Beroepingswerk discussie [7]

Geytenbeekje

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Geytenbeekje »

Alle dominees/curatorium-zitters zullen ook rekening moeten afleggen aangaande studentenbeleid.
Dodo

Bericht door Dodo »

Maar waarom denk je (weet je zo zeker) dat Gods knechten altijd daar terechtkomen waar ze moeten zijn? Niemand zal ontkennen dat er veel mensenwerk bij zit. Ik denk dat dominees echt wel eens beroepen aannemen die ze niet hadden moeten aannemen en bedanken waar ze hadden moeten aannemen.
Ik denk ook dat God dan zo'n man op die plek wel weer kan gebruiken, maar ik zou er mijn hand niet voor in het vuur steken dat elk beroep terecht wordt aangenomen of niet.
SanderL

Bericht door SanderL »

Dodo schreef:Maar waarom denk je (weet je zo zeker) dat Gods knechten altijd daar terechtkomen waar ze moeten zijn? Niemand zal ontkennen dat er veel mensenwerk bij zit. Ik denk dat dominees echt wel eens beroepen aannemen die ze niet hadden moeten aannemen en bedanken waar ze hadden moeten aannemen.
Ik denk ook dat God dan zo'n man op die plek wel weer kan gebruiken, maar ik zou er mijn hand niet voor in het vuur steken dat elk beroep terecht wordt aangenomen of niet.
Ben ik met je eens! Maar zijn wij dan degenen die daar steeds op door moeten blijven gaan? Dat is ook de verantwoording van de predikant tegenover God, en als dat gebeurt dan is dat inderdaad fout.
SanderL

Bericht door SanderL »

SanderL schreef:
Dodo schreef:Maar waarom denk je (weet je zo zeker) dat Gods knechten altijd daar terechtkomen waar ze moeten zijn? Niemand zal ontkennen dat er veel mensenwerk bij zit. Ik denk dat dominees echt wel eens beroepen aannemen die ze niet hadden moeten aannemen en bedanken waar ze hadden moeten aannemen.
Ben ik met je eens! Maar zijn wij dan degenen die daar steeds op door moeten blijven gaan? Dat is ook de verantwoording van de predikant tegenover God, en als dat gebeurt dan is dat inderdaad fout. Maar volgens mij moeten we het overgeven aan God. Hier op aarde zal het nooit volmaakt zijn en zal er inderdaad mensenwerk bijzitten, maar dan nog is het zo dat wij ons daar niet druk over hoeven te maken.
Dodo

Bericht door Dodo »

SanderL schreef:
SanderL schreef:
Ben ik met je eens! Maar zijn wij dan degenen die daar steeds op door moeten blijven gaan? Dat is ook de verantwoording van de predikant tegenover God, en als dat gebeurt dan is dat inderdaad fout. Maar volgens mij moeten we het overgeven aan God. Hier op aarde zal het nooit volmaakt zijn en zal er inderdaad mensenwerk bijzitten, maar dan nog is het zo dat wij ons daar niet druk over hoeven te maken.
is het niet zo dat God goedertierenlijk verkondigers van Zijn Woord zendt tot wie Hij wil en wanneer Hij wil?
Hoe het ook zij, het is God die ervoor zorgt dat Zijn knechten op de goede plek komen,
Dit zijn twee quotes van jou, en ik kan die niet zo goed rijmen met wat je daarboven schrijft.
SanderL

Bericht door SanderL »

Klopt, sorry ik spreek mezelf een beetje tegen inderdaad. Maar vooral die twee quotes zeggen wat ik wil zeggen...stop met het eindeloze discussiëren over wat wel en niet goed zou zijn en wat de verschillen zijn tussen kerkverbanden. Laat het nou eens aan God over!
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Je zit hier op een discussieforum. Als je daar niet van houdt ben je dus op de verkeerde plaats.
SanderL

Bericht door SanderL »

Erskinees schreef:Je zit hier op een discussieforum. Als je daar niet van houdt ben je dus op de verkeerde plaats.
Ik weet dat dat zo is inderdaad, en daar hoeft ook niks op tegen te zijn, maar het is wel een slechte zaak als je dingen zoals beroepen, het aannemen van beroepen en dingen uit kerkverbanden in twijfel gaat brengen. Dat kan niet. En ja ik ben nog jong, dus kan misschien ook nog niet over alles meepraten, maar ik hoop me er wel ver van te houden.
Charles

Bericht door Charles »

Nou, ik ken een concreet voorbeeld van een GG-predikant die n.a.v. het beroep eerst de pastorie wilde bezichtigen en na de bezichtiging liet hij weten dat hij het beroep aannam. De ouderling had plaatsvervangende schaamte en heeft enige tijd (minimaal een dag meen ik) voor zich gehouden dat de ds. het beroep aangenomen had. Dus zo geestelijk is het lang niet allemaal. Dat leert je de tijd... Aan de andere kant is onze laatste predikant (GG) heel duidelijk de weg gewezen. Een weg die tegen eigen vlees en bloed inging.

Daarnaast, maar dat moet nog even bezinken en nog eens opnieuw bestuderen, las ik laats in de Bijbel dit gedeelte:
En Hij, de scharen ziende, werd innerlijk met ontferming bewogen over hen, omdat zij vermoeid en verstrooid waren, gelijk schapen, die geen herder hebben. Bidt dan den Heere des oogstes, dat Hij arbeiders in Zijn oogst uitstote.

De Bijbelverklaring die ik daarbij gebruikte zei (paar lijnen daaruit): De oogst is groot, de oogst is rijp, maar.... er zijn niet genoeg arbeiders. Dat is een bittere nood. Bidt of Hij arbeiders erin gooit (zo krachtig staat het in de grondtekst). Zoals een veldheer zijn reservetroepen in de strijd gooit. Hij zoekt knechten. Wat nodig is: volgelingen van Jezus, door Gods Geest gedreven, met een sterk geloof vervult, met een heilige liefde bezet, begaafd met de blik van Jezus (dat is een blik van erbarmen en hoop) om te bouwen aan het rijk van God. Ze moeten zich van God zelf beroepen weten. Alleen Hij kan zulke knechten schenken. En Hij schenkt ze: als erom gebeden wordt! Ze zijn de vrucht van vele gebeden. Wonderlijk, dat God u/ons het in de hand legt en het van onze medewerking afhankelijk maakt.

Stof om over na te denken en mee te nemen in de binnenkamer. En daarvan geldt wat ds. F. Bakker schrijft in Gebedsgestalten:
Als de vloeren van uw huis eens konden spreken, zouden ze dan getuigen van buigende knieën? Zoudt ge de muren van uw huis als getuigen durven inroepen, als het gaat over het levens des gebeds? Als uw deuren eens konden spreken, zou hun dan gevraagd kunnen worden of ze wel eens achter u gesloten worden?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Welke verklaring was dat? Weet je dat nog? Zou het graag eens rustig nalezen!
- Niet meer zo actief -
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Drachten beroept vanavond voor de tweede keer binnen 1 week.
SanderL

Bericht door SanderL »

GerefGemeente-lid schreef:Drachten beroept vanavond voor de tweede keer binnen 1 week.
Hoop van harte dat hij daar naartoe mag gaan. Zou fijn zijn voor de noordelijke gemeenten en de classis!
Maar daarnaast gun ik het Poederoijen ook, die nog nooit een predikant gehad hebben.
CvdW

Bericht door CvdW »

SanderL schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Drachten beroept vanavond voor de tweede keer binnen 1 week.
Hoop van harte dat hij daar naartoe mag gaan. Zou fijn zijn voor de noordelijke gemeenten en de classis!
Maar daarnaast gun ik het Poederoijen ook, die nog nooit een predikant gehad hebben.
Ik heb mij laten vertellen dat ds. Huijser in Poederoijen eens van de preekstoel heeft gezegd dat het hoog tijd is dat er een predikant komt in Poederoijen. In de tweede dienst zwakte ds. Huijser deze uitspraak af. Is er daadwerkelijk behoefte aan een predikant in Poederoijen?
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

CvdW schreef:
SanderL schreef:
Ik heb mij laten vertellen dat ds. Huijser in Poederoijen eens van de preekstoel heeft gezegd dat het hoog tijd is dat er een predikant komt in Poederoijen. In de tweede dienst zwakte ds. Huijser deze uitspraak af. Is er daadwerkelijk behoefte aan een predikant in Poederoijen?
Ik vind dit altijd zulke nonsens.
Laten we het maar houden bij de nuchterheid van de DL: "En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil"

Het hangt helemaal niet af van een behoefte van een gemeente. Gelukkig maar.
Charles

Bericht door Charles »

Mannetje schreef:Welke verklaring was dat? Weet je dat nog? Zou het graag eens rustig nalezen!
Wuppertaler Studienbibel. Ik kan wel foto van de betreffende bladzijden maken en hier plaatsen.
Laatst gewijzigd door Charles op 29 jun 2021, 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie