Homoseksualiteit

Maanenschijn

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Maanenschijn »

Profesto schreef:
Maanenschijn schreef: 13 dec 2024, 23:12
Profesto schreef:
Maanenschijn schreef: 13 dec 2024, 22:15 Ja @Profesto. Veel scholen, gezinnen en kerken gaan pastoraal en goed om met jongeren die (al) weten gericht te zijn op het zelfde geslacht. Ook op middelbare reformatorische scholen.

Wat ik om mij heen waarneem is het moment dat er frictie ontstaat, ook het moment is dat de jongere zich buiten het Bijbelse kader plaatst. Dan komt er ‘tegengas’, ongewenst tegengas vanuit de docenten/mentoren, maar vaak uit zich dat ook in gedag wat bij andere scholieren opvalt. Op dat moment zijn de jongelui hard onder elkaar, pesterijen soms. Dan is sociale onveiligheid vaak niet meer te waarborgen door een school.

Als je veel in de publiciteit gekomen herinneringen van jongelui die homo zijn op een rijtje zet is dat een gemene deler.
Nou, nee.
Ik denk niet dat wat jij beschrijft voor het overgrote deel van de gereformeerde gezindte geldt.

En ik zie teveel verhalen over jongeren die zonder aanleiding, soms nog voor ze zelf een idee hebben dat ze wel eens homo zouden kunnen zijn, gepest worden.
Tja, dan in onze waarneming verschillend.

Je hebt trouwens mijn vraag nog niet beantwoord: hoe geef je als school sociale veiligheid als de jongere zich niet binnen het Bijbelse kader wil bewegen. Hoe moet je als reformatorisch onderwijs daarmee omgaan?

Misschien wil je daar jouw visie over geven?
Ik wist niet dat ik daar een visie op moest hebben.

Ik vind het allereerst aan de school om goed onderwijs en een veilige plek voor alle leerlingen te bieden. Dat stopt wat mij betreft niet als de leerling besluit andere keuzes te maken dan de schoolleiding zou doen.

Ik weet eigenlijk niet hoe scholen omgaan met andere zaken die niet overeenkomstig zijn met hun opvatting van de Bijbel. Ik zou vergelijkbare actie ondernemen.
Wat doet een school nu bijvoorbeeld als leerlingen zwart werken en daarmee tegen het achtste gebod ingaan?
Dank. De groter vraag die de docenten van De Driestar in de docu zich afvroegen was: Hoe? Hoe moeten wij (als voorbeeld) veiligheid bieden aan twee jongens die met elkaar op school verkering krijgen/ een relatie willen (en dat niet als school toestaan). Dat was destijds een deel van de ‘casus Gomarus’.

En op die vraag heb ik, jij en vele anderen geen antwoord. Want Bijbels reageren op homoseksualiteit schuurt met de maatschappelijke opinie en ook op de wensen van ons eigen hart. En een ‘nee’ wordt niet makkelijk geaccepteerd.

En inderdaad zijn er veel meer factoren waar een school iets van vind: zwartwerken, dronkenschap en keetbezoek, slechte muziek, kleding en haardracht. Allemaal zaken waar jongelui op worden aangesproken (maar daar zijn weer andere topics voor ;) ).
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel

Bericht door merel »

Als twee jongens/ meisjes een relatie willen aangaan, heb je daar als school weinig in te vinden of te doen. Hooguit kan je aangeven dat je de uiting van deze relatie (zoenen, knuffelen ed.) vanwege de identiteit niet wenselijk acht. Je kan je ook afvragen in hoeverre heteroseksuele uitingen in een school wel wenselijk zijn. Al vraag ik mij af in hoeverre je dat kan voorkomen.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

merel schreef: 14 dec 2024, 10:43 Als twee jongens/ meisjes een relatie willen aangaan, heb je daar als school weinig in te vinden of te doen. Hooguit kan je aangeven dat je de uiting van deze relatie (zoenen, knuffelen ed.) vanwege de identiteit niet wenselijk acht. Je kan je ook afvragen in hoeverre heteroseksuele uitingen in een school wel wenselijk zijn. Al vraag ik mij af in hoeverre je dat kan voorkomen.
Een Reformatorische school zal het Bijbelse geluid willen laten horen, waarom mag dat niet?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
merel

Bericht door merel »

Een school mag absoluut hun standpunt hierover weergeven. Zij kunnen alleen niet verbieden dat mensen een relatie krijgen. Dat is uiteindelijk de keuze van het individu en niet van de school. De school kan hooguit regels stellen aan de uitingsvormen van die relatie.

N.B. School is enkelvoud, dus haar visie ;)
Laatst gewijzigd door merel op 14 dec 2024, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Profesto

Bericht door Profesto »

merel schreef: 14 dec 2024, 11:03 Een school mag absoluut hun standpunt hierover weergeven. Zij kunnen alleen niet verbieden dat mensen een relatie krijgen. Dat is uiteindelijk de keuze van het individu en niet van de school. De school kan hooguit regels stellen aan de uitingsvormen van die relatie.
Ik denk dat ik het hierin eens ben met merel.
TSD

Bericht door TSD »

merel schreef: 14 dec 2024, 11:03 Een school mag absoluut hun standpunt hierover weergeven. Zij kunnen alleen niet verbieden dat mensen een relatie krijgen. Dat is uiteindelijk de keuze van het individu en niet van de school. De school kan hooguit regels stellen aan de uitingsvormen van die relatie.
Met het hebben van een relatie, ook al laat je dat op school niet zien, maak je wel duidelijk dat je niet langer achter de grondslag van de school staat.

Een school met een open toelatingsbeleid zal die leerlingen dus niet weren, maar een school met een gesloten toelatingsbeleid kan prima tot die conclusie komen in mijn ogen.

Er zijn natuurlijk wel een aantal zaken die dit complex kunnen maken:
- leerling is minderjarig en ouders onderschrijven wel de grondslag.
- Relatie wordt ook door eigen ouders verboden.

Ik denk dat de afweging dan een stuk ingewikkelder wordt. Als de betreffende leerling op school zelf hieraan geen uiting geeft.

Er zijn namelijk zat andere dingen die pubers doen buiten school, zelfs aanhoudend en voortdurend, zonder toestemming van hun ouders, die niet goed te praten zijn en in strijd met Gods Woord. Die leerlingen worden in de basis ook niet verwijderd, wél als het gedrag de school binnenkomt.
merel

Bericht door merel »

Deze jongeren staan inderdaad niet meer achter de grondslag van de school. Op de scholen zullen ook jongeren lopen die al lang afscheid hebben genomen van deze grondslag en/of hun geloof. Wil je die ook verwijderen?

Ik denk dat de scholen twee keuzes hebben. Ofwel het verwijderen van de jongeren die de grondslag niet meer ondertekenen, dus ook degene die niet meer geloven, ofwel naast deze jongeren blijven lopen en met hen in gesprek blijven. Dat laatste vraagt hele goede communicatieve vaardigheden, met name als je als school bij de grondslag wil blijven. Dan kan je ook als school regels stellen omtrent de uitingsvormen van de geaardheid.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Profesto schreef: 14 dec 2024, 11:07
Ik denk dat ik het hierin eens ben met merel.
Een school kan zwaar vuurwerk handel verbieden. Dat mag. Maar school kan niet verbieden dat dat buiten schooltijd met medeleerlingen wel gebeurt. Dat is uiteindelijk de keuze van het individu zelf?

Idem met wapens, drugs.....

Ja je zou regels kunnen stellen aan de uitingsvormen. We willen dat het niet zichtbaar is. Dus als het maar niet openlijk en concreet onder onze ogen gebeurt. Maar dat er ook medeleerlingen buiten schooltijd ermee te maken krijgen en het signaal dat het wel ok is? Er staan geen consequenties op... dát laten we buiten beschouwing.

De automonie van het kind en volwassenen staat heel centraal in onze tijd. M.i. past daarbij heel goed de consequenties dragen als je tegen bepaalde " normen" in gaat. Of het nu om wapenhandel/ drugs/vuurwerk of relaties gaat. De normen van de Schrift staan niet onder de individuele mens. En zijn of haar behoefte daar geen gehoorzaamheid aan willen geven. Op welk gebied dan ook! . Of is de automonie ook gelijk een einde aan alle buigen voor welke normen dan ook ook?
merel

Bericht door merel »

Nee, nu sla je door en trek je verkeerde conclusies. Als een meisje op school ongehuwd zwanger wordt, stemt de school dan in met buitenechtelijke seksualiteit? Nee, dat zal niemand beweren..Zo is het ook met homoseksualiteit.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het lijkt me tamelijk normaal dat een school ethische regels stelt waar mensen zich aan moeten houden. Dat gebeurt op tientallen terreinen en ik zou dit dus direct in het ethische kader opnemen en daar ook naar handelen. Waarschijnlijk heb je dan de samenleving niet mee, maar het lijkt me wel bijbels handelen.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef: 14 dec 2024, 11:41 Nee, nu sla je door en trek je verkeerde conclusies. Als een meisje op school ongehuwd zwanger wordt, stemt de school dan in met buitenechtelijke seksualiteit? Nee, dat zal niemand beweren..Zo is het ook met homoseksualiteit.
Ik sla niet door... . Hoe zou jij het vinden als jouw kinderen op school met drugs, wapens etc. Te maken krijgen? Of buiten school met hun schoolvrienden onder sociale druk? Uiteraard doen ze het niet in jouw huiskamer :) Niet ieder kind is de redelijk volgzame puber die open staat voor een eerlijk gesprek of bijsturing, laat staan dat ze weerbaar zijn...

Wanneer je over homoseksuele relaties spreekt waar ze niet mee willen stoppen omdat nu eenmaal hun eigen norm is geworden... is dat hetzelfde als een jongen of meisje allerlei seksuele relaties bewust aan blijft gaan buiten de bijbelse normen. Dan kan en mag de school daar wat mij betreft consequenties op zetten. Grenzen stellen.

Net als ik als ouder dat doe. En ik als ouder bewust voor een bepaalde school kies omdat ik bepaalde normen belangrijk vind voor mijn kind. Zou ik het verschikkelijk lastig vinden als die normen alleen gelden binnen de schooluren en medeopvoeders geen verantwoordelijkheid nemen. Net als het niet binnen jouw huiskamer stopt. Je spreekt je kinderen toch ook aan op gedrag buiten?
Niemand vraagt om de zonden onder mijn vleugels toe te laten. ( dat is wat anders als een zondaar zelf aan zijn of haar lot over te laten ). Maar er mag of moet grenzen aan gedrag gesteld worden. Omdat veel dingen werken als een steen in een vijver. Of een sneeuwbal die groter en groter wordt.
helma

Bericht door helma »

Wat mij opviel is dat Robert niet meegaat in het verhaal van ds Huijgen. Hoewel die de scherpe kantjes wil wegpoetsen blijkt Robert heel goed te weten wat de Bijbel werkelijk zegt.
Eigenlijk is dat best een spiegel die hij ds Huijgen voorhoudt.

merel

Bericht door merel »

Lilian1975 schreef: 14 dec 2024, 11:58
merel schreef: 14 dec 2024, 11:41 Nee, nu sla je door en trek je verkeerde conclusies. Als een meisje op school ongehuwd zwanger wordt, stemt de school dan in met buitenechtelijke seksualiteit? Nee, dat zal niemand beweren..Zo is het ook met homoseksualiteit.
Ik sla niet door... . Hoe zou jij het vinden als jouw kinderen op school met drugs, wapens etc. Te maken krijgen? Of buiten school met hun schoolvrienden onder sociale druk? Uiteraard doen ze het niet in jouw huiskamer :) Niet ieder kind is de redelijk volgzame puber die open staat voor een eerlijk gesprek of bijsturing, laat staan dat ze weerbaar zijn...

Wanneer je over homoseksuele relaties spreekt waar ze niet mee willen stoppen omdat nu eenmaal hun eigen norm is geworden... is dat hetzelfde als een jongen of meisje allerlei seksuele relaties bewust aan blijft gaan buiten de bijbelse normen. Dan kan en mag de school daar wat mij betreft consequenties op zetten. Grenzen stellen.

Net als ik als ouder dat doe. En ik als ouder bewust voor een bepaalde school kies omdat ik bepaalde normen belangrijk vind voor mijn kind. Zou ik het verschikkelijk lastig vinden als die normen alleen gelden binnen de schooluren en medeopvoeders geen verantwoordelijkheid nemen. Net als het niet binnen jouw huiskamer stopt. Je spreekt je kinderen toch ook aan op gedrag buiten?
Niemand vraagt om de zonden onder mijn vleugels toe te laten. ( dat is wat anders als een zondaar zelf aan zijn of haar lot over te laten ). Maar er mag of moet grenzen aan gedrag gesteld worden. Omdat veel dingen werken als een steen in een vijver. Of een sneeuwbal die groter en groter wordt.
Mijn kinderen zitten in Rotterdam op school en krijgen met drugs te maken. Het is hen zelfs aangeboden. Ook worden illegale sigaretten, vapes en illegaal vuurwerk aangeboden. Daarnaast worden mensen op alle scholen in Rotterdam geronseld voor het uithalen. Het is niets voor niets dat de politie Rotterdam op school voorlichting geeft. Het grote verschil is wellicht dat zij dat thuis kunnen vertellen zonder dat wij hysterisch worden. Hierdoor is gesprek mogelijk en kan je als ouder in het gesprek de Bijbelse norm uiteenzetten. Het hoort juist in deze fase van hun leven dat zij de andere kant op hellen in standpunten.

Daarbij ben ik van mening dat de school iets mag vi den van hetgeen op eigen terrein tijdens de schooluren plaatsvindt. Buiten die uren ben ik als ouder verantwoordelijk. Zoals ik al aangaf mag een school verbieden dat seksuele uitingen niet binnen de school plaatsvinden. Dat geldt m.i. ook voor heteroseksuele uitingen.
Laatst gewijzigd door merel op 14 dec 2024, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

Welke kant moeten ze ophellen dan volgens jouw? Je hoopt dat je ze thuis kunt bijsturen? Ik kan je als jeugdhulpverlener dat dit in de meeste gevallen mislukt, als je wil dat je kind Christelijk opgroeit en zich christelijk vormt gaat dat niet gebeuren op een seculiere school met alle verleidingen van de wereld, het is Gods genade dat we reformatorische scholen mogen hebben met al hun gebreken.
DDD

Bericht door DDD »

Ik zou het heel onredelijk vinden om de leerling van school te sturen als hij de overtuiging van zijn ouders niet deelt.

Dat lijkt me een eerste recept voor het einde van de onderwijsvrijheid. Je kunt leerlingen niet zomaar uit hun sociale omgeving halen omdat ze daar voor een deel afwijkend denken.
Plaats reactie