Het lijkt op tijd kopen en zo proberen iedereen binnen de gemeente tevreden te houden.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
-
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Dan lijkt het me helemaal niet moeilijk.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 14:09Zeker dat klopt helemaal. Mijn mening is dat we ons houden aan de synodebesluiten en dat wij in onze gemeente geen vrouwelijke ambtsdragers hebben en ook niet 'ambiëren'. Maar ook dat we op basis van dezelfde synodebesluiten concluderen dat het hebben van vrouwelijke ambtsdragers of daar een voorstander van zijn niet tuchtwaardig is en daarom ook geen scheuring waard is.
Waar passen we dan volgens jou? Wetende dat we qua liturgie en kanselruil de ruimte van de synodebesluiten maximaal benutten?
Echt, zo makkelijk is het allemaal niet. Dat is het alleen als je zelf overtuigd in één van beide flanken zit.
Blijkbaar til je er dan als gemeente niet zwaar aan.
En voel je mee met gemeenten die weinig hebben met GS besluiten. En heb je begrip voor hun handelen.
Meldt je dan aan bij Dordrecht of Broeksterwoude. En laat die zwartkijkers die een convent willen beleggen lekker hun gang gaan.
En probeer het in de ontvlechting netjes te regelen.
Zo moeilijk is het allemaal niet.
-
Dat komt op mij nogal hard en ongenuanceerd over. Als we er niet zwaar aan zouden tillen hadden we hele andere keuzes gemaakt. Ik weet niet of je ook CGK lid bent, maar in deze sfeer zal dat 'netjes regelen' nog lastig worden.HHR schreef: ↑Gisteren, 14:15Dan lijkt het me helemaal niet moeilijk.Middenrefo schreef: ↑Gisteren, 14:09Zeker dat klopt helemaal. Mijn mening is dat we ons houden aan de synodebesluiten en dat wij in onze gemeente geen vrouwelijke ambtsdragers hebben en ook niet 'ambiëren'. Maar ook dat we op basis van dezelfde synodebesluiten concluderen dat het hebben van vrouwelijke ambtsdragers of daar een voorstander van zijn niet tuchtwaardig is en daarom ook geen scheuring waard is.
Waar passen we dan volgens jou? Wetende dat we qua liturgie en kanselruil de ruimte van de synodebesluiten maximaal benutten?
Echt, zo makkelijk is het allemaal niet. Dat is het alleen als je zelf overtuigd in één van beide flanken zit.
Blijkbaar til je er dan als gemeente niet zwaar aan.
En voel je mee met gemeenten die weinig hebben met GS besluiten. En heb je begrip voor hun handelen.
Meldt je dan aan bij Dordrecht of Broeksterwoude. En laat die zwartkijkers die een convent willen beleggen lekker hun gang gaan.
En probeer het in de ontvlechting netjes te regelen.
Zo moeilijk is het allemaal niet.
Dat is niet hard en ongenuanceerd , maar nuchter en realistisch.
En juist dat is nodig momenteel.
Zwaar tillen heeft men alle kans voor gehad op de diverse synodes.
Toen niet gedaan. Nu tijd om verstandig dingen te organiseren.
En juist dat is nodig momenteel.
Zwaar tillen heeft men alle kans voor gehad op de diverse synodes.
Toen niet gedaan. Nu tijd om verstandig dingen te organiseren.
Als één woord in de CGK traditie niet past, is het wel het woord 'organiseren'.
Dat was destijds ook het grote punt t.o.v. de Doleantie.
In lijn met het afgescheiden beginsel, is samen spreken over of de zuiverheid van de leer in het geding is of niet de enige CGK weg...
'k Zou zeggen, lees deze en kijk eens waar je uitkomt https://www.bewaarhetpand.nl/index.php/ ... reformeerd
In lijn met het afgescheiden beginsel, is samen spreken over of de zuiverheid van de leer in het geding is of niet de enige CGK weg...
'k Zou zeggen, lees deze en kijk eens waar je uitkomt https://www.bewaarhetpand.nl/index.php/ ... reformeerd
-
Dank voor deze link!MidMid schreef: ↑Gisteren, 16:52 Als één woord in de CGK traditie niet past, is het wel het woord 'organiseren'.
Het lijkt net alsof ds. J.H. Velema deze lezing de afgelopen weken heeft gehouden. Hij voert tegenstanders [van Rijnsburg

Die daad is voor de rechtbank der geschiedenis niet te rechtvaardigen, aldus de tegenstander. Christelijk Gereformeerd zijn wil dus zeggen: de in systeem gebrachte, de in kerkvorm georganiseerde afscheidingswellust van het Nederlandse volk. Was men in een bepaalde kerk of gemeente niet tevreden, waren er plaatselijke moeilijkheden, spoedig had men zich georganiseerd en de Christelijke Gereformeerde Kerk, die in sectarisme ontvangen en geboren is, was goed genoeg om daar malcontenten een kerkelijk dak boven het hoofd te geven.
Kortom: niets nieuws (en origineels) onder de zon in alle kritiek die er nu weer is.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
-
Volgens mij heeft de synode de verantwoordelijkheid teruggelegd bij de gemeenten. Nu zijn er twee initiatieven, Dordrecht-Zuid en Rijnsburg, en vinden bepaalde forumleden van middengemeenten daar van alles van. Waarom beginnen de middengemeenten dan zelf geen ander initiatief? Of nemen alvast vrijblijvend deel aan een gesprek met één van de groepen of beide groepen van de huidige voorstellen? Op deze manier laat men de flanken de kastanjes uit het vuur halen en laat men de mogelijkheid onbenut om vanaf het begin constructief mee te denken, te praten, of bij te sturen, samen met één of beide van de initiatiefnemers. Wellicht is het straks te laat als beide groepen verder in het proces zitten. Komt er dan achteraf nog een C-model met daarin een specifieke groep van middengemeenten die geen keus maken (verantwoordelijkheid nemen)?
Eenvoudige antwoord vanuit het midden, schreef het hierboven ook al: organiseren hoort niet bij de Afscheiding, is een Doleantie trek. Activisme en zelf regelen staan haaks op het kerkbegrip.
Waarom niet stil zijn en wachten op de Heere? Vind ik persoonlijk bij al het geweld na 4 juni nog steeds de meest geestelijke houding.
Overigens hadden de flanken ook kunnen zeggen: kijk kerken in het midden wij komen er op de GS niet uit. Wij trekken ons voorlopig terug en doen er het zwijgen toe. Wij vragen jullie om op te staan. Want misschien zijn te luide en ieder op de eigen manier activistische flanken juist deel van het probleem...
Waarom niet stil zijn en wachten op de Heere? Vind ik persoonlijk bij al het geweld na 4 juni nog steeds de meest geestelijke houding.
Overigens hadden de flanken ook kunnen zeggen: kijk kerken in het midden wij komen er op de GS niet uit. Wij trekken ons voorlopig terug en doen er het zwijgen toe. Wij vragen jullie om op te staan. Want misschien zijn te luide en ieder op de eigen manier activistische flanken juist deel van het probleem...
Laatst gewijzigd door MidMid op 28 jun 2025, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bedoel het heel ernstig en beslist niet spottend: wat zou de Heere bijvoorbeeld kunnen gaan doen dan? Terwijl ieder in stilte wacht?
-
De middengemeenten zullen zich uiteindelijk wel bij één van beide groepen aansluiten. Ze gaan eerst eens kijken waar ze het beste bij passen en waar ze voldoende ruimte krijgen om gemeente te zijn zoals ze dat nu ook al zijn, binnen de synodebesluiten. De contacten die ik zelf met Rijnsburg heb geprobeerd te leggen en wat ik zo hier en daar lees wekken de indruk dat we die ruimte daar niet gaan krijgen. Zo wordt kanselruil met het andere deel van de CGK nu al uitgesloten. Dat is voor ons al een grote hobbel.Apostolicum schreef: ↑Gisteren, 23:09 Volgens mij heeft de synode de verantwoordelijkheid teruggelegd bij de gemeenten. Nu zijn er twee initiatieven, Dordrecht-Zuid en Rijnsburg, en vinden bepaalde forumleden van middengemeenten daar van alles van. Waarom beginnen de middengemeenten dan zelf geen ander initiatief? Of nemen alvast vrijblijvend deel aan een gesprek met één van de groepen of beide groepen van de huidige voorstellen? Op deze manier laat men de flanken de kastanjes uit het vuur halen en laat men de mogelijkheid onbenut om vanaf het begin constructief mee te denken, te praten, of bij te sturen, samen met één of beide van de initiatiefnemers. Wellicht is het straks te laat als beide groepen verder in het proces zitten. Komt er dan achteraf nog een C-model met daarin een specifieke groep van middengemeenten die geen keus maken (verantwoordelijkheid nemen)?
Mag ik antwoorden met een wedervraag: zou voor de Heere iets te wonderlijk zijn?
Wat ik persoonlijk in het geheel mis zijn momenten van stilte, van gezamenlijke schuld belijden, samen verootmoedigen. Heere wij hebben gezondigd... Zou je daar geen verwachting van mogen hebben?
Vanaf 4 juni is het een en al actie en haast. Haast die in niet begrijp.
Zeker!!!MidMid schreef: ↑Gisteren, 23:42Mag ik antwoorden met een wedervraag: zou voor de Heere iets te wonderlijk zijn?
Wat ik persoonlijk in het geheel mis zijn momenten van stilte, van gezamenlijke schuld belijden, samen verootmoedigen. Heere wij hebben gezondigd... Zou je daar geen verwachting van mogen hebben?
Maar dat schuldbelijden, zie je daar enige aanstalten toe?
Lokaal op sommige plekken, ja - maar landelijk, nee. En dat maakt mij bezorgd. Hoe kun je dan zegen over welk initiatief verwachten?
Overigens zie ik hierboven Rijnsburg geplaatst worden tegenover Dordrecht-Zuid. 't Zijn volgens bij echt heel anders gemotiveerde acties. Dordrecht heeft geen enkel initiatief verder om tot een groepering van kerken te komen. Volgens ds. Jansen was het doel de weg van recht herstellen.
Overigens zie ik hierboven Rijnsburg geplaatst worden tegenover Dordrecht-Zuid. 't Zijn volgens bij echt heel anders gemotiveerde acties. Dordrecht heeft geen enkel initiatief verder om tot een groepering van kerken te komen. Volgens ds. Jansen was het doel de weg van recht herstellen.