Gereformeerde Gemeenten

GGG038

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGG038 »

Evangelist schreef: 29 nov 2023, 14:19
Piet Puk schreef: 29 nov 2023, 13:35 Ik vraag me sowieso af of predikanten daar hun tijd aan moeten besteden. Zelf ben ik er van overtuigd dat wanneer je gevoelt met zielen om te gaan voor een eeuwigheid dat je niet zal af laten om als een herder achter de schapen aan te gaan. Doe bijvoorbeeld een extra weekdienst zou ik zeggen. Lijkt me nuttiger dan een studie te doen om jezelf doctor te mogen noemen.
Hier ben ik het mee eens. Ik kan me niet voorstellen dat je een dergelijke monsterstudie kan doen (en wat is de meerwaarde) zonder de gemeente daarmee tekort te doen.
Een dominee heeft ook eigen (in te delen) tijd toch? De een leest graag een boek, de ander gaat wandelen met zijn vrouw en sommigen verdiepen zich graag in de geschiedenis en wijden er een promotie aan.
Ds. Mulder is al meer dan 11+ jaar geleden begonnen aan deze 'monsterstudie'. Er is dus niet bepaald sprake van een nominale studietijd; dan zou het wellicht terecht zijn te suggereren dat zijn gemeente(n) tekort gedaan zijn.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Piet Puk schreef: 29 nov 2023, 13:35 Ik vraag me sowieso af of predikanten daar hun tijd aan moeten besteden. Zelf ben ik er van overtuigd dat wanneer je gevoelt met zielen om te gaan voor een eeuwigheid dat je niet zal af laten om als een herder achter de schapen aan te gaan. Doe bijvoorbeeld een extra weekdienst zou ik zeggen. Lijkt me nuttiger dan een studie te doen om jezelf doctor te mogen noemen.
Hier ben ik het mee eens. Ik kan me niet voorstellen dat je een dergelijke monsterstudie kan doen (en wat is de meerwaarde) zonder de gemeente daarmee tekort te doen.
Is er al iemand die geïnformeerd heeft bij de scriba van GG Ridderkerk-Centrum in hoeverre de gemeente tekort is gekomen in herderlijke c.q. pastorale zorg?
Zo nee, hou dan op met dit soort speculaties a.u.b.
Iets met 'naasten goed gerucht'?
GGG038

Bericht door GGG038 »

Inwoner schreef: 29 nov 2023, 14:41
Is er al iemand die geïnformeerd heeft bij de scriba van GG Ridderkerk-Centrum in hoeverre de gemeente tekort is gekomen in herderlijke c.q. pastorale zorg?
+1
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

GGG038 schreef: 29 nov 2023, 14:13
Piet Puk schreef: 29 nov 2023, 13:35 Ik vraag me sowieso af of predikanten daar hun tijd aan moeten besteden.

Zelf ben ik er van overtuigd dat wanneer je gevoelt met zielen om te gaan voor een eeuwigheid dat je niet zal af laten om als een herder achter de schapen aan te gaan. Doe bijvoorbeeld een extra weekdienst zou ik zeggen. Lijkt me nuttiger dan een studie te doen om jezelf doctor te mogen noemen.

Als ik gisteren hoorde dat ze t.b.v. de studie 'lekker op een terrasje zijn gaan zitten', klinkt me dat behoorlijk werelds en vraag ik me af of je daar als predikant moet zijn.

Maar dat is mijn mening en ik proef al wel dat velen dit niet met me eens zullen zijn.

-1

Zelf ben ik er van overtuigd dat wanneer je gevoelt met zielen om te gaan voor een eeuwigheid dat je niet zal af laten om als een familie- of gemeentelid achter de medeschapen aan te gaan. Lijkt mij nuttiger dan om gisteren 1-1,5 uur vrij te maken om de verdediging mee te kijken/luisteren van iemand die zichzelf doctor wil noemen en wel eens op een terrasje gaat zitten.
Wat is er mis met op een terrasje zitten? Hetzij een prive-terras of lekker in de stad? Of mag een predikant geen ontspanning nemen?
GGG038

Bericht door GGG038 »

Tiberius schreef: 29 nov 2023, 15:04
GGG038 schreef: 29 nov 2023, 14:13
Piet Puk schreef: 29 nov 2023, 13:35 Ik vraag me sowieso af of predikanten daar hun tijd aan moeten besteden.

Zelf ben ik er van overtuigd dat wanneer je gevoelt met zielen om te gaan voor een eeuwigheid dat je niet zal af laten om als een herder achter de schapen aan te gaan. Doe bijvoorbeeld een extra weekdienst zou ik zeggen. Lijkt me nuttiger dan een studie te doen om jezelf doctor te mogen noemen.

Als ik gisteren hoorde dat ze t.b.v. de studie 'lekker op een terrasje zijn gaan zitten', klinkt me dat behoorlijk werelds en vraag ik me af of je daar als predikant moet zijn.

Maar dat is mijn mening en ik proef al wel dat velen dit niet met me eens zullen zijn.

-1

Zelf ben ik er van overtuigd dat wanneer je gevoelt met zielen om te gaan voor een eeuwigheid dat je niet zal af laten om als een familie- of gemeentelid achter de medeschapen aan te gaan. Lijkt mij nuttiger dan om gisteren 1-1,5 uur vrij te maken om de verdediging mee te kijken/luisteren van iemand die zichzelf doctor wil noemen en wel eens op een terrasje gaat zitten.
Wat is er mis met op een terrasje zitten? Hetzij een prive-terras of lekker in de stad? Of mag een predikant geen ontspanning nemen?
Ik denk dat je hier de opmerking van Piet Puk moet quoten en niet mijn reactie daarop. Want ik ben het niet met Piet Puk eens.
MGG

Bericht door MGG »

GGG038 schreef: 29 nov 2023, 14:47
Inwoner schreef: 29 nov 2023, 14:41
+1
+2
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

MGG schreef: 29 nov 2023, 13:53

(...)
Een studie doe je vaak niet om de titel, maar om de inhoud. Het is heel relevant dat ook reformatorische mensen werken met diepgang nalaten. Veel belangrijke mensen in de kerkgeschiedenis hebben lang gestudeerd. Dat is ook nodig om dwalingen te bestrijden en gefundeerd te zijn in de theologie. Ook dominees moeten woekeren met hun talenten. Bij de dominee a is dat omgang met de jeugd en bij dominee b is dat een promotieonderzoek.
Volledig mee eens.

Ik schrik een beetje van de veroordeling in sommige posts. Hoe kan er zo geringschattend worden gesproken over studie terwijl een dominee niet alleen een herder is maar ook een leraar?!
DDD

Bericht door DDD »

De meerwaarde is toch heel duidelijk? Het gaat over de manier waarop er gepreekt moet worden.

Als je je daar als dominee al niet meer in zou mogen verdiepen, dan wordt het wel erg vreemd.
MichelT

Bericht door MichelT »

Piet Puk schreef: 29 nov 2023, 10:34
Simon0612 schreef: 29 nov 2023, 10:18
GGG038 schreef: 29 nov 2023, 09:47
Simon0612 schreef: 29 nov 2023, 09:44
Oke, duidelijk. Dat wist ik niet. Ik vond het wel heel interessant maar het was niet zo dat men het vuur aan de ds. zijn schenen legde.
Op die ene dame na dan, van Veen is de naam volgens mij.
Ja klopt. Hoogleraar kerkgeschiedenis Mirjam van Veen.
Ja die was het inderdaad. Die stelde nogal kritische vragen.
Ik weet het niet zeker maar op het RD zie ik in het verslag op een van de foto's volgens mij een GGiN predikant.waar?
Ik twijfel ook, maar zijn het er anders niet 2 gebroederlijk naast elkaar iets op de achtergrond?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

De Ger. Gem. is ook een kalm kerkverband waar weinig heftige reuring is, waardoor predikanten de tijd hebben om zich te verdiepen in zaken die er toe doen. I.t.t. de GGiN (predikantennood waardoor consulentschappen veel tijd vragen) en de CGK (waar er intern veel verdeeldheid is). In de HHK en PKN zijn ze al universitair geschoold en zijn ze blij gewoon dominee te kunnen zijn. Ik snap het dus wel. En ik heb er veel vertrouwen in dat het pastoraat in Ridderkerk prima geregeld is.

Fijn is dat dominees binnen de GG die de talenten hebben, die niet begraven maar ze gebruiken tot nut van hun roeping in gemeente en kerkverband. Ik snap dus de vraagtekens van Piet en Evangelist in het geheel niet.
MichelT

Bericht door MichelT »

Oke, duidelijk. Dat wist ik niet. Ik vond het wel heel interessant maar het was niet zo dat men het vuur aan de ds. zijn schenen legde.
Ik weet het niet zeker maar op het RD zie ik in het verslag op een van de foto's volgens mij een GGiN predikant.
Ik twijfel ook, maar zijn het er anders niet 2 gebroederlijk naast elkaar iets op de achtergrond?
Waar ?
Psalm

Bericht door Psalm »

Piet Puk schreef: 29 nov 2023, 13:35 Zelf ben ik er van overtuigd dat wanneer je gevoelt met zielen om te gaan voor een eeuwigheid dat je niet zal af laten om als een herder achter de schapen aan te gaan. Doe bijvoorbeeld een extra weekdienst zou ik zeggen. Lijkt me nuttiger dan een studie te doen om jezelf doctor te mogen noemen.
Dat is een tegenstelling die je niet kunt maken. Een dominee moet zeker oog hebben voor de schapen van de goede Herder, maar dat neemt niet weg dat hij dit ook op andere manieren kan doen. Op deze wijze draagt hij op grotere schaal en indirecte manier bij aan de schapen van de goede Herder.
Piet Puk schreef: 29 nov 2023, 13:35 Als ik gisteren hoorde dat ze t.b.v. de studie 'lekker op een terrasje zijn gaan zitten', klinkt me dat behoorlijk werelds en vraag ik me af of je daar als predikant moet zijn.
Het is geen direct geestelijk tijdverdrijf inderdaad. Maar als je van een predikant verwacht dat hij niet op een terrasje zit, dan verwacht ik dat ook van jou. Dus hopelijk zit jij niet op terrasjes.
Piet Puk schreef: 29 nov 2023, 13:35 Maar dat is mijn mening en ik proef al wel dat velen dit niet met me eens zullen zijn.
Bij deze gefeliciteerd met de reacties op je post!
MGG

Bericht door MGG »

Ik weet het niet zeker maar op het RD zie ik in het verslag op een van de foto's volgens mij een GGiN predikant.
Stel dat het klopt, heb je daar dan ook commentaar op? Inclusief reistijd staat het minimaal gelijk aan 3 pastorale bezoeken ;).
Laatst gewijzigd door MGG op 29 nov 2023, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Onbekende

Bericht door Onbekende »

Ad Anker schreef: 29 nov 2023, 17:54 De Ger. Gem. is ook een kalm kerkverband waar weinig heftige reuring is, waardoor predikanten de tijd hebben om zich te verdiepen in zaken die er toe doen. I.t.t. de GGiN (predikantennood waardoor consulentschappen veel tijd vragen) en de CGK (waar er intern veel verdeeldheid is). In de HHK en PKN zijn ze al universitair geschoold en zijn ze blij gewoon dominee te kunnen zijn. Ik snap het dus wel. En ik heb er veel vertrouwen in dat het pastoraat in Ridderkerk prima geregeld is.

Fijn is dat dominees binnen de GG die de talenten hebben, die niet begraven maar ze gebruiken tot nut van hun roeping in gemeente en kerkverband. Ik snap dus de vraagtekens van Piet en Evangelist in het geheel niet.
Vrijwel geheel eens met je post. Alleen lijk je te suggereren dat er binnen de GG geen predikanten tekort is, terwijl dat er wel degelijk is en fors ook. Maar de predikanten die er zijn mogen zeker hun talenten gebruiken.

Zoveel mogelijk preken houden als gevolg van het predikanten tekort is ook geen oplossing en komt de kwaliteit zeker niet ten goede.

Kortom, mooi dat deze predikant gepromoveerd is!
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
DDD

Bericht door DDD »

Precies.

In een tijd waarin oppervlakkigheid hoogtij viert, zou het juist moeten worden toegejuicht als dominees zich onder deskundige leiding in een onderwerp verdiepen. Alleen al het nut van zorgvuldig nadenken, betaalt zich in een kerk bijzonder uit. Het is heel hinderlijk voor een kerkelijke gemeenschap als de predikanten ondeskundig zijn of oppervlakkig denken. Iedere stap naar meer ontwikkeling zou ik juist enorm toejuichen, voor iedere predikant op zijn eigen werk- en denkniveau.

Ik begrijp oprecht niet waarom er mensen zijn die daar bezwaar tegen maken.
Plaats reactie