederen, overmits zij het waardig zijn.
Wie mag er aan gaan? Ds. H. Korving zegt: "Je kunt niet zomaar aangaan. Maar mag je zomaar afblijven? Ten diepste wordt je vraag persoonlijk opgelost met gevouwen handen en gebogen knieën en een open Bijbel. De Gastheer Zelf wil de begeerte wekken in je hart en je bij de hand nemen en leiden." https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/14 ... vondmaal-/