Ik dacht dat we deze topic algemeen hielden? Maar goed, ik zeg ook niet dat je moet zeggen dat je geen weekend wil werken. Je had in goed overleg misschien naar mogelijkheden kunnen informeren. O.i.d.vlinder schreef:Denk jij dat ze er begrip voor hebben als ik op mijn sollicitatiegesprek zeg dat ik geen weekenden wil werken i.v.m. OV? Sorry, maar nu blijkt dat je niet weet waar je over praat. Dan wordt je echt niet aangenomen. Ten eerste niet full-time, (vanaf 21 uur verplicht 2 weekenden in de maand) en ten tweede kan je dan geen opleiding gaan doen...Dus begrip hiervoor? Nee hoor. Voor jou 10 anderen.Erasmiaan schreef:Het een is overigens niet gelijk te schakelen met het ander. Zonder water, zonder elektriciteit kan een samenleving niet op zondag. Zonder openbaar vervoer wel.Afgewezen schreef:Is dit een argument om de zondag maar 'vrij' te geven? We gebruiken elektriciteit en water etc. etc., dus eigenlijk doet het er niet toe wat we allemaal nog doen op zondag, want we werken toch allemaal mee aan niet-noodzakelijke zondagsarbeid?memento schreef:Op die vraag is niet echt ingegaan. Want ook de mensen de stelling met NEE beantwoorden, gebruiken zelf ook veel diensten/middelen waarvoor anderen op zondag moeten werken. Simpelweg omdat het in onze seculiere samenleving haast onmogelijk is om dat niet te doen. Zo lang er geen eenduidig, ethisch antwoord is, moet iedereen maar doen wat hij tegenover God kan veroorloven. Alhoewel dat ethisch natuurlijk een onverantwoorde houding is. Niet alleen van degene die zich veel kan veroorloven op de zondag, maar ook van degenen die menen dat je niemand voor je mag laten werken op zondag, maar die dat toch veelvuldig doen (licht aan op zondag, op maandag benzine tanken die misschien wel op zondag is bijgevuld, stichtelijke cd aan op zondag, glaasje water uit de kraan drinken, etc)...
Daarom voel ik me het best hierbij: geen overbodige apparaten op zondag gebruiken, laat alles eens rusten. Openbaar vervoer is nog een hele stap verder. Ook op het werk hebben ze vaak begrip voor je standpunt in deze situatie. Dit zijn eigenlijk ook punten waar je het in een sollicitatiegesprek al over moet hebben.
Even wat warrig opgeschreven maar ik hoop dat een ieder het begrijpt.
Overigens ken ik christenen die om deze redenen een baan moesten afslaan (die ze toch behoorlijk economisch voordeel bood).