Dank. De groter vraag die de docenten van De Driestar in de docu zich afvroegen was: Hoe? Hoe moeten wij (als voorbeeld) veiligheid bieden aan twee jongens die met elkaar op school verkering krijgen/ een relatie willen (en dat niet als school toestaan). Dat was destijds een deel van de ‘casus Gomarus’.Profesto schreef:Ik wist niet dat ik daar een visie op moest hebben.Maanenschijn schreef: ↑13 dec 2024, 23:12Tja, dan in onze waarneming verschillend.Profesto schreef:Nou, nee.Maanenschijn schreef: ↑13 dec 2024, 22:15 Ja @Profesto. Veel scholen, gezinnen en kerken gaan pastoraal en goed om met jongeren die (al) weten gericht te zijn op het zelfde geslacht. Ook op middelbare reformatorische scholen.
Wat ik om mij heen waarneem is het moment dat er frictie ontstaat, ook het moment is dat de jongere zich buiten het Bijbelse kader plaatst. Dan komt er ‘tegengas’, ongewenst tegengas vanuit de docenten/mentoren, maar vaak uit zich dat ook in gedag wat bij andere scholieren opvalt. Op dat moment zijn de jongelui hard onder elkaar, pesterijen soms. Dan is sociale onveiligheid vaak niet meer te waarborgen door een school.
Als je veel in de publiciteit gekomen herinneringen van jongelui die homo zijn op een rijtje zet is dat een gemene deler.
Ik denk niet dat wat jij beschrijft voor het overgrote deel van de gereformeerde gezindte geldt.
En ik zie teveel verhalen over jongeren die zonder aanleiding, soms nog voor ze zelf een idee hebben dat ze wel eens homo zouden kunnen zijn, gepest worden.
Je hebt trouwens mijn vraag nog niet beantwoord: hoe geef je als school sociale veiligheid als de jongere zich niet binnen het Bijbelse kader wil bewegen. Hoe moet je als reformatorisch onderwijs daarmee omgaan?
Misschien wil je daar jouw visie over geven?
Ik vind het allereerst aan de school om goed onderwijs en een veilige plek voor alle leerlingen te bieden. Dat stopt wat mij betreft niet als de leerling besluit andere keuzes te maken dan de schoolleiding zou doen.
Ik weet eigenlijk niet hoe scholen omgaan met andere zaken die niet overeenkomstig zijn met hun opvatting van de Bijbel. Ik zou vergelijkbare actie ondernemen.
Wat doet een school nu bijvoorbeeld als leerlingen zwart werken en daarmee tegen het achtste gebod ingaan?
En op die vraag heb ik, jij en vele anderen geen antwoord. Want Bijbels reageren op homoseksualiteit schuurt met de maatschappelijke opinie en ook op de wensen van ons eigen hart. En een ‘nee’ wordt niet makkelijk geaccepteerd.
En inderdaad zijn er veel meer factoren waar een school iets van vind: zwartwerken, dronkenschap en keetbezoek, slechte muziek, kleding en haardracht. Allemaal zaken waar jongelui op worden aangesproken (maar daar zijn weer andere topics voor