Ik vind het wel vermoeiend worden. Het is een oeverloze discussie. Maar vooruit, ik zal toch maar reageren.Leerling schreef:
Ik heb richting u (via PB) aangegeven dat ik openstond voor een 'open gesprek'. Met de terminologie die u bezigt, wordt dat wel moeilijk. U heeft uw oordeel over mij al klaar en daar kan ik geen verandering inbrengen. En als ik om verheldering of uitleg vraag, dan geeft u niet thuis. Nee dan doet u er nog een schepje bovenop. Kijk, u mag van mij denken wat u vindt, maar als u uw gedachtespinsels met mij deelt over mij, dan moet u met argumenten en bewijzen komen en niet met onderbuikgevoelens. Laat ik dat voorop gesteld hebben.
1) Leg de nadruk op het doorslaan in uw betoog en we zijn al een stuk verder. Een ruime prediking uitspelen tegenover een nauwe prediking vind ik eerlijk gezegd onzuiver. Daarmee zegt u eigenlijk dat een nauwe prediking on-Bijbels is, gezien u stelling inname van ruime prediking. Zulke woorden wens ik niet in mijn mond nemen, maar goed het ligt er helemaal aan wat u definitie is van een ruime prediking. Wellicht zou u dat eens kunnen verhelderen?
2) Waarin sla ik door? Voorbeelden? Welke wetten en regeltjes werp ik op? En hoezo vind u mij dan 'daarin' wettisch? Kom op, wees specifiek! Verwijten maken is één of ze terecht zijn is twee!
3) Eens!
Waarom is de vergelijking ruime-nauwe preek onzuiver? Ik denk inderdaad dat een nauwe preek in elk geval een stuk minder, zo niet helemaal niet Bijbels is
Voorbeeld: het bespreken van ledenaantallen. Als u dat op regel/wet naar voren schuift (en u doet dat), dan bent u wettisch bezig. Ik wilde dat in mijn vorige post noemen, maar ben dat vergeten. Mijn excuses daarvoor.
Ik heb u ook nog een vraag gesteld betreffende het eerste punt. Klopt het dat u eigenlijk het volgende zegt: je kan ruim preken, maar je kan daarin ook doorslaan, en als je dat doet preek je mensen de hemel binnen? Ik zou daar graag nog een antwoord op willen zien