Ambtenaar schreef:Valcke schreef:
Mi leidt besmetting wel tot immuniteit, maar is er nog weinig bekend over de duur van de immuniteit. Het kan dus zijn dat vaccinatie jaarlijks moet worden herhaald (zoals bij de griep). Maar het kan ook zijn dat bescherming veel langer duurt.
Dat vermoed ik op dit moment ook. Een voorbeeld van dat laatste is het vaccin tegen kinkhoest. Na verloop van tijd neemt de werking ervan af.
Een aantal maanden geleden liep de halve klas van mijn oudste zoon met kinkhoest, inclusief een aantal ouders.
Ik vermoed dat het inderdaad zoiets is als bij kinkhoest, maar in dat geval heb je wel degelijk baat bij veel mensen die de ziekte al gehad hebben. Ze zijn minder vatbaar, worden minder ziek en zijn op zichzelf minder besmettelijk als ze weer besmet worden (doordat ze minder ziek zijn zullen ze wel meer sociale contacten hebben wat weer voor meer verspreiding zorgt). Op korte termijn heb je er wel degelijk baat bij als 30% van de bevolking de ziekte al doorlopen heeft en daarmee koop je weer wat tijd die nodig kan zijn voor het goed testen van een vaccin.
Ik ben benieuwd naar bevolkingsonderzoeken naar hoeveel procent van de bevolking de ziekte al heeft doorlopen. In Stockholm waren ongeveer 20 van de 700 zelftests met speeksel positief (en die test heeft redelijk wat vals negatieven) in een min of meer random sample. En dat was al enige tijd geleden. Nu gaat men zwangere vrouwen testen om een idee van de verspreiding in de populatie te krijgen. Ik vermoed dat Stockholm nu al boven de 10% besmet zit en dat we tegen het eind van de maand echt de 30% wel bereikt hebben. In Brabant zal het best als zover kunnen zijn. Dat geeft echt mogelijkheden om de maatschappij weer gedeeltelijk open te gooien (misschien richting wat Zweden nu al doet).
Ik begrijp trouwens niet wat er in Frankrijk aan de hand is. Het aantal doden is daar echt heel hoog en gaat niet tot nauwelijks naar beneden en daar zitten ze al ongeveer een maand in een zware lockdown.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."