Jaarboekje en cijfers GG

Gebruikersavatar
Adrianus
Berichten: 122
Lid geworden op: 07 okt 2005, 14:04
Locatie: Grijs gebied

Bericht door Adrianus »

...
Laatst gewijzigd door Adrianus op 23 nov 2009, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Tiberius schreef:
Klaas-Jan schreef:Er zijn namelijk goede gesprekken geweest, waarbij ook een fusie ter sprake is gekomen, omdat de verschillen niet groot zijn en dan heb ik het natuurlijk over leerverschillen.
Zooo, je bent een echte insider dus.

Klap je overigens nu niet uit de klas?
Ik ben helemaal geen insider, maar probeer altijd wel te volgen als er gesprekken zijn gevoerd met andere kerken. Ik vind het alleen jammer dat er zo weinig over naar buiten komt. Het lijkt alsof de besprekingen steeds toch vastlopen, omdat er niet echt vooruitgang wordt geboekt. Overigens moet je ook niet onderschatten, wat het is om 2 kerkgenootschappen samen te voegen... Een fusie tussen HHK en Ger.Gem is niet ter sprake gekomen alsof het een 'makkie' zou zijn... Misschien is het woord fusie niet eens gevallen, maar er is op die manier in elk geval gesproken dus beide kerkverbanden...

Klap ik uit de klas?
Laatst gewijzigd door Klaas-Jan op 07 jun 2007, 12:15, 2 keer totaal gewijzigd.
BDS '73

Bericht door BDS '73 »

Adrianus schreef:
Kislev schreef: Je moest eens weten hoe moe die predikanten worden van al die mensen die zo met ze weg lopen.
Ik heb me eens laten vertellen dat dat (mede) komt omdat die mensen zich meer geestverwant voelen met de betrokken predikanten, dan die predikanten met hen.
:mrgreen:

Net alsof iemand verliefd op je is maar jij niet op hem/haar!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

Adrianus schreef:
Kislev schreef: Je moest eens weten hoe moe die predikanten worden van al die mensen die zo met ze weg lopen.
Ik heb me eens laten vertellen dat dat (mede) komt omdat die mensen zich meer geestverwant voelen met de betrokken predikanten, dan die predikanten met hen.
Ds. J. Mijnders zei in zo'n geval eens tegen iemand: "Komt u voor de Koning of voor de heraut"
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

Al is het misschien wel zo dat een dominee die de Heere in je leven heeft willen gebruiken een apart plekje in je hart krijgt.
En de prediking van de ene dominee spreekt je meer aan dan die van een andere. Als het je maar om Het Woord en de Koning te doen is mag dat denk ik best.
Bij de een krijg je meer onderwijs dan bij een ander.

Al heb ik wel eens hoge verwachtingen van een 'favourite dominee' gehad en ik ging met lege handen naar huis. Een volgende dienst had ik totaal geen verwachtingen omdat de prediker me niet zo lag en ik mocht in de buit delen. Dan zie je dat 'mensen er toch schoontjes buiten vallen' om het zo maar eens uit te drukken.
Voor mij wel een les!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

geledu schreef:
Kislev schreef:kWeet zo niet uit mn hoofd welke studenten de afgelopen 20 jaar zijn aangenomen, maar als ik zo eens een rijtje opnoem van predikanten met aanbod:

ds. Baan, ds. Tuinier, ds W. Harinck, ds Brugge, ds Zippro
Hoewel ik er niet zo voor ben om met namen te gooien hier toch nog een paar voorbeelden :

Ds Terlouw, Ds Ruitenburg , Ds Clements, Ds Gunst, Ds v Aalst

Kom mensen niet zo somber, er zijn gelukkig nog steeds accentverschillen mogenlijk binnen de GG
Hoihoi. 8)
Adelbach
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 jun 2006, 09:33

Bericht door Adelbach »

Tiberius: helaas niet me eens. ds. Brugge heeft helemaal geen aanbod en geen diepgang. Ik maak hem iedere zondag mee. Ik wenste wel dat het anders was.
Miepie
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 sep 2006, 19:15

Bericht door Miepie »

Zo zie je maar weer, zoals het ook in de Bijbel staat:

Matth 13:57 En zij werden aan Hem geergerd. Maar Jezus zeide tot hen: Een profeet is niet ongeeerd, dan in zijn vaderland, en in zijn huis.
Joh. 4:44 Want Jezus heeft Zelf getuigd, dat een profeet in zijn eigen vaderland geen eer heeft.

Mijn idee is dat er een roulatie zou moeten komen. Bijvoorbeeld op alfabethische volgorde. Dan komt elke gemeente aan bod, ook de kleine gemeenten, zijn we gelijk ook van het probleem af dat predikanten alleen maar naar grote gemeentes zou gaan.
Miepie
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 sep 2006, 19:15

Bericht door Miepie »

Hoe zou het toch komen dat 'doordeweekse' diensten elders beter bevonden worden dan de zondagse in eigen gemeente? :roll:

Elders wordt er geroemd over, of weggelopen met deze of gene predikant, terwijl er in eigen gemeente gezucht wordt of het anders zou kunnen. :? :oops:
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Miepie schreef:Hoe zou het toch komen dat 'doordeweekse' diensten elders beter bevonden worden dan de zondagse in eigen gemeente? :roll:

Elders wordt er geroemd over, of weggelopen met deze of gene predikant, terwijl er in eigen gemeente gezucht wordt of het anders zou kunnen. :? :oops:
Dat herken ik inderdaad. Het is heel frustrerend als je zelf zucht onder de prediking en anderen snappen daar niets van. En andersom heb ik ook weleens gehoord: Hoe komt het dat onze dominee bij jullie zulke moioe preken houdt en bij ons niet?
Miepie
Berichten: 164
Lid geworden op: 06 sep 2006, 19:15

Bericht door Miepie »

Unionist schreef:
Miepie schreef:Hoe zou het toch komen dat 'doordeweekse' diensten elders beter bevonden worden dan de zondagse in eigen gemeente? :roll:

Elders wordt er geroemd over, of weggelopen met deze of gene predikant, terwijl er in eigen gemeente gezucht wordt of het anders zou kunnen. :? :oops:
Dat herken ik inderdaad. Het is heel frustrerend als je zelf zucht onder de prediking en anderen snappen daar niets van. En andersom heb ik ook weleens gehoord: Hoe komt het dat onze dominee bij jullie zulke moioe preken houdt en bij ons niet?
Idd. ik had het beter vanuit het positieve kunnen uitdrukken. :oops:
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Adelbach schreef:Tiberius: helaas niet me eens. ds. Brugge heeft helemaal geen aanbod en geen diepgang. Ik maak hem iedere zondag mee. Ik wenste wel dat het anders was.
Regelmatig mag ik onder zijn prediking verkeren en ik ben dan ook een totaal andere mening toegedaan.
Wel weet ik, dat er in "zijn" gemeente heel veel over hem gesproken wordt, in negatieve zin. Jammer.
Het is voor die mensen beter om zich wat meer open te stellen voor zijn prediking. Als je bij voorbaat vindt, dat er geen diepgang en aanbod is, zal je dat ook niet horen.

Zoals ik in een ander topic typte:
We moeten niet in de predikant blijven steken, maar ook naar onszelf kijken. We moeten de predikant als het ware de kansel opbidden. Zoals Aaron en Hur bij Mozes deden. En wie het meeste gebed heeft voor de predikant, mag de meeste zegen verwachten.

Als onze Heere niet veel krachten kon doen (in Nazareth) vanwege het ongeloof van Zijn dorpsgenoten, wat moeten we dan van een nietig mensenkind verwachten?
Laten we dan niet alleen de Heere des oogstes bidden, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote, maar ook of Hij voor deze Zijn dienstknechten de deur des Woords wil openen, om te spreken de verborgenheid van Christus.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Verder zou ik als (eveneens schuldige :oops: ) moderator een oproep willen doen om niet meer op de persoon van predikanten te spelen.
Ik spreek dus ook tot mezelf. :cry:

Graag on-topic, aub.
Adelbach
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 jun 2006, 09:33

Bericht door Adelbach »

Tiberius: verstandig van je! Bedankt voor deze tip.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:En wie het meeste gebed heeft voor de predikant, mag de meeste zegen verwachten.
Maar die farizeeer had meer gebed dan die tollenaar. En toch werd zijn gebed niet verhoord maar het gebed van de tollenaar wel.
Plaats reactie