Ik waardeer je opvatting Erasmiaan. Maar in de tijd van Guido de Bres waren er, zoals jezelf al terecht aangeeft, geen meerdere kerkverbanden.Erasmiaan schreef:Dat is inlegkunde. Als je naar de geest en de bedoeling van Guido de Bres kijkt, dan mag je je alleen afscheiden als de ware kerk vals is geworden. Een situatie van meerdere kerkverbanden waarin de rechte leer werd verkondigd had je in de tijd van het opstellen van dit geschrift niet. Overigens begrijp ik niet waarom je een gemeente van de ware kerk zou verlaten...?Posthoorn schreef:Dat staat niet in onze belijdenis. Er staat dat je je van de valse kerk af moet scheiden en bij de ware kerk voegen. Er staat niet dat je nooit van de ene gemeente van de ware kerk naar een andere gemeente van de ware kerk mag gaan.Erasmiaan schreef:Omdat dit onze belijdenis is.
Dan moet je ook dat artikel tegen de achtergrond van de omstandigheden toen plaatsen. De christenen werden gezien als ketters, omdat ze niet met Rome meededen. Guido de Bres heeft toen de NGB opgesteld om koning Filip te laten zien wat het christelijk geloof inhoud. Om daar weer duidelijk mee te maken dat ze geen ketters waren en geen foute voornemens hadden richting Rome.
Dan gaat het dus niet over het wel of niet overstappen binnen een kerk naar een andere gemeente. Dat noem ik inlegkunde.
Of van kerkverband veranderen waar het Woord zuiver gebracht en behandeld wordt.
Je argumenten gaan pas op, als kerkelijk Nederland zich weer samenvoegt onder één dak, buigend onder het Woord van God.
Als je dan wilt overstappen, zeg ik ja ... Erasmiaan heeft gelijk.