Dat begrijp ik wel.Gian schreef:Inderdaad, dat vraag ik me ook af.Luther schreef:Rosa schreef:Want waardoor vallen mensen af, waardoor stappen ze uit onze kring, uit onze zuil? Dat is niet enkel uit rebellie. Want wat het trieste is, is dat mensen die 'afvallen' ook direct hun sociale leven kwijt zijn. En kiezen ze daarvoor? Natuurlijk niet, ieder mens heeft behoefte aan een sociaal netwerk. Ik heb het van dichtbij meegemaakt dat degene die er uit stapte, haar ouders, haar gezin, haar jeugdvrienden, haar kerkvrienden, haar familie... alles kwijt was! Werkte ze daar zelf aan mee? Ja, indirect wel omdat zij degene was die wegging, maar wij hebben daar ook aan meegewerkt, want het was om ons dat ze ons verliet (en met ons bedoel ik onze "refo-kring"). Waren er maar meer leesbare brieven.
Nu je dit zo zegt, vraag ik me in alle oprechtheid af, hoe het komt dat bovenstaande niet onderkent lijkt te worden door o.a. Afgewezen, memento en Tiberius?
Sommigen begrijpen niet dat je met pijn in je hart afscheid kan nemen van iets wat je lief is en lief blijft terwijl er tegelijk forse kritiek kan wezen.
Wat ik niet begrijp, is dat mensen zeggen dat iets hen lief is en blijft en er toch tegen schoppen zonder iets van die liefde te laten blijken.