Ik meen dat Paulus ook weleens een gemeente aansprak op specifieke zonden die daar leefden. Blijkbaar heeft Urk te kampen met alcoholproblemen.Tiberius schreef:Beetje vreemd ook, een preek over alcoholverslaving.refo schreef:Stond vorige week iets over in het RD.Zita schreef:Ik las net in NRCNext dat afgelopen zondagochtend in iedere kerk op Urk gepreekt werd over verslaving, met name alcoholverslaving. Mooi initiatief! ds Korving preekte over Efeze 5: word niet dronken in wijn.
Dat was wel een oproep, maar diverse predikanten hadden er geen zin in.
Alsof een preek daarover moet gaan.
Alsof dat probleem alleen in Urk speelt.
Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]
Ik vond de reactie van Urker predikant Ds A.C. Uitslag eerlijk en nuchter.Tiberius schreef:Beetje vreemd ook, een preek over alcoholverslaving.refo schreef:Stond vorige week iets over in het RD.Zita schreef:Ik las net in NRCNext dat afgelopen zondagochtend in iedere kerk op Urk gepreekt werd over verslaving, met name alcoholverslaving. Mooi initiatief! ds Korving preekte over Efeze 5: word niet dronken in wijn.
Dat was wel een oproep, maar diverse predikanten hadden er geen zin in.
Alsof een preek daarover moet gaan.
Alsof dat probleem alleen in Urk speelt.
De christelijke gereformeerde predikant ds. A. C. Uitslag (Eben-Haëzer) gaat zondag verder met de behandeling van de Romeinenbrief waarin Paulus spreekt over het dienaar-zijn van Christus. „Ook al zouden jongeren drank en drugs volslagen links laten liggen, dan nog is het probleem van verslaving niet voorbij. Uiteindelijk zijn we allemaal slaaf van de zonde. Daarom moet Christus de kern zijn van de boodschap. Al zeg ik daarmee niet dat we af en toe niet eens specifiek de vinger bij een probleem zoals verslaving moeten leggen. Dat kan helemaal geen kwaad.”
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zita, het gaat mij er niet om, dat er niet tegen specifieke (volks)zonden gewaarschuwd mag worden. Integendeel, dat moet zelfs.
Maar om nou Urkbreed dit als thema van de prediking te maken, vind ik overdreven.
Ik kan me dus goed vinden in de door Huisman geposte reactie van ds. Uitslag.
Maar om nou Urkbreed dit als thema van de prediking te maken, vind ik overdreven.
Wat ik uit de krant begreep, was dat het alcoholgebruik (en wapenbezit, maar dat komt misschien de volgende keer aan de orde) juist onder de kerkelijke jeugd op Urk excessief is. Er wordt hard gewerkt door de jeugd, veel geld verdiend, en ze vinden dat ze een beloning in de vorm van uitgaan en drank verdiend hebben. Bovendien moet je je kans waarnemen zolang je niet getrouwd bent, want dan mag het niet meer. Het alcoholgebruik gaat op Urk gepaard met een niet erg reformatorisch uitgaansleven waarbij men zich niet al te kuis kleedt en gedraagt. Misschien is het wat bijzonder om dan als predikanten af te spreken er allemaal op dezelfde zondag aandacht aan te besteden. Maar overdreven lijkt het me niet, omdat dronkenschap zowel in Bijbels als maatschappelijk opzicht niet goed te praten is. De kerken hebben een boodschap en een signaal afgegeven.Tiberius schreef:Zita, het gaat mij er niet om, dat er niet tegen specifieke (volks)zonden gewaarschuwd mag worden. Integendeel, dat moet zelfs.
Zoiets mag van mij best vaker gebeuren. Een preek over 'gij zult niet stelen' zo rond de tijd dat de belastingaangifte moet worden geregeld, een preek over het zevende gebod als de zomervakanties beginnen enzovoorts.
En bij al die onderwerpen kan nog steeds Christus als Verlosser in het middelpunt worden gesteld. De tegenstelling zie ik niet.
ik herinner me uit de tijd van de grote visfraude een preek van Ds P de Butter over de zonde van Achan bij Ai. Hij hield die in Urk in plaats van een voorbereidingspreek; het Avondmaal werd om deze reden ook uitgesteld.
Ik denk dat het goed is zoals Zita ook zegt dat er aan zulke dingen aandacht wordt geschonken in de preken. Wat wordt om onze (openbare)(volks)zonden de naam van Christus smaadheid aangedaan!
Ik denk dat het goed is zoals Zita ook zegt dat er aan zulke dingen aandacht wordt geschonken in de preken. Wat wordt om onze (openbare)(volks)zonden de naam van Christus smaadheid aangedaan!
Bij ons hebben we al jaren de gewoonte om elk jaar eind oktober een interkerkelijke
hervormingsdienst te houden, met een collete berstemd voor de S.E.Z.
In het begin deden alle reformatorische kerken hieraan mee, maar de onze hervormde
broeders hebben hier ook afgehaakt, net als bij de tijdredes, de diensten voor de GBS, etc.
Jammer... maar het is niet anders.
Gisteren ging ds. G. Beens voor in de Westerkerk (HHK) en hij sprak over
NUMERI 27:1-11 (samengevat in de verzen 6-7) over de dochteren van Zeláfead.
Een heldere en schriftuurlijk-bevindelijke preek.
Hij had als thema:
DE DOCHTEREN VAN ZELÁFEAD
1. De geade-vraag
2. Het genade-recht
3. De genade-weg
hervormingsdienst te houden, met een collete berstemd voor de S.E.Z.
In het begin deden alle reformatorische kerken hieraan mee, maar de onze hervormde
broeders hebben hier ook afgehaakt, net als bij de tijdredes, de diensten voor de GBS, etc.
Jammer... maar het is niet anders.
Gisteren ging ds. G. Beens voor in de Westerkerk (HHK) en hij sprak over
NUMERI 27:1-11 (samengevat in de verzen 6-7) over de dochteren van Zeláfead.
Een heldere en schriftuurlijk-bevindelijke preek.
Hij had als thema:
DE DOCHTEREN VAN ZELÁFEAD
1. De geade-vraag
2. Het genade-recht
3. De genade-weg
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gisterenavond hadden we catechismuspreek over de sleutelen van het hemelrijk.
Helaas werd er iemand onwel toen de dominee de klassieke kritiek op de functie van de tucht in de PKN aan de orde stelde. Van schrik kon de dominee niet meer verder preken, dus wat dat betreft geen antwoorden. Wel merkte hij op dat het te makkelijk is om te denken dat je 'klaar' bent met iemand als hij om tuchtredenen uit de kerk gezet zou worden. Al een ouder het kind uit huis zet wegens ontoelaatbaar gedrag, is de ouder nog steeds ouder. Maar ja, dat verklaart nog steeds niet waarom er in de PKN zo weinig toepassing is van de tweede sleutel.
Het kind dat voor mij zat in de kerk, zat te tekenen in haar preekaantekenboekje. Ze tekende twee gekruiste sleutels, met de grepen in de vorm van een hart. Ze had het erg goed begrepen, denk ik.
Helaas werd er iemand onwel toen de dominee de klassieke kritiek op de functie van de tucht in de PKN aan de orde stelde. Van schrik kon de dominee niet meer verder preken, dus wat dat betreft geen antwoorden. Wel merkte hij op dat het te makkelijk is om te denken dat je 'klaar' bent met iemand als hij om tuchtredenen uit de kerk gezet zou worden. Al een ouder het kind uit huis zet wegens ontoelaatbaar gedrag, is de ouder nog steeds ouder. Maar ja, dat verklaart nog steeds niet waarom er in de PKN zo weinig toepassing is van de tweede sleutel.
Het kind dat voor mij zat in de kerk, zat te tekenen in haar preekaantekenboekje. Ze tekende twee gekruiste sleutels, met de grepen in de vorm van een hart. Ze had het erg goed begrepen, denk ik.
Was dat een dienst in een PKN gemeente?Zita schreef:Gisterenavond hadden we catechismuspreek over de sleutelen van het hemelrijk.
Jeps. Anders was het niet zo relevant geweest om over het functioneren van de tucht in de PKN te spreken, lijkt mij.refo schreef:Was dat een dienst in een PKN gemeente?Zita schreef:Gisterenavond hadden we catechismuspreek over de sleutelen van het hemelrijk.
's Ochtends hadden we een preek over de vrije genade van God
' s Avonds hadden we een preek van een gastpredikant over de liefde van God.
Rijke inhoud.
Veel meditatie aan over gehouden..
' s Avonds hadden we een preek van een gastpredikant over de liefde van God.
Rijke inhoud.
Veel meditatie aan over gehouden..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gistermiddag een preek gehoord dankdag vanuit de diepte.
s Avonds een preek over mal 1:11.
Veel stof tot nadenken gekregen.
s Avonds een preek over mal 1:11.
Veel stof tot nadenken gekregen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Morgendienst: De dood van Jozef (Hebr 11:22)
Middagdienst: De geboorte van Mozes (Hebr 11:23)22 Door het geloof heeft Jozef, stervende , gemeld van den uitgang der kinderen Israels, en heeft bevel gegeven van zijn gebeente.
23 Door het geloof werd Mozes, toen hij geboren was , drie maanden lang van zijn ouders verborgen, overmits zij zagen, dat het kindeken schoon was; en zij vreesden het gebod des konings niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zondagmorgen over psalm 62 (ik was er niet)
Zondagavond over de farizeeër en de tollenaar over zondag 23.
In zondag 7 is het wezen des geloofs beleefd en heeft de rechter nog niet gesproken, in zondag 23 is het welwezen des geloofs beleefd en spreekt de rechter, dan hang je aan een zijden draad boven de hel en word deze draad doorgeknipt, dan treed Christus tussenbeide als borg en middelaar.
Met deze uitleg ben ik het trouwens niet eens.
In zondag 7 is het wezen des geloofs beleefd en heeft de rechter nog niet gesproken, in zondag 23 is het welwezen des geloofs beleefd en spreekt de rechter, dan hang je aan een zijden draad boven de hel en word deze draad doorgeknipt, dan treed Christus tussenbeide als borg en middelaar.
De rechtvaardiging hoort bij het wezen van het geloof. De beleving van de troost van de rechtvaardiging mag je misschien scharen onder het welwezen van het geloof.ejvl schreef:Zondagmorgen over psalm 62 (ik was er niet)
Precies...huisman schreef: De rechtvaardiging hoort bij het wezen van het geloof. De beleving van de troost van de rechtvaardiging mag je misschien scharen onder het welwezen van het geloof.