Het begin hiermee.Johannes van Dijk schreef:Zeg me welke Bijbel je hebt,en ik zal je zeggen of je de verkeerde hebt.Orchidee schreef:Zijn dat vruchten?Waar staan die in de bijbel?Ik wil dat écht weten!Anders heb ik dus écht een verkeerde bijbel !Johannes van Dijk schreef:Ontdekking aan onze afkomst.Zicht krijgen op de hemelhoge schuld,en tegen Wien wij gezondigd hebben.Het recht Gods lief krijgen.Het rechtvaardig oordeel onderschrijven.Gods deugden meer lief krijgen,dan de eigen zaligheid.Onze verlorenheid erkennen en belijden.Leren smeken of dat Enige Middel om die welverdiende straf te ontgaan,en wederom tot genade te mogen komen,in ons hart mag worden toegepast.Dan die geopenbaarde Middelaar en Borg aan de ziel(op Gods tijd) mogen omhelzen, door waarachtig geloof door God geschonken.Dan te mogen weten een kind te zijn,en niet langer een knecht.Dat zijn er maar een paar hoor,want daar is een boek over te vullen.
Wist je dat...
Re: RE: Re: Wist je dat........[7]
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
- Verbannen
Re: RE: Re: Wist je dat........[7]
Ach,het gaat nog veel verder. Zij die arm en verslagen zijn van geest,en beven voor Gods Woord. Treurenden. Zachtmoedigen. Hongeren en dorsten naar gerechtigheid. Barmhartigen. Vreedzamen. Zie Matt 5. Maar ook wat er van Job staat geschreven. Vroom, oprecht, Godvrezende en wijkende van het kwaad.Of van Simeon in Lukas 2, rechtvaardig en Godvrezend. Of zoals er staat in Ezech 9:4 die zuchten en uitroepen over al de gruwelen die er gedaan worden. Die missen we in Nederland hoor. Ik zeg niet dat ze er niet meer zijn. De Heere weet het. Maar ik zeg wel dat ik ze niet ken.samanthi schreef:Het begin hiermee.Johannes van Dijk schreef:Zeg me welke Bijbel je hebt,en ik zal je zeggen of je de verkeerde hebt.Orchidee schreef:Zijn dat vruchten?Waar staan die in de bijbel?Ik wil dat écht weten!Anders heb ik dus écht een verkeerde bijbel !Johannes van Dijk schreef:Ontdekking aan onze afkomst.Zicht krijgen op de hemelhoge schuld,en tegen Wien wij gezondigd hebben.Het recht Gods lief krijgen.Het rechtvaardig oordeel onderschrijven.Gods deugden meer lief krijgen,dan de eigen zaligheid.Onze verlorenheid erkennen en belijden.Leren smeken of dat Enige Middel om die welverdiende straf te ontgaan,en wederom tot genade te mogen komen,in ons hart mag worden toegepast.Dan die geopenbaarde Middelaar en Borg aan de ziel(op Gods tijd) mogen omhelzen, door waarachtig geloof door God geschonken.Dan te mogen weten een kind te zijn,en niet langer een knecht.Dat zijn er maar een paar hoor,want daar is een boek over te vullen.
Re: Wist je dat........[7]
21 Zalig zijt gij, die nu hongert; want gij zult verzadigd worden. Zalig zijt gij, die nu weent; want gij zult lachen.Johannes van Dijk schreef:Ach,het gaat nog veel verder. Zij die arm en verslagen zijn van geest,en beven voor Gods Woord. Treurenden. Zachtmoedigen. Hongeren en dorsten naar gerechtigheid. Barmhartigen. Vreedzamen. Zie Matt 5. Maar ook wat er van Job staat geschreven. Vroom, oprecht, Godvrezende en wijkende van het kwaad.Of van Simeon in Lukas 2, rechtvaardig en Godvrezend. Of zoals er staat in Ezech 9:4 die zuchten en uitroepen over al de gruwelen die er gedaan worden. Die missen we in Nederland hoor. Ik zeg niet dat ze er niet meer zijn. De Heere weet het. Maar ik zeg wel dat ik ze niet ken.
[/quot
De vruchten van de Geest zijn: liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeker waar maar ook wat David in Psalm 51 zegt kan niet gemist worden: De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken hart en een verslagen geest zult Gij, o God niet verachten.samanthi schreef:21 Zalig zijt gij, die nu hongert; want gij zult verzadigd worden. Zalig zijt gij, die nu weent; want gij zult lachen.Johannes van Dijk schreef:Ach,het gaat nog veel verder. Zij die arm en verslagen zijn van geest,en beven voor Gods Woord. Treurenden. Zachtmoedigen. Hongeren en dorsten naar gerechtigheid. Barmhartigen. Vreedzamen. Zie Matt 5. Maar ook wat er van Job staat geschreven. Vroom, oprecht, Godvrezende en wijkende van het kwaad.Of van Simeon in Lukas 2, rechtvaardig en Godvrezend. Of zoals er staat in Ezech 9:4 die zuchten en uitroepen over al de gruwelen die er gedaan worden. Die missen we in Nederland hoor. Ik zeg niet dat ze er niet meer zijn. De Heere weet het. Maar ik zeg wel dat ik ze niet ken.
[/quot
De vruchten van de Geest zijn: liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
Ook in deze is het belangrijk het hele Woord van God te laten spreken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Volgens mij heeft de een het over de werkingen van de Geest en de ander over de vrucht, dat is gewoon wat anders.
In psalm 51 veegt David de brokken bij elkaar na de moord en het overspel, dat is iets anders dan de vruchten van de Geest.huisman schreef:Zeker waar maar ook wat David in Psalm 51 zegt kan niet gemist worden: De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken hart en een verslagen geest zult Gij, o God niet verachten.samanthi schreef:21 Zalig zijt gij, die nu hongert; want gij zult verzadigd worden. Zalig zijt gij, die nu weent; want gij zult lachen.Johannes van Dijk schreef:Ach,het gaat nog veel verder. Zij die arm en verslagen zijn van geest,en beven voor Gods Woord. Treurenden. Zachtmoedigen. Hongeren en dorsten naar gerechtigheid. Barmhartigen. Vreedzamen. Zie Matt 5. Maar ook wat er van Job staat geschreven. Vroom, oprecht, Godvrezende en wijkende van het kwaad.Of van Simeon in Lukas 2, rechtvaardig en Godvrezend. Of zoals er staat in Ezech 9:4 die zuchten en uitroepen over al de gruwelen die er gedaan worden. Die missen we in Nederland hoor. Ik zeg niet dat ze er niet meer zijn. De Heere weet het. Maar ik zeg wel dat ik ze niet ken.
[/quot
Sinds wanneer is geestelijke droefheid geen vrucht van het werk van de Heilige Geest?
Lees jij dit echt zo? David geïnspireerd door de Heilige Geest mag iets zeggen wat voor alle tijden geldig is en in alle omstandigheden: De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken hart en een verslagen geest zult Gij, o God niet verachten.samanthi schreef:In psalm 51 veegt David de brokken bij elkaar na de moord en het overspel, dat is iets anders dan de vruchten van de Geest.huisman schreef:Zeker waar maar ook wat David in Psalm 51 zegt kan niet gemist worden: De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken hart en een verslagen geest zult Gij, o God niet verachten.samanthi schreef: 21 Zalig zijt gij, die nu hongert; want gij zult verzadigd worden. Zalig zijt gij, die nu weent; want gij zult lachen.
Dit zie je terug in heel de Bijbel. Zie de Schriftplaatsen die ik eerder plaatste maar denk bv ook aan de bekeerlingen op de pinksterdag (verslagen in het hart) de stokbewaarder enz.
Een walg over u zelf hebben zoals Ezechiel het zegt in hoofdstuk 36:31 wordt wel de eerste vrucht van Gods Geest in een mensenleven genoemd. Ons Avondsmaalformulier zet daar de waarachtige zelfbeproeving ook mee in: ten eerste bedenke een iegelijk bij zichzelf zijn zonden en vervloeking, opdat hij zichzelf mishage, en zich voor God verootmoedige;
Dit is een blijvende zaak in het leven van Gods kinderen waar ze nooit boven uit komen. (Zie bv Romeinen 7)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Nee daar komen we ook nooit bovenuit, maar ik zie steeds verwarring terwijl er in de Bijbel duidelijk staat de vruchten van het vlees zijn... de vruchten van de Geest zijn...huisman schreef:Lees jij dit echt zo? David geïnspireerd door de Heilige Geest mag iets zeggen wat voor alle tijden geldig is en in alle omstandigheden: De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken hart en een verslagen geest zult Gij, o God niet verachten.samanthi schreef:In psalm 51 veegt David de brokken bij elkaar na de moord en het overspel, dat is iets anders dan de vruchten van de Geest.huisman schreef:Zeker waar maar ook wat David in Psalm 51 zegt kan niet gemist worden: De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken hart en een verslagen geest zult Gij, o God niet verachten.samanthi schreef: 21 Zalig zijt gij, die nu hongert; want gij zult verzadigd worden. Zalig zijt gij, die nu weent; want gij zult lachen.
Dit zie je terug in heel de Bijbel. Zie de Schriftplaatsen die ik eerder plaatste maar denk bv ook aan de bekeerlingen op de pinksterdag (verslagen in het hart) de stokbewaarder enz.
Een walg over u zelf hebben zoals Ezechiel het zegt in hoofdstuk 36:31 wordt wel de eerste vrucht van Gods Geest in een mensenleven genoemd. Ons Avondsmaalformulier zet daar de waarachtige zelfbeproeving ook mee in: ten eerste bedenke een iegelijk bij zichzelf zijn zonden en vervloeking, opdat hij zichzelf mishage, en zich voor God verootmoedige;
Dit is een blijvende zaak in het leven van Gods kinderen waar ze nooit boven uit komen. (Zie bv Romeinen 7)
Die vruchten zijn er niet vanuit mij maar vanuit de wijnstok, de zelfbeproeving t is niet alleen voor het HA nodig, maar iedere dag, ik las eens van, ik meen, Spurgeon over het lijden van de Heere Jezus, ook is het lijden in de hof van Gethsemané voor me gaan leven, als je ziet wat het Heem gekost heeft, kan ik dan zo maar vrolijk doorleven en over zonden heenstappen? Nee toch.
Hier zie je ook duidelijk waarom je je zonden en vervloeking moet overdenken omdat: de toorn zo groot was (...) God de straf op Zijn lieve Zoon gelegd heeft.Ten eerste overdenke een ieder bij zichzelf zijn zonden en vervloeking, opdat hij zichzelf mishaagt en zich voor God verootmoedigt, omdat de toom van God tegen de zonde zo groot is dat Hij -eerder dan dat Hij die ongestraft kon laten- de straf ervoor door de bittere en smadelijke kruisdood aan Zijn geliefde Zoon Jezus Christus heeft voltrokken.
De droefheid naar God lijkt me meer een wortel dan een vrucht. De Bijbel is daar niet onduidelijk over en ik ben heel benieuwd waar droefheid een vrucht van de Geest wordt genoemd. Ik geef eerlijk toe dat mij dat wel zou verbazen.huisman schreef:Lees jij dit echt zo? David geïnspireerd door de Heilige Geest mag iets zeggen wat voor alle tijden geldig is en in alle omstandigheden: De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken hart en een verslagen geest zult Gij, o God niet verachten.samanthi schreef:In psalm 51 veegt David de brokken bij elkaar na de moord en het overspel, dat is iets anders dan de vruchten van de Geest.huisman schreef:Zeker waar maar ook wat David in Psalm 51 zegt kan niet gemist worden: De offeranden Gods zijn een gebroken geest; een gebroken hart en een verslagen geest zult Gij, o God niet verachten.samanthi schreef: 21 Zalig zijt gij, die nu hongert; want gij zult verzadigd worden. Zalig zijt gij, die nu weent; want gij zult lachen.
En toen Johannes?Johannes van Dijk schreef:Maar ik lees van Lydia die purperverkoopster het volgende; De HEERE opende haar hart! dat deed ze zelf niet. Ze kwam met dat volk samen in de gebedsdienst met...een gesloten hart.Hebben we dat al eens leren kennen? Nog een keer dan.De HEERE opende haar hart.
Toen de HEERE het hart van Lydia had geopend, wat toen?
Sloot dat hart weer, zodat het de week erna weer opnieuw geopend moest worden?
Moest God daarna weer opnieuw zijn werk in haar beginnen?
Nee.
Als God eenmaal een hart geopend heeft, blijft het open.
Als God eenmaal begonnen is te werken, dan blijft Hij werken.
Lydia kon vanaf dat moment de rest van haar leven zeggen: de HEERE heeft mijn hart geopend, Hij is met Zijn werk begonnen in mij.
-
- Verbannen
Klopt. Maar wil je daarmee zeggen,dat Lydia geen aanvechtingen meer gekend heeft? Geen zware beproevingen gehad?Dat ze hele dagen met haar armen in de lucht heeft gelopen,al jubelend...? Denk maar eens aan de moordenaar aan het kruis. Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn! Dat is niet morgen,maar vandaag nog. En wat gebeurde? het werdt stikdonker. Bange dodelijke drie stikdonkere uren. Hoorde je die verloste moordenaar toen zingen aan het kruis: Nu reis ik mijn weg met Jezus? Nee, hij hoorde Jezus roepen: Eloï, Eloï, Lama Sabachtani! Dat is: Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten? Moet je dat eens even op je in laten werken Harry! Denk je dat dit geen dodelijk angstige aangevochten momenten waren voor die moordenaar? Een leven zonder aanvechtingen en beproevingen, en altijd in de wolken, en nooit in de kolken is geloof van de Duivel. Gooi dat maar weg! totdat je mag horen uit de mond van Hem: Het is volbracht!Harry65 schreef:En toen Johannes?Toen de HEERE het hart van Lydia had geopend, wat toen?Sloot dat hart weer, zodat het de week erna weer opnieuw geopend moest worden?Moest God daarna weer opnieuw zijn werk in haar beginnen?Nee.Als God eenmaal een hart geopend heeft, blijft het open.Als God eenmaal begonnen is te werken, dan blijft Hij werken.Lydia kon vanaf dat moment de rest van haar leven zeggen: de HEERE heeft mijn hart geopend, Hij is met Zijn werk begonnen in mij.Johannes van Dijk schreef:Maar ik lees van Lydia die purperverkoopster het volgende; De HEERE opende haar hart! dat deed ze zelf niet. Ze kwam met dat volk samen in de gebedsdienst met...een gesloten hart.Hebben we dat al eens leren kennen? Nog een keer dan.De HEERE opende haar hart.
-
Beste Johannes,
De Bijbel zegt verder niets over het verdere leven van Lydia.
We moeten lezen wat er staat, en niet aanvullen wat wij zelf denken.
Als het voor ons belangrijk was geweest of Lydia wel of geen aanvechtingen heeft gehad, dan hadden we ook dát kunnen lezen.
Lees en hoor dus wat er staat: De HEERE opende haar hart. (PUNT!)
Het zelfde geld voor de moordenaar aan het kruis.
Laat het wonder van genade en het werk van de Heere Jezus Christus staan zoals het er staat.
Hij heeft geleden en zei na de drie uur dikke duisternis "Het is VOLBRACHT".
Jou/ onze/ Lydia's aanvechtingen en strijd brengen ons dus nergens.
Ps. als het om inlegkunde gaat scoort u in mijn ogen een 10.
Als het voor ons belangrijk was geweest of Lydia wel of geen aanvechtingen heeft gehad, dan hadden we ook dát kunnen lezen.
Het zelfde geld voor de moordenaar aan het kruis.
Laat het wonder van genade en het werk van de Heere Jezus Christus staan zoals het er staat.
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
-
edele strijdster schreef:Beste Johannes,
Hetzelfde geld voor de moordenaar aan het kruis.
Het gaat nl. niet om onze aanvechtingen maar om het volbrachte werk van de Heere Jezus, Gods Zoon.
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
-
- Verbannen
Dat ben ik direct met je eens. De droefheid naar God is een vrucht van de Geest.JCRyle schreef:Sinds wanneer is geestelijke droefheid geen vrucht van het werk van de Heilige Geest?