Gereformeerde Gemeenten

Psalm

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Psalm »

Erskinees schreef: 28 sep 2023, 19:36 "Dat is een stukje breedte dat zich ontwikkelt, waar je niet altijd even gelukkig mee bent". Ik vind dat wat negatief van ds. Schreuder. Dan vind ik het jammer dat ds. Schreuder niet zegt: "De GG is breed en verscheiden, maar die verscheidenheid omarmen we en heb ik lief". Stel je bent lid van een linkerflank-GG, dan voel je jezelf toch ook (weer) wat verwijderd van nota bene de voorzitter van het curatorium. Juist het curatorium zou het geheel van de gemeenten op het oog moeten hebben, en geen persoonlijke voorkeur moeten etalleren. Wellicht is dat ook het probleem binnen de GG: het streven naar eenheidsworst i.p.v. eenheid. Al lees ik het wellicht te negatief, dat kan ook.
Ik vond ds. Schreuder in het artikel niet negatief overkomen. Maar verder vond ik het eigenlijk een treurig artikel. Ik zie twee dominees die helemaal verzand zijn in hun eigen theologische denken. Ik heb het artikel zo open mogelijk proberen te lezen. Maar de verschillen zijn uiteindelijk zo op detailniveau! Ze weten precies hoe God een mens bekeert. Ze kunnen het allemaal tot in details uitleggen. Ik vond dat met name bij ds. Roos sterk naar voren komen. Maar het echte probleem is dat al die stellingen bedacht zijn door mensen. Het komt niet rechtstreeks uit de Bijbel. Je ziet bijvoorbeeld nergen dat Paulus een hele verhandeling houdt over de volgorde van het werk van de Heilige Geest. Dus al die meningsverschillen komen voort uit theologische "denkramen". Hoe meer je die theologische denkramen in detail uitwerkt hoe meer meningsverschillen er kunnen onstaan. Dat zie ik dus terugkomen in dit artikel. Ik zie mensen die verstrikt zijn in hun eigen theologische denken. We moeten gewoon terug naar meer eenvoudigheid. Dan heb je ook minder verschillen en zal er meer eenheid zijn.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Psalm schreef: 29 sep 2023, 00:38
Erskinees schreef: 28 sep 2023, 19:36 "Dat is een stukje breedte dat zich ontwikkelt, waar je niet altijd even gelukkig mee bent". Ik vind dat wat negatief van ds. Schreuder. Dan vind ik het jammer dat ds. Schreuder niet zegt: "De GG is breed en verscheiden, maar die verscheidenheid omarmen we en heb ik lief". Stel je bent lid van een linkerflank-GG, dan voel je jezelf toch ook (weer) wat verwijderd van nota bene de voorzitter van het curatorium. Juist het curatorium zou het geheel van de gemeenten op het oog moeten hebben, en geen persoonlijke voorkeur moeten etalleren. Wellicht is dat ook het probleem binnen de GG: het streven naar eenheidsworst i.p.v. eenheid. Al lees ik het wellicht te negatief, dat kan ook.
Ik vond ds. Schreuder in het artikel niet negatief overkomen. Maar verder vond ik het eigenlijk een treurig artikel. Ik zie twee dominees die helemaal verzand zijn in hun eigen theologische denken. Ik heb het artikel zo open mogelijk proberen te lezen. Maar de verschillen zijn uiteindelijk zo op detailniveau! Ze weten precies hoe God een mens bekeert. Ze kunnen het allemaal tot in details uitleggen. Ik vond dat met name bij ds. Roos sterk naar voren komen. Maar het echte probleem is dat al die stellingen bedacht zijn door mensen. Het komt niet rechtstreeks uit de Bijbel. Je ziet bijvoorbeeld nergen dat Paulus een hele verhandeling houdt over de volgorde van het werk van de Heilige Geest. Dus al die meningsverschillen komen voort uit theologische "denkramen". Hoe meer je die theologische denkramen in detail uitwerkt hoe meer meningsverschillen er kunnen onstaan. Dat zie ik dus terugkomen in dit artikel. Ik zie mensen die verstrikt zijn in hun eigen theologische denken. We moeten gewoon terug naar meer eenvoudigheid. Dan heb je ook minder verschillen en zal er meer eenheid zijn.
Het ging over de prediking van ds. Kersten waaruit beide kerkverbanden zijn ontstaan of op terug gaan.

Dat er steeds minder herkenning is over deze prediking binnen de Gereformeerde Gemeenten is niet de schuld van deze predikanten maar een teken dat de prediking van Wet en Evangelie door een weg van recht en genade men liever niet meer wil horen en vijandschap oproept. Ik blijf daarop hameren, omdat ik dit ook op hier op het forum in discussies steeds weer en steeds vaker zie terugkomen.

De prediking gaat over een rijke Christus voor een arme zondaar en hoe die twee tot elkaar komen. Als dat laatste niet meer gepreekt mag worden en de weg waarlangs God een mens bekeert, vijandschap oproept, zijn we ontzettend ver weg van de grondslag waarop de Gereformeerde Gemeenten zijn ontstaan.
Thea

Bericht door Thea »

Ben het wel eens met GGL, als het vreemde taal wordt, wat door de mainstream gepreekt wordt, ben je wel ver van je wortels verwijderd. Zelfs in Nigeria, Guinee etc snappen ze dit. Je kunt niet eindeloos relativeren, dan blijft er een heel slap aftreksel over. En krijg je idd een kerk waarin iedereen erbij hoort, zoals in de PKN en CGK, maar waar geen eenheid meer is.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Anselmus schreef: 28 sep 2023, 22:43
Klaasje schreef: 28 sep 2023, 21:02
Tiberius schreef: 28 sep 2023, 20:33
HHR schreef: 28 sep 2023, 20:21

Dit is ook de enige principiele reden dat het niet kan. (Al is het praktisch ook wel een hele opgave, dat is het in grotere kerkenraden al, vaak heel lange vergaderingen)
Behalve in een kleine startende gemeente.

In grotere gemeenten zijn er altijd wel leden onder stille censuur.
Ik denk dat je je in het laatste vergist. Ook in grote gemeenten staat er incidenteel een enkeling onder stille censuur.

Ik ben ambtsdrager in een grote gemeente 2000+
Mijn mening is dat de kerkenraad dat het goed is meer godsvrucht heeft als de gemeente , want als er genade is en t word opgemerkt dan is dat een potentiële kandidaat , dat weet meestal een ambtsdrager alleen door het huisbezoek, door het gene wat die hoort.
De gemeente ziet alleen t uiterlijke.
Dus dan is vergissing op de loer .
Laten we deze beslissing aan de kerkenraad overlaten
Dat de Heere voor de ambten in staat en zijn eer eraan verbind.
Ik hoop dat jullie me snappen!

Groet klaasje
Dat de kerkenraad meer Godsvrucht heeft dan....
Dat weet meestal een ambtsdrager alleen door huisbezoek.
De gemeente ziet alleen het uiterlijk

Wat een vreemde post is dit. Een kandelaar stop je niet onder een korenmaat maar die moet helder schijnen als een stad op een berg. Dat merkt in eerste instantie het gezin, de familie en ik mag ook hopen mede gemeenteleden omdat je die als huisgezin van God er als familie bij ontvangt. En ja, als je in de hal van de kerk of na het avondmaal een broeder uit de kerkenraad spreekt kan het zomaar zijn dat je vertelt over het eerst niet en het nu wel. Waarom zou je twee jaar wachten voor er weer eens huisbezoek is om te vertellen hoe goed de Heere is? Bij die eerste ervaring van die eerste liefde barst je toch bijna van liefde voor de Heere? Dan wil je het wel van de daken roepen en anderen ook aansporen de Heere te dienen.
Ik wilde wel dat ik die vurigheid uit de eerstelijnszorg tijd nog had. Onbeschroomd en vrij vertellen over de genade van God voor zondaren, onverdiend en toch heerlijk waar, alleen omdat een Ander betaald heeft en mij liefhad voor ik Hem liefhad.
Dat kun je toch geen twee jaar voor jezelf houden om het dan binnenkamers te delen met twee mannen in een zwart pak?
Ik begrijp wat je typt, ook JanRap trouwens.

Jullie gaan waarschijnlijk uit van een normale tot kleine gemeente (max 500 leden/doopleden). Daar kent iedereen elkaar.
In grote gemeenten niet, dus daar moet je als stemmer afgaan op het uiterlijk van iemand. Daar profileren mensen zich namelijk ook veel meer op uiterlijk.
Ik diende eerder in een grote (1150 leden/doopleden) gemeente, en dan gebeurde het regelmatig dat de voorzitter vóór de stemming tegen de (nieuwe) kandidaten zei: gaan jullie even staan, dan weten de broeders wie jullie zijn.
Nu dien ik in een kleinere gemeente (325 leden/doopleden). Daar is dat niet nodig, want iedereen kent elkaar.

Dus het is maar net in welke context je zit. Klaas heeft het over een 2000+ gemeente; daar is het onmogelijk dat iedereen elkaar kent.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

GerefGemeente-lid schreef: 29 sep 2023, 06:59
Psalm schreef: 29 sep 2023, 00:38
Het ging over de prediking van ds. Kersten waaruit beide kerkverbanden zijn ontstaan of op terug gaan.

Dat er steeds minder herkenning is over deze prediking binnen de Gereformeerde Gemeenten is niet de schuld van deze predikanten maar een teken dat de prediking van Wet en Evangelie door een weg van recht en genade men liever niet meer wil horen en vijandschap oproept. Ik blijf daarop hameren, omdat ik dit ook op hier op het forum in discussies steeds weer en steeds vaker zie terugkomen.

De prediking gaat over een rijke Christus voor een arme zondaar en hoe die twee tot elkaar komen. Als dat laatste niet meer gepreekt mag worden en de weg waarlangs God een mens bekeert, vijandschap oproept, zijn we ontzettend ver weg van de grondslag waarop de Gereformeerde Gemeenten zijn ontstaan.

Het meest opvallend aan de donderdagbijlage vond ik, dat ná het interview met ds Schreuder en ds Roos een meditatie stond van ds Kort. Niets over denkramen (zoals hierboven benoemd) of kerkverbanden. Niet: van welk kerkverband bent u lid? Maar: op welke weg loopt u... op de brede of de smalle weg?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef: 29 sep 2023, 08:40
Anselmus schreef: 28 sep 2023, 22:43
Klaasje schreef: 28 sep 2023, 21:02
Tiberius schreef: 28 sep 2023, 20:33 Ik denk dat je je in het laatste vergist. Ook in grote gemeenten staat er incidenteel een enkeling onder stille censuur.

Ik ben ambtsdrager in een grote gemeente 2000+
Mijn mening is dat de kerkenraad dat het goed is meer godsvrucht heeft als de gemeente , want als er genade is en t word opgemerkt dan is dat een potentiële kandidaat , dat weet meestal een ambtsdrager alleen door het huisbezoek, door het gene wat die hoort.
De gemeente ziet alleen t uiterlijke.
Dus dan is vergissing op de loer .
Laten we deze beslissing aan de kerkenraad overlaten
Dat de Heere voor de ambten in staat en zijn eer eraan verbind.
Ik hoop dat jullie me snappen!

Groet klaasje
Dat de kerkenraad meer Godsvrucht heeft dan....
Dat weet meestal een ambtsdrager alleen door huisbezoek.
De gemeente ziet alleen het uiterlijk

Wat een vreemde post is dit. Een kandelaar stop je niet onder een korenmaat maar die moet helder schijnen als een stad op een berg. Dat merkt in eerste instantie het gezin, de familie en ik mag ook hopen mede gemeenteleden omdat je die als huisgezin van God er als familie bij ontvangt. En ja, als je in de hal van de kerk of na het avondmaal een broeder uit de kerkenraad spreekt kan het zomaar zijn dat je vertelt over het eerst niet en het nu wel. Waarom zou je twee jaar wachten voor er weer eens huisbezoek is om te vertellen hoe goed de Heere is? Bij die eerste ervaring van die eerste liefde barst je toch bijna van liefde voor de Heere? Dan wil je het wel van de daken roepen en anderen ook aansporen de Heere te dienen.
Ik wilde wel dat ik die vurigheid uit de eerstelijnszorg tijd nog had. Onbeschroomd en vrij vertellen over de genade van God voor zondaren, onverdiend en toch heerlijk waar, alleen omdat een Ander betaald heeft en mij liefhad voor ik Hem liefhad.
Dat kun je toch geen twee jaar voor jezelf houden om het dan binnenkamers te delen met twee mannen in een zwart pak?
Ik begrijp wat je typt, ook JanRap trouwens.

Jullie gaan waarschijnlijk uit van een normale tot kleine gemeente (max 500 leden/doopleden). Daar kent iedereen elkaar.
In grote gemeenten niet, dus daar moet je als stemmer afgaan op het uiterlijk van iemand. Daar profileren mensen zich namelijk ook veel meer op uiterlijk.
Ik diende eerder in een grote (1150 leden/doopleden) gemeente, en dan gebeurde het regelmatig dat de voorzitter vóór de stemming tegen de (nieuwe) kandidaten zei: gaan jullie even staan, dan weten de broeders wie jullie zijn.
Nu dien ik in een kleinere gemeente (325 leden/doopleden). Daar is dat niet nodig, want iedereen kent elkaar.

Dus het is maar net in welke context je zit. Klaas heeft het over een 2000+ gemeente; daar is het onmogelijk dat iedereen elkaar kent.
Inderdaad. Zelfs bij ons (700 leden) gaan de gekandideerde broeders elke keer staan.
JanRap

Bericht door JanRap »

Thea schreef: 29 sep 2023, 08:39 Ben het wel eens met GGL, als het vreemde taal wordt, wat door de mainstream gepreekt wordt, ben je wel ver van je wortels verwijderd. Zelfs in Nigeria, Guinee etc snappen ze dit. Je kunt niet eindeloos relativeren, dan blijft er een heel slap aftreksel over. En krijg je idd een kerk waarin iedereen erbij hoort, zoals in de PKN en CGK, maar waar geen eenheid meer is.
Jammer Thea. Maar het geeft niet want als lidmaat van de PKN kan ik wel een dreun incasseren.
Het is een lelijke opmeriking die u doet als u zegt dat in de CGK en de PKN iedereen erbij hoort.
U zou kunnen weten uit de Dordtse Leerregels dat zij een ieder die zijn geloof belijdt en zijn leven daar naar inricht
naar de aard der liefde voor een gelovige houden. Jullie noemen dat algemene verzoening.
En u zit er, ik bedoel het een beetje plagend hoor, ook falikant naast als u meent dat er in de GG eenheid is. Ik vind het een heel getob als ik alles hoor en zie. Anderzijds is er in het kerkelijk leven van de GG heel veel waar ik als PKNers jaloers op ben. Is de Thea van deze posting eigenlijk wel de echte Thea, of is zij van haar plaats vanochtend?
Thea

Bericht door Thea »

@JanRap, ik bedoel met 'erbij horen', bij het kerkgenootschap horen, terwijl er veel verschillende visies zijn. Dat proberen ze in de GG te voorkomen. En daar ben ik dan wel blij om. Hoewel ik denk, dat 'de leer' van ds. Kersten wel voor velen een struikelblok is. En dat daar 'het gerommel' vandaan komt.
JanRap

Bericht door JanRap »

Thea schreef: 29 sep 2023, 09:39 @JanRap, ik bedoel met 'erbij horen', bij het kerkgenootschap horen, terwijl er veel verschillende visies zijn. Dat proberen ze in de GG te voorkomen. En daar ben ik dan wel blij om. Hoewel ik denk, dat 'de leer' van ds. Kersten wel voor velen een struikelblok is. En dat daar 'het gerommel' vandaan komt.
Dankuwel Thea.We zijn het reeds voor het middaguur behoorlijk met elkaar eens nu, als ik voor mezelf mag spreken. Neem me niet kwalijk dat ik ( als oud-organist ) direct vol op het orgel ging. Excuus.
Thea

Bericht door Thea »

:super enne, je mag wel tutoyeren...
Job

Bericht door Job »

Is er echt al sinds 29 september niets meer gepost in dit topic? Wat gaat er mis? :OO3

Laat ik dan maar eens posten dat ds. P. van Ruitenburg met emeritaat gaat.

Wat betekent het eigenlijk dat dit hem ter vergadering al "verleend" is terwijl het eigenlijk pas per november DV ingaat? Is hij dan feitelijk nu al emeritus?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Nee, hij krijgt toestemming om in november met emeritaat te gaan.
- Niet meer zo actief -
Job

Bericht door Job »

Mannetje schreef: 20 okt 2023, 20:22 Nee, hij krijgt toestemming om in november met emeritaat te gaan.
:super Dank je.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Ik dacht dat hij veel jonger was. Al begreep ik dat hij ziek is. In ieder geval weer een zeer evenwichtige gemeentepredikant van een bepaalde generatie minder in de GG, dat is jammer.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

ZGG laat predikant toe in Albanië

https://www.rd.nl/artikel/1038965-zgg-l ... in-albanie

Mooi nieuws. Ik kijk als HHKer met enige bewondering naar de ZGG.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie