Mooi! Ik denk vaak: kon ik het nog maar eens overdoen. Niet dat ik vervelend was, ik deed serieus mee, maar het was wel wat te gewoon voor me, het hoorde er gewoon bij. Hoe ouder ik word, hoe meer ik de waarde ervan besef. Het belijdeniscatechisatiejaar zou ik ook nog wel een keer of drie willen herhalen.parel schreef: ↑01 feb 2025, 10:29‘Cat’ is voor mij toch wel 15 jaar geleden. Uit die tijd herinner ik mij een catecheet: Een man die echt de tijd nam voor vragen en in hedendaags Nederlands kon uitleggen. Deze man had ook een beroep waardoor hij goed om de hoogte was van de mindere kant van de samenleving en daarom blijkbaar beter wist aan te sluiten bij de jeugd, zonder te vervallen in kerktaal en ge-eikte uitdrukkingen.refo schreef:In Gouda heb je een catecheet die 'antwoorden' heeft van 10 minuten, maar dan niet het antwoord geeft op de vraag. Dan laat je het tenslotte wel om vragen te stellen.Job schreef: ↑29 jan 2025, 18:46 Als er op cat geen vragen worden gesteld, is er een probleem:
- Ongeinteresseerde catechisanten (quasi of echt)
- Een catecheet die bewust of onbewust geen ruimte biedt voor vragen óf niet capabel is ze te beantwoorden.
Meestal een combinatie van beide. Jongeren die geen vragen hebben, dat bestaat niet.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
ex-GerGem topic
Re: ex-GerGem topic
Wat houd je tegen?Job schreef: ↑01 feb 2025, 11:21Mooi! Ik denk vaak: kon ik het nog maar eens overdoen. Niet dat ik vervelend was, ik deed serieus mee, maar het was wel wat te gewoon voor me, het hoorde er gewoon bij. Hoe ouder ik word, hoe meer ik de waarde ervan besef. Het belijdeniscatechisatiejaar zou ik ook nog wel een keer of drie willen herhalen.parel schreef: ↑01 feb 2025, 10:29‘Cat’ is voor mij toch wel 15 jaar geleden. Uit die tijd herinner ik mij een catecheet: Een man die echt de tijd nam voor vragen en in hedendaags Nederlands kon uitleggen. Deze man had ook een beroep waardoor hij goed om de hoogte was van de mindere kant van de samenleving en daarom blijkbaar beter wist aan te sluiten bij de jeugd, zonder te vervallen in kerktaal en ge-eikte uitdrukkingen.refo schreef:In Gouda heb je een catecheet die 'antwoorden' heeft van 10 minuten, maar dan niet het antwoord geeft op de vraag. Dan laat je het tenslotte wel om vragen te stellen.Job schreef: ↑29 jan 2025, 18:46 Als er op cat geen vragen worden gesteld, is er een probleem:
- Een catecheet die bewust of onbewust geen ruimte biedt voor vragen óf niet capabel is ze te beantwoorden.
Meestal een combinatie van beide. Jongeren die geen vragen hebben, dat bestaat niet.
Ik geef zelf al jaren belijdeniscatechisatie en vind het altijd mooi als er belangstelling is van belijdende leden.
Als catecheet leer je zelf ook weer van elke groep.
Vraag mij af of het meerwaarde heeft. Mijn man deed pas belijdenis op zijn 37e en vond dat jaar erg oppervlakkig.
Ik weet een PKN predikant die bij zijn komst in een nieuwe gemeente alle oudere niet belijdende leden bezocht en zo een aparte belijdenis groep is gestart.
Ik weet een PKN predikant die bij zijn komst in een nieuwe gemeente alle oudere niet belijdende leden bezocht en zo een aparte belijdenis groep is gestart.
Mooi gebruik om ook belijdende leden te ontvangen (trouwens ook om belijdeniscatechisatie te geven!Tiberius schreef: ↑01 feb 2025, 11:31Wat houd je tegen?Job schreef: ↑01 feb 2025, 11:21Mooi! Ik denk vaak: kon ik het nog maar eens overdoen. Niet dat ik vervelend was, ik deed serieus mee, maar het was wel wat te gewoon voor me, het hoorde er gewoon bij. Hoe ouder ik word, hoe meer ik de waarde ervan besef. Het belijdeniscatechisatiejaar zou ik ook nog wel een keer of drie willen herhalen.parel schreef: ↑01 feb 2025, 10:29‘Cat’ is voor mij toch wel 15 jaar geleden. Uit die tijd herinner ik mij een catecheet: Een man die echt de tijd nam voor vragen en in hedendaags Nederlands kon uitleggen. Deze man had ook een beroep waardoor hij goed om de hoogte was van de mindere kant van de samenleving en daarom blijkbaar beter wist aan te sluiten bij de jeugd, zonder te vervallen in kerktaal en ge-eikte uitdrukkingen.refo schreef: In Gouda heb je een catecheet die 'antwoorden' heeft van 10 minuten, maar dan niet het antwoord geeft op de vraag. Dan laat je het tenslotte wel om vragen te stellen.
Ik geef zelf al jaren belijdeniscatechisatie en vind het altijd mooi als er belangstelling is van belijdende leden.
Als catecheet leer je zelf ook weer van elke groep.
Fijn als je er zo op terug kan kijken. Ik herinner me vooral het zenden zonder interactie. Tot het moment aan toe dat voor de studerenden die op vrijdagavond de catechisatie volgenden de oudste ouderling werd gezet die helaas niet de beschreven eigenschappen van hierboven bezat. Dat was achteraf bezien een grote gemiste kans.parel schreef: ↑01 feb 2025, 10:29‘Cat’ is voor mij toch wel 15 jaar geleden. Uit die tijd herinner ik mij een catecheet: Een man die echt de tijd nam voor vragen en in hedendaags Nederlands kon uitleggen. Deze man had ook een beroep waardoor hij goed om de hoogte was van de mindere kant van de samenleving en daarom blijkbaar beter wist aan te sluiten bij de jeugd, zonder te vervallen in kerktaal en ge-eikte uitdrukkingen.refo schreef:In Gouda heb je een catecheet die 'antwoorden' heeft van 10 minuten, maar dan niet het antwoord geeft op de vraag. Dan laat je het tenslotte wel om vragen te stellen.Job schreef: ↑29 jan 2025, 18:46 Als er op cat geen vragen worden gesteld, is er een probleem:
Wij zeiden trouwens vroeger geen 'cat', maar 'kattebak'. Hoewel ik dat geloof ik niet zo veel gezegd heb. 

Bij ons was kattebak heel gangbaar en omdat het kattebak was en geen kattenbak, heb ik nooit de associatie gehad met een bak vol katten.
Ik vond het een afkorting...naïef wellicht?...

Haha, ik bedoelde een bak voor katten...Job schreef: ↑01 feb 2025, 20:38Punt is vooral dat een kattebak of een kattenbak niet een bak vol katten is.

Maar praat me bij, was het min of meer een scheldwoord?
Tsja, toen wij katten hadden, was die bak bedoeld voor hun drolletjes. Voor mij is het dus op zijn minste dubieus dat woord voor catechisatie te gebruiken.Terri schreef: ↑01 feb 2025, 20:53Haha, ik bedoelde een bak voor katten...Job schreef: ↑01 feb 2025, 20:38Punt is vooral dat een kattebak of een kattenbak niet een bak vol katten is.
Maar praat me bij, was het min of meer een scheldwoord?
Ik ben bijzonder blij dat het huisbezoek bij ons ook door de pubers gewaardeerd wordt (ok, het moet ook weer niet te lang duren). En dat heeft veel te maken met de invulling van het bezoek door de broeders.
Een kattebak was - destijds - de kofferbak van de auto. Het had niets met katten (dieren) of met katten (afsnauwen) te maken.
Kattenbak met een bak voor katten vertalen/associëren is iets voor mensen "uit de stad". En dat betekende/betekent zoiets als: "kunen zij verder misschien ook niet veel doen, maar veel snappen doen ze niet al denken ze alles te weten".
Kattenbak met een bak voor katten vertalen/associëren is iets voor mensen "uit de stad". En dat betekende/betekent zoiets als: "kunen zij verder misschien ook niet veel doen, maar veel snappen doen ze niet al denken ze alles te weten".
Ja, precies, maar dan was het de associatie met zo'n bak voor katten waar ze hun behoefte in doen.Zeeuw schreef: ↑01 feb 2025, 20:57Tsja, toen wij katten hadden, was die bak bedoeld voor hun drolletjes. Voor mij is het dus op zijn minste dubieus dat woord voor catechisatie te gebruiken.
Dat had ik dus niet. Het was gewoon een afkorting. Had niks met katten te maken.