Geref. Gem in Ned. (b.v.): hoe verder?

jvdg

Bericht door jvdg »

Gian schreef:
jvdg schreef:
Gian schreef:Ik heb niet het hele topic gevolgd. Wat ik me afvraag, waarom kunnen die paar buitenverband gemeente's niet gewoon bij de binnenverbanders. Is dat nou echt nog steeds oud zeer?
Gian, 't is een hele klus, maar als je de moeite zou nemen dit topic in z'n geheel te lezen zou je de vraag over "oud zeer" niet meer stellen.
Nou, voordat ik bij blz 3 ben snap ik er al helemaal niks meer van. Misschien dat iemand kort uit kan leggen waarom ze niet bijelkaar kunnen.
Tja, Gian, als het zo eenvoudig was, dan was er ook geen probleem.
Ik adviseer dus weer om dit topic in z'n geheel tot je te nemen.

Zoniet, bemoei je er dan niet (meer) mee. :wink:
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Gian schreef:Misschien dat iemand kort uit kan leggen waarom ze niet bijelkaar kunnen.
Spurgeon heeft eens gezegd: Wat hier op aarde scheurt, daar moet de Hemel aan te pas komen om weer bij elkaar te brengen.

Het "leerverschil" tussen beide verbanden is kleiner dan de accentverschillen binnen de GGiN.
Je zegt het wat cru, maar het is inderdaad voor 99,9% oud zeer.

Overigens geldt hetzelfde voor de GG versus de GGiN.

Ik zie er dan ook van harte naar uit, dat al die oude vetes eens begraven worden en er één groot kerkverband mag ontstaan, bestaande uit de GG, GGiN en GGiNbv.
Nog liever: bestaande uit alle in de forumregels genoemde kerkverbanden. (Maar nu zit ik hardop te dromen, vrees ik.)
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

Tiberius schreef:
Gian schreef:Misschien dat iemand kort uit kan leggen waarom ze niet bijelkaar kunnen.
Spurgeon heeft eens gezegd: Wat hier op aarde scheurt, daar moet de Hemel aan te pas komen om weer bij elkaar te brengen.

Het "leerverschil" tussen beide verbanden is kleiner dan de accentverschillen binnen de GGiN.

Ik zie er dan ook van harte naar uit, dat al die oude vetes eens begraven worden en er één groot kerkverband mag ontstaan, bestaande uit de GG, GGiN en GGiNbv.
Nog liever: bestaande uit alle in de forumregels genoemde kerkverbanden. (Maar nu zit ik hardop te dromen, vrees ik.)
Wel een mooie droom hoor...
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
JALP

Bericht door JALP »

uitgeworpen schreef:
Tiberius schreef:

Wel een mooie droom hoor...
Droom wel, maar als ik een heleboel gemeenteleden spreek is dat de droom van iedereen. Maar het gekke is dat het alleen niet gebeurt. Blijkbaar hebben de 'leiders en betrokkenen' er andere gedachten over of zo.
Ander

Bericht door Ander »

Nu we toch in de droomsferen zijn: ik hoorde onlangs een mooi waargebeurd verhaal wat ik van toepassing vind op deze topic.

Twee ambtsbroeders uit het noorden van het land hadden een meningsverschil. En zoals dat vaak gaat, beiden dachten het bij het rechte eind te hebben. Ze gingen daarom uit elkaar zonder tot elkaar gekomen te zijn.
Eén der ambtsbroeders gaat daarna zijn koeien melken, hij is boer. Samen met zijn knecht is hij aan het melken. De koe waar hij onder zit trapt echter ineens de al aardig gevulde emmer om. De boer wordt zo boos, staat op, geeft de koe een trap, denkt bij zichzelf 'bekijk het maar' en gaat een volgende koe melken. Wanneer hij onder de volgende koe zit komt de koe die net wat dwars was naar hem toe en likt hem over zijn kiel. Dit maakt indruk op de boer. Hij stapt op, zegt tegen zijn knecht dat hij nog wat ambtelijk werk heeft op het dorp. Hij loopt naar huis, kleedt zich om, gaat naar zijn mede-ambtsbroeder en vraagt om vergeving. Hij moest het van de koeien leren...

Ik roep ook vaak om het hardst dat het heel mooi is om weer bij elkaar te komen, maar de minste zijn, dat vind ik verrekte moeilijk!!
Genade door recht

Bericht door Genade door recht »

Nou JALP, dan ben ik een uitzondering, want ik droom er niet van.
Ik moet er niet aan denken dat al die verschillende visies/accenten, of hoe men het ook noemt, in één kerkverband zitten. Een huis dat tegen zichzelf verdeeld is, kan en zal niet bestaan!!
jvdg

Bericht door jvdg »

Genade door recht schreef:Nou JALP, dan ben ik een uitzondering, want ik droom er niet van.
Ik moet er niet aan denken dat al die verschillende visies/accenten, of hoe men het ook noemt, in één kerkverband zitten. Een huis dat tegen zichzelf verdeeld is, kan en zal niet bestaan!!
Wat dat betreft is het een wonder dat er in NL "slechts" enkele tientallen kerkgenootschappen zijn en gen 16 miljoen, want er is schier niemand die het in alles met een ander eens is.
Gian

Bericht door Gian »

Genade door recht schreef:Nou JALP, dan ben ik een uitzondering, want ik droom er niet van.
En toch geloof ik dat ook daar eenheid gezegend zal worden. Alleen daar is idd een heel groot wonder voor nodig.

Om een voorbeeld te noemen, de GG heeft ook een bloeitijd gekend. De GG zijn eigenlijk samengekomen afgescheidenen die later weer gescheurd zijn. Dus is nu samengaan weer aan de beurt.
Laatst gewijzigd door Gian op 20 jul 2007, 20:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ander

Bericht door Ander »

Droom lekker verder :wink: Denk je echt dat er één kerkverband is waar iedereen exact dezelfde visie/accenten heeft? Ja, men zou dat wel willen.

Tja, een huis dat...enz., het is maar hoe je het gebruikt. Geen bijbelteksten naar jezelf toe gebruiken!
Genade door recht

Moderator, je weet toch best wat ik bedoel. Natuurlijk zijn er weinig of geen één-eiige tweelingen op dit gebied, maar de strekking achter de bijdrage was dat "één zijn" om het "één zijn" niet zoveel helpt. Het gaat in de dit topic om "GGiNb.v. hoe nu verder", en ik wil dus eigenlijk zeggen dat zij beter niet verenigen of herenigen kunnen als de zaken niet fundamenteel uitgesproken worden en met iedereen alles weer vlak ligt. Als dat niet gebeurt, Gian, rust er op een hereniging denk ik niet meer zegen dan nu.
Genade door recht

Ik zie overigens niet in waarom ik die bijbeltekst naar mezelf toe gebruik. Bedoeld alleen maar was om aan te geven dat als men niet op de meeste punten op één lijn zit en men elkaar niet of nauwelijks kan of wil aankijken, een vereniging niet opschiet. Die stelling onderbouwde ik met een Bijbeltekst.
Ander

Bericht door Ander »

Genade door recht schreef:Ik zie overigens niet in waarom ik die bijbeltekst naar mezelf toe gebruik. Bedoeld alleen maar was om aan te geven dat als men niet op de meeste punten op één lijn zit en men elkaar niet of nauwelijks kan of wil aankijken, een vereniging niet opschiet. Die stelling onderbouwde ik met een Bijbeltekst.
Oké, Genade door recht, nu kan ik het beter plaatsen. Dan gaat het echt niet meer om de accenten, dat men elkaar niet aankijken wil is pure hoogmoed.

Je zegt het zelf:
Genade door recht schreef: als men op de meeste punten op één lijn zit en men elkaar niet of nauwelijks kan of wil aankijken
Dat is het punt!!
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

In de Bijbel zien we soms toch ook accentverschillen tussen bijvoorbeeld Paulus en Jakobus (rechtvaardiging uit het geloof versus rechtvaardiging uit de werken). En het ging er soms ook stevig aan toe (Gal. 2:11-14), maar geen haar op hun hoofd die aan een scheuring dacht. Daar waar onderlinge liefde is, daar zijn accentverschillen mogelijk en kunnen die ook goed verdragen worden. Daar waar niets verdragen kan worden, kun je je ook afvragen hoe het met de liefde zit.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Genade door recht schreef:Ik zie overigens niet in waarom ik die bijbeltekst naar mezelf toe gebruik. Bedoeld alleen maar was om aan te geven dat als men niet op de meeste punten op één lijn zit en men elkaar niet of nauwelijks kan of wil aankijken, een vereniging niet opschiet. Die stelling onderbouwde ik met een Bijbeltekst.
Het is wel jammer dat je het zo ziet, maar ik vrees dat velen dat (openlijk of bedekt) vinden: "Eenheid? Prima, laat ze allemaal maar schuldbelijdenis doen en naar ons toe komen. Wij zijn gaarne vergevende." Ja, ja.

Zo moet het niet. Maar zoals Paulus het aangeeft aan de Korinthiers:
Want gij zijt nog vleselijk; want dewijl onder u nijd is, en twist, en tweedracht, zijt gij niet vleselijk, en wandelt [gij niet] naar den mens?
Want als de een zegt: Ik ben van Paulus; en een ander: Ik [ben] van Apollos; zijt gij niet vleselijk?

En een eindje verderop:
... maar God heeft het lichaam [alzo] samengevoegd, gevende overvloediger eer aan hetgeen gebrek [aan dezelve] heeft;
Opdat geen tweedracht in het lichaam zij, maar de leden voor elkander gelijke zorg zouden dragen.

Of aan de Filippenzen:
[Doet] geen ding door twisting of ijdele eer, maar door ootmoedigheid achte de een den ander uitnemender dan zichzelven.

In de Bijbel zie je ook (soms grote) verschillen. Bijvoorbeeld tussen Amos en Jesaja, Petrus en Johannes, (zoals Elbert al zegt:) Paulus en Jakobus.

De enige keer dat er verbittering optreedt, tussen Paulus en Barnabas, gaat het over, wat wij zouden noemen, middelmatige dingen.
Janneman

Bericht door Janneman »

Het zou mooi zijn als er iemand - met kennis van zaken - reageert die WEET wat er gaat gebeuren.
Want natuurlijk wordt er binnen beide kerkverbanden (binnen kerkenraden en gemeenten, en door predikanten al dan niet in overleg) over nagedacht.
Maar we kunnen gissen tot we een ons wegen, daar komen we niet verder mee. Alleen zij die er beslissingen over kunnen nemen weten wat er gaat gebeuren, en anders verbergt de toekomst de waarheid in zich.
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Gesloten