Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Herman
Moderator

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Erik1960 schreef:Pyrrusoverwinning heet dat toch?
Het lijkt me helemaal niet handig om in termen van overwinning of nederlagen te spreken. Een synodaal besluit gaat over de gezamenlijke gehoorzaamheid aan de Schrift en sommigen dienen dus nu hun visie en praktijk bij te stellen aan het besluit. Het feit dat dit dus nu al wordt aangevochten of betwijfeld wordt, heeft niets en dan ook totaal niets, met de Geest van Christus te maken. En dat terwijl vele afgevaardigden zich wel aan die terminologie bezondigen.
TSD

Bericht door TSD »

Herman schreef:
TSD schreef:Dat betekent dat in beide groepen afgevaardigden er geen behoefte en vertrouwen meer is dat standpunten tot elkaar kunnen komen. Feitelijk is hiermee ook uitgesproken dat er niet zoveel meer te bespreken valt.
Nee. Dat ligt anders. De commissie heeft 24 dagen lang vergaderd. De tijd en gelegenheid om een gezamenlijk standpunt in te nemen is ruimschoots benut. Het was vandaag aan de kerk om een besluit te nemen.
Vanuit de commissieleden bezien is dat zo ja, maar nu bevestigd dit de gehele vergadering op enkele afgevaardigden na.
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Herman schreef:
Het lijkt me helemaal niet handig om in termen van overwinning of nederlagen te spreken. Een synodaal besluit gaat over de gezamenlijke gehoorzaamheid aan de Schrift en sommigen dienen dus nu hun visie en praktijk bij te stellen aan het besluit. Het feit dat dit dus nu al wordt aangevochten of betwijfeld wordt, heeft niets en dan ook totaal niets, met de Geest van Christus te maken. En dat terwijl vele afgevaardigden zich wel aan die terminologie bezondigen.
Er lijken mensen in meer of mindere mate blij te zijn over de uitkomst van de meeste stemmingen. ik kan die blijdschap niet zo goed voelen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Erik1960 schreef:
Herman schreef:
Er lijken mensen in meer of mindere mate blij te zijn over de uitkomst van de meeste stemmingen. ik kan die blijdschap niet zo goed voelen.
Ik begrijp wel dat men blij is dat, als het bijvoorbeeld gaat om de plaats van de vrouw in de kerk, het Schriftgezag functioneert in deze kerk. Snap je die blijdschap wel?
Mistig

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:
huisman schreef:
Tiberius schreef:De synode van de CGK wijst vrouw in het ambt af, zie de liveblog van het RD: https://www.rd.nl/artikel/972760-synode ... in-ambt-af
Ik ben hier heel dankbaar voor terwijl ik besef dat met dit besluit de zorgen binnen de CGK niet weg zijn. Ik ben benieuwd nu de besluiten van 1998 en 2001 om vrouwen niet toe te laten tot de ambten zijn bevestigd en versterkt wat de ‘ongehoorzame’ gemeenten nu gaan doen.
Ik begrijp je dankbaarheid niet zo. Het amendement van ds. Egas had moeten worden aangenomen.

Het is nu toch een beetje een visie van: je mag niet door rood licht rijden, maar als je het toch doet, krijg je geen boete, maar alleen een waarschuwing.

En dat gaat vroeg of laat alsnog hopeloos mis.
Misschien moet je niet te grote woorden spreken. Het is je eigen kerkverband niet.

Bovendien gaf ds. Versluis heel duidelijk aan dat deze synode niet ging over de tucht (over kerkenraden die zich niet houden aan besluiten). Daar zal apart over nagedacht moeten worden. Zo werken die ingewikkelde kerkelijke vergaderstructuren nou eenmaal (ook in de GG).

Deze synode kreeg de vraag of zusters kunnen dienen als ambtsdrager en heeft dat met 'nee' beantwoord.
Dan mag je best dankbaar zijn.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Erik1960
Verbannen

Bericht door Erik1960 »

Ad Anker schreef:
Erik1960 schreef:
Herman schreef:
Ik begrijp wel dat men blij is dat, als het bijvoorbeeld gaat om de plaats van de vrouw in de kerk, het Schriftgezag functioneert in deze kerk. Snap je die blijdschap wel?
Door anderen werden hier al kanttekeningen geplaatst bij de stemverhoudingen. Er staan de CGK roerige tijden te wachten, vermoed ik. Ongeacht de positie die je zelf inneemt in het veelbesproken rapport is dat in mijn ogen geen reden tot blijdschap.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Je kunt toch blij zijn omdat een Bijbelse lijn aangehouden wordt en dit door de synode nu nogmaals bevestigd is? En tegelijk kun je naast deze blijdschap bezorgd zijn om de toekomst van de CGK. Maar beide gevoelens kunnen toch naast elkaar bestaan?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Erskinees schreef:Je kunt toch blij zijn omdat een Bijbelse lijn aangehouden wordt en dit door de synode nu nogmaals bevestigd is? En tegelijk kun je naast deze blijdschap bezorgd zijn om de toekomst van de CGK. Maar beide gevoelens kunnen toch naast elkaar bestaan?
Mee eens.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ik snap de blijdschap ook niet zo.
Het is uitstel van executie.

Ja er is uitgesproken dat vrouwen niet kunnen dienen in het ambt binnen de CGK.
Maar er wordt niet meer gedaan dan vermanen als gemeenten wel vrouwen bevestigen.
Het voelt als een soort gedoogconstructie.

Er zullen meer gemeenten volgen die vrouwen gaan bevestigen. En wordt het in 2024 nog lastiger, zo niet onmogelijk om het censurabel te stellen.

Tegelijkertijd eens met de opmerking van Philpot.
Denk niet dat dit alleen speelt ter linkerzijde van het kerkelijke landschap. Ik schrik soms van wat ik hoor vanuit GG en HHK kring. Meningen die helemaal meegaan met de tijdsgeest en de afgod van het gelijkheidsdenken. Het volgt alleen een paar jaar later.
Ik hou mijn hart vast in wat voor kerken onze (klein)kinderen op zullen groeien.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bezorgd schreef:Maar er wordt niet meer gedaan dan vermanen als gemeenten wel vrouwen bevestigen.
In een discussie over het amendement van ouderling Naaktgeboren om ook te spreken over tucht, werd door de rapporteur opgemerkt dat het woord vermanen geen loze kreet is.
Mistig

Bericht door Mistig »

Bezorgd schreef:Ik snap de blijdschap ook niet zo.
Het is uitstel van executie.

Ja er is uitgesproken dat vrouwen niet kunnen dienen in het ambt binnen de CGK.
Maar er wordt niet meer gedaan dan vermanen als gemeenten wel vrouwen bevestigen.
Het voelt als een soort gedoogconstructie.

Er zullen meer gemeenten volgen die vrouwen gaan bevestigen. En wordt het in 2024 nog lastiger, zo niet onmogelijk om het censurabel te stellen.

Tegelijkertijd eens met de opmerking van Philpot.
Denk niet dat dit alleen speelt ter linkerzijde van het kerkelijke landschap. Ik schrik soms van wat ik hoor vanuit GG en HHK kring. Meningen die helemaal meegaan met de tijdsgeest en de afgod van het gelijkheidsdenken. Het volgt alleen een paar jaar later.
Ik hou mijn hart vast in wat voor kerken onze (klein)kinderen op zullen groeien.
Dat is helemaal geen gedogen. Maar de tuchtvraag was er niet één die aan deze synode is voorgelegd.
En de 'tucht' is in de kerk een langzaam proces. Gelukkig maar. Het begint met vermanen, en daar zijn geen besluiten voor nodig.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Valcke

Bericht door Valcke »

Herman schreef:Nee. Dat ligt anders. De commissie heeft 24 dagen lang vergaderd. De tijd en gelegenheid om een gezamenlijk standpunt in te nemen is ruimschoots benut. Het was vandaag aan de kerk om een besluit te nemen.
Uiteindelijk zijn de standpunten inhoudelijk gewoon niet overbrugbaar. Zolang een minderheid de toelating van de vrouw in het ambt steunt, blijft dat een breekpunt. En dat is zeer begrijpelijk. Uiteindelijk gaat het om het gezag van de Schrift in deze. Alle mooie verhalen van de minderheid ten spijt: het pleidooi voor de vrouw in het ambt is onschriftuurlijk.
refo

Bericht door refo »

Als het overduidelijk onschriftuurlijk is, hoeft er niet maandenlang over gedebatteerd te worden. DDD en Tiberius hebben daar al het één en ander over geschreven. Het gaat meestal over het op een bepaalde manier uitleggen van bepaalde schriftplaatsen. Door beide kampen overigens.
Valcke

Bericht door Valcke »

refo schreef:Als het overduidelijk onschriftuurlijk is, hoeft er niet maandenlang over gedebatteerd te worden. DDD en Tiberius hebben daar al het één en ander over geschreven. Het gaat meestal over het op een bepaalde manier uitleggen van bepaalde schriftplaatsen. Door beide kampen overigens.
Zucht...
Ja, zo gaat de refogezindte zeker ten onder: aan ongehoorzaamheid aan het Woord en ongeloof.
Het gaat alles terug op de vraag: Is het ook dat God gezegd heeft...

En inderdaad hoeft er niet maanden over gedebatteerd te worden. Dat zou ook nooit gebeurd zijn wanneer de predikanten allen van harte Schrift en belijdenis zouden onderschrijven.

Gisteren nog een stukje van het betoog geluisterd vanuit het minderheidsstandpunt. Alleen al de manier waarop Romeinen 14 erbij gehaald wordt, de hoofdbedekking en de haarvlechten. Om maar gelijk te krijgen en een stukje van de Schrift weg te kunnen gummen.
Laatst gewijzigd door Valcke op 22 apr 2022, 16:52, 2 keer totaal gewijzigd.
helma

Bericht door helma »

In Ede is het meerderheidsrapport vorige week besproken op de jongbelijdende kring. Ze kregen het allemaal mee ter inzage en moesten hun mening opschrijven die dan besproken werd.
Ik vind dat zó goed! Zo rust je de jongeren al toe voor de toekomst.

Een opmerking die mijn zoon maakte is dat er in veel gemeentes al gebogen was voor het cultuurdenken mbt de hoofdbedekking. Ook bij de tegenstemmers.
Plaats reactie