Wim Anker schreef: ↑09 mei 2026, 16:55
Vanmorgen zag ik dit boek liggen.
https://www.hertog.nl/artikel/978946370 ... 719B0ZLCFr
"Hoor ik.het goed in de kerk" van R.P. van Dijk.
Eerste pagina gelezen, hier de tekst:
boek schreef:Eerst dit
Ze zijn er genoeg. Mensen die vragen hebben bij de Schriftuurlijk-bevindelijke prediking¹. En mensen aan wie deze vragen worden gesteld. Voor al die mensen is dit boek bedoeld.
Durf je?
Voor jou dus. Tenminste: als je vindt dat Gods Woord jouw leidraad moet zijn. Zoek je alleen steun voor je vragen of twijfels? Wil je niet kritisch staan ten opzichte van jezelf, je vragen en je standpunten? Dan gaat dit boek je niet bevallen. Het is namelijk scherp waar Gods Woord óók scherp is.
In dat geval kan echter niet één boek je helpen. Zelfs Gods Woord niet. Mag ik je daarom uitnodigen om samen de zoektocht naar de waarheid aan te gaan?
Zo kwam het
In hoofdstuk 3 licht ik toe waarom ik mensen zoals jij kan begrijpen. Dat heeft alles met mijn eigen leven te maken en met de vragen die ík had. Mede door die ervaringen sprak ik de afgelopen jaren als ambtsdrager geregeld met jongeren en ouderen over dit onderwerp. Ook gaf ik ....()
Het gaat me even over het vetgedrukte (vetgemaakt door mij). Staat hier nu dat het lezen van de bijbel zinloos is door een zondaar?
Ik vond ook dit nog:
Is zondekennis nodig? Maakt het preken van de uitverkiezing niet lijdelijk? Moet de opdracht tot geloven niet duidelijker klinken? Kortom: hoor ik het wel goed onder een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking?
Als zulke vragen je bezighouden (of dat je zulke vragen krijgt), kan dit boek je helpen. Zeker als je wilt waken voor wat de schrijver noemt een YouTube-godsdienst: een ‘bij elkaar gekeken godsdienst’. Je merkt dat de schrijver je vragen herkent uit zijn eigen leven. Hij geeft je eenvoudige en Bijbelse antwoorden.
Dit boekje moet mij volgens mij wel aanspreken.. Maar twijfel het leerzaam is. Zouden jullie het aanraden?
Kvind aan ene kant wel boeiend zulke dingen. En ik denk dat die man het ook wel goed bedoelt. Maar eigenlijk irriteert het me ook al beetje. Het komt allemaal wat betuttelend over..
Je mag alleen kritisch staan tegenover jezelf en een bepaalde richting op.. En mag niet kritisch zijn op de schrijver of iets dergelijks.. Daarna ook over een YouTube godsdienst en over zijn eigen leven.... Ik denk dat ik me alleen maar ga irriteren...
Ik ben eerder geholpen met een goed inhoudelijk antwoord waarom die prediking zo zuiver is en dat de schriftuurlijk+bevindelijke prediking geen plusje is op de gewone schriftuurlijke prediking..