Kerkgebouwen
Re: Kerkgebouwen
Mijn ervaring is dat het met het gepolariseerde wel meevalt. Over Ouddorp zou zo'n uitzending ook wel te maken zijn als je bepaalde figuren voor de camera zet. Maar het zijn geen aparte werelden. In tegenstelling tot moslims vs niet-moslims loopt hier de scheiding door families heen. Refo’s en niet-refo’s komen elkaar dus gewoon tegen op verjaardagen e.d. tegen. Ik merk bij ons op het dorp nooit iets van een vijandige houding over en weer.
Re: Kerkgebouwen
De makers van de documentaire hebben hun links-seculiere beeld aardig op u weten over te brengen. De werkelijkheid is namelijk veel meer andersom. De seculiere wetten worden veel en veel vaker refo's opgelegd dan dat refo's wetten aan andere opleggen. Logisch toch dat de SGP tegen een theater stemt. Maar waar betalen wij niet aan mee in nagenoeg alle gemeenten? Subsidies voor allerlei zaken waar we niet achter kunnen staan (rapgroepen bijvoorbeeld), steun aan betaald voetbal-organisaties enzovoort.John Galt schreef:De anderen voelen zich er niet bij horen en ervaren dat de GerGemmers hen hun wetten opleggen. De discussie die toen speelde was het theater, wat van de SGP niet mocht, maar wat de minder strenge inwoners graag wilden.
Re: Kerkgebouwen
John Galt schreef:
"De anderen voelen zich er niet bij horen en ervaren dat de GerGemmers hen hun wetten opleggen. De discussie die toen speelde was het theater, wat van de SGP niet mocht, maar wat de minder strenge inwoners graag wilden."
Dat speelde ook hier erg toen de buurgemeente gedwongen samengevoegd werd met Rijssen. Men vreesde de SGP-dictatuur en het overwicht van de 'fienen', zoals de Holtenaren dat zeggen. Ze vreesden hun 'vrijheid en blijheid' te verliezen, met als spookbeeld in het hoofd dat alles verboden zou worden.
Zie ook de film die enkele jaren geleden over Rijssen is gemaakt. De beelden suggereerden dat het om de GerGem ging, maar die kreeg de filmmaker niet voor de camera, en dan moesten Hersteld Hervormden en PKN'ers het verhaal maar doen. Dan krijg je als vanzelf een goed vertekend beeld. Wel de GG prominent in beeld met grote scharen kerkvolk (speciaal heel donker gekleed), de Noorderkerk als eerste prominent in beeld, maar dáár ging de film dus helemaal niet over. Hetzelfde gebeurde met een film van dezelfde filmmaker over Staphorst. Ook een karikatuur, waar de echte serieuze Staphorster niet in beeld kwam.
"De anderen voelen zich er niet bij horen en ervaren dat de GerGemmers hen hun wetten opleggen. De discussie die toen speelde was het theater, wat van de SGP niet mocht, maar wat de minder strenge inwoners graag wilden."
Dat speelde ook hier erg toen de buurgemeente gedwongen samengevoegd werd met Rijssen. Men vreesde de SGP-dictatuur en het overwicht van de 'fienen', zoals de Holtenaren dat zeggen. Ze vreesden hun 'vrijheid en blijheid' te verliezen, met als spookbeeld in het hoofd dat alles verboden zou worden.
Zie ook de film die enkele jaren geleden over Rijssen is gemaakt. De beelden suggereerden dat het om de GerGem ging, maar die kreeg de filmmaker niet voor de camera, en dan moesten Hersteld Hervormden en PKN'ers het verhaal maar doen. Dan krijg je als vanzelf een goed vertekend beeld. Wel de GG prominent in beeld met grote scharen kerkvolk (speciaal heel donker gekleed), de Noorderkerk als eerste prominent in beeld, maar dáár ging de film dus helemaal niet over. Hetzelfde gebeurde met een film van dezelfde filmmaker over Staphorst. Ook een karikatuur, waar de echte serieuze Staphorster niet in beeld kwam.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Kerkgebouwen
Als in: Je hebt het begrepen? Of als in: je bent geïndoctrineerd?Ouddorp schreef:
De makers van de documentaire hebben hun links-seculiere beeld aardig op u weten over te brengen.
In een samenleving moet je samen-leven. Het theater was een kathalysator van een dieperliggend probleem. In de meeste gemeenten stemt de SGP tegen een theater en daar worden geen dosumentaires over gemaakt. In mijn gemeente ging de betaald voetbalclub failiet omdat de meeste partijen er geen geld in wilden steken. Ook daar ontstond geen opstand over.De werkelijkheid is namelijk veel meer andersom. De seculiere wetten worden veel en veel vaker refo's opgelegd dan dat refo's wetten aan andere opleggen. Logisch toch dat de SGP tegen een theater stemt. Maar waar betalen wij niet aan mee in nagenoeg alle gemeenten? Subsidies voor allerlei zaken waar we niet achter kunnen staan (rapgroepen bijvoorbeeld), steun aan betaald voetbal-organisaties enzovoort.
Maar hier zie je dat er twee helften van de maatschappij tegenover elkaar staan en er nauwelijks raakvlakken zijn. Daar gaat het mis. Je ziet dat op meer plaatsen waar orthodoxe christneen ongeveer de helft van de gemeenschap vormen: Veenendaal, Rijssen, Ede... Daar zijn de seculieren ook veel fanatieker dan in gemeenten als Apeldoorn, Amersfoort of Urk.
Who is John Galt? 

Re: Kerkgebouwen
John Galt schreef: Maar hier zie je dat er twee helften van de maatschappij tegenover elkaar staan en er nauwelijks raakvlakken zijn. Daar gaat het mis. Je ziet dat op meer plaatsen waar orthodoxe christneen ongeveer de helft van de gemeenschap vormen: Veenendaal, Rijssen, Ede... Daar zijn de seculieren ook veel fanatieker dan in gemeenten als Apeldoorn, Amersfoort of Urk.
Daar kon wel eens een kern van waarheid in zitten.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 13 jul 2017, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Kerkgebouwen
Ja dat gevoel heb ik ook wel.John Galt schreef: Maar hier zie je dat er twee helften van de maatschappij tegenover elkaar staan en er nauwelijks raakvlakken zijn. Daar gaat het mis. Je ziet dat op meer plaatsen waar orthodoxe christneen ongeveer de helft van de gemeenschap vormen: Veenendaal, Rijssen, Ede... Daar zijn de seculieren ook veel fanatieker dan in gemeenten als Apeldoorn, Amersfoort of Urk.
Als de SGP/CU een minderheid vormt, zijn deze wat inschikkelijker en minder star, ook de seculiere partijen willen dan weleens water bij de wijn doen om de SGP tegemoet te komen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Kerkgebouwen
Of juist een hele grote meerderheid, zoals Urk of Spakenburg.Mara schreef:Ja dat gevoel heb ik ook wel.John Galt schreef: Maar hier zie je dat er twee helften van de maatschappij tegenover elkaar staan en er nauwelijks raakvlakken zijn. Daar gaat het mis. Je ziet dat op meer plaatsen waar orthodoxe christneen ongeveer de helft van de gemeenschap vormen: Veenendaal, Rijssen, Ede... Daar zijn de seculieren ook veel fanatieker dan in gemeenten als Apeldoorn, Amersfoort of Urk.
Als de SGP/CU een minderheid vormt, zijn deze wat inschikkelijker en minder star, ook de seculiere partijen willen dan weleens water bij de wijn doen om de SGP tegemoet te komen.
Who is John Galt? 

Re: Kerkgebouwen
Dat is in het geval van Yerseke zeker aan de order. De SGP is altijd veruit de grootste partij http://widget.wegenerweb.nl/verkiezinge ... ie=zeeland. Bij veel seculieren zorgt dit in toenemende mate voor tegenstand, omdat ze vinden dat ze bepaalde zaken niet zo makkelijk geregeld krijgen. Je ziet het vaak terug in reacties bijvoorbeeld op facebook, dat de refo's er dan wel weer voor gezorgd hebben dat iets niet kan of mag doorgaan. ,Mara schreef:Ja dat gevoel heb ik ook wel.John Galt schreef: Maar hier zie je dat er twee helften van de maatschappij tegenover elkaar staan en er nauwelijks raakvlakken zijn. Daar gaat het mis. Je ziet dat op meer plaatsen waar orthodoxe christneen ongeveer de helft van de gemeenschap vormen: Veenendaal, Rijssen, Ede... Daar zijn de seculieren ook veel fanatieker dan in gemeenten als Apeldoorn, Amersfoort of Urk.
Als de SGP/CU een minderheid vormt, zijn deze wat inschikkelijker en minder star, ook de seculiere partijen willen dan weleens water bij de wijn doen om de SGP tegemoet te komen.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Re: Kerkgebouwen
Net zoals het project skaeve huse, elke plek geeft veel commotie.Herman schreef:Ten aanzien van grootschalige (of ongewenste) bouwkundige projecten is er altijd sprake van het principe 'prima, maar niet in mijn voortuin'. Ik wil die wetmatigheid niet direct doortrekken naar vijandschap tegen het christendom (hoewel ik begrijp dat in deze casus sprake is van persoonlijke wrok).
Nu is dat wel heel wat anders, maar toch.
Werkelijk elk groot project stuit op weerstand, heeft idd niet altijd met vijandschap te maken.
Re: Kerkgebouwen
Klopt inderdaad, maar de felheid en de aard van de opmerkingen hier geven absoluut aanleiding om die vijandschap hier wél te veronderstellen.Terri schreef:Net zoals het project skaeve huse, elke plek geeft veel commotie.Herman schreef:Ten aanzien van grootschalige (of ongewenste) bouwkundige projecten is er altijd sprake van het principe 'prima, maar niet in mijn voortuin'. Ik wil die wetmatigheid niet direct doortrekken naar vijandschap tegen het christendom (hoewel ik begrijp dat in deze casus sprake is van persoonlijke wrok).
Nu is dat wel heel wat anders, maar toch.
Werkelijk elk groot project stuit op weerstand, heeft idd niet altijd met vijandschap te maken.
Re: Kerkgebouwen
Nou ja, hoe dan ook.. de zaak is beslist.
Grote kerk, veel bidders, grote zegen! Laten we daarop vertrouwen. Dan heeft de kerk zijn functie gehad in de toekomst. Daar gaat het uiteindelijk om. Ik hoop dat de leden eenvoudig blijven met een open blik naar de wereld waar ze zelf ook een van zijn.
Grote kerk, veel bidders, grote zegen! Laten we daarop vertrouwen. Dan heeft de kerk zijn functie gehad in de toekomst. Daar gaat het uiteindelijk om. Ik hoop dat de leden eenvoudig blijven met een open blik naar de wereld waar ze zelf ook een van zijn.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 5150
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Kerkgebouwen
Dat is democratie, als een christelijke partij, christelijke partijen de meerderheid hebben zullen zij ook grote(re) invloed hebben. Dat kunnen anti-christelijken het mee oneens zijn maar zo werkt democratie.Nasrani schreef:Dat is in het geval van Yerseke zeker aan de order. De SGP is altijd veruit de grootste partij http://widget.wegenerweb.nl/verkiezinge ... ie=zeeland. Bij veel seculieren zorgt dit in toenemende mate voor tegenstand, omdat ze vinden dat ze bepaalde zaken niet zo makkelijk geregeld krijgen. Je ziet het vaak terug in reacties bijvoorbeeld op facebook, dat de refo's er dan wel weer voor gezorgd hebben dat iets niet kan of mag doorgaan. ,Mara schreef:Ja dat gevoel heb ik ook wel.John Galt schreef: Maar hier zie je dat er twee helften van de maatschappij tegenover elkaar staan en er nauwelijks raakvlakken zijn. Daar gaat het mis. Je ziet dat op meer plaatsen waar orthodoxe christneen ongeveer de helft van de gemeenschap vormen: Veenendaal, Rijssen, Ede... Daar zijn de seculieren ook veel fanatieker dan in gemeenten als Apeldoorn, Amersfoort of Urk.
Als de SGP/CU een minderheid vormt, zijn deze wat inschikkelijker en minder star, ook de seculiere partijen willen dan weleens water bij de wijn doen om de SGP tegemoet te komen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Kerkgebouwen
Bij Reimerswaal gaat het volgens mij ook om een fusie-gemeente. Dat was hier in 2000 ook het geval. Het grotendeels seculiere Holten werd gedwongen bij Rijssen gevoegd, en zo ontstond de gemeente Rijssen-Holten.Nasrani schreef:Dat is in het geval van Yerseke zeker aan de order. De SGP is altijd veruit de grootste partij http://widget.wegenerweb.nl/verkiezinge ... ie=zeeland. Bij veel seculieren zorgt dit in toenemende mate voor tegenstand, omdat ze vinden dat ze bepaalde zaken niet zo makkelijk geregeld krijgen. Je ziet het vaak terug in reacties bijvoorbeeld op facebook, dat de refo's er dan wel weer voor gezorgd hebben dat iets niet kan of mag doorgaan. ,Mara schreef:Ja dat gevoel heb ik ook wel.John Galt schreef: Maar hier zie je dat er twee helften van de maatschappij tegenover elkaar staan en er nauwelijks raakvlakken zijn. Daar gaat het mis. Je ziet dat op meer plaatsen waar orthodoxe christneen ongeveer de helft van de gemeenschap vormen: Veenendaal, Rijssen, Ede... Daar zijn de seculieren ook veel fanatieker dan in gemeenten als Apeldoorn, Amersfoort of Urk.
Als de SGP/CU een minderheid vormt, zijn deze wat inschikkelijker en minder star, ook de seculiere partijen willen dan weleens water bij de wijn doen om de SGP tegemoet te komen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Kerkgebouwen
CU was ook tegen in dit geval.
Re: Kerkgebouwen
Het lijkt mij dat er in Yerseke eigenlijk 2 hoofdredenen zijn bij de tegenstanders van de kerkbouw van de GG.
1. Nimby (not in my backyard) tegenstanders zijn niet perse tegen een kerkgebouw, maar willen die niet voor hun deur. Dat neemt hun mooie uitzicht weg of ze vrezen overlast in welke vorm dan ook (verkeer/begrafenissen). Of dat nu om een kerkgebouw gaat of om bijvoorbeeld windmolens maakt niet uit.
2. Tegenstellingen in de dorpsgemeenschap, tegenstanders voelen zich een minderheid in hun christelijke omgeving en krijgen het idee dat de christelijke meerderheid altijd zijn zin krijgt (incl. allerlei complottheorieën) en zij altijd worden tegengewerkt.
Het vervelende voor de tegenstanders is natuurlijk dat bovenstaande redenen niet kunnen worden aangevoerd, omdat ze geen grond kunnen zijn voor het weigeren van een bouwvergunning.
Daarom komen er nu allerlei afgeleide argumenten zoals verkeersonveiligheid, belangenverstrengeling, bedreigingen en natuurbescherming. Er wordt van alles geprobeerd om het tegen te houden. Hoger beroep, media-aandacht.
De media-aandacht is in ieder geval goed gelukt. Elke grote krant heeft er ruim aandacht aan besteed.
Wat dan weer wel erg jammer is dat het beeld dat de buitenwereld van kerkmensen krijgt er niet door wordt verbeterd.
Buitenstaanders worden erdoor niet uitgenodigd om eens een kerkdienst bij te wonen.
Dat komt aan de ene kant door de eenzijdige berichtgeving in de meeste media. De nieuwe kerk werd gepresenteerd als de grootste van Nederland met een toren aan die van Babel gelijk. Ik zag impressies voorbij komen waarbij het leek of het hele dorp aan het zicht werd onttrokken door de nieuwe kerk.
Aan de andere kant, omgaan met de media is bepaald geen sterk punt van ons gezindte.
De meesten willen sowieso niets zeggen en die wat zeggen bevestigen het stereotiepe beeld; donker pak, zuur gezicht en vooral geen humor. Daar is best nog wel wat werk. Hoe brengen we de (B)boodschap op een positieve manier over.
In de SGP tweede kamer fractie doen ze dat overigens wel goed.
1. Nimby (not in my backyard) tegenstanders zijn niet perse tegen een kerkgebouw, maar willen die niet voor hun deur. Dat neemt hun mooie uitzicht weg of ze vrezen overlast in welke vorm dan ook (verkeer/begrafenissen). Of dat nu om een kerkgebouw gaat of om bijvoorbeeld windmolens maakt niet uit.
2. Tegenstellingen in de dorpsgemeenschap, tegenstanders voelen zich een minderheid in hun christelijke omgeving en krijgen het idee dat de christelijke meerderheid altijd zijn zin krijgt (incl. allerlei complottheorieën) en zij altijd worden tegengewerkt.
Het vervelende voor de tegenstanders is natuurlijk dat bovenstaande redenen niet kunnen worden aangevoerd, omdat ze geen grond kunnen zijn voor het weigeren van een bouwvergunning.
Daarom komen er nu allerlei afgeleide argumenten zoals verkeersonveiligheid, belangenverstrengeling, bedreigingen en natuurbescherming. Er wordt van alles geprobeerd om het tegen te houden. Hoger beroep, media-aandacht.
De media-aandacht is in ieder geval goed gelukt. Elke grote krant heeft er ruim aandacht aan besteed.
Wat dan weer wel erg jammer is dat het beeld dat de buitenwereld van kerkmensen krijgt er niet door wordt verbeterd.
Buitenstaanders worden erdoor niet uitgenodigd om eens een kerkdienst bij te wonen.
Dat komt aan de ene kant door de eenzijdige berichtgeving in de meeste media. De nieuwe kerk werd gepresenteerd als de grootste van Nederland met een toren aan die van Babel gelijk. Ik zag impressies voorbij komen waarbij het leek of het hele dorp aan het zicht werd onttrokken door de nieuwe kerk.
Aan de andere kant, omgaan met de media is bepaald geen sterk punt van ons gezindte.
De meesten willen sowieso niets zeggen en die wat zeggen bevestigen het stereotiepe beeld; donker pak, zuur gezicht en vooral geen humor. Daar is best nog wel wat werk. Hoe brengen we de (B)boodschap op een positieve manier over.
In de SGP tweede kamer fractie doen ze dat overigens wel goed.
Laatst gewijzigd door Menheerse op 13 jul 2017, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Een lastig volk