Waarom zingen wij zo?

Mister
Administrator

Re: Waarom zingen wij zo?

Bericht door Mister »

Kijk, zo is het beter ;)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mister schreef:
caprice schreef:
Upquark schreef:Wie of wat is Worp?
Dit is dhr. Worp:

Afbeelding

En dit is zijn Psalmboek voor orgel:

Afbeelding
O o Caprice, het zijn gezangen... :nonnon :haha
EVANGELISCHE gezangen nog wel, waar moet dat heen? :langue
~~Soli Deo Gloria~~
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Hendrikus schreef:
Upquark schreef:Dat sommige coupletten niet mooi of stichtelijk zijn, en daarom niet of nauwelijks gezongen worden, vind ik grote onzin, want één van tweeën: óf we zien het psalmboek als hét liedboek dat God aan zijn kerk gegeven heeft, en staken ons eigen selectiebeleid; óf we geven eerlijk toe dat we zelf bepalen wat we kunnen zingen en voeren dan ook maar wat geschikte gezangen toe.
In zijn boek "Gods lof op de lippen" stelt dr. Jan Smelik zelfs dat we met ons selectieve gebruik van ons welgevallige versjes uit de psalmen in feite ons eigen gezangenboek samenstellen...
Nee, ik heb geen aandelen.
Maar het bovengenoemde boek is momenteel in een aantrekkelijk aanbieding, die ik toch even aan jullie wil doorgeven.
http://www.orgelnieuws.nl/wcms/modules/ ... oryid=3346
Een zeer lezenwaardig boek voor iedereen die interesse heeft in de muzikale kant van de eredienst. En wie heeft dat nou niet?
~~Soli Deo Gloria~~
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

„Geen gezangen in eredienst”

RENSWOUDE – Bevindelijk gereformeerden horen in de eredienst alleen de Psalmen en Enige Gezangen te zingen, geen andere gezangen. Dat stelt J. Mastenbroek, redactielid van het blad Oude Paden.

Hij sprak zaterdag in de hervormde kerk van Renswoude op een symposium op de Psalmen, georganiseerd door de redactie van Oude Paden. Het kerkhistorisch tijdschrift, een uitgave van De Groot Goudriaan, wil het verleden laten herleven door verhalen uit de kleine kerkgeschiedenis vast te leggen.

Mastenbroek gaf aan dat bevindelijk gereformeerden zich altijd sterk hebben afgezet tegen het zingen van gezangen in de eredienst, ook tegen de door hen gewaardeerde gezangen van Van Lodenstein en Groenewegen. Hij betreurt het dat dit binnen de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk soms anders is en vreest voor een hellend vlak: van één gezang in de eredienst naar meer.

Datheen

Mastenbroek vindt de psalmen van Datheen, „een niet onomstreden prediker”, inhoudelijk beter dan de berijming van 1773, die op onderdelen de geest van de Verlichting zou ademen. Hij wees op de naam Opperwezen voor God en op de lofzang van Zacharias, waar staat: „Die met ons lot bewogen”. Mastenbroek kent kerkenraadsleden die dan niet meezingen, omdat ze geloven dat God alleen in Zichzelf bewogen kan zijn. De woorden „met vaste gang het pad der deugd betreden” uit Psalm 1 getuigen volgens hem ook niet van een Bijbelse manier van spreken.

Hert

Datheen was zo geliefd omdat de berijming het hart van Gods volk raakte, aldus Mastenbroek. Als voorbeeld gaf hij de woorden uit Psalm 119: „Geen meerder goed, Heer, Gij mij geven meugt, dan dat Gij mij vernedert en maakt kleine”. De berijming van 1773 heeft het in Psalm 42 over een hert dat aan de jacht ontkomen is, terwijl Datheen dichtte: „Als een hert gejaagd”.

In Psalm 25 (berijming 1773) staat: „Heer’ ai, maak mij Uwe wegen, door Uw Woord en Geest bekend.” Mastenbroek: „Het lijkt alsof de dichter God voorschrijft hoe Hij het moet doen. Datheen was meer afhankelijk.” Datheen heeft: „Heer! wijs mij toch Uwe wegen, Die Gij wilt dat ik zal gaan.”

Mastenbroek verwees ook naar psalm 17: „Ik zet mijn treden in Uw spoor” (1773), tegenover „Maak mijn voetpaden vast, o God” (Datheen). Hij zei dat de invoering in 1775 meer van het establishment uitging dan van het gewone volk, dat erg aan Datheen gehecht was.

De Psalmen van Datheen worden nog in een aantal (oud) gereformeerde gemeenten (in Nederland) gezongen. In de Gereformeerde Gemeenten gebruiken alleen de gemeenten van Borssele, Kruiningen, Scherpenisse en Sint Annaland Datheen. Slechts in de Oud Gereformeerde Gemeenten wordt buiten Zeeland uit de berijming van Datheen zongen, aldus Mastenbroek, die het jammer vindt dat de meerdere vergaderingen van de Gereformeerde Gemeenten doorgaans niet meer uit Datheen zingen, terwijl dat bij de vereniging in 1907 wel afgesproken was. Hij memoreerde dat de classes Ridderkerk, Rotterdam en Dordrecht de oude psalmberijming weer ingevoerd hebben.

Berijming

Redactielid dr. H. Florijn liet in zijn lezing horen dat Datheen niet de enige was die een schriftgetrouwe psalmberijming gemaakt heeft. Hij noemde de Gentenaar Jan Utenhove, een man die ook het Nieuwe Testament vertaald heeft, maar die de taal van het volk niet sprak en wiens berijming daardoor geen ingang vond.

Florijn was ook lovend over Philips Marnix van Sint Aldegonde. „Uit zijn berijming blijkt dat hij de diepten der ellenden ondervonden heeft, twijfelmoedig was maar toch niet van de genade was afgevallen.”

Concordantie

De berijming van „de grootste calvinistische dichter van de zeventiende eeuw”, Jacobus Revius, heeft hij eveneens hoog staan. „Het werk van Revius overtreft wat bewoordingen betreft de berijming van Datheen” aldus Florijn.

Abraham Trommius, de bekende vervaardiger van de concordantie, heeft zich eveneens aan een psalmberijming gezet. „De kerk zag liever dat hij verder ging met de concordantie. Dat heeft hij gedaan.”

Florijn begrijpt wel waarom de berijming van Datheen het best aansloeg, ook al ging het om een vertaling uit het Frans en was het rijm soms kreupel: de Psalmen raakten het hart van de mensen.

„Het was al de psalmberijmers erom te doen het Woord van God beter toegankelijk te maken en de lof van God hoorbaar te maken”, aldus Florijn.

bron: http://www.refdag.nl
Marco

Bericht door Marco »

Alsof er na 1650 niet meer gedicht kon worden.

Typisch trouwens, die voorbeelden: Psalm 42 (wordt een beetje een afgezaagd): Komt geen jacht in voor. Dus óók Datheen heeft bijgefantaseerd? Psalm 17: De berijming van 1773 zit in dit geval dichter bij de onberijmde tekst dan Datheen (ik heb mij gewacht voor de gangen des inbrekers, houdende mijn gangen in uw sporen).

Je krijgt meer en meer de indruk dat het vooral gaat om het fijne gevoelen dat men heeft bij het zingen van de psalmen. Anders zongen we nu wel allemaal de psalmberijming van 1993 of zo. Gaat het in de discussies over het zingen van psalmen wel werkelijk om Gods eer?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Beetje Telegraafpraktijk, zo'n schreeuwende kop die het onderliggende artikel voor nog geen 5% dekt.
Het gaat in het artikel helemaal niet over het wel of niet zingen van gezangen.

Maar goed, wie geen gezangen wil zingen, mag ook geen "Och of wij Uw geboon volbrachten" meer zingen, of "Zo doe Hij ook aan mij". Want dat staat nergens in de onberijmde Wet resp. psalm.
~~Soli Deo Gloria~~
Upquark

Bericht door Upquark »

Marco, je slaat de spijker op de kop. Ik zou haast willen zeggen: bijna alles aan de gereformeerde zangcultuur is volkomen onbegrijpelijk.

De 'berijming' van Datheen bestaat bijna geheel uit kreupel Nederlands. Logisch, want het is een vertaalde berijming uit het Frans. Ik zou denken: prima, dan heb je in elk geval tijdelijk een berijming, maar laten we toch zo snel mogelijk zélf een betere berijming maken. Maar nee hoor, eeuwen later wordt er nog steeds belang aan gehecht...

Dit alles niet om te schoppen. Waar het mij om gaat is: ons loflied mag moet toch wel een zekere kwaliteit hebben?
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

Tiberius schreef: Datheen
Mastenbroek vindt de psalmen van Datheen, „een niet onomstreden prediker”, inhoudelijk beter dan de berijming van 1773, die op onderdelen de geest van de Verlichting zou ademen. Hij wees op de naam Opperwezen voor God en op de lofzang van Zacharias, waar staat: „Die met ons lot bewogen”.Mastenbroek kent kerkenraadsleden die dan niet meezingen, omdat ze geloven dat God alleen in Zichzelf bewogen kan zijn. De woorden „met vaste gang het pad der deugd betreden” uit Psalm 1 getuigen volgens hem ook niet van een Bijbelse manier van spreken.
Over het algemeen deel ik de overtuiging dat de berijming van 1773 niet altijd even Bijbels is. Maar even over hetgeen ik hierboven vetgedrukt heb: kan God niet met het 'lot' van de mens bewogen zijn?
Sla ik de plank erg mis als ik deze tekst erbij haal?:
Hebreeën 4 vers 15: "Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde."
Let op: dubbele ontkenning
refo

Bericht door refo »

vriend-en-metgezel schreef:
Mastenbroek vindt de psalmen van Datheen, „een niet onomstreden prediker”, inhoudelijk beter dan de berijming van 1773, die op onderdelen de geest van de Verlichting zou ademen. Hij wees op de naam Opperwezen voor God en op de lofzang van Zacharias, waar staat: „Die met ons lot bewogen”.Mastenbroek kent kerkenraadsleden die dan niet meezingen, omdat ze geloven dat God alleen in Zichzelf bewogen kan zijn. De woorden „met vaste gang het pad der deugd betreden” uit Psalm 1 getuigen volgens hem ook niet van een Bijbelse manier van spreken.
Over het algemeen deel ik de overtuiging dat de berijming van 1773 niet altijd even Bijbels is. Maar even over hetgeen ik hierboven vetgedrukt heb: kan God niet met het 'lot' van de mens bewogen zijn?
Hebreeën 4 vers 15: "Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medelijden hebben met onze zwakheden, maar Die in alle dingen, gelijk als wij, is verzocht geweest, doch zonder zonde."
Ja, we worden vromer en vromer. Het feit dat je het probeert te verdedigen is al heel fout.

De bekende psalmregels : 'geen groter goed Gij mij geven meugt' is ook redelijk vrij berijmd.
De bijbel zelf heft dit: 71 Het is mij goed, dat ik verdrukt ben geweest, opdat ik Uw inzettingen leerde.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
jvdg

Bericht door jvdg »

Even dit (deels off-topic):

Er zijn nogal wat forummers lid van de GG.
Een aantal van hen heeft, al vele jaren, in hoge mate onvrede met de aldaar heersende prediking, gehanteerde bijbelvertaling en de gebruikte psalmberijming.
Voorwaar fundamentele zaken.

En toch, na al die jaren, zijn ze nog stééds lid van de GG.
Dat nu begrijp ik niet.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:Even dit (deels off-topic):

Een aantal van hen heeft, al vele jaren, in hoge mate onvrede met de aldaar heersende prediking, gehanteerde bijbelvertaling en de gebruikte psalmberijming.

Dat nu begrijp ik niet.
Beetje flauw, Jan.
Als mensen van kerk veranderen, wordt hier om het hardst geblaat dat dat niet goed is. Want je moet toch blijven waar God je gesteld heeft, enzovoort.
En als ze blijven, is het weer niet goed. Want ze waren het toch met dit niet eens, en met dat niet? Wat doe je hier dan nog?
Dat laatste is trouwens wel een erg kenmerkende GG-reactie.
Andersdenkenden zijn ze liever kwijt dan rijk.
~~Soli Deo Gloria~~
jvdg

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:
jvdg schreef:Even dit (deels off-topic):

Dat nu begrijp ik niet.
Beetje flauw, Jan.
Als mensen van kerk veranderen, wordt hier om het hardst geblaat dat dat niet goed is. Want je moet toch blijven waar God je gesteld heeft, enzovoort.
En als ze blijven, is het weer niet goed. Want ze waren het toch met dit niet eens, en met dat niet? Wat doe je hier dan nog?
Dat laatste is trouwens wel een erg kenmerkende GG-reactie.
Andersdenkenden zijn ze liever kwijt dan rijk.
Je mag het natuurlijk flauw vinden, maar ik stelde alleen maar een vraag.
Ik blaat echt niet als mensen van kerk veranderen, want ik ga ervan uit dat niet onbesuisd of ondoordacht gebeurt.
Maar er blijven en toch schoppen vind ik hypocriet.

Overigens ben ik ex-GG, maar de oorzaak daarvan ligt niet in de leer.
Integendeel.
vriend-en-metgezel

Bericht door vriend-en-metgezel »

refo schreef:
Ja, we worden vromer en vromer. Het feit dat je het probeert te verdedigen is al heel fout.

De bekende psalmregels : 'geen groter goed Gij mij geven meugt' is ook redelijk vrij berijmd.
De bijbel zelf heft dit: 71 Het is mij goed, dat ik verdrukt ben geweest, opdat ik Uw inzettingen leerde.
Wie kan wel een normaal antwoord geven?
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Nee hoor ik denk dat je de plank niet misslaat. En dat deze verstroostende tekst een goede onderbouwing is.
En dat is geen kleine zaak, een Hogepriester die kan medelijden hebben met onze zwakheden !
Dat mag Gods kinderen tot grote troost zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-

Bericht door -DIA- »

In de tijd van ds. A. Bregman zongen we altijd: 'Die in Zichzelf bewogen'...
Ds. Bregman was ook opgegroeid met de psalmen van Datheen, en citeerde die
veel in zijn preken.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie