Schuivende panelen onder ons?

RefoCalvinist

Re: Schuivende panelen onder ons?

Bericht door RefoCalvinist »

Erasmiaan schreef:
Posthoorn schreef:
Erasmiaan schreef:Omdat dit onze belijdenis is.
Dat staat niet in onze belijdenis. Er staat dat je je van de valse kerk af moet scheiden en bij de ware kerk voegen. Er staat niet dat je nooit van de ene gemeente van de ware kerk naar een andere gemeente van de ware kerk mag gaan.
Dat is inlegkunde. Als je naar de geest en de bedoeling van Guido de Bres kijkt, dan mag je je alleen afscheiden als de ware kerk vals is geworden. Een situatie van meerdere kerkverbanden waarin de rechte leer werd verkondigd had je in de tijd van het opstellen van dit geschrift niet. Overigens begrijp ik niet waarom je een gemeente van de ware kerk zou verlaten...?
Ik waardeer je opvatting Erasmiaan. Maar in de tijd van Guido de Bres waren er, zoals jezelf al terecht aangeeft, geen meerdere kerkverbanden.
Dan moet je ook dat artikel tegen de achtergrond van de omstandigheden toen plaatsen. De christenen werden gezien als ketters, omdat ze niet met Rome meededen. Guido de Bres heeft toen de NGB opgesteld om koning Filip te laten zien wat het christelijk geloof inhoud. Om daar weer duidelijk mee te maken dat ze geen ketters waren en geen foute voornemens hadden richting Rome.
Dan gaat het dus niet over het wel of niet overstappen binnen een kerk naar een andere gemeente. Dat noem ik inlegkunde.
Of van kerkverband veranderen waar het Woord zuiver gebracht en behandeld wordt.
Je argumenten gaan pas op, als kerkelijk Nederland zich weer samenvoegt onder één dak, buigend onder het Woord van God.
Als je dan wilt overstappen, zeg ik ja ... Erasmiaan heeft gelijk.
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Erasmiaan schreef:Artikel 29 van de NGB is toch duidelijk, denk ik. Als er meerdere kerken zijn met een zuivere prediking, is er toch geen reden om over te stappen, als je in een kerk zit waar Gods Woord zuiver wordt gebracht?
Als er meerdere kerken zijn met een zuivere prediking, zou het juist geen enkel probleem moeten zijn om van de ene kerk naar de andere kerk over te stappen. De ene kerk kan je met een gerust hart laten gaan, want je brengt je zielenheil niet in gevaar door je onder een onzuivere prediking te plaatsen, en de andere kerk kan je met open armen ontvangen als broeder of zuster die onder een zuivere prediking is opgevoed.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Dipper
Verbannen

Bericht door Dipper »

Wat mijns inziens niet moet is dat je van kerkverband wisselt zoals je ook van slagerij of supermarkt wisselt. Gemeenten waar leden komen en gaan zijn zeer ongezonde gemeenten. Alleen een paar oude van dagen zitten er al vanaf hun geboorte.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Posthoorn schreef:
Erasmiaan schreef:Dat is inlegkunde. Als je naar de geest en de bedoeling van Guido de Bres kijkt, dan mag je je alleen afscheiden als de ware kerk vals is geworden. Een situatie van meerdere kerkverbanden waarin de rechte leer werd verkondigd had je in de tijd van het opstellen van dit geschrift niet. Overigens begrijp ik niet waarom je een gemeente van de ware kerk zou verlaten...?
Het is geen inlegkunde. De situatie van nu kende men toen inderdaad nog niet. Je kunt toch van locatie wisselen binnen de ware kerk? Al heb je gelijk: als het echt goed is in een gemeente, ga je er niet weg.
Als het de ware kerk is, mag je niet eens weg en zul je dat ook niet willen. Je mag pas aan weggaan denken als je kerk kentekenen gaat vertonen van de valse kerk. En dan zul je inderdaad, zoals Zeemeeuw terecht opmerkt, eerst de kerkelijke weg moeten bewandelen.
Als er meerdere kerken zijn met een zuivere prediking, zou het juist geen enkel probleem moeten zijn om van de ene kerk naar de andere kerk over te stappen. De ene kerk kan je met een gerust hart laten gaan, want je brengt je zielenheil niet in gevaar door je onder een onzuivere prediking te plaatsen, en de andere kerk kan je met open armen ontvangen als broeder of zuster die onder een zuivere prediking is opgevoed.
Heb jij het nu over supermarkten of kerken? Je bent door Gods voorzienigheid in een Kerk geplaatst.
Mara

Bericht door Mara »

Zeemeeuw schreef:Hebben we de kerkelijke weg bewandeld toen we meenden dat het in onze gemeente fout ging?
Voor de goede orde, = verduidelijking, wat versta jij onder de juiste kerkelijke weg?
Wil je die toelichten?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
huisman

Bericht door huisman »

Mara schreef:
Zeemeeuw schreef:Hebben we de kerkelijke weg bewandeld toen we meenden dat het in onze gemeente fout ging?
Voor de goede orde, = verduidelijking, wat versta jij onder de juiste kerkelijke weg?
Wil je die toelichten?
Spreken eerst met je eigen kerkenraad dan classis dan PS en dan GS. Het eerste moet zeker gebeuren en meermaals de rest van het traject is meestal niet zo stichtelijk. :hum
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

Erasmiaan schreef:Heb jij het nu over supermarkten of kerken? Je bent door Gods voorzienigheid in een kerk geplaatst.
En soms moet je onder en door de voorzienigheid van God verder trekken!
ejvl

Bericht door ejvl »

Erasmiaan schreef: Als het de ware kerk is, mag je niet eens weg en zul je dat ook niet willen. Je mag pas aan weggaan denken als je kerk kentekenen gaat vertonen van de valse kerk. En dan zul je inderdaad, zoals Zeemeeuw terecht opmerkt, eerst de kerkelijke weg moeten bewandelen.
Maar wat wordt er bedoeld met de ware kerk? In de tijd van GdB in ieder geval niet verschillende verbanden toch?
Stel, een lokale GG valt onder de ware kerk.
Een lokale GGIN valt onder de ware kerk.
Een CGK ook.
Allemaal op vrij korte afstand.

Waarom zou er dan wel/niet overgestapt mogen worden? Niet op basis van de "ware kerk" uit de NGB omdat er niet zoveel (ware) kerken waren toch?
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Kerken zijn inderdaad geen supermarkten, maar de kerken in onze hoek gedragen zich vaak wel als supermarkten. Supermarkten willen graag zo veel mogelijk klanten hebben. Supermarkt A vindt het niet fijn als een klant zijn brood gaat halen bij supermarkt B, ook al is het brood daar van dezelfde kwaliteit als bij supermarkt A. Voor een kerk zou dit geen enkel probleem moeten zijn. Het wordt pas een probleem als iemand zijn brood gaat halen bij een kerk waar het brood bedorven is.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Erasmiaan schreef:Heb jij het nu over supermarkten of kerken? Je bent door Gods voorzienigheid in een kerk geplaatst.
Gods voorzienigheid gaat ook over je woonplaats en over de plek waar je je werk mag hebben. Ik ben daarom ook geen voorstander van lichtvaardig verkassen, maar niemand zegt volgens mij dat dat niet mag.

Jouw stelling dat je op grond van de belijdenis niet van de ene ware kerk over mag gaan naar een andere ware kerk, vind ik aanvechtbaar. In de praktijk zeg je dus tegen iemand die (ik noem maar wat) van een Oud Gereformeerde Gemeente overkomt naar jouw Gereformeerde Gemeente: ho maat, dat mag niet!
Ook in de gevallen waarbij iemand verhuist van de ene plaats naar de andere, waar geen OGG is?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

ejvl schreef:
Erasmiaan schreef: Als het de ware kerk is, mag je niet eens weg en zul je dat ook niet willen. Je mag pas aan weggaan denken als je kerk kentekenen gaat vertonen van de valse kerk. En dan zul je inderdaad, zoals Zeemeeuw terecht opmerkt, eerst de kerkelijke weg moeten bewandelen.
Maar wat wordt er bedoeld met de ware kerk? In de tijd van GdB in ieder geval niet verschillende verbanden toch?
Een CGK ook.

Waarom zou er dan wel/niet overgestapt mogen worden? Niet op basis van de "ware kerk" uit de NGB omdat er niet zoveel (ware) kerken waren toch?
Waarom zou je dan de kerk verlaten waarin je bent geboren, opgegroeid en getrouwd?
huisman

Bericht door huisman »

Wim Anker schreef:
ejvl schreef:
Een CGK ook.

Waarom zou je dan de kerk verlaten waarin je bent geboren, opgegroeid en getrouwd?
Omdat te begrijpen zou je eigenlijk De Gereformeerden van Agnes Amelink moeten lezen.
Je kunt ook te lang blijven en zo schade aan je ziel krijgen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
rekcor

Bericht door rekcor »

Je bent door Gods voorzienigheid in de Kerk geplaatst. Overigens ben ik wel voor trouw aan de plaatselijke gemeente, maar trouw aan het kerkverband vind ik echt onzin. Of je moet inderdaad echt vinden dat jouw kerkverband de enige ware is.
DDD

Bericht door DDD »

RefoCalvinist schreef:
Dan vind ik het een dooddoener om te zeggen je moet blijven zitten, waar je gesteld ben. Dat staat naar mijn weten nergens in de Bijbel. Als dat wel zo is graag een onderbouwing. De Heere wil dat we allen één zijn. Nu kan je kerkelijk Nederland niet bepaald één noemen.
Als je de brieven van Paulus leest, waren er wel ernstige dingen aan de hand, maar de gelovigen worden nergens opgeroepen om zich af te scheiden, toch? Wel om publieke zondaars uit de gemeente te zetten. De argumenten die je aanvoert, zijn allemaal naar eigen gevoel.

Misschien dat "Wijkt af van dezelve" inderdaad een voorbeeld zou kunnen zijn. Maar dat staat in het verband van mensen die tweedracht en ergernissen aanrichten tegen de leer van Paulus, en die Jezus Christus niet dienen, maar alleen hun eigen gewin.

En de heilige Schrift waarschuwt veel meer voor mensen die zichzelf eigen leraars verzamelen, voor zover ik weet. En met belijdenis doen mag het dan niet zoveel te maken hebben, maar des te meer met je doop.

@Eilander, Posthoorn
Er is verschil tussen het bestaan van verschillende kerkverbanden door de zonden van het voorgeslacht, en het zelf plegen van kerkscheuring, maar dan op individueel niveau. Beide is mijns inziens zondig. Maar de kinderen hoeven de zonden van de vaders niet te dragen. Het lijkt me niet juist om te spreken van een overstap van de ene ware kerk naar de andere ware kerk, alsof dat geen kerkscheuring zou zijn. De kerk is het huisgezin van God, en bij een familie kun je ook niet zomaar overstappen van de ene naar de andere ware familie. Wel kan je bij een verhuizing inderdaad ook andere argumenten mee laten wegen.

Ik kan mij geheel vinden in wat Erasmiaan tot nu toe heeft gezegd. Wij kunnen de feiten niet als norm hanteren. Hoewel ik best begrip heb voor ouders die zorgen hebben hun kinderen zien opgroeien onder een eenzijdige prediking, al zou ik me dan meer zorgen maken over de hypercalvinistische dwalingen.
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Luther schreef:
modesto schreef:
Luther schreef:[...] De vraag is steeds: Maar waarom zou je het veranderen, als je weet dat je er broeders en zusters verdriet mee doet? Dan moet je toch in der eeuwigheid geen vlees willen eten? [..]
Vergeet niet dat jij, L@ther, soms zelf degene bent die je broeders en zusters verdriet doet met je eigen standpunten en ideeen.
Dat zou kunnen. Ik hoop dat ik er dan ook op gewezen word. Misschien wel door jou.
Het is meer een innerlijke gesteldheid die je jezelf moet aanleren, L@ther. Minder opwinding over het verdriet en onrecht dat een ander jou aandoet, en meer opwinding over het verdriet en onrecht dat jij een ander aandoet. Dat is ware wijsheid.
Plaats reactie