Wij hadden een praktiserende homoseksueel op school met een vriend die dubbel zo oud was. Als de betreffende jongen in de klas verteld wat hij de vorige avond op seksueel gebied gedaan heeft wat doe je als school dan?merel schreef: ↑14 dec 2024, 17:02 Je mag een kind blijven waarschuwen, maar tegelijkertijd vind ik ook dat de deur open moet blijven staan voor homoseksuele kind en partner.
Idem met scholen. De school mag zijn eigen beleid hierin voeren. Tegelijkertijd vind ik niet dat het praktiserende homoseksuele kind geweerd moet worden. Wel mag je mijns inziens verlangen dat deze zich binnen de school aan de daar geldende regels houdt.
Homoseksualiteit
-
Re: Homoseksualiteit
-
Ouder dan 18. De argument van Profesto past bij de tijd waarin wij leven maar niet bij de Bijbel.Adagio schreef: ↑14 dec 2024, 17:29 Ik weet eigenlijk niet hoe oud Hofni en Pinehas zijn mogen worden, maar goed:
"Doch Eli was zeer oud, en hoorde al wat zijn zonen aan gans Israël deden en dat zij sliepen bij de vrouwen die met hopen samenkwamen aan de deur van de tent der samenkomst. En hij zeide tot hen: Waarom doet gij zulke dingen, dat ik deze uw boze stukken hoor van dit ganse volk? Niet, mijn zonen; want dit is geen goed gerucht dat ik hoor; gij maakt dat het volk des HEEREN overtreedt.
Wanneer een mens tegen een mens zondigt, zo zullen de goden hem oordelen; maar wanneer een mens tegen den HEERE zondigt, wie zal voor hem bidden? Doch zij hoorden de stem huns vaders niet, want de HEERE wilde hen doden.
En de HEERE zeide tot Samuël: Zie, Ik doe een ding in Israël, dat al wie het horen zal, dien zullen zijn beide oren klinken. Te dienzelven dage zal Ik verwekken over Eli alles wat Ik tegen zijn huis gesproken heb; Ik zal het beginnen en voleinden. Want Ik heb hem te kennen gegeven, dat Ik zijn huis richten zal tot in eeuwigheid, om der ongerechtigheid wil die hij geweten heeft; want als zijn zonen zich hebben vervloekt gemaakt, zo heeft hij hen niet eens zuur aangezien.
Toen antwoordde hij die de boodschap bracht, en zeide: Israël is gevloden voor het aangezicht der Filistijnen en er is ook een grote nederlaag onder het volk geschied; daarenboven zijn uw twee zonen, Hofni en Pínehas, gestorven, en de ark Gods is genomen. En het geschiedde als hij van de ark Gods vermeldde, zo viel hij achterwaarts van den stoel af, aan de zijde der poort, en brak den nek en stierf, want de man was oud en zwaar; en hij richtte Israël veertig jaar."
Wat denk je zelf?MGG schreef: ↑16 dec 2024, 06:38Wij hadden een praktiserende homoseksueel op school met een vriend die dubbel zo oud was. Als de betreffende jongen in de klas verteld wat hij de vorige avond op seksueel gebied gedaan heeft wat doe je als school dan?merel schreef: ↑14 dec 2024, 17:02 Je mag een kind blijven waarschuwen, maar tegelijkertijd vind ik ook dat de deur open moet blijven staan voor homoseksuele kind en partner.
Idem met scholen. De school mag zijn eigen beleid hierin voeren. Tegelijkertijd vind ik niet dat het praktiserende homoseksuele kind geweerd moet worden. Wel mag je mijns inziens verlangen dat deze zich binnen de school aan de daar geldende regels houdt.
Het lijkt me dan toch hetzelfde als een jongen in de klas vertelt over de avonturen met een dubbel zo oude vriendin?
-
Het is überhaupt walgelijk dat sexuele avonturen op school besproken worden, het gaat dan niet over huwelijkse liefde maar ordinaire seks. Waar gaan we heen als Christenen als dit normaal word geacht? Vanwaar jullie focus op homoseksualiteit? Het is totaal buiten Gods orde om, Zijn eer word aangetast door jullie standpunten bah.
Ik vind dit ook nog niet zo eenvoudig om een op een over te zetten in een gezinssituatie @JobJob schreef:We kunnen in elk geval vaststellen dat er veel afgeworsteld wordt achter reformatorische voordeuren. Voor mij zou dit de doorslag geven, maar ik geef toe, het is makkelijk praten voor mijzelf:
2 En de Farizeën en de Schriftgeleerden murmureerden, zeggende: Deze ontvangt de zondaars, en eet met hen.
3 En Hij sprak tot hen deze gelijkenis, zeggende:
4 Wat mens onder u, hebbende honderd schapen; en een van die verliezende, verlaat niet de negen en negentig in de woestijn, en gaat naar het verlorene, totdat hij hetzelve vinde?
5 En als hij het gevonden heeft, legt hij het op zijn schouders, verblijd zijnde.
6 En te huis komende, roept hij de vrienden en de geburen samen, zeggende tot hen: Weest blijde met mij; want ik heb mijn schaap gevonden, dat verloren was.
7 Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over een zondaar, die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben.
What Would Jesus Do?
Als de Heere Jezus met zondaren omging en at, dan bekeerden ze zich van hun zonden óf ze keerden zich van Hem af.
Jezus kent het hart van zondaren én kan het bewerken.
Dat effect hebben wij niet in het omgaan met zondaren...het zou misschien/wellicht zelfs eerder tot gewenning of normalisering kunnen leiden van een bepaalde zonde.
En wat betekent bijvoorbeeld 1 Korinthe 5 in deze situatie. Is er dan ook nog verschil of het om 'gelovigen' gaat of kinderen/mensen die gebroken hebben met Gods Woord? (Gezien wat Paulus in dit gedeelte schrijft)
Ik vind het best ingewikkeld, zeker als je merkt dat we zo makkelijk wennen aan deze en andere zonden.
Er zitten nog heel veel vervolgvragen in mijn hoofd, maar die komen misschien later nog aan bod.
- Lilian1975
Of een kind nu meer of meerderjarig is : de zonde in je huis toelaten is niet goed of zelfs nietvwat gevraagd wordt. Of het nu onder jouw verantwoordelijkheid gebeurt of niet.DDD schreef: ↑14 dec 2024, 23:56Dus als ik het goed begrijp, als een zestienjarige zoon op kamers gaat, dan zou hij wel thuis mogen komen, met partner, maar als hij thuiswoont, niet?Lilian1975 schreef: ↑14 dec 2024, 23:00 Ik vind het jammer, maar is forum eigen, dat een discussie die ging over grenzen en acceptatie met betrekking tot ethische onderwerpen van thuiswonende minderjarige kinderen thuis en op school op een lijn komt te staan met uitwonende kinderen die volwassen zijn en bepaalde keuzes hebben gemaakt.
Dat er in zonden geleefd wordt. Is verdrietig. Pijnlijk.Maar dat gebeurt niet onder jouw verantwoordelijkheid dan. En ja je kunt.erover blijven praten als ouder. Andere situatie dus en misschien iets minder stil op een verjaardag!![]()
Ik denk eerlijk gezegd dat het nooit helemaal de verantwoordelijkheid van ouders is wat oudere minderjarige kinderen doen.
En mijn voorbeeld over de brommer en over de verkering met een ongelovige partner geldt natuurlijk net zo goed als iemand nog thuis woont.
De zondaar ontvangen wel. Zoals eerder gezegd Jezus ontving tollenaren en anderen. Wees zonde af!
Woont een kind meerder of minderjarig in jouw huis. Weet je mijn standpunt. Als je denkt dat je als ouders de homoseksuele relatie van hen afwijst en dus die relatie niet gevoed laat worden/uitgeleefd laat worden onder jouw dak... de onderlinge verhoudingen niet ernstig verstoord.dan vergis je je, meen ik.
Is er sprake van een kind dat uitwonend is. Wat een relatie aangaat. Dan ontvang ik die als persoon. Maar nog steeds niet hun zonde. Precies als eerder. En spreek daarover op een liefdevolle, niet hooghartige wijze. Dat kan twee kanten uitwerken: diegene voelt zich niet geaccepteerd omdat je de zonde afwijst. Of diegene maakt dat onderscheid wel. En zal hun zonde ook niet etaleren. ( weet even geen beter woord) En ja dan kan het zijn... dat mijn zus die samenwoont wel komt. Maar een andere niet. Geeft dat pijn. Ja. Voel ik me beter? Nee.
En ja dan kan je grenzen opzoeken. Hoe in die situatie en in die. Eerlijk gezegd wat kinderachtig.
Wat oudere meerderjarige kinderen doen.... is hiermee ook beantwoord.
Wettelijk ben ik zelfs financieel nog deels verantwoordelijk voor een kind tot zijn of haar 21e.
Dus zelfs voor de seculiere overheid gaat het wat langer door dan jij suggereert.
-
Wat doe je dan?Profesto schreef: ↑16 dec 2024, 08:08Wat denk je zelf?MGG schreef: ↑16 dec 2024, 06:38Wij hadden een praktiserende homoseksueel op school met een vriend die dubbel zo oud was. Als de betreffende jongen in de klas verteld wat hij de vorige avond op seksueel gebied gedaan heeft wat doe je als school dan?merel schreef: ↑14 dec 2024, 17:02 Je mag een kind blijven waarschuwen, maar tegelijkertijd vind ik ook dat de deur open moet blijven staan voor homoseksuele kind en partner.
Het lijkt me dan toch hetzelfde als een jongen in de klas vertelt over de avonturen met een dubbel zo oude vriendin?
Nog los van de vraag of het qua maatschappelijke opvattingen vergelijkbaar is.
Bedankt voor deze terechte vragen. Ik hoop er mijn gedachten over te laten gaan Helma, al ben ik geen ervaringsdeskundige en heb ik dus makkelijk praten vanaf de zijlijn.helma schreef: ↑16 dec 2024, 08:19Ik vind dit ook nog niet zo eenvoudig om een op een over te zetten in een gezinssituatie @JobJob schreef:We kunnen in elk geval vaststellen dat er veel afgeworsteld wordt achter reformatorische voordeuren. Voor mij zou dit de doorslag geven, maar ik geef toe, het is makkelijk praten voor mijzelf:
2 En de Farizeën en de Schriftgeleerden murmureerden, zeggende: Deze ontvangt de zondaars, en eet met hen.
3 En Hij sprak tot hen deze gelijkenis, zeggende:
4 Wat mens onder u, hebbende honderd schapen; en een van die verliezende, verlaat niet de negen en negentig in de woestijn, en gaat naar het verlorene, totdat hij hetzelve vinde?
5 En als hij het gevonden heeft, legt hij het op zijn schouders, verblijd zijnde.
6 En te huis komende, roept hij de vrienden en de geburen samen, zeggende tot hen: Weest blijde met mij; want ik heb mijn schaap gevonden, dat verloren was.
7 Ik zeg ulieden, dat er alzo blijdschap zal zijn in den hemel over een zondaar, die zich bekeert, meer dan over negen en negentig rechtvaardigen, die de bekering niet van node hebben.
What Would Jesus Do?
Als de Heere Jezus met zondaren omging en at, dan bekeerden ze zich van hun zonden óf ze keerden zich van Hem af.
Jezus kent het hart van zondaren én kan het bewerken.
Dat effect hebben wij niet in het omgaan met zondaren...het zou misschien/wellicht zelfs eerder tot gewenning of normalisering kunnen leiden van een bepaalde zonde.
En wat betekent bijvoorbeeld 1 Korinthe 5 in deze situatie. Is er dan ook nog verschil of het om 'gelovigen' gaat of kinderen/mensen die gebroken hebben met Gods Woord? (Gezien wat Paulus in dit gedeelte schrijft)
Ik vind het best ingewikkeld, zeker als je merkt dat we zo makkelijk wennen aan deze en andere zonden.
Er zitten nog heel veel vervolgvragen in mijn hoofd, maar die komen misschien later nog aan bod.
Toch denk ik dat er ook een gevaar is dat we te zoetsappig worden.
Allemaal mooi, lief doen ,etc etc, maar Jezus volgen vraagt ook radicaliteit.
En natuurlijk roept dat verzet op. Maar hoort dat niet bij het volgen van Jezus?
Gisteren voor me zelf 1 Korinthe 5 gelezen, over een man die een verhouding aanhoudt met zijn stiefmoeder.
Paulus is dan echt heel radiaal. Breken met zo iemand. En ja, met het oog op diens bekering.
Als tegenargument kun je dan zeggen dat het de gemeente betreft, maar toch geloof ik dat je dit breder kunt trekken naar je eigen gezin.
1Men hoort algemeen dat er hoererij onder u voorkomt, en wel zo'n vorm van hoererij waarvan zelfs onder de heidenen geen sprake is, namelijk dat iemand de vrouw van zijn vader heeft.
2En u doet zich zo gewichtig voor. Kunt u niet beter treuren, om dan hem die deze daad begaan heeft, uit uw midden weg te doen?
https://herzienestatenvertaling.nl/teks ... korinthe/5
En natuurlijk roept dat verzet op. Maar hoort dat niet bij het volgen van Jezus?
Gisteren voor me zelf 1 Korinthe 5 gelezen, over een man die een verhouding aanhoudt met zijn stiefmoeder.
Paulus is dan echt heel radiaal. Breken met zo iemand. En ja, met het oog op diens bekering.
Als tegenargument kun je dan zeggen dat het de gemeente betreft, maar toch geloof ik dat je dit breder kunt trekken naar je eigen gezin.
1Men hoort algemeen dat er hoererij onder u voorkomt, en wel zo'n vorm van hoererij waarvan zelfs onder de heidenen geen sprake is, namelijk dat iemand de vrouw van zijn vader heeft.
2En u doet zich zo gewichtig voor. Kunt u niet beter treuren, om dan hem die deze daad begaan heeft, uit uw midden weg te doen?
Daargelaten dat seksuele handelingen tussen een meerderjarige en minderjarig sowieso strafbaar is gesteld door de overheid, mag een school uiteraard hierop inspringen. Dat doet een school toch ook bij andere uitingen die niet in overeenstemming zijn met het schoolbeleid?MGG schreef: ↑16 dec 2024, 06:38Wij hadden een praktiserende homoseksueel op school met een vriend die dubbel zo oud was. Als de betreffende jongen in de klas verteld wat hij de vorige avond op seksueel gebied gedaan heeft wat doe je als school dan?merel schreef: ↑14 dec 2024, 17:02 Je mag een kind blijven waarschuwen, maar tegelijkertijd vind ik ook dat de deur open moet blijven staan voor homoseksuele kind en partner.
Dat laatste klopt slechts ten dele en ligt een stuk genuanceerder dan jij stelt. Een ouder heeft een wettelijke onderhoudsverplichting ten aanzien van de kinderen tot 21 jaar mbt tot school en eten als het kind hier niet zelf toe in staat is. Vanaf 18 jaar heeft een ouder geen inzage meer in bankzaken, mag een kind trouwen, stemmen en schulden maken. Ook is verplicht een eigen zorgverzekering af te sluiten.Lilian1975 schreef: ↑16 dec 2024, 08:54Of een kind nu meer of meerderjarig is : de zonde in je huis toelaten is niet goed of zelfs nietvwat gevraagd wordt. Of het nu onder jouw verantwoordelijkheid gebeurt of niet.DDD schreef: ↑14 dec 2024, 23:56Dus als ik het goed begrijp, als een zestienjarige zoon op kamers gaat, dan zou hij wel thuis mogen komen, met partner, maar als hij thuiswoont, niet?Lilian1975 schreef: ↑14 dec 2024, 23:00 Ik vind het jammer, maar is forum eigen, dat een discussie die ging over grenzen en acceptatie met betrekking tot ethische onderwerpen van thuiswonende minderjarige kinderen thuis en op school op een lijn komt te staan met uitwonende kinderen die volwassen zijn en bepaalde keuzes hebben gemaakt.
Dat er in zonden geleefd wordt. Is verdrietig. Pijnlijk.Maar dat gebeurt niet onder jouw verantwoordelijkheid dan. En ja je kunt.erover blijven praten als ouder. Andere situatie dus en misschien iets minder stil op een verjaardag!![]()
Ik denk eerlijk gezegd dat het nooit helemaal de verantwoordelijkheid van ouders is wat oudere minderjarige kinderen doen.
En mijn voorbeeld over de brommer en over de verkering met een ongelovige partner geldt natuurlijk net zo goed als iemand nog thuis woont.
De zondaar ontvangen wel. Zoals eerder gezegd Jezus ontving tollenaren en anderen. Wees zonde af!
Woont een kind meerder of minderjarig in jouw huis. Weet je mijn standpunt. Als je denkt dat je als ouders de homoseksuele relatie van hen afwijst en dus die relatie niet gevoed laat worden/uitgeleefd laat worden onder jouw dak... de onderlinge verhoudingen niet ernstig verstoord.dan vergis je je, meen ik.
Is er sprake van een kind dat uitwonend is. Wat een relatie aangaat. Dan ontvang ik die als persoon. Maar nog steeds niet hun zonde. Precies als eerder. En spreek daarover op een liefdevolle, niet hooghartige wijze. Dat kan twee kanten uitwerken: diegene voelt zich niet geaccepteerd omdat je de zonde afwijst. Of diegene maakt dat onderscheid wel. En zal hun zonde ook niet etaleren. ( weet even geen beter woord) En ja dan kan het zijn... dat mijn zus die samenwoont wel komt. Maar een andere niet. Geeft dat pijn. Ja. Voel ik me beter? Nee.
En ja dan kan je grenzen opzoeken. Hoe in die situatie en in die. Eerlijk gezegd wat kinderachtig.
Wat oudere meerderjarige kinderen doen.... is hiermee ook beantwoord.
Wettelijk ben ik zelfs financieel nog deels verantwoordelijk voor een kind tot zijn of haar 21e.
Dus zelfs voor de seculiere overheid gaat het wat langer door dan jij suggereert.
Inzake medische handelingen hebben de ouders zelfs vanaf 16 jaar geen inzage meer in het medische dossier. Laat staan dat zij instemming moeten geven. Ook ten aanzien van aansprakelijkheidszaken ligt de lat beduidend lager. Een kind kan vanaf 14 jaar zelf financieel aangesproken worden voor schade die hij/zij veroorzaakt.
Daarbij trek jij de relatie ouder en school in hetzelfde spectrum. Daar is in ieder geval geen enkele grond voor. Een school mag zijn eigen regels hebben en deze regels ook handhaven. Net zoals een reformatorische school dat doet met meisjes die met een broek aan op school verschijnen.
-
Tot het 21e levensjaar ben jij als ouder financieel verantwoordelijk, als je kind schulden maakt en deze niet inlost worden de ouders aansprakelijk gesteld, zo lang het kind thuis woont uiteraard.
Word wel een vreemde discussie, de zonde van homoseksualiteit word nu ineens verschoven naar verantwoording. Ik erger mij vreselijk aan de progressieve toon van zogenaamde Christenen in deze discussie, Gods eer word vernietigd.
Word wel een vreemde discussie, de zonde van homoseksualiteit word nu ineens verschoven naar verantwoording. Ik erger mij vreselijk aan de progressieve toon van zogenaamde Christenen in deze discussie, Gods eer word vernietigd.
-
Helemaal mee eens, het progressieve geluid hier is walgelijk, men gaat ook niet in discussie met degene die Gods nog willen redden omdat men dan toe moet geven dat deze vreselijke zonde bijbels gezien verwerpelijk is en men de jeugd hier veel meer in moet sturen en voor waarschuwen ipv meegaan in deze en zelfs steunen oftewel aanpraten je bent goed zoals je bent, nou Dat ligt Bijbels gezien wel even anders.HHR schreef: ↑16 dec 2024, 09:35 Toch denk ik dat er ook een gevaar is dat we te zoetsappig worden.
Volgens mij wordt hier nergens een progressief geluid verkondigd. Wel een andere zienswijze op de wijze waarop scholen en ouders hiermee omgaan.
De discussie spitst zich inderdaad toe op verantwoordelijkheid. In de discussie wordt namelijk onderscheid gemaakt tussen mensen die vinden dat een school en ouders verantwoordelijk zijn voor gedragingen van kinderen. Anderen vinden juist dat kinderen tijdens de middelbare school periode zichzelf ontwikkelen en daardoor zelf keuzes gaan maken omtrent seksuele identiteit en geloof.
De discussie spitst zich inderdaad toe op verantwoordelijkheid. In de discussie wordt namelijk onderscheid gemaakt tussen mensen die vinden dat een school en ouders verantwoordelijk zijn voor gedragingen van kinderen. Anderen vinden juist dat kinderen tijdens de middelbare school periode zichzelf ontwikkelen en daardoor zelf keuzes gaan maken omtrent seksuele identiteit en geloof.
Laatst gewijzigd door merel op 16 dec 2024, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Aansprakelijk stellen is altijd mogelijk. Dat is echter wat anders dan aansprakelijk zijn als ouder.Scheepsbel schreef: ↑16 dec 2024, 10:17 Tot het 21e levensjaar ben jij als ouder financieel verantwoordelijk, als je kind schulden maakt en deze niet inlost worden de ouders aansprakelijk gesteld, zo lang het kind thuis woont uiteraard.
In Jip en Janneke taal de volgende link
https://www.arag.nl/letsel/aansprakelij ... -kinderen/