Pagina 17 van 32

Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

Geplaatst: 27 jul 2009, 17:35
door Bert Mulder
hervormde schreef:De dochters van Filippus. Het waren maagden en ze profeteerden. Dat is mooi. Ik wilde wel dat heel de wereld profeteerde. Wat is dat profeteren? Met goddelijk inzicht spreken over Gods Woord. Maar is dat in het bijzonder verbonden aan een man? Toch niet? Nogmaals het is te bidden dat hele gemeente geleidt door Gods Geest profeteert.

Maar is dat hier verbonden aan het spreken in de gemeente? Als dienaar van het Woord?
In dat verband heb ik al eerder aangehaald dat wij allen, staande in het ambt van alle gelovigen, beide mannen en vrouwen, het ambt van koning, profeet en priester bezitten.

Dus zijn we allen, man en vrouw, profeten.

Maar tot de speciale kerkelijke ambten van predikant, ouderling en diakenen roept God alleen mannen, zoals ook duidelijk in de Schrift te lezen is, zoals in dit onderwerp eerder al geciteerd.

Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

Geplaatst: 27 jul 2009, 17:54
door Marie-Henriëtte
Hoe kan dat dan Bert, Febe was toch ook diaken? Dan zouden vrouwen in ieder geval een functie als diaken mogen bekleden, lijkt mij.

Ik beveel u onze zuster Febe aan, diaken van de gemeente te Kenchreeën. (Romeinen 16:1)

Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

Geplaatst: 27 jul 2009, 17:58
door Bert Mulder
Marie-Henriëtte schreef:Hoe kan dat dan Bert, Febe was toch ook diaken? Dan zouden vrouwen in ieder geval een functie als diaken mogen bekleden, lijkt mij.

Ik beveel u onze zuster Febe aan, diaken van de gemeente te Kenchreeën. (Romeinen 16:1)

Febe was NIET diaken. Die bijbelvertaling die je gebruikt is abuis....

Deze tekst hebben we al eerder in dit onderwerp behandeld en besproken.

God spreekt zichzelf niet tegen. De Schrift, in de teksten al geciteerd hier, spreken duidelijk over het diakenschap als een mannelijk ambt.

Dat, toegevoegd aan het principe dat de Schrift de Schrift verklaard, bewijst mijn contentie dat de vertaling hier als 'diaken' abuis is.

Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

Geplaatst: 27 jul 2009, 18:00
door Auto
Gijs83 schreef:Dan moeten we dus eigenlijk weten wat dat rapport zegt, dan kunnen we MH wellicht overtuigen!
:mdr ...... MH overtuigen, forget it al 10x is gemeld wat het woord diakonos in het grieks betekend en op vragen wordt niet ingegaan en zou dat rapport haar overtuigen? (het overtuigd die dwarsliggende gemeente al niet, laat staan haar)

Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

Geplaatst: 27 jul 2009, 18:18
door jvdg
Auto schreef:
Gijs83 schreef:Dan moeten we dus eigenlijk weten wat dat rapport zegt, dan kunnen we MH wellicht overtuigen!
:mdr ...... MH overtuigen, forget it al 10x is gemeld wat het woord diakonos in het grieks betekend en op vragen wordt niet ingegaan en zou dat rapport haar overtuigen? (het overtuigd die dwarsliggende gemeente al niet, laat staan haar)
Je kan daar nou wel (hoe begrijpelijk mss. ook) om lachen, maar Gijs heeft wel gelijk.
We bespreken iets uit een rapport, terwijl weinige posters (denk ik) de inhoud hiervan kennen.

Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

Geplaatst: 27 jul 2009, 18:24
door Auto
jvdg schreef:
Auto schreef:
Gijs83 schreef:Dan moeten we dus eigenlijk weten wat dat rapport zegt, dan kunnen we MH wellicht overtuigen!
:mdr ...... MH overtuigen, forget it al 10x is gemeld wat het woord diakonos in het grieks betekend en op vragen wordt niet ingegaan en zou dat rapport haar overtuigen? (het overtuigd die dwarsliggende gemeente al niet, laat staan haar)
Je kan daar nou wel (hoe begrijpelijk mss. ook) om lachen, maar Gijs heeft wel gelijk.
We bespreken iets uit een rapport, terwijl weinige posters (denk ik) de inhoud hiervan kennen.
Vooruit dan

http://www.cgk.nl/download.php?f=ce4f1d ... aea0ab7b72

Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

Geplaatst: 27 jul 2009, 18:28
door jvdg
Auto schreef:
jvdg schreef:
Auto schreef:
Gijs83 schreef:Dan moeten we dus eigenlijk weten wat dat rapport zegt, dan kunnen we MH wellicht overtuigen!
:mdr ...... MH overtuigen, forget it al 10x is gemeld wat het woord diakonos in het grieks betekend en op vragen wordt niet ingegaan en zou dat rapport haar overtuigen? (het overtuigd die dwarsliggende gemeente al niet, laat staan haar)
Je kan daar nou wel (hoe begrijpelijk mss. ook) om lachen, maar Gijs heeft wel gelijk.
We bespreken iets uit een rapport, terwijl weinige posters (denk ik) de inhoud hiervan kennen.
Vooruit dan

Rapport dienst van de vrouw 2001
Link werkt niet: wasn't found

Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

Geplaatst: 27 jul 2009, 18:30
door Marie-Henriëtte
2001 ja, in 2010, bijna tien jaar geleden. Tijd voor verfrissing. Het rapport ken ik overigens.

Jvdg, als je naar de site gaat kan je het rapport beter downloaden.

http://www.cgk.nl/index.php?generalesynode

Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

Geplaatst: 27 jul 2009, 18:31
door Auto
Marie-Henriëtte schreef:2001 ja, in 2010, tien jaar geleden. Tijd voor verfrissing. Het rapport ken ik overigens.

Jvdg, als je naar de site gaat kan je het rapport beter downloaden.

http://www.cgk.nl/index.php?generalesynode
Een scheuring, wat een verfrissing. We weten in ieder geval hoe jij over de liefde t.a.v. de Gemeente van Christus denkt.

Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

Geplaatst: 27 jul 2009, 18:33
door Auto
jvdg schreef: Link werkt niet: wasn't found
Probeer nog eens?

Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

Geplaatst: 27 jul 2009, 18:34
door JolandaOudshoorn
De vrouw
Alle vrouwen worden gestraft voor de zonde van Eva en worden onder de heerschappij van de man gesteld.

(Genesis 3:16) Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.

Hier wordt de vrouw op één lijn gesteld met slaven en vee. Dat de vrouw zelf ook in staat zou zijn iets te begeren komt bij deze wetgever niet op.

(Exodus 20:17) Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is.

Een oprechte man is nog wel te vinden, al is het maar één uit duizend, maar een oprechte vrouw vindt je niet.

(Prediker 7:26-28) En ik vond een bitterder ding, dan de dood: een vrouw, welker hart netten en garen, en haar handen banden zijn; wie goed is voor Gods aangezicht, zal van haar ontkomen; daarentegen de zondaar zal van haar gevangen worden. Ziet, dit heb ik gevonden, zegt de prediker, het ene bij het andere, om de sluitrede te vinden; Dewelke mijn ziel nog zoekt, maar ik heb haar niet gevonden: een man uit duizend heb ik gevonden; maar een vrouw onder die allen heb ik niet gevonden.

Als een vrouw een gelofte heeft gedaan of een eed heeft gezworen kan deze teniet worden gedaan door haar vader of door haar echtgenoot indien zij getrouwd is. Dit alles met de goedkeuring van de Heere.

(Numeri 30:6-8) Doch indien zij immers een man heeft, en haar geloften op haar zijn, of de uitspraak harer lippen, waarmede zij haar ziel verbonden heeft; En haar man dat gehoord, en tegen haar stil zal gezwegen hebben, dat niet brekende; zo zullen al haar geloften bestaan, mitsgaders alle verbintenis, waarmede zij haar ziel verbonden heeft, zal bestaan. Maar indien haar man die dingen ganselijk te niet maakt, ten dage als hij het hoort, niets van al wat uit haar lippen gegaan is, van haar gelofte, en van de verbintenis harer ziel, zal bestaan; haar man heeft ze te niet gemaakt, en de HEERE zal het haar vergeven.

Als er zich een mooie vrouw onder de krijgsgevangenen bevindt mag men deze mee naar huis nemen haar om uit te proberen. Mocht ze niet bevallen dan moet men haar de vrijheid teruggeven.

(Deuteronomium 21:11-14) En gij onder de gevangenen zult zien een vrouw, schoon van gedaante, en gij lust tot haar gekregen zult hebben, dat gij ze u ter vrouwe neemt; Zo zult gij haar binnen in uw huis brengen; en zij zal haar hoofd scheren, en haar nagelen besnijden. En zij zal het kleed harer gevangenis van zich afleggen, en in uw huis zitten, en haar vader en haar moeder een maand lang bewenen; en daarna zult gij tot haar ingaan, en haar man zijn, en zij zal u ter vrouwe zijn. En het zal geschieden, indien gij geen behagen in haar hebt, dat gij haar zult laten gaan naar haar begeerte;

Hier gebied God alle kinderen te doden behalve de meisjes die nog maagd zijn, die mogen de Israelieten voor zichzelf houden.

(Numeri 31:17) Nu dan, doodt al wat mannelijk is onder de kinderkens; en doodt alle vrouw, die door bijligging des mans een man bekend heeft. Doch al de kinderen van vrouwelijk geslacht, die de bijligging des mans niet bekend hebben, laat voor ulieden leven.

Vrouwen en kinderen worden gezien als bezit waarover de man naar eigen inzicht kan beschikken. Als de bevolking van Sodom en Ghomorra de uitlevering van twee bezoekers van Lot vragen om gemeenschap met hen te hebben, stelt deze voor om in plaats van zijn gasten zijn eigen maagdelijke dochters ter beschikking te stellen.

(Genesis 19:8) Ziet toch, ik heb twee dochters, die geen man bekend hebben; ik zal haar nu tot u uitbrengen, en doet haar, zoals het goed is in uw ogen; alleenlijk doet dezen mannen niets;

Dat de Bijbel zulk afkeurenswaardig gedrag niet veroordeelt blijkt uit de volgende tekst waar Lot wordt beschreven als een rechtvaardig man.
(2 Petrus 2:7-8) En den rechtvaardigen Lot, die vermoeid was van den ontuchtigen wandel der gruwelijke mensen, daaruit verlost heeft; (Want deze rechtvaardige man, wonende onder hen, heeft dag op dag zijn rechtvaardige ziel gekweld, door het zien en horen van hun ongerechtige werken);

Een soortgelijk verhaal, zij het nog absurder en gruwelijker is te vinden in Richteren 19. Ook hier vragen de mannen van een stad de uitlevering van een mannelijke bezoeker om gemeenschap met hem te hebben.

(Richteren 19:22) Toen zij nu hun hart vrolijk maakten, ziet, zo omringden de mannen van die stad (mannen, die Belials kinderen waren) het huis, kloppende op de deur; en zij spraken tot den ouden man, den heer des huizes, zeggende: Breng den man, die in uw huis gekomen is, uit, opdat wij hem bekennen.
Natuurlijk weigert de gastheer dit en stelt voor dat zijn maagdelijke dochter en het bijwijf van de gast zijn plaats innemen
(Richteren 19:23-24) En de man, de heer des huizes, ging tot hen uit, en zeide tot hen: Niet, mijn broeders, doet toch zo kwalijk niet; naardien deze man in mijn huis gekomen is, zo doet zulke dwaasheid niet. Ziet, mijn dochter die maagd is, en zijn bijwijf, die zal ik nu uitbrengen, dat gij die schendt, en haar doet, wat goed is in uw ogen; maar doet aan dezen man zulk een dwaas ding niet.
Als de mannen blijven aandringen gooit de bezoeker zijn bijwijf naar buiten waarna de mannen haar de hele nacht misbruiken.
(Richteren 19:25) Maar de mannen wilden naar hem niet horen. Toen greep de man zijn bijwijf, en bracht haar uit tot hen daarbuiten; en zij bekenden haar, en waren met haar bezig den gansen nacht tot aan den morgen, en lieten haar gaan, als de dageraad oprees.
Als zij 's morgens dood voor de deur ligt snijdt hij haar in twaalf stukken.
(Richteren 19:29) Als hij nu in zijn huis kwam, zo nam hij een mes, en greep zijn bijwijf, en deelde haar met haar beenderen in twaalf stukken; en hij zond ze in alle landpalen van Israël.

De man is superieur aan de vrouw en zoals God zich verhoudt tot de mens zo verhoudt de man zich tot de vrouw.

(1 Korinthiers 11:3-9) Doch ik wil, dat gij weet, dat Christus het Hoofd is eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, en God het Hoofd van Christus.......................Want de man is uit de vrouw niet, maar de vrouw is uit den man. Want ook is de man niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om den man.
(Efeziers 5:22-23) Gij vrouwen, weest aan uw eigen mannen onderdanig, gelijk aan den Heere; 23 Want de man is het hoofd der vrouw, gelijk ook Christus het Hoofd der Gemeente is; en Hij is de Behouder des lichaams.

De man is de heerlijkheid Gods en de vrouw is de heerlijkheid van de man.

(1 Korinthiers 11:7) Want de man moet het hoofd niet dekken, overmits hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar de vrouw is de heerlijkheid des mans.

Ook in de kerk is er geen rol voor de vrouw weggelegd. Vrouwen dienen te zwijgen en zich te onderwerpen.

(1 Korinthiers 14:34) Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt. En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.

De vrouw mag niet onderwijzen of over de man heersen omdat Eva in overtreding is geweest.

(1 Timotheus 2:12-14) Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij. Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva. En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest.

En nog veel meer vrouwonvriendelijkheid.....

(Exodus 22:18) Heksen dienen gedood te worden.
(Leviticus 12:1-14) Kraamvrouw met zoon 7 dagen onrein.
(Leviticus 12:4-7) Kraamvrouw met dochter 14 dagen onrein.
(Leviticus 15:19-23) Menstruerende vrouwen zijn onrein.
(Numeri 5:13-31) Mishandeling van overspelige vrouwen.
(Deuteron. 22:13-21) Barbaarse maagdelijkheids regels.
(Deuteron. 22:23-24) Doodstraf voor sex met maagd.
(Deuteron. 22:28-29) Maagd dient met aanrander te trouwen
(Deuteron. 24:1) Man kan vrouw wegsturen, andersom niet.
(Deuteron. 25:11-12) Vrouw grijpt penis? dan hand eraf!!!!
(Job 14:4) Wie zal een reine geven uit den onreine?
(Jesaja 3:16-17) Schurftige schedels en ontblote geslachtsdelen.
(Kolossensen 3:18) Vrouwen moeten onderdanig zijn.
(1 Timotheus 2:9) Vrouwen dienen zich bescheiden te kleden.


Conclusie: de Bijbel zet vrouwen neer als rechteloze, onreine en niet te vertrouwen wezens die zich in alles moeten onderwerpen aan de man. Vanuit bijbels oogpunt is het dan ook ondenkbaar dat de vrouw ook maar enige rol van betekenis in gemeente of kerk zou spelen.

Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

Geplaatst: 27 jul 2009, 18:35
door JolandaOudshoorn
Mogen vrouwen onderwijzen?

Al jarenlang, zoniet eeuwenlang, wordt er getwist over de teksten van Paulus waarin hij de vrouw ‘verbiedt’ te spreken in de gemeente.
Het onbegrip over deze teksten heeft ervoor gezorgd dat vrouwen eeuwenlang een ondergeschikte positie hebben gehad binnen de gemeente. Wat heeft Paulus bedoeld met zijn uitspraken? Mogen vrouwen wel of niet onderwijzen in de gemeente? Dit antwoord kunnen we alleen vinden wanneer we bijbelteksten grondig onderzoeken.

Vrouwen in de bijbel
In 2 Timotëus 2:11 geeft Paulus aan de jonge Timotëus het volgende voorschrift: “Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid. Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij. Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.” (alle bijbelteksten Staten Vertaling, tenzij anders vermeld)
Als we deze tekst op het eerste gezicht in onze Nederlandse vertaling bekijken, lijkt het erop dat Paulus het niet toestond dat vrouwen mannen onderwijzen of onderrichten. Dit is in de kerkgeschiedenis ook zeer vaak geconcludeerd. Wat vaak over het hoofd wordt gezien, is dat dit andere delen van de bijbel zou tegenspreken. De bijbel vermeldt namelijk meerdere door God aangestelde vrouwen, die zeer zeker mannen onderwezen hebben.
Zo vertelt de bijbel over de profetes Deborah die aangesteld was om het volk Israël te richten (Richt. 4:4). Een richteres was destijds even belangrijk als een koning, en gaf onderricht aan zowel mannen als vrouwen! Een ander voorbeeld in de bijbel van een vrouw die onderricht geeft is Priscilla, in Handelingen 18:26. Priscilla en Aquila ‘legden Apollos nauwkeurig de weg Gods uit’. Hoe kan iemand het evangelie nauwkeurig verkondigen zonder daarbij onderricht uit het Woord te geven? Ook Priscilla gaf onderricht aan een man.
En laten we ook Anna niet vergeten, de profetes die God dag en nacht diende in de tempel. Er staat in Lucas 2:38 dat zij ‘tot allen sprak’ over de jonge Jezus. Verder geeft Paulus in 1 Korinte 11:5 aan dat vrouwen mogen bidden en profeteren. Iemand die profeteert en Gods woorden doorgeeft zal de interpretatie ervan ook zeer waarschijnlijk uitleggen en daarmee onderricht geven. Paulus staat dus wel toe dat vrouwen woorden van God doorgeven en uitleggen. Wat heeft hij dan toch bedoeld met de genoemde tekst in 2 Timotëus?

De grondtekst
Als eerste moeten we terug gaan naar de Griekse grondtekst. Het woord dat Paulus gebruikt voor vrouwen, ‘gunaikas’, slaat meestal op een getrouwde vrouw. Het woord dat in onze bijbel wordt vertaald met de man, namelijk het Griekse woord ‘andros’, kan ook zeer goed vertaald worden met ‘haar man’. Als we de tekst zo lezen, ontstaat er een heel ander beeld: “Een (getrouwde) vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid. Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over haar man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij. Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.”
Paulus doelt op het feit dat binnen een huwelijksverbond de man het hoofd van de vrouw is. Daarom is het niet goed dat een vrouw ‘de baas’ over haar eigen man is of hem onderricht geeft, want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva. Net zo liet God het wel toe dat Priscilla ondericht gaf aan Apollos, maar niet dat zij onderricht zou geven aan haar man, Aquila.

Zwijgen bij het profeteren
De andere tekst, waarin Paulus een soortgelijke regel voorschrijft, is te vinden in 1 Korinte 14:34: “Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt. En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.”
Deze tekst wordt vaak volledig uit de context getild en daardoor verkeerd uitgelegd. De tekst staat namelijk midden in Paulus betoog over de gave van tongen en van profetie. Hij heeft in dit hoofdstuk zojuist uitgelegd dat men in tongen mag spreken, maar dat men zonder uitlegger in de Gemeente moet zwijgen. Daarna heeft hij uitgelegd dat men mag profeteren en het mag beoordelen, maar dat men moet zwijgen wanneer er een nieuw iemand een openbaring krijgt. Dan zegt Paulus dat de vrouwen moeten zwijgen, omdat het haar niet toegelaten wordt te spreken.
Paulus heeft het bij deze uitspraak dus nog steeds over het functioneren van profetie binnen de Gemeente en we moeten deze regel ook zien in die context. Waarschijnlijk was het zo dat in Korinte de vrouwen zich keer op keer bemoeiden met de profetieën en daarover in discussie gingen met hun man. Paulus gebied hen te zwijgen en zich niet met de profetieën te bemoeien, maar het thuis aan hun mannen te vragen.

Het cultuuraspect
Daarnaast zegt Paulus dat het lelijk staat wanneer een vrouw spreekt in de Gemeente. Hier speelt een belangrijk cultureel aspect mee. Binnen de cultuur van het jodendom en de hellenistische wereld werd het als zeer ongepast beschouwd wanneer vrouwen in het openbaar met mannen over officiële onderwerpen discussieerden, het woord voerden of zelfs hun mannen interrumpeerden. Van hen werd een meer afwachtende houding verwacht.
Vanuit de cultuur waarin Paulus deze brief schreef, was het daarom zeer ongebruikelijk en zelfs onbeschoft wanneer vrouwen zich bemoeiden met uitgesproken profetieën. Vandaar dat Paulus zo fel reageerde en zei dat de vrouwen thuis haar eigen mannen moeten vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.

We moeten niet vergeten dat Paulus aan de gemeente in Korinte naast dit gebod meer geboden voor vrouwen geeft die cultuurgebonden zijn. Paulus zegt in 1 Korinte namelijk ook dat vrouwen lang haar moeten hebben en een hoofddeksel moeten dragen en dat een man geen lang haar mag hebben. Dit is geen gebod van God, want vele bijbelse mannen droegen lang haar, waaronder Simson. Het was een cultuuraspect.
In Korinte hadden alle vrouwen lang haar, want kaalgeschoren vrouwen werden aangezien voor hoeren. Paulus stond daarom niet toe dat de vrouwen een kaal hoofd hadden, evenzo niet dat mannen lang haar hadden, omdat ze in die cultuur als uitschot behandeld zouden worden. Vanwege dezelfde reden stond hij het niet toe dat vrouwen na het uitspreken van een profetie in discussie gingen met hun man, want dat was in die cultuur ongepast en lelijk.

Gelijk de wet zegt
We kunnen zeer makkelijk aantonen dat Paulus niet bedoelt dat vrouwen volledig stil moeten zijn, want in 1 Korinte 11:5, drie hoofdstukken ervoor, zegt Paulus dat vrouwen mogen bidden en profeteren in de gemeente. Paulus spreekt zichzelf niet tegen.
Hij bedoelt niet dat vrouwen hun mond dicht moeten houden in de gemeente. Hij bedoelt dat vrouwen niet in discussie met hun man mogen gaan, omdat dat in die cultuur absoluut ongepast was, en omdat – zoals eerder gezegd – een vrouw niet haar eigen man mag onderrichten. De bijbeltekst zegt dat zij aan hun mannen ‘onderworpen moeten zijn, gelijk ook de wet zegt’. De woorden ‘gelijk de wet zegt’ zijn van groot belang. Want hoe goed u ook zult zoeken, er is nergens in de bijbel een gebod van God te vinden dat vrouwen aan mannen onderdanig moeten zijn. Dat vrouwen aan hun eigen man onderdanig moeten zijn is wèl terug te vinden, namelijk in Genesis 3:16, waar staat dat de begeerte van de vrouw naar haar man uit zal gaan en dat hij over haar zal heersen.
Opnieuw zien we dat een vrouw aan haar man onderdanig moet zijn, maar niet aan andere mannen. Wanneer het wel zo zou zijn dat God het verbiedt dat vrouwen onderricht geven aan of spreken voor mannen in het algemeen, zou hij nooit Deborah als rechter aangesteld hebben, Anna in de tempel over Jezus hebben laten spreken of Priscilla het evangelie aan Apollos hebben laten uitleggen, want dat zou dan niet mogen!

Niet aan alle gemeenten gegeven
Paulus zegt de gemeente in Korinte dat vrouwen een hoofddoek moeten dragen en lang haar moeten hebben, dat mannen kort haar moeten hebben en dat vrouwen moeten zwijgen als er geprofeteerd worden. Deze geboden van Paulus zijn niet aan alle gemeenten gegeven, hoewel men er lang van uit gegaan is dat dat wel zo was.
In sommige bijbelvertalingen begint de tekst in 1 Korinte 14:34 met de woorden: “zoals in alle gemeenten der heiligen moeten de vrouwen in de gemeenten zwijgen” (NBG vertaling). Het is jammer dat dit zo vertaald is, want het klopt niet met de grondtekst. De woorden “zoals in alle gemeenten der heiligen” horen naar alle waarschijnlijkheid bij het vers ervoor, “want God is geen God van wanorde, maar van vrede, zoals in alle gemeenten der heiligen”. Grammaticaal zou het anders niet kloppen, omdat Paulus dan de woorden ‘tais ekklesiais’ (de gemeenten) tweemaal in een zin zou noemen, wat in het Grieks een zeer rare zinconstructie oplevert. De meeste andere bijbels, waaronder de Staten Vertaling, Lutherse Vertaling, Leidse Vertaling en Telos Vertaling, hebben het wel goed vertaald. De Staten Vertaling zegt: “Want God is geen God van verwarring, maar van vrede, gelijk in al de Gemeenten der heiligen.” Paulus geeft het daaropvolgende gebod dus niet aan alle gemeenten, maar enkel aan de gemeente in Korinte.

Het is jammer dat de Gemeente van Christus een lange tijd belangrijke Priscilla’s en Deborah’s heeft moeten missen.
Ik geloof dat God ook vandaag de dag vrouwen wil gebruiken die onderwijzen over ‘de weg Gods’, zoals Priscilla deed. Ik geloof dat God ook vandaag profetessen en onderwijzeressen wil gebruiken zoals Anna en Deborah. Als we de bijbel in zijn volheid bestuderen over hoe God vrouwen gebruikt, en niet enkel de teksten van Paulus eruit lichten, zullen we gaan begrijpen dat God een belangrijk plan heeft met vrouwen en hen op een krachtige manier kan gebruiken voor Zijn koninkrijk!

Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

Geplaatst: 27 jul 2009, 18:37
door Marie-Henriëtte
@Jolanda Oudshoorn,

Ik weet ervan Jolanda, het is goed dat je deze versen aanhaalt ter bezinning.

Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

Geplaatst: 27 jul 2009, 18:38
door JolandaOudshoorn
Ik heb 2 stukken gepost die ik ergens van internet heb gepakt. Ik wil niet zeggen dat ik achter de inhoud van deze stukken sta. Het is meer ter bezinning.

Re: Jacobikerk (GB) laat vrouwen toe tot het ambt

Geplaatst: 27 jul 2009, 18:39
door Auto
--- Gaarne bronnen vermelden bij citaten ---