Nathanaël schreef:Mara schreef:merel schreef:Sinds kort heb ik te maken met het beroepingswerk binnen de PKN en eerlijk gezegd vind ik het beroepingswerk van de CGK veel doorzichtiger en democratischer. Bij de PKN wordt rustig een dominee beroepen die daar nog nooit gepreekt heeft ( in de twee jaar dat wij er nu kerken). Heel bijzonder!
Wat ik van de PKN hier lees, is dat meer een sollicitatieprocedure.
En de predikant gaat op de gebruikelijke leeftijd met pensioen.
In een deel van de PKN is dat zo, in het meer behoudende deel van de kerk gaat het niet anders dan in de CGK ;-) Met inderdaad dat verschil dat het kan voorkomen dat er een predikant op de lijst komt die nog nooit in de gemeente heeft gepreekt. Dat zal in de CGK niet zo snel voorkomen, omdat daar de meeste predikanten wel bekend zijn.
Nee hoor. Er wordt in een relatief kleine vijver gewist. Althans, zo is het bij ons.
Men wil predikanten geen 3 uur in de auto laten zitten, dus wordt in een cirkel gezocht van max een uur rijden.
En binnen deze cirkel hebben een aantal predikanten zo'n vol preekrooster, dat je daar niet tussenkomt.
Dus van het hele rijtje ken ik een aantal predikanten echt niet. Of ik moet hen beluisteren via internet.
Nathanaël schreef:En predikanten gaan niet met pensioen. Maar in de PKN gaan ze inderdaad wel met emeritaat als ze de pensioengerechtigde leeftijd bereikt hebben.
Ik lees de afscheidsrede in het kerkblad. En dan zegt dominee zelf: beste mensen, ik heb de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, mijn vrouw helaas nog niet, dus we blijven nog even hier wonen.
Of: beste gemeenteleden, ik gooi op 2 november a.s. het bijltje erbij neer. Dan is mijn laatste dienst.
Het woord emeritaat zie ik niet zo vaak terugkomen in dat blad, noch horen zeggen door de verschillende gemeenteleden die ik toch zeer regelmatig spreek.
Het woord ambt trouwens ook niet. Ik denk dat dat meer is van BhP CGK, GG en rechtser.